Electronic Arts lägger ned Maxis

Permalänk
Medlem

Är bara att hoppas att folk slutar & startar egna företag /studios precis som hänt med Bioware.
EA hör ju inte till favoriterna direkt pushar för konsoller tycker att spel är för lätt ,fördummar spelen, satsar bara på spel som ger mest kassaflöde, det bästa som kan hända e att folk lessnar på deras spel & köper andra.
Hoppas att nåt spel floppar så EA går back en gång så dessa riskkpaitalister lägger ner EA så det blir någon ordning på spelen igen

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Snusfri

Hoppas att Maxis folket snappas upp av Paradox Interactive nu då.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Olika bud på om de blir erbjudna jobb på annat håll eller om de blir arbetslösa.

"EA also stresses that the closure of this studio will not in any way impact their plans for The Sims, and that "all employees impacted by the changes today will be given opportunities to explore other positions within the Maxis studios and throughout EA.""

I artikeln däremot står de att alla blir arbetslösa, nån som vet vad som gäller?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Pan.Pan:

Jag undrar varför detta hände och varför EA inte väljer att lägga mer krut på att förbättra SimCity spelet istället för att skicka det i graven. Det finns många som tycker om spelet men som också är väldigt irriterade på alla buggar och problem som ständigt dyker upp i spel som EA har sina fingrar i. Förstår inte varför bug-fixar aldrig prioriteras av dagens spel tillverkare (eller snarare NÄSTAN aldrig).

För att Sim City är så extremt trasigt att det inte är värt att rädda. Det är bara att börja om från början.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Tycker fortfarande efter alla uppdateringar att ytan man har till förfogande är det absolut minsta problemet.

Sim City skulle idag fortfarande vara lika dåligt även om de gav oss större yta att bygga på... det blir i stort sett bara lite mer av skräpet. xD Troligtvis lär vi aldrig få se det spel som det kunde ha blivit.

Sim City 4 är enligt mig Maxis senaste bra spel. Hur de INTE kunde bygga vidare på det är ett mysterium.

Sim City 4 HD Edition ? man kan ju drömma iallafall?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

EA är som Oracle.. Köp upp, förstör, lägg ner.

Dessutom är det ju lagom snällt av dem att göra folk arbetslösa. Vi har redan väldigt många arbetslösa människor och det hjälper knappast återhämtningen av världsekonomin att EA nu ser till att det blir ännu fler.

Men SNÄLLA lilla du. Menar du på allvar att det är företagens ansvar att se till att världsekonomin återhämtar sig och att folk inte blir arbetslösa? Företag agerar inom den marknad och de klimatet som de har, du kan knappast påstå att företag bör gå med förlust eller fortsätta investera i dåliga investeringar bara för att ingen ska någonsin behöva få sparken?

Om nu alla företag ska vara snälla och aldrig någonsin ändra sina investeringar eller göra sig av med en dålig affär kommer knappast något företag att bli framgångsrikt, vilket leder till sänkning av befintliga löner och tilllslut konkurs, vilket knappast leder till fler människor i arbete.

Om nu EA stänger ner denna studio är det väl bevisligen ett problem med den divisionens lönsamhet, och tro det eller ej men det är lönsamheten som styr och det gäller inte endast för EA. Nu är jag ingen som påstår att EA är ett superbra bolag som gör alla rätt, men att se någon påstå att de ska driva vidare en division där de inte ser någon framtid för att folk inte ska få sparken eller för att världsekonomin ska återhämta sig gör mig ju mörkrädd.

Om du vill att folk ska komma i arbete och att världsekonomin ska återhämta sig får du låta företagen spela sitt spel enligt de spelregler som sätts upp

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Jag undrar varför detta hände och varför EA inte väljer att lägga mer krut på att förbättra SimCity spelet istället för att skicka det i graven. Det finns många som tycker om spelet men som också är väldigt irriterade på alla buggar och problem som ständigt dyker upp i spel som EA har sina fingrar i. Förstår inte varför bug-fixar aldrig prioriteras av dagens spel tillverkare (eller snarare NÄSTAN aldrig).

