Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Klipsch RF-82 II: Provlyssning & tips på receivers

Permalänk
Medlem

Klipsch RF-82 II: Provlyssning & tips på receivers

Hej!
Jag har länge gått i tankarna att köpa nya högtalare, främst till musikuppspelning. Jag lyssnar mycket på snabb dödsmetall med många tekniska inslag, varför det känns viktigt med en bra klarhet i diskant och snabb basåtergivning i uppspelningen. Har googlat och läst diverse forum en längre tid, och toppkandidaten verkar vara ett par Klipsch RF-82:or.
Mitt problem här är att jag vill provlyssna dem innan något eventuellt köp, men hittar ingen butik i närheten av Linköping där detta är möjligt. Har ni några tips på hur jag ska göra? Kanske någon som sitter på dessa pärlor och kan bjuda på en lyssning?

Mitt andra problem är receivern. Jag är helt färsk i ljudvärlden, så jag känner mig lite bortkommen. Min tanke är att ha högtalarna till TV:n, till en början enbart i stereokonfiguration, men det är möjligt att jag bygger ut till surroundsystem i framtiden. Vad ska jag tänka på och vad finns för alternativ? Ska jag sikta på en stereoförstärkare till en början, och sedan byta om jag bygger ut eller ska jag köpa en 5.1-receiver med en gång? Känns ju ganska onödigt med en 5.1 om jag aldrig bygger ut.
De märken som verkar rekommenderas är bl.a. Marantz och Rotel. Vore ju guld värt om man fick möjlighet att provlyssna med något av dessa märken.

Tips på liknande högtalare i samma prisklass välkomnas varmt, stort plus är ju om det finns möjlighet att provlyssna i Linköping eller Vimmerby. Min prioritet är att det ska låta bra till snabb och hård metal, film/annan musik spelar ingen roll. Genrer jag lyssnar på består främst av tech/prog/melo death om det kan hjälpa något.

Tackar hemskt mycket för all hjälp jag kan få!

Snabb edit: Prisklassen jag har tänkt mig ligger på runt totalt 20k, omkring 10k för högtalare, receivern har jag som sagt ingen aning om, men upp till 10k på den också måste väl räcka?

Permalänk

Leta efter en reciver med erkännt bra förstegsdel och köp till ett slutsteg för frontkanalerna. Då får du nog en bra avvägning om du prioriterar musik före film, men ändå vill kunna ha möjligheten till 5.1 t.ex.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Jag har dessa högtalare och enl. mig så behöver du också en (minst) subbas. Härliga högtalare men behöver hjälp längst ner, som de flesta andra.

Permalänk
Medlem

Köp modell 1 när komplett har rea på dessa. Då får du dom för 5000:- och det är inte så mycket skillnad på dom.
https://www.komplett.se/klipsch-rf-82-mk1-svart-golvstende1-p....

Tycker du dom saknar bas så har du pengar över till en sub.

Det du vinner med en receiver är alla anslutningar den har. Dom flesta nya har 2 hdmi ut och minst 5 hdmi in. Lätt att byta källa om du har tvspel, digitalbox och kanske en blurayspelare.

Skulle jag rekommendera en receiver så blir det Onkyo 636 en mycket prisvärd receiver som passar Klipsch bra.
Annars är Onkyo TX-8050 en bra stereo förstärkare för en bra peng.

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem

Ytterligare ett tips om du orkar ang. Klipsch m.fl. gäller det svenska generalagent/grossist-systemet som driver upp priserna.
Hade mina RF-82II hemma i hallen för ca 6600:- från Tyskland. (Schlauershoppen.de, men tror de minskat ner på Klipsch nu).
Mejla runt till några butiker där nere och be artigt om ett pris, kan löna sig.
Har nog skrivit om detta i mitt galleri på minhembio.com om du vill se fraktkartongerna t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Leta efter en reciver med erkännt bra förstegsdel och köp till ett slutsteg för frontkanalerna. Då får du nog en bra avvägning om du prioriterar musik före film, men ändå vill kunna ha möjligheten till 5.1 t.ex.

Skrivet av Cruentuz:

Jag har dessa högtalare och enl. mig så behöver du också en (minst) subbas. Härliga högtalare men behöver hjälp längst ner, som de flesta andra.

Som sagt, jag är helfärsk när det gäller ljud, hur vet man vad som är bra förstegsdel? Och vad kan tänkas i pris för en sådan setup? Ska man köra frontar+sub på slutsteget isåfall?
Och vad kör du för reciever Cruentuz? Vad tror ni om Onkyo 636 som MrGorgo tipsade om?

