Studentdator: Chalmers Civilingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av blebleble:

Jag har själv en Lenovo Thinkpad Yoga 12, dock en segare variant än den du har där(Hybriddisk, i3:a). Den funkar galant för anteckningar med penna i Microsofts program OneNote. Det slår papper och penna lätt. Du kan skriva i olika färger, skriva direkt på föreläsningsanteckningar, lätt sudda/ta bort stora mängder text. Funkar jättebra för matte och liknande också. En till fördel är när man ska rita flera diagram. Rita axlar och märk ut siffror och sen kopiera ett antal gånger, smidigt och går snabbt. Den enda nackdelen är att det tar lite tid att starta datorn + programmet. Sen har OneNote några små buggar, men skulle ändå välja det över papper och penna varje dag.

Är i övrigt nöjd med att ha en bärbar med inbyggt tangentbord och digitizer. En kompis har en Surface Pro 2 utan tangentbord och har ingen riktig datorfunktionalitet med den, den är till exempel omöjlig att programmera på. Men med inbyggt tangentbord kan du göra i princip allt du kan på en stationär dator.

Sen har min dator lite små konstigheter. Efter kanske 3 månader blev den medföljande pennan vass och började repa skärmen. Då använde jag pennan från min Galaxy Note 2 tills en annan, större penna jag hade beställt ha hunnit komma fram. Surface 3 t.ex. har ju sin egen standard på penna så man är kanske lite mer låst där. Sen är ju Lenovon lite tyngre, men det kanske jämnar ut sig om man köper till tangentbord till Surfacen.

Tack! Blir det en SP3 kommer jag självklart att köpa till typecover, men lenovon är fortfarande ca 0,5kg tyngre än en SP3 med typecover vilket inte är så konstigt då den har ett riktigt hårt tangentbord. Är ju smidigt med lenovon också att den använder Wacoom så man kan byta pennan om man vill.

Permalänk
Medlem

Jag har själv en SP3 och skulle utan tveckan rekomendera den gör som jag släng ut den stationära behåll skärm och tangentbord köp en
docka till den. Jag kör tom CAD på min maskin. Visst lite lika effektiv som min W540 som jag har på jobbet men den fixar allt utan vidare.

Visa signatur

Simply the best

Permalänk
Medlem
Skrivet av Husky:

Jag har själv en SP3 och skulle utan tveckan rekomendera den gör som jag släng ut den stationära behåll skärm och tangentbord köp en
docka till den. Jag kör tom CAD på min maskin. Visst lite lika effektiv som min W540 som jag har på jobbet men den fixar allt utan vidare.

Låter ju bra, speciellt att du tom kan köra CAD på den Slänga ut den stationära blir det inte dock, kul att kunna spela lite mer krävande spel ibland

Permalänk
Medlem

Jag har ungefär samma behov som dig och stod och vägde mellan thinkpaden och SP3an men har nu helt och fullständigt bestämt mig för SP3. Det berodde lite på vikten men mest pga av jag har haft det sjukt drygt med företaget som utför servicen på Lenovos datorer. Till historien hör att jag hade en Ideapad Yoga (som jag älskade) men som började få problem. Efter en månad av att de inte får tag på reservdelar så får jag den krediterad, vilket kändes schysst och all was good. Det var över tre veckor sedan. Det enda de behöver göra är att skicka en pdf ang kreditering till återförsäljaren men ingenting händer plus att supporten har varit omöjlig att tala med, t o m när det kör ihop sig får man inte snacka med någon högre än killen som svarar i telefon... Jag älskar Lenovos datorer men det här har varit det värsta jag varit med om i konsumentväg. Bra att ta med det i beräkningen.

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter av chalmers och datorer är att du inte behöver så mycket prestanda. Chalmers använder CAD programmet CATIA V5. Det ser ut som windows 95 och väldigt lättdrivet, du kan köra det på encore2duo och upptåt. Behövs verkligen ingen ny i3/i5/i7. Du kommer främst använda datorn till CAD, anteckna (om du kör med en hybrid), skriva rapporter (word, excel, powerpoint) något privatiseringsprogram (inte särskilt krävande) samt små simuleringprogram till en del kurser.

Du behöver verkligen ingen monstermaskin!!!
Desutom finns det massor med datorsalar med datorer med core i5 i, ifall du skulle vilja göra något tyngre.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tribbel:

Jag har ungefär samma behov som dig och stod och vägde mellan thinkpaden och SP3an men har nu helt och fullständigt bestämt mig för SP3. Det berodde lite på vikten men mest pga av jag har haft det sjukt drygt med företaget som utför servicen på Lenovos datorer. Till historien hör att jag hade en Ideapad Yoga (som jag älskade) men som började få problem. Efter en månad av att de inte får tag på reservdelar så får jag den krediterad, vilket kändes schysst och all was good. Det var över tre veckor sedan. Det enda de behöver göra är att skicka en pdf ang kreditering till återförsäljaren men ingenting händer plus att supporten har varit omöjlig att tala med, t o m när det kör ihop sig får man inte snacka med någon högre än killen som svarar i telefon... Jag älskar Lenovos datorer men det här har varit det värsta jag varit med om i konsumentväg. Bra att ta med det i beräkningen.