Det största problemet med Sim City är väl hur det är byggt i grunden? Typ agent-systemet. Grundläggande saker och byggstenar är ofta väldigt svårt och dyrt att fixa i efterhand. Ibland bättre att bara göra något nytt från grunden istället för att försöka rädda något väldigt trasigt. Det skulle säkert kosta mycket mer att försöka fixa spelet än vad de skulle tjäna på att faktiskt fixa det, även om man räknar in den förbättrade synen folk skulle få på EAs varumärke.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Jag undrar varför detta hände och varför EA inte väljer att lägga mer krut på att förbättra SimCity spelet istället för att skicka det i graven. Det finns många som tycker om spelet men som också är väldigt irriterade på alla buggar och problem som ständigt dyker upp i spel som EA har sina fingrar i. Förstår inte varför bug-fixar aldrig prioriteras av dagens spel tillverkare (eller snarare NÄSTAN aldrig).

Har redan gett upp spelet, vad är trasigt med spelet idag menar du?

MS la ju ner win 8 och satsa på win 8,1 i stället och EA gör samma sak ingen ide att fixa detta, är fel redan från ritbordet.

Både BF 3 och BF4 har dom släppt en massa buggfixar till (BF3 är i alla fall spelbart idag), men BF4 lider av buggar än.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Nåväl, Maxis har ju faktiskt inte gjort något bra sedan Sim City 4. Allt efter det har bara varit barnspel. Arkitektdelen av The Sims var ganska skoj, men inte mycket mer.
Will Wright sa i och för sig efter SC4 att hans spel hade börjat bli lite för avancerade, något som jag INTE höll med om.

Jag gråter i alla fall inte över denna nyhet.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

EA - ITS FAR AWAY FROM THE GAME!

EA = Electronic asses

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Synd på alla gamla fina namn som försvinner

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Jag är mindre orolig för spelserien än för de stackas Maxis anställda som slitit under EA.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kokkojambo:

Nåväl, Maxis har ju faktiskt inte gjort något bra sedan Sim City 4. Allt efter det har bara varit barnspel. Arkitektdelen av The Sims var ganska skoj, men inte mycket mer.
Will Wright sa i och för sig efter SC4 att hans spel hade börjat bli lite för avancerade, något som jag INTE höll med om.

Jag gråter i alla fall inte över denna nyhet.

Sim City 3000 var ju gjort av Maxis helt och hållet sedan blev det gradvis mer EA och efter 4 så förstörde dom serien helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson_91:

Men SNÄLLA lilla du. Menar du på allvar att det är företagens ansvar att se till att världsekonomin återhämtar sig och att folk inte blir arbetslösa? Företag agerar inom den marknad och de klimatet som de har, du kan knappast påstå att företag bör gå med förlust eller fortsätta investera i dåliga investeringar bara för att ingen ska någonsin behöva få sparken?

Om nu alla företag ska vara snälla och aldrig någonsin ändra sina investeringar eller göra sig av med en dålig affär kommer knappast något företag att bli framgångsrikt, vilket leder till sänkning av befintliga löner och tilllslut konkurs, vilket knappast leder till fler människor i arbete.

Om nu EA stänger ner denna studio är det väl bevisligen ett problem med den divisionens lönsamhet, och tro det eller ej men det är lönsamheten som styr och det gäller inte endast för EA. Nu är jag ingen som påstår att EA är ett superbra bolag som gör alla rätt, men att se någon påstå att de ska driva vidare en division där de inte ser någon framtid för att folk inte ska få sparken eller för att världsekonomin ska återhämta sig gör mig ju mörkrädd.

Om du vill att folk ska komma i arbete och att världsekonomin ska återhämta sig får du låta företagen spela sitt spel enligt de spelregler som sätts upp

Jag är ganska säker på att han menar att EA köper upp företag och sedan sätter upp såna idiotiska regler så deras spel blir skit. Alltså: köp upp, förstör och lägg ner. EA måste låta studiorna få göra klart sina spel.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Till skillnad från Westwood så fick iaf Maxis fullgöra sin potential. En studio har knappast samma glans i 20+ år, personalomsättningen i branschen är så hög att det efter 10 i princip är en annan studio.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Vem behöver Maxis egentligen? Dom var körda samma dag de köptes av EA. Cities: Skylines släpps om 10 dagar och ser ut att bli allt som Sim City 5 borde ha varit!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

EA är som Oracle.. Köp upp, förstör, lägg ner.

Dessutom är det ju lagom snällt av dem att göra folk arbetslösa. Vi har redan väldigt många arbetslösa människor och det hjälper knappast återhämtningen av världsekonomin att EA nu ser till att det blir ännu fler.

Snällt? Ska folk utan uppgifter vara anställda av välgörenhetsskäl eller vad menar du?

Det är ungefär lika korkat som att du skulle behöva köpa spel du inte gillar eller vill spela för att hjälpa återhämtningen av världsekonomin.

