Jag vill ha ett elavtal med 100% kärnkraft, tips?

Permalänk
Medlem

Jag vill ha ett elavtal med 100% kärnkraft, tips?

Tänkte byta elleverantör inom kort. Är inte särskilt imponerad av vad marknaden har att erbjuda i dagsläget. Elbolagen verkar bara erbjuda "grön el", "vindkraft" och "förnyelsebar vattenkraft" eller motsvarande, och det är inte vad jag söker.

Nej tacka vet jag gammal hederlig atomklyvning. Jag vill bidra till att mitt hem ska belysas av det tidslösa och vackra ekot av sönderslaget uran, och inget annat.

Tips på elbolag som erbjuder detta? Finns det som tilläggstjänst måntro?

Mvh

Permalänk
Entusiast

Vattenfall låter dig välja kärnkraft om du vill.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

I praktiken blandas elektronerna ändå i kablarna så man blir bara lurad i slutändan om man tror att man kan välja. Det är samma soppa ändå som du får ut i dina eluttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

I praktiken blandas elektronerna ändå i kablarna så man blir bara lurad i slutändan om man tror att man kan välja. Det är samma soppa ändå som du får ut i dina eluttag.

På precis samma sätt som välgörenhetspengar är bortkastade då det inte är samma slantar som hamnar i bössan som når fram till flugorna i afrika?

Man väljer att betala för whatever och, om jag förstått cirkusen rätt, @zotamedu får gärna rätta, så köper leverantören av producenterna el för din andel av den el du vill ha.
Så, dina pengar hamnar i en pool och ditt önskemål om vad som skall köpas respekteras, kanske inte nu eller då men kanske senare när det visar sig att efterfrågan är så stor att man kan köpa just kärnkraft och göra sig av med poolen som vill ha kärnkraft.
Typ.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Ska man köpa viss el och är beredd att betala mer för det så ska man se till att den extra pengen är tingad för investeringar som hjälper just den specifika typen av elproduktion. På kort sikt är det elen som är billigast att producera som kommer produceras. Det spelar ingen roll om det är du eller Kajsa som köper brunkols-el t.ex.

Det andra sättet att påverka vilken el som produceras är att helt enkelt göra av med mindre el.

Permalänk
Medlem

Det vore ju ärkeballt med en certifiering för 100% fissionsbaserad el. Jag, likväl som TS, skulle haka på dirr. Mot barrikaderna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Alakai:

På precis samma sätt som välgörenhetspengar är bortkastade då det inte är samma slantar som hamnar i bössan som når fram till flugorna i afrika?

Man väljer att betala för whatever och, om jag förstått cirkusen rätt, @zotamedu får gärna rätta, så köper leverantören av producenterna el för din andel av den el du vill ha.
Så, dina pengar hamnar i en pool och ditt önskemål om vad som skall köpas respekteras, kanske inte nu eller då men kanske senare när det visar sig att efterfrågan är så stor att man kan köpa just kärnkraft och göra sig av med poolen som vill ha kärnkraft.
Typ.

Traditionellt så köper elleverantörerna upp energi på öppna marknaden till så lågt pris de kan och då bryr de sig inte vad det råkar vara. Vi är en del av Nordpool plus att Nordpool även exporterar till andra delar av norra Europa. Så producenterna säger att de kan producera ett visst antal MWh till ett visst pris. Leverantörerna erbjuder sig att köpa ett visst antal MWh till ett visst pris. Som vilket marknad som helst. För att gynna förnyelsebar energi så har det införts ett system för att ursprungsmärka el, det vill säga att levernatörerna nu har ett system för att hålla koll på var de köper elen ifrån. De måste göra det enligt lag. På så sätt är det enkelt för elbolagen att sälja 100 % förnyelsebar el genom att helt enkelt bra köpa energi som kommer från förnyelsebara källor.

Så trots att du inte har en aning om vart elektronerna i väggen kommer ifrån så kan man enkelt säga att det går att köpa el från ett visst kraftslag om man köper upp energin.

