Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia inaktiverar överklockning av mobila Geforce GTX 900M med ny drivrutin

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Laptops är byggda enligt spec, och börjar man överklocka så kommer det bli för varmt för alla komponenter i laptoppen. drar man mer ström till gpu så räcker det inte till för att driva resten, och psu'n/batterier orkar inte leverera.
Som tillverkare av laptops skulle jag kräva att överklockning var avstängt, och jag misstänker att det är just det tillverkarna gjort i detta fall.

Sen kan man ju tycka att vafan, vill man vara puckad och överklocka ska man väl få göra det då!
Till det säger jag bara, att överklocka en laptop är som som att trimma en Fiat punto, sätta spoilers och Hakkas turbo på den, väx upp och köp en riktig bil istället om du vill köra fort.

Så mycket fel här. Det har gått att överklocka mobila kort utan problem länge, det är inte 2005 utan 2015. Att slänga på +135/+500 som är max utan nytt vbios är i princip standard och majoriteten av laptops klarar det utan problem. Tittar vi på Clevos nya ZM-modeller ser vi en stationär 4790K och ett 980M som kan klockas till 970 utan att gå över 70-75 grader. Fiat Punto sa du?

Du fick med något rätt dock, hänsyn måste tas till adaptern vid köp så att kraften finns till ev klockning.

Nvidia dumpar salt i såren. Samtidigt som mobila kort blockas släpper de en överklockningsguide för att kunnaa utföra det enkelt och säkert. Snyggt gjort...
http://www.geforce.com/whats-new/articles/geforce-garage-cros...

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Najsman:

Så mycket fel här. Det har gått att överklocka mobila kort utan problem länge, det är inte 2005 utan 2015. Att slänga på +135/+500 som är max utan nytt vbios är i princip standard och majoriteten av laptops klarar det utan problem. Tittar vi på Clevos nya ZM-modeller ser vi en stationär 4790K och ett 980M som kan klockas till 970 utan att gå över 70-75 grader. Fiat Punto sa du?

Du fick med något rätt dock, hänsyn måste tas till adaptern vid köp så att kraften finns till ev klockning.

Nvidia dumpar salt i såren. Samtidigt som mobila kort blockas släpper de en överklockningsguide för att kunnaa utföra det enkelt och säkert. Snyggt gjort...
http://www.geforce.com/whats-new/articles/geforce-garage-cros...

Dock så är det shared heatpipes på ZM mellan gpu o cpu. Men om man kan smälla in en 4790k så kan man för in i helvete klocka gpu så det kokar om det.
Det finns en person på NBR som har fått 400+ mhz på core med 980m. och vill du ha mer ström Lordsqueak? Köp en 330w, eller varför inte 2?

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Skrivet av Lordsqueak:

Laptops är byggda enligt spec, och börjar man överklocka så kommer det bli för varmt för alla komponenter i laptoppen. drar man mer ström till gpu så räcker det inte till för att driva resten, och psu'n/batterier orkar inte leverera.
Som tillverkare av laptops skulle jag kräva att överklockning var avstängt, och jag misstänker att det är just det tillverkarna gjort i detta fall.

Sen kan man ju tycka att vafan, vill man vara puckad och överklocka ska man väl få göra det då!
Till det säger jag bara, att överklocka en laptop är som som att trimma en Fiat punto, sätta spoilers och Hakkas turbo på den, väx upp och köp en riktig bil istället om du vill köra fort.

Tänker på denna bild, det sabbar ju även för vissa tillverkares reklam (i för sig brukar inte många klocka bland svenssons och gamers), vissa köper just denna modellen just för att få möjligheten till lite fler fps.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Fluffarn:

Jag har överklockat äldre laptops som fungerade prima utan kylplattor (med äldre menar jag typ Athlon X2). Det enda jag gjorde i förväg var att väldigt noggrant (genom att ta isär hela datorn) med Q-tips och isopropyl akohol. Därefter byter jag till en bättre kylpasta och utför lite manuella justeringar på heatsinket om så behövs Det är väldigt trevligt att ha aluminiumtejp, den tunna sorten med lim på en sida! Ett flertal laptops (säkert över 40?) som jag har tagit isär har haft ett ofantligt stort glapp mellan heatsink och själva kåpan som guide'ar luften från fläkten genom kylflänsarna.