Permalänk
Skrivet av oTiuZ:

Jag är ganska säker på att han menar att EA köper upp företag och sedan sätter upp såna idiotiska regler så deras spel blir skit. Alltså: köp upp, förstör och lägg ner. EA måste låta studiorna få göra klart sina spel.

Ja och det kan jag hålla med om, även om man borde vara medveten om EA's företagskultur om man accepterar en försäljning av ens bolag till dom.. Dock kan man knappast beskyllda EA för att inte bidra till sin del i makroekonomin.

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Jag undrar varför detta hände och varför EA inte väljer att lägga mer krut på att förbättra SimCity spelet istället för att skicka det i graven. Det finns många som tycker om spelet men som också är väldigt irriterade på alla buggar och problem som ständigt dyker upp i spel som EA har sina fingrar i. Förstår inte varför bug-fixar aldrig prioriteras av dagens spel tillverkare (eller snarare NÄSTAN aldrig).

Jag tror att ett "riktigt" stadsbyggarspel typ SimCity 4 eller Cities Skylines är för nischat för att EA ska kunna tjäna tillräckligt med pengar på det. Därför försökte de med SimCity 2013 göra en urvattnad, nerbantad och mer tillgänglig version med en massa sociala funktioner för att locka typ Farmville-spelare. Det resulterade bara i att den lilla skaran som gillar riktiga stadsbyggarspel hatade det, samtidigt som EA inte lyckades locka till sig nya spelare som de hade hoppats.

Finns inte så mycket att fixa i SimCity eftersom hela idén med Glassbox och pyttesmå städer som ska samverka i multiplayer är helt galen och knappt någon vill spela ett sådant spel mer än ett par timmar innan man tröttnar och lägger det på hyllan.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blofeld:

Detta gäller Emeryville-delen av Maxis:

"Today we are consolidating Maxis IP development to our studios in Redwood Shores, Salt Lake City, Helsinki and Melbourne locations as we close our Emeryville location,"

http://www.ign.com/articles/2015/03/04/simcity-developer-maxi...

Citerar detta då folk verkar missat det. Enligt IGN är det alltså en av fem Maxis-studior som lägger ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Sim City 4 HD Edition ? man kan ju drömma iallafall?

Cities: Skylines?

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson_91:

Men SNÄLLA lilla du. Menar du på allvar att det är företagens ansvar att se till att världsekonomin återhämtar sig och att folk inte blir arbetslösa? Företag agerar inom den marknad och de klimatet som de har, du kan knappast påstå att företag bör gå med förlust eller fortsätta investera i dåliga investeringar bara för att ingen ska någonsin behöva få sparken?

Om nu alla företag ska vara snälla och aldrig någonsin ändra sina investeringar eller göra sig av med en dålig affär kommer knappast något företag att bli framgångsrikt, vilket leder till sänkning av befintliga löner och tilllslut konkurs, vilket knappast leder till fler människor i arbete.

Om nu EA stänger ner denna studio är det väl bevisligen ett problem med den divisionens lönsamhet, och tro det eller ej men det är lönsamheten som styr och det gäller inte endast för EA. Nu är jag ingen som påstår att EA är ett superbra bolag som gör alla rätt, men att se någon påstå att de ska driva vidare en division där de inte ser någon framtid för att folk inte ska få sparken eller för att världsekonomin ska återhämta sig gör mig ju mörkrädd.

Om du vill att folk ska komma i arbete och att världsekonomin ska återhämta sig får du låta företagen spela sitt spel enligt de spelregler som sätts upp

Skrivet av Curik:

Snällt? Ska folk utan uppgifter vara anställda av välgörenhetsskäl eller vad menar du?

Det är ungefär lika korkat som att du skulle behöva köpa spel du inte gillar eller vill spela för att hjälpa återhämtningen av världsekonomin.

Om vi bortser från faktafelen, halmgubbarna och personangreppen i era inlägg så kvarstår fortfarande faktum att de här personerna blir arbetslösa på grund av EA's "bedömningar", vilket lika gärna skulle kunna vara baserat på rena Hollywood-bokföringen. Man måste vara riktigt kreativ för att få det till att Sim-serien inte är populär och säljer bra, och vad är tacken för det? Jo man får sparken tydligen. Denna eviga jakt på lönsamhet hela tiden.. Jag blir så trött. Och de "Spelregler" som sätts upp går för den delen att ändra.. Det är inte direkt så att gud kom med dem i form av stentavlor. Nej företag borde fokusera mer på mjuka värden.. Annars kan ägarna lika gärna ge alla sparken och sälja av alla inventarier och rättigheterna till de populäraste spelen, så har de nog sitt på det torra sedan. Fattar inte att så fort det diskuteras företags svinighet så är det alltid någon som hoppar av glädje för att få försvara ett företags rätt att bete sig som svin.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv

Sim Tower är fortfarande roligt - hoppas ägande rätten av Maxis byts eller att individerna i företaget gör något!