Sen finns det ingen direkt nytta med att köpa ren kärnkraft. Det är andra krafter än små enskilda konsumenter som styr utbyggnaden av den. Framförallt hänger det på att staten kan tänka sig att subventionera genom förmånliga lån och försäkringar. Utan lån blir det väldigt dyrt och utan försäkringar blir det troligtvis omöjligt. Det är tveksamt om något försäkringsbolag vill ta på sig fulla ansvaret för ett kärnkraftverk och vad det i så fall skulle kosta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oggan:

Det vore ju ärkeballt med en certifiering för 100% fissionsbaserad el. Jag, likväl som TS, skulle haka på dirr. Mot barrikaderna!

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, Vattenfall säljer det. Bara att gå in på deras hemsida och beställa.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

I praktiken blandas elektronerna ändå i kablarna så man blir bara lurad i slutändan om man tror att man kan välja. Det är samma soppa ändå som du får ut i dina eluttag.

Beställer ett visst antal hushåll ett visst antal kW/h vindkraft behöver bolaget producera den mängden vindkraft nästkommande period. Sen att just DIN el inte är specifikt från vindkraft spelar väl ingen roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Beställer ett visst antal hushåll ett visst antal kW/h vindkraft behöver bolaget producera den mängden vindkraft nästkommande period. Sen att just DIN el inte är specifikt från vindkraft spelar väl ingen roll?

Om det inte spelar någon roll förstår jag inte varför man vill betala extra för det? Energin som matas ut på elnätet är en blandning från alla kraftverk såsom kärnkraftverk, vattenkraftverk och vindkraftverk. Blandningsförhållandet kanske ändras mindre än en tiotusendels promille om du "väljer vindkraft" och du får fortfarande ungefär samma blandningsförhållande som innan även om du väljer 100% vindkraft. Sverige har redan väldigt miljövänlig elproduktion så det finns liksom ingen anledning att välja t.ex. vindkraft framför vattenkraft eller kärnkraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om det inte spelar någon roll förstår jag inte varför man vill betala extra för det? Energin som matas ut på elnätet är en blandning från alla kraftverk såsom kärnkraftverk, vattenkraftverk och vindkraftverk. Blandningsförhållandet kanske ändras mindre än en tiotusendels promille om du "väljer vindkraft" och du får fortfarande ungefär samma blandningsförhållande som innan även om du väljer 100% vindkraft. Sverige har redan väldigt miljövänlig elproduktion så det finns liksom ingen anledning att välja t.ex. vindkraft framför vattenkraft eller kärnkraft.

Du resonerar väldigt konstigt. Tycker någon att vindkraft är bra och vill att vi ska använda mer av det så beställer personen vindkraft och ser till att deras elkonsumtion täcks av vindkraft. Och nej, jag ser verkligen inte hur det kan spela roll att just den personens el inte kommer från vindkraft. Med ditt tänkt kan lika gärna alla skita i precis allt, för det påverkar ändå ingenting att just en person väljer att göra någonting.

Permalänk
Medlem

Det är ju bara det att man blir lurad. Trots att man beställer 100% vindkraft så får man ändå inte ut det ur eluttagen eftersom det inte går dedikerade ledningar från vindkraftverket till huset. Vilket man i och för sig borde vara glad för eftersom det inte blir så roligt de dagar då det inte blåser.

Det är lite som att välja en bil som går på diesel och ändå få samma blandning av bensin, diesel och etanol i tanken när man tankar som om man hade valt en bensinbil. Man får inte det man betalar för. Men visst om man vill betala för att förändra andelen vindkraftsel en mikroskopiskt liten aning till alla på hela elnätet så är det ju fritt fram att välja det. Jag får då lika mycket del av denna andel vindkraftsel som du har betalat för. Man blir alltså lurad om man tror att man får 100% vindkraftsel.

Förstår man hur elnätet är uppbyggt så förstår man att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Självklart har Ronnylov rätt, elektronerna i eluttaget går ju inte bestämma ursprunget på då de är en mix av kärnkraft,vind,vatten,kol och annat importsmuts. Men samtidigt har ju kakann rätt då man köper vindkraft för det egna samvetet. Klart det inte påverkar miljön någonting, likväl som miljöbilar, källsortering, earthhour och annat flum inte påverkar heller.
Men tack vare att man gör allt detta om dagarna så sover man ju bättre om nätterna, vi försöker ju iaf och någondag kanske resten av världen ser på oss och börjar ta efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av geeken:

Tänkte byta elleverantör inom kort. Är inte särskilt imponerad av vad marknaden har att erbjuda i dagsläget. Elbolagen verkar bara erbjuda "grön el", "vindkraft" och "förnyelsebar vattenkraft" eller motsvarande, och det är inte vad jag söker.