Detta var också fallet för min flickväns laptop, en Asus G74SX. Vi köpte den billigt begagnad och hon klagade lite på höga temps. Jag säger inte hur mycket det var i detta fall (för jag skäms), men vi fick ner temps genom att fixa saker med 25 idle och upp till 40 grader på load. Den Asus-modellen hade ett glapp på minst 3-4MM, och är ett av det bästa exemplen jag kan komma på där aluminiumtejp/eltejp gjorde sån otroligt skillnad xD Anledningen är troligen pga utforminingen på heatsinket samt att man måste "lirka" ner det för att faktiskt få fast det, då man inte kan sätta ner fläktarna efter heatsinket. Men men

Den datorn överklockar helt ok om man jävlas lite!

Va bra, då kanske man ska fråga dig om lite hjälp och tips när jag ska plocka isär min Toshiba Qosmio X770-138 för att byta pasta och fixa lite med kylningen. Kan säga att i dagsläget så gillar den att idla på 75 grader på cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasted Hobbit:

Va bra, då kanske man ska fråga dig om lite hjälp och tips när jag ska plocka isär min Toshiba Qosmio X770-138 för att byta pasta och fixa lite med kylningen. Kan säga att i dagsläget så gillar den att idla på 75 grader på cpu.

Självklart Jag har lite erfarenhet från den modellen. Det är en relativt skruvrik+kabelrik modell också, och jag tyckte det var ganska pilligt att få bort tangentbordet (efter man tagit bort den första vågen av skruvar från baksidan). Fick be en kollega om hjälp då han hade lite vassare naglar!

Jag vill tillägga att den modellen jag öppnade hade en väldigt fin kylanordning med en heltäckande platta och 3 heatpipes Inga hemska mellanrum mellan fläktens "hood" och kylflänsen heller 8 st stora skruvar för att få av hela härligheten, och SKRÄMMANDE stora mängder factory standard kylpasta! Den jag tog isär hade torkad och krakelerad kylpasta som till det närmaste var värdelös. Den togs isär någon gång under tidigare hälften av 2014.

Om du vill veta något roligt om dåligt kylpasta kan du läsa under!

Den roligaste kylpastan jag någonsin har hittat var från en MSI-dator (jag kan kolla modellen) men den kylpastan har jag kvar vid min dator Den har samma konsistens som häftmassa, och fastnar väldigt dåligt på det mesta. Den är grov nog att man kan polera upp koppar genom att gnugga lite av den på en Q-tip. Den är skum som attan.. Det kanske är häftmassa då jag tänker efter, du vet för att MSI ska spara några kronor..

Dold text

Det finns också en liten kabel (till högtalaren har jag för mig?) som sitter just under tangentbordet. Den fick jag bända i något så otroligt för att få lös! Jag ogillade också att man var tvungen att faktiskt ta lös tangentbordet för att byta det trådlösa nätverkskortet Det kändes som en udda lösning på modellen.

Ska du ha hjälp så skicka ett meddelande Jag kan visa vad jag använde för att få isär och fixa upp datorn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Det förlorar ju tydligen inte kunder iaf...

https://www.youtube.com/watch?v=spZJrsssPA0#t=126

Föds nya idioter varje dag... så Nvidia kan fortsätta att blåsa sina kunder i några år till utan problem.

Skrivet av Haibane:

Man funderar ju på om det finns någon anledning, är det något fel på kretsarna?

Egentligen är väl mobil krets en "trasig" 980, som de klockat ner och ev stängt av delar på. Så har de gjort förr på laptop marknaden iaf (både Nvidia och AMD)

Skrivet av Fluffarn:

Absolut inget fel! Dom förhindrar ju att fel uppkommer När Sven inte kan övervolta sitt grafikkort likt en gud så lever hans laptop längre!

Vad spelar det Nvidia för roll? Sätt dit så att garantin ryker om du överklockar kortet. Om partnertillverkaren gör överklockningen så får partnertillverkaren stå för garantin. Att låsa en funktion är bara dumt.