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Om vi bortser från faktafelen, halmgubbarna och personangreppen i era inlägg så kvarstår fortfarande faktum att de här personerna blir arbetslösa på grund av EA's "bedömningar", vilket lika gärna skulle kunna vara baserat på rena Hollywood-bokföringen. Man måste vara riktigt kreativ för att få det till att Sim-serien inte är populär och säljer bra, och vad är tacken för det? Jo man får sparken tydligen. Denna eviga jakt på lönsamhet hela tiden.. Jag blir så trött. Och de "Spelregler" som sätts upp går för den delen att ändra.. Det är inte direkt så att gud kom med dem i form av stentavlor. Nej företag borde fokusera mer på mjuka värden.. Annars kan ägarna lika gärna ge alla sparken och sälja av alla inventarier och rättigheterna till de populäraste spelen, så har de nog sitt på det torra sedan. Fattar inte att så fort det diskuteras företags svinighet så är det alltid någon som hoppar av glädje för att få försvara ett företags rätt att bete sig som svin.

Du får gärna peka på några faktafel i min analys. Självklart måste man vara kreativ för att komma på ett sådant spel, ligger otrolig massa tid och möda bakom denna spelserie och det är supertråkigt att det nu går i graven. Det du missar att förstå är att "den eviga jakten på lönsamhet" är det som driver det samhälle du deltar i, som betalar allt ifrån vägarna du går på till sjukvården du uppsöker. Ekonomin är uppbyggd på effektivitet och EA gör sina affärsbeslut grundande i vad som gynnar deras ägare bäst, vilket är helt korrekt, för varför ska de inte göra det, när det kommer till kritan är det ju ägarna som ÄGER företaget genom sitt kapital. De vill få något tillbaka på sitt kapital, och tro mig när jag säger att den bästa idén där är INTE att sälja av allt och sen sitta på pengarna i madrassen

Ekonomi och marknadsfrågor åt sidan, självklart jättetrist att EA har gjort såhär vid flera av sina uppköp, men vad förväntar sig dessa uppköpta företag? Om du blir uppköpt är detta baksidan, kanske ska fler våga gå sin egen väg och inte sälja sina andelar till större bolag i så fall.

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Sim City 4 HD Edition ? man kan ju drömma iallafall?

Själv skulle jag ju vilja se Sim City 5... en värdig uppföljare till 4:an.

En uppfräschad 4:a vore väl inte helt fel heller såklart... men som det är nu så fungerar spelet faktiskt bra fortfarande.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson_91:

Du får gärna peka på några faktafel i min analys. Självklart måste man vara kreativ för att komma på ett sådant spel, ligger otrolig massa tid och möda bakom denna spelserie och det är supertråkigt att det nu går i graven. Det du missar att förstå är att "den eviga jakten på lönsamhet" är det som driver det samhälle du deltar i, som betalar allt ifrån vägarna du går på till sjukvården du uppsöker. Ekonomin är uppbyggd på effektivitet och EA gör sina affärsbeslut grundande i vad som gynnar deras ägare bäst, vilket är helt korrekt, för varför ska de inte göra det, när det kommer till kritan är det ju ägarna som ÄGER företaget genom sitt kapital. De vill få något tillbaka på sitt kapital, och tro mig när jag säger att den bästa idén där är INTE att sälja av allt och sen sitta på pengarna i madrassen

Ekonomi och marknadsfrågor åt sidan, självklart jättetrist att EA har gjort såhär vid flera av sina uppköp, men vad förväntar sig dessa uppköpta företag? Om du blir uppköpt är detta baksidan, kanske ska fler våga gå sin egen väg och inte sälja sina andelar till större bolag i så fall.

Ja, det är precis det jag menar. Köper man upp ett bolag så har man ett ansvar att förvalta det hela på ett bra sätt. Allt annat är ren och skär sadism. "Nämmen boys vi köper upp företaget och lägger ner det och skrattar gott när de anställda får gå och stämpla", vad fan är det liksom? Därav också paralellen med Oracle.. De förstör ju precis allt de köper upp.. Java, solaris, open office.. Allt går under motorsågen..