Nej tacka vet jag gammal hederlig atomklyvning. Jag vill bidra till att mitt hem ska belysas av det tidslösa och vackra ekot av sönderslaget uran, och inget annat.

Tips på elbolag som erbjuder detta? Finns det som tilläggstjänst måntro?

Mvh

Spelar ingen roll vad du väljer för ström, strömen är exakt samma som för alla andra grannar du har, tex du kan ha 100% atom, din granne 100% vindkraft, men ni har bägge exakt samma ursprung hur strömmen produceras.

Så välj det billigaste du hittar helt enkelt, atom, vatten. olja, vind, kol, eller slavar som springer i ett hjul, så är upphovet till denna ström du har i väggen precis desamma som den som köper 100% grön ekologiskt odlad ström

För övrigt så består elen du köper av ca 40-50% atomkraft producerad ström, oavsett vad leverantören säger sig leverera.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ni inser väl ändå att det inte är själva elektronerna man betalar för?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

Det är ju bara det att man blir lurad. Trots att man beställer 100% vindkraft så får man ändå inte ut det ur eluttagen eftersom det inte går dedikerade ledningar från vindkraftverket till huset. Vilket man i och för sig borde vara glad för eftersom det inte blir så roligt de dagar då det inte blåser.

Det är lite som att välja en bil som går på diesel och ändå få samma blandning av bensin, diesel och etanol i tanken när man tankar som om man hade valt en bensinbil. Man får inte det man betalar för. Men visst om man vill betala för att förändra andelen vindkraftsel en mikroskopiskt liten aning till alla på hela elnätet så är det ju fritt fram att välja det. Jag får då lika mycket del av denna andel vindkraftsel som du har betalat för. Man blir alltså lurad om man tror att man får 100% vindkraftsel.

Förstår man hur elnätet är uppbyggt så förstår man att jag har rätt.

Fast du missar helt hur marknaden fungerar. Du köper energi. Elbolagen säljer energi till dig som de i sin tur köper på Nord pool av diverse elproducenter*. Alla producenter måste specifiera var deras el kommer ifrån. Så producent A kan lägga upp 10 MWh kärnkraft, 10 MWh vattenkraft och 2 MWh vindkraft till salu. Det är vad hans kraftverk väntas generera under dagen så det är vad han vill sälja. Då kommer en mäklare och säger att han vill köpa 2 MWh vindkraft och 3 MWh vattenkraft som han sen säljer kan sälja vidare och marknadsföra som förnyelsebar energi. När mäklare B kommer så finns det inte någon vindkraftskapacitet kvar att köpa så vill köpare B ha förnyelsebart så är det vattenkraft som gäller. Sen vart elektronerna kommer ifrån är helt irrelevant. Du betalar inte för elektroner från ett vindkraftverk, du betalar för effekt från ett vindkraftverk och det är precis det du får. Det är inget fusk med det. Om det finns en större efterfrågan än tillgång på vindkraft så finns det helt plötsligt ett ekonomiskt incitament att bygga fler vindkraftverk för att täcka upp efterfrågan. Sen har det förekommit att vissa elbolag har fuskat och inte köpt in den andel förnyelsebart som de lovar i reklamen och det är dåligt. Men det är inget fusk i att sälja förnyelsebar el. Systemet är designat så det inte är några som helst problem.

*Jag ogillar ordet producent men det är vad det är.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Ska man köpa viss el och är beredd att betala mer för det så ska man se till att den extra pengen är tingad för investeringar som hjälper just den specifika typen av elproduktion. På kort sikt är det elen som är billigast att producera som kommer produceras. Det spelar ingen roll om det är du eller Kajsa som köper brunkols-el t.ex.

Det andra sättet att påverka vilken el som produceras är att helt enkelt göra av med mindre el.