Skrivet av Ninjaflipp:

Inbyggd reklam kanske var trettionde minut i ditt spelande så dyker en pepsireklam upp i en halv minut.

Heh... måste bli jobbigt om man använder datorn till att titta film på en Samsung TV då... blir en himla massa reklam.

Permalänk
Skrivet av Fluffarn:

Självklart Jag har lite erfarenhet från den modellen. Det är en relativt skruvrik+kabelrik modell också, och jag tyckte det var ganska pilligt att få bort tangentbordet (efter man tagit bort den första vågen av skruvar från baksidan). Fick be en kollega om hjälp då han hade lite vassare naglar!

Jag vill tillägga att den modellen jag öppnade hade en väldigt fin kylanordning med en heltäckande platta och 3 heatpipes Inga hemska mellanrum mellan fläktens "hood" och kylflänsen heller 8 st stora skruvar för att få av hela härligheten, och SKRÄMMANDE stora mängder factory standard kylpasta! Den jag tog isär hade torkad och krakelerad kylpasta som till det närmaste var värdelös. Den togs isär någon gång under tidigare hälften av 2014.

Om du vill veta något roligt om dåligt kylpasta kan du läsa under!

Den roligaste kylpastan jag någonsin har hittat var från en MSI-dator (jag kan kolla modellen) men den kylpastan har jag kvar vid min dator Den har samma konsistens som häftmassa, och fastnar väldigt dåligt på det mesta. Den är grov nog att man kan polera upp koppar genom att gnugga lite av den på en Q-tip. Den är skum som attan.. Det kanske är häftmassa då jag tänker efter, du vet för att MSI ska spara några kronor..

Dold text

Det finns också en liten kabel (till högtalaren har jag för mig?) som sitter just under tangentbordet. Den fick jag bända i något så otroligt för att få lös! Jag ogillade också att man var tvungen att faktiskt ta lös tangentbordet för att byta det trådlösa nätverkskortet Det kändes som en udda lösning på modellen.

Ska du ha hjälp så skicka ett meddelande Jag kan visa vad jag använde för att få isär och fixa upp datorn!

Okej tack ^^

Jo det är lagom skrämmande ibland vad de kalla kylning på vissa laptops och MSI håller jag mig undan för det mesta, man vet varför de är billigare än de andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Tänker på denna bild, det sabbar ju även för vissa tillverkares reklam (i för sig brukar inte många klocka bland svenssons och gamers), vissa köper just denna modellen just för att få möjligheten till lite fler fps.

Inte mycket av ett problem. nVidia har släppt en överklocknings begränsad drivrutin, men tillverkaren släpper troligtvis även i fortsättningen olåsta drivrutiner.
Det är väl det som gör hela det här så meningslöst och löjligt. nVidia släpper en låst drivrutin, och laptop tillverkarna uppdaterar sitt drivrutinslager mycket långsammare än nVidia, men förr eller senare så hamnar en uppdaterad drivrutin hos någon av dem, och då är det någon smart nisse som plockar drivrutinen därifrån och kombinerar med nVidias officiella paketering. Och helt plötsligt har man en custom drivrutin med upplåst överklockning, med den senaste generationen drivrutin igen. Och det är om det visar sig att nVidia varit riktigt vidriga och gjort det svårt att "låsa upp" överklockningen på egen hand.

Jag förstår verklige inte varför man väljer att göra så här. Överklockning, om inte den stöds av tredjepartstillverkaren, är alltid orsak nog för att neka reklamationer och garantier. I min värld gör det här det till ett icke problem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Grisar kan flyga etc:

https://forums.geforce.com/default/topic/805791/geforce-drive...

Citat:

PeterS@NVIDIA said:
As you know, we are constantly tuning and optimizing the performance of your GeForce PC.

We obsess over every possible optimization so that you can enjoy a perfectly stable machine that balances game, thermal, power, and acoustic performance.

Still, many of you enjoy pushing the system even further with overclocking.

Our recent driver update disabled overclocking on some GTX notebooks. We heard from many of you that you would like this feature enabled again. So, we will again be enabling overclocking in our upcoming driver release next month for those affected notebooks.