Skrivet av MrGorgo:

Köp modell 1 när komplett har rea på dessa. Då får du dom för 5000:- och det är inte så mycket skillnad på dom.
https://www.komplett.se/klipsch-rf-82-mk1-svart-golvstende1-p....

Tycker du dom saknar bas så har du pengar över till en sub.

Det du vinner med en receiver är alla anslutningar den har. Dom flesta nya har 2 hdmi ut och minst 5 hdmi in. Lätt att byta källa om du har tvspel, digitalbox och kanske en blurayspelare.

Skulle jag rekommendera en receiver så blir det Onkyo 636 en mycket prisvärd receiver som passar Klipsch bra.
Annars är Onkyo TX-8050 en bra stereo förstärkare för en bra peng.

Tackar för tipsen! 636:an verkar ha många fina funktioner, ska kika närmare på den.
Jag hade fått för mig att det var ganska stor skillnad på MKI och II, men jag har som sagt ingen möjlighet att provlyssna för tillfället. Prisskillnaden är ju ganska stor, men jag tänker att det är dumt att snåla om jag ändå har en budget på 15-20k. Ett par RF82II med Klipsch R-12SW och Onkyo 636 hamnar ju på cirka 18k. Men det vore ju bra om man kunde lyssna på skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentuz:

Ytterligare ett tips om du orkar ang. Klipsch m.fl. gäller det svenska generalagent/grossist-systemet som driver upp priserna.
Hade mina RF-82II hemma i hallen för ca 6600:- från Tyskland. (Schlauershoppen.de, men tror de minskat ner på Klipsch nu).
Mejla runt till några butiker där nere och be artigt om ett pris, kan löna sig.
Har nog skrivit om detta i mitt galleri på minhembio.com om du vill se fraktkartongerna t.ex.

Underbart, tackar hjärtligt för detta tips! Ska helt klart kika på det, värt som fasen

Permalänk
Medlem

Vassego
Jag tror också det skiljer en hel del mellan mk 1 och 2 men har inte gjort nån blindtest så det vet andra bättre, tex folket i Klipschklubben på minhembio.com Mycket info där (tips).

Subben kopplas oftast till reciever/försteget då den vanligtvis har inbyggt slutsteg (aktiv sub).

Jag gillar Yamaha och har en rx-v773 som har allt lull-lull jag vill ha. Via dennas lågnivåutgångar matas en Denon AVC-A1XV som i pure direct-läge driver högtalarna. Pioneer och Yamaha ska ha de bästa apparna för att styra allt via din mobil.

Kablar - hdmi, lågnivå mm - köpes med fördel på ebay. Fraktfritt från Kinaland till vääldigt låga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentuz:

Vassego
Jag tror också det skiljer en hel del mellan mk 1 och 2 men har inte gjort nån blindtest så det vet andra bättre, tex folket i Klipschklubben på minhembio.com Mycket info där (tips).

Subben kopplas oftast till reciever/försteget då den vanligtvis har inbyggt slutsteg (aktiv sub).

Jag gillar Yamaha och har en rx-v773 som har allt lull-lull jag vill ha. Via dennas lågnivåutgångar matas en Denon AVC-aA1XV som i pure direct-läge driver högtalarna. Pioneer och Yamaha ska ha de bästa apparna för att styra allt via din mobil.

Kablar - hdmi, lågnivå mm - köpes med fördel på ebay. Fraktfritt från Kinaland till vääldigt låga priser.

Jag ska in och titta där, tack!

Okej, då har jag lärt mig något nytt också Men jag tänker att jag provar med reciever+frontarna till att börja med, och är jag sedan inte nöjd med trycket så kan man ju alltid köpa till slutsteg och sub.

Här pratar du bort mig ganska ordentligt, vet ej vad lågnivå och pure direct innebär. Får googla lite på det!
Ska forska på Pioneer och Yamaha också.

Annars hittade jag denna på blocket:
http://www.blocket.se/jonkoping/Grymt_hogtalarpaket__Klipsch_Marants_SR6009_58767170.htm
Den receivern verkar ju vara rätt go, även om subben verkar sämre, men den går ju sälja/byta. Känns som bra pris iallafall. Eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem

klipsch

Ett sent svar, Klipsch är väldigt lättdrivna litet motstånd vilket gör att du kan ha en billig förstärkare eller reciver men ändå få ut bra effekt.
Skillnaden på mk1 och mk11 är på hornet och de hörs först när man spelar högt på ett par inspelade.
Jag har ett par rf 82 och rc 62 som ja ska sälja billigt