Electronic Arts lägger ned Maxis

Permalänk
Melding Plague

Electronic Arts lägger ned Maxis

Spelstudion Maxis som grundades 1987 och ligger bakom Sim City och The Sims läggs ned, men enligt Electronic Arts innebär det inte slutet för spelserierna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas det löser sig för det numera oanställda. Tråkigt att ett sånt gammalt företag går i graven.

Permalänk
Medlem

Nooo....

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Entusiast

Maxis har ju i praktiken varit döda länge. Antar att de får ta skulden för katastrofen med Sim City.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Duchebag-EA, Ger upp en spelserie som faktiskt fortfarande har potential...

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

Wow.... EA fortsätter imponera med sin idioti. Antar att det inte gick att implementera fler DLCs och expansioner till The Sims än vad som redan finns.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Åter igen en serie som EA drar ner i skiten och gräver ner.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Hedersmedlem

EA verkar finnas till för att köpa upp och lägga ner, mycket sorgligt men historien talar sitt tydliga språk.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av FoamBox:

Duchebag-EA, Ger upp en spelserie som faktiskt fortfarande har potential...

Jag antar att du inte läste artikeln.

Permalänk
Medlem

RIP Maxis

Spelar fortfarande Spore ibland, underbart spel

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Största felet är att dom inte släpper spelen som folk vill ha, likt win 8 lanseringen.

Sim city hade ju riktigt dåliga kartor, ingen utmaning alls, på så små ytor.

Ska man bygga en gigantisk stad bör man få ha yta för detta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit en Sim City spelare men det är väldigt tråkigt när spelstudior går i graven.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

EA är som Oracle.. Köp upp, förstör, lägg ner.

Dessutom är det ju lagom snällt av dem att göra folk arbetslösa. Vi har redan väldigt många arbetslösa människor och det hjälper knappast återhämtningen av världsekonomin att EA nu ser till att det blir ännu fler.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

För alla som saknat ett bra City builder det senaste decenniet har kanske ett nytt spel att se fram mot som släpps nästa vecka.
http://www.citiesskylines.com/

Ser ut att bli ett riktigt bra spel också, speciellt med info från alla som har testat på spelet under dagarna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

när en liten finsk spelutvecklare med en liten svensk publisher, kan göra i princip det simcity var tänkt att bli, så blir man varken ledsen eller förvånad

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Så helt plötsligt ska Sims 4 expansionspaket börja utvecklas av folk som inte var med och jobbade på grundspelet? Lär bli kaos.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Synd. Deras spel är ju awesome. Spelar fortfarande Spore hyfsat ofta. Gillar också Sims Spelen.
Men om nu det här inte är slutet för The Sims, vilka ska då fortsätta utveckla The Sims?

Visa signatur

Är en tämligen ointressant individ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Största felet är att dom inte släpper spelen som folk vill ha, likt win 8 lanseringen.

Sim city hade ju riktigt dåliga kartor, ingen utmaning alls, på så små ytor.

Ska man bygga en gigantisk stad bör man få ha yta för detta.

finns Cities XL för det även om det spelet inte är lika bra men de är de närmaste man kan komma gamla simcity idag iaf :/

Spelar fortfarande både The Sims 1 & 2 som är riktigt bra och de ända spelen jag lirar genom origin är C & C collectionen som också är spel från en nerlagd och grym studio (westwood), nya spel publicerade av EA är bara meh.. senaste spelet från EA som jag faktiskt lagt ner några timmar på var väl BF3.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Detta gäller Emeryville-delen av Maxis:

"Today we are consolidating Maxis IP development to our studios in Redwood Shores, Salt Lake City, Helsinki and Melbourne locations as we close our Emeryville location,"

http://www.ign.com/articles/2015/03/04/simcity-developer-maxi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

För alla som saknat ett bra City builder det senaste decenniet har kanske ett nytt spel att se fram mot som släpps nästa vecka.
http://www.citiesskylines.com/

Ser ut att bli ett riktigt bra spel också, speciellt med info från alla som har testat på spelet under dagarna.

Såg några som streamade det här på Twitch. Såg ut att bli det Sim City borde blivit, kommer bli ett köp för min del iaf.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Nämen WTF....

Om Maxis inte går så bra beror nog på EA i så fall, fast konstigt The Sims verkar ju sälja som smör.
Kör faktiskt XP virtuellt bara för att kunna köra Sim Tower

Sim City 4 spelandet tog jag upp igen när senaste sim city minst sagt inte är någon höjdare.
Som tur är kommer Cities Skyline 10 mars som ser ut att vara allt som man vill i den här genren.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Hahaha vilka jävla idioter. Först låter EA dem inte att göra sitt jobb utan pressar dem och släpper ett ofullständigt spel. Sedan lägger de ned studion för att den inte gjorde ett tillräckligt bra spel. Otroligt.

Permalänk

Det är tråkigt för de anställda att EA gör såhär. Samtidigt blir det såhär när man släpper dåliga uppföljare på spelserier. Blivit riktigt besviken på både Sim City som jag köpte och The Sims 4 som jag bara läst om men där man tagit bort och ändrat många viktiga saker som i princip alla ville ha kvar i spelen.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag har sagt det i 10 år nu: EA = Evil Assholes.

"By November 2006, The Sims franchise had earned EA more than a billion dollars."

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Sim city hade ju riktigt dåliga kartor, ingen utmaning alls, på så små ytor.

Ska man bygga en gigantisk stad bör man få ha yta för detta.

Tycker fortfarande efter alla uppdateringar att ytan man har till förfogande är det absolut minsta problemet.

Sim City skulle idag fortfarande vara lika dåligt även om de gav oss större yta att bygga på... det blir i stort sett bara lite mer av skräpet. xD Troligtvis lär vi aldrig få se det spel som det kunde ha blivit.

Sim City 4 är enligt mig Maxis senaste bra spel. Hur de INTE kunde bygga vidare på det är ett mysterium.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Spiken i kistan.. Will Wright lämnade ju redan för länge sen.
R.I.P. Maxis!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Inaktiv

Det är "bara" Maxisstudion i Emeryville som läggs ner, resten av studiorna ska vara kvar. Trist oavsett då det var där det började. Om de anställda lämnar EA koncernen så bör de ha lätt att få nya jobb. Eller, mer troligt, slänga upp en kickstarer och fortsätta göra de spel de gjort innan.

Permalänk
Avstängd

EA Kan dra något gammalt över sig, pajasföretag.
Först min favorit Westwood Studios och nu Maxis, fattas bara att dom köper upp ubisoft och lägger ner.

Permalänk
Medlem

Jag undrar varför detta hände och varför EA inte väljer att lägga mer krut på att förbättra SimCity spelet istället för att skicka det i graven. Det finns många som tycker om spelet men som också är väldigt irriterade på alla buggar och problem som ständigt dyker upp i spel som EA har sina fingrar i. Förstår inte varför bug-fixar aldrig prioriteras av dagens spel tillverkare (eller snarare NÄSTAN aldrig).

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Hedersmedlem

[ironi] EA fortsätter att imponera stort![/ironi]

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!