If you are eager to regain this capability right away, you can also revert back to 344.75

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk

Märkte en till sak med Nvidias 980M kort i lapotops den har inget 3d vision stöd så känns meningslöst att fundera på en uppdaterar laptop då 3D filmer är nåt jag ser mycket på så måste det finnas stöd för det, de Gpue´r som har stöd är det 880M som är det kraftfullaste men den känns lite daterad annars hade ju MSI´s GT80 980m i sli vart drömmen då det känns som AMD inte har ett riktigt starkt kort för gaming laptop.
men det tyckte jag vart surt av Nvidia att inte ha stöd för 3D vision på sina 900 kort för laptops mycket sunkigt Nvidia.
Fattar bara inte varför de korten inte har stöd för 3D men kollar man supported GPU´s och kolla på 980M på deras sida finns inte 3D vision med alls mycket konstigt måste jag säga

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Skrivet av Legopappa:

Märkte en till sak med Nvidias 980M kort i lapotops den har inget 3d vision stöd så känns meningslöst att fundera på en uppdaterar laptop då 3D filmer är nåt jag ser mycket på så måste det finnas stöd för det, de Gpue´r som har stöd är det 880M som är det kraftfullaste men den känns lite daterad annars hade ju MSI´s GT80 980m i sli vart drömmen då det känns som AMD inte har ett riktigt starkt kort för gaming laptop.
men det tyckte jag vart surt av Nvidia att inte ha stöd för 3D vision på sina 900 kort för laptops mycket sunkigt Nvidia.
Fattar bara inte varför de korten inte har stöd för 3D men kollar man supported GPU´s och kolla på 980M på deras sida finns inte 3D vision med alls mycket konstigt måste jag säga

I alla fall, för vanliga Pc skärmar är 3d heldött (sluta tillverkas), vet inte om det har påverkas av det.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Uppdatering: 347.88 aktiverade överklockning genom att ignorera clock-block i vBIOS.
Men med GTA V-drivrutinen 350.12 är det återigen inaktiverat, åtminstone för dem med vBIOS daterad efter december.

Om det är ett medvetet val av Nvidia eller man missade ignorerings-biten i den nya drivrutinen är osäkert. Nästa drivrutin lär ge oss svar.

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Mr Najsman:

Uppdatering: 347.88 aktiverade överklockning genom att ignorera clock-block i vBIOS.
Men med GTA V-drivrutinen 350.12 är det återigen inaktiverat, åtminstone för dem med vBIOS daterad efter december.

Om det är ett medvetet val av Nvidia eller man missade ignorerings-biten i den nya drivrutinen är osäkert. Nästa drivrutin lär ge oss svar.

Tackar för denna infon!

Frågan är om det är värt att backrolla eller inte? Tänkte på hur mycket vinst ger 350.12 i tex. GTA vs överklockning som bör fungera med 347.88.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

352.84 och 352.86 (Witcher 3) fortfarande blockerat :/
Känns som Nvidia bekännt färg nu.

http://forum.techinferno.com/general-notebook-discussions/899...

Visa signatur

Tester: Gigabyte P55W v4 | Clevo P771ZM | Aorus X7 Pro | Gigabyte P35X v3
Clevo P771ZM (U705) | i7 4790K | 980M 8 GB | 512 GB 850 Pro | 17.3" LG IPS matte 96 Hz | 16 GB 1866 MHz | Killer AC 1525 |
Clevo P150HM | [strike]i7 2670QM[/strike] i7 2960XM | [strike]6990M[/strike] 7970M |

Permalänk
Skrivet av Mr Najsman:

352.84 och 352.86 (Witcher 3) fortfarande blockerat :/
Känns som Nvidia bekännt färg nu.

http://forum.techinferno.com/general-notebook-discussions/899...

Inte vara anti Nvidia, men desto större dom blivit, desto större svin.

För deras utspel senaste året speciellt förra ihop med 900 serien, har dom betet sig som grisar i ett gyttjebad. Inte ens Intel har betet sig så här illa (vist dom har gjort lite fulspel, men inte i närheten av Nvidia gjort).

Om ingen inser monopol är dåligt nu, så vet jag inte vad som krävs för folk ska vakna

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar