Kan något annat än moderkortet vara defekt här ?

Permalänk
Medlem

Kan något annat än moderkortet vara defekt här ?

Mitt AMD system med MSI KA780G moderkort med Phenom II X4 CPU Nvidia 650GTX grafikkort och Corsair HX 520 nätdel är helt dött. Min slutsats är att det rent logiskt borde vara moderkortet som fallerat. Detta baserar jag på följande
1) Absolut ingenting händer vid start (bortsett från att fläktar börjar snurra och powerled på mk tänds) efter att ha kopplat bort grafikkort och de två hårddiskarna samt optisk enhet. Borde jag inte höra någon form av ljudsignal om moderkortet inte är defekt ?
2) Har provat med annat nätaggregat och precis samma fel

En del saker bekymrar mig beträffande köp av nytt moderkort för att få en fungerande dator

Jag har kopplat in de två hårddiskarna (en mekanisk och en SSD) i min andra dator och båda har fallerat inom en kort tidsperiod. Vilka slutsatser kan dras av det ?
Kan fel uppstå på någon komponent eller PSU på sådant vis att andra komponenter skadas ?

Permalänk
Rekordmedlem

Ja mer än moderkortet kan vara trasigt, nätdel, cpu, monteringen, följdfel pga något annat osv...
Det du skriver om att diskarna dog är underligt men skulle kunna bero på att de blivit skadade av tex en felaktig nätdel, det kan ju vara denna som förstört både ditt moderkort och diskarna osv...
Det vore ju bra