Öum, det är precis vad som händer. Du säger dig vara villig att betala X kronor för vindel, och inte vill betala y kronor för tex kolel. Gör en jävla massa människor det kommer det inte gå att sälja brunkolselen (dvs du kan inte få betalt för den, alternativt behöver du sänka priserna för att folk skall vara villiga att betala för den) och det kommer behöva lägga ner kraftverket samtidigt som det finns incitament för att bygga vindel (då ni som vill ha den kommer ni att behöva betala mer för den och det blir intressant att bygga nytt). Detta förutsätter dock att elnätet fixar en MASSA vindel och att baseffekten som nätet behöver finns kvar, något som inte är helt enkelt i dagsläget.

Zotamendu förklarar detta förövrigt mycket mer korrekt ovanför

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Öum, det är precis vad som händer. Du säger dig vara villig att betala X kronor för vindel, och inte vill betala y kronor för tex kolel. Gör en jävla massa människor det kommer det inte gå att sälja brunkolselen (dvs du kan inte få betalt för den, alternativt behöver du sänka priserna för att folk skall vara villiga att betala för den) och det kommer behöva lägga ner kraftverket samtidigt som det finns incitament för att bygga vindel (då ni som vill ha den kommer ni att behöva betala mer för den och det blir intressant att bygga nytt). Detta förutsätter dock att elnätet fixar en MASSA vindel och att baseffekten som nätet behöver finns kvar, något som inte är helt enkelt i dagsläget.

Zotamendu förklarar detta förövrigt mycket mer korrekt ovanför

Du missade "på kort sikt". Men visst, på 50+ års sikt med tillräckligt många och vokala konsumenter kan det hända grejer. Jag tror inte att marknadskrafterna är starka nog att kunna ställa om elproduktion inom en rimlig tid, utan det är politiska initiativ som måste vara drivande. Förresten, låt mig omformulera: Det vore ohälsosamt naivt att förlita sig på marknadskrafterna.

Jag förklarade ett koncept, Zota tog detaljerna som han har mycket bättre koll på.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Olegh:

Du missade "på kort sikt". Men visst, på 50+ års sikt med tillräckligt många och vokala konsumenter kan det hända grejer. Jag tror inte att marknadskrafterna är starka nog att kunna ställa om elproduktion inom en rimlig tid, utan det är politiska initiativ som måste vara drivande. Förresten, låt mig omformulera: Det vore ohälsosamt naivt att förlita sig på marknadskrafterna.

Jag förklarade ett koncept, Zota tog detaljerna som han har mycket bättre koll på.

Det beror lite på vilken skala du syftar på. Marknadskrafter räcker inte för att ställa om till 100 % vindkraft till exempel för det är tekniskt väldigt komplext. Att öka till 20 % vindkraft är däremot möjligt med marknadskrafter. Kanske till och med mer men det är ungefär den nivån som nuvarande nätet klarar av att reglera, ska vi ha mer får vi bygga om. Kärnkraft är däremot som sagt på tok för stora investeringar för att bara marknadskrafter ska påverka. Det skulle i så fall ske genom att opinionen svänger som i sin tur påverkar politikerna. Fast det är klart, opinionen kommer nog har större påverkan även åt förnybara hållet genom att nya regler införs som underlättar utbyggnaden.

Det är rätt komplexa frågor eftersom det är stora komplicerade system.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag vet! Jag försöker bara poängtera att en politisk förankring är A och O, att lämpa över hela frågan i konsumenternas knä tror inte jag på. Oavsett vilken politisk riktning som man väljer, så kräver t.ex. större kärnkraftsinvesteringar som sagt att man håller sig till samma riktning, oavsett fluktuationer i opinion.

Att både folk och politiker är folk, samt helt förståeligt ambivalenta rörande kommande energipolitk sätter ju käppar i hjulen. Fråga bara Herr Löfven som var tvungen att försöka baxa runt kärnkraftsfrågan likt en elefant i valrörelsen.

Permalänk
Medlem

Viljeinriktning

Vi som bara vill ha kärnkraft - den miljövänligaste kraftkällan kan genom att välja detta alternativ visa vår viljeinriktning. Naturligtvis vet du inte vad du får levererat men vi har till säljare - indirekt till politiker och PK-maffian visat att det finns personer som inte vill att fåglar dödas i vindkraftverk , naturen och fiskar förstörs vid vattenkraftverk osv. Vi skulle behöva separata leveransledningar till varje hushåll för att vara något säkrare på RÄTT leverans - en utopi av kostnadsskäl, men bra att visa de okunniga - fel lobbypåverkade om RÄTT SANNING!