Intressant, trodde Lenovo va bra på support... Har även hittatHP Spectre X360 nu som ser intressant ut. Finns aktiv digitizer att köpa till för 600kr, så den blir ju några tusenlappar dyrare än Yogan och SP3:an, men det kanske det är värt, den har ju allt som yogan har, men är betydligt lättare och IMO snyggare. Även betydligt längre batteritid

Skrivet av hölmiz:

Mina erfarenheter av chalmers och datorer är att du inte behöver så mycket prestanda. Chalmers använder CAD programmet CATIA V5. Det ser ut som windows 95 och väldigt lättdrivet, du kan köra det på encore2duo och upptåt. Behövs verkligen ingen ny i3/i5/i7. Du kommer främst använda datorn till CAD, anteckna (om du kör med en hybrid), skriva rapporter (word, excel, powerpoint) något privatiseringsprogram (inte särskilt krävande) samt små simuleringprogram till en del kurser.
Du behöver verkligen ingen monstermaskin!!!
Desutom finns det massor med datorsalar med datorer med core i5 i, ifall du skulle vilja göra något tyngre.

Kanske skulle duga med en Broadwell Core M CPU alltså, vet inte om det finns nån sån med aktiv digitizer dock, annars hade det kanske kunna vara ett alternativ. Någon som känner till någon sådan?

Fel länk
Permalänk
Medlem

Ifall någon undrar så blev det en Surface Pro 3 med ett typecover, i5:a, 8GB RAM och 256GB SSD tillslut, och än så länge är jag riktigt nöjd med den

Permalänk

@DBDev:

Grymt!

Hur mycket får man betala för en sådan? Har en MacBook Pro 13" retina som jag råkade tappa idag, tyvärr krossades hela skärmen och en reparation hamnar säkert på 7-8 k. Är ute efter en ny dator till högskolan men inriktning ingenjör. Något du rekommenderar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nexto:

@DBDev:

Grymt!

Hur mycket får man betala för en sådan? Har en MacBook Pro 13" retina som jag råkade tappa idag, tyvärr krossades hela skärmen och en reparation hamnar säkert på 7-8 k. Är ute efter en ny dator till högskolan men inriktning ingenjör. Något du rekommenderar?

Har du ingen hemförsäkring med Allrisk (drulle)?
Isåfall är det bara 1500kr så får du den fixad..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nexto:

@DBDev:

Grymt!

Hur mycket får man betala för en sådan? Har en MacBook Pro 13" retina som jag råkade tappa idag, tyvärr krossades hela skärmen och en reparation hamnar säkert på 7-8 k. Är ute efter en ny dator till högskolan men inriktning ingenjör. Något du rekommenderar?

Självklart rekommenderar jag en SP3, den är ju inte billig dock. Jag köpte min på Tradera oanvänd och betalade 9 750kr för den. Ska man köpa den ny blir det dock 13 953kr med studentrabbatt, eller 15 504kr utan då dollarn har gått upp en hel del den senaste tiden

Permalänk
Skrivet av SunQ:

Har du ingen hemförsäkring med Allrisk (drulle)?
Isåfall är det bara 1500kr så får du den fixad..

Tyvärr har jag ingen försäkring, aldrig haft någon om jag ska vara ärlig. Får fixa en allriskförsäkring imorgon. :/

Skrivet av DBDev:

Självklart rekommenderar jag en SP3, den är ju inte billig dock. Jag köpte min på Tradera oanvänd och betalade 9 750kr för den. Ska man köpa den ny blir det dock 13 953kr med studentrabbatt, eller 15 504kr utan då dollarn har gått upp en hel del den senaste tiden

Oj, sjukt bra pris!

Kan vänta i 2-3 veckor till, får se om det kommer en ny uppdaterad variant med tanke på att Windows 10 släpps snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nexto:

Oj, sjukt bra pris!

Kan vänta i 2-3 veckor till, får se om det kommer en ny uppdaterad variant med tanke på att Windows 10 släpps snart.

Ja, det kan nog vara en bra ide att vänta, det hade jag nog gjort om jag inte hade fått den till ett så bra pris De flesta ryktena säger ju att nästa version ska komma i samband med Windows 10, så det är ju inte så långt dit.

Permalänk
Permalänk

@irumaybe:

Låter fint!

Kan vänta ett tag, det är inte bråttom.

Permalänk
Medlem

@DBDev:

Köp istället ett block och en penna. Räckte för mina tre första år på Chalmers och sedan hade jag en surfplatta de sista två åren när det blivit mycket powerpoints men man hade klarat sig utan en.

Mitt tips är att inte lägga för mycket pengar på datorn =). Spara dom till allt annat du kommer behöva istället. Finns skoldugliga datorer för 5000 SEK.

Lycka till.