Sedan om man ska se till "lönsamhet" så får man också ha i beaktande att dålig PR ofta också ger dålig lönsamhet. Man vill inte köpa produkter av folk som behandlar människor och djur illa till exempel. Ingen tjänar på ett sådant här beslut i längden, utom möjligen då EA's "marknadsanalytiker" som säkert får en fet bonus när de hånflinande pekar på att de lyckats göra en (kortsiktig) besparing åt företaget. Nej jag tycker det här är riktigt hemskt jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Ja, det är precis det jag menar. Köper man upp ett bolag så har man ett ansvar att förvalta det hela på ett bra sätt. Allt annat är ren och skär sadism. "Nämmen boys vi köper upp företaget och lägger ner det och skrattar gott när de anställda får gå och stämpla", vad fan är det liksom? Därav också paralellen med Oracle.. De förstör ju precis allt de köper upp.. Java, solaris, open office.. Allt går under motorsågen..

Sedan om man ska se till "lönsamhet" så får man också ha i beaktande att dålig PR ofta också ger dålig lönsamhet. Man vill inte köpa produkter av folk som behandlar människor och djur illa till exempel. Ingen tjänar på ett sådant här beslut i längden, utom möjligen då EA's "marknadsanalytiker" som säkert får en fet bonus när de hånflinande pekar på att de lyckats göra en (kortsiktig) besparing åt företaget. Nej jag tycker det här är riktigt hemskt jag.

Absolut det är vi överens om och alla dessa nedläggningar kan ju peka på en kompetensbrist inom EA där man inte lyckas fånga upp nyttan inom de nya företagen fullständigt vilket leder till att man istället lägger ner.

Rätt tydligt att du är sjukt vinklad och inte kan sätta sig in i en företagssituation med de sedvanliga argumenten om att företag är satan och att de bara skor sig på vanligt folk, så tänker inte dra diskussionen längre. Tycker det är så tråkigt med den mängd "Corporate-shaming" i detta land, speciellt när de bara är en enkel syndabock.

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hoppas att Maxis folket snappas upp av Paradox Interactive nu då.

Inte vidare troligt då skaparna bakom Cities Skylines är baserade i Finland och inte Kalifornien.

Visa signatur

Chassi: Define XL Titan Skärm: UltraSharp U2311H
MB: P8Z68-V PRO/GEN3 CPU: i5 2500K + Hyper 212 Evo RAM: Vengeance 1600MHz 16GB
GPU: Strix 980GTX SSD: SSDnow V300 120GB HDD: Barracuda ST1000 & ST2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det är precis det jag menar. Köper man upp ett bolag så har man ett ansvar att förvalta det hela på ett bra sätt. Allt annat är ren och skär sadism. "Nämmen boys vi köper upp företaget och lägger ner det och skrattar gott när de anställda får gå och stämpla", vad fan är det liksom? Därav också paralellen med Oracle.. De förstör ju precis allt de köper upp.. Java, solaris, open office.. Allt går under motorsågen..

Sedan om man ska se till "lönsamhet" så får man också ha i beaktande att dålig PR ofta också ger dålig lönsamhet. Man vill inte köpa produkter av folk som behandlar människor och djur illa till exempel. Ingen tjänar på ett sådant här beslut i längden, utom möjligen då EA's "marknadsanalytiker" som säkert får en fet bonus när de hånflinande pekar på att de lyckats göra en (kortsiktig) besparing åt företaget. Nej jag tycker det här är riktigt hemskt jag.

Nu får du ändå ge dig. Du försöker som vanligt få företag att låta mycket värre än vad de är, denna gång genom att få det att låta som att EA köpte Maxis och sen valde att direkt lägga ner det.

EA köpte Maxis 1997. De har alltså ägt det i 17 år, så det här som du skriver är alltså helt missvisande: "Nämmen boys vi köper upp företaget och lägger ner det och skrattar gott när de anställda får gå och stämpla".

Varför tjänar de inte på såna här beslut i längden? Maxis har inte varit särskilt heta på länge. Spelen de har gjort de senaste åren är Spore och Sim City. Spel som inte är särskilt bra på grund av Maxis beslut och skapande. De blir arbetslösa för att de inte gjort särskilt bra eller framgångsrika spel de senaste åren. The Sims som du pratar om(ett till faktafel från din sida) har utvecklats av en annan studio.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Inaktiv

EA misslyckas aldrig med ett döda ett vinande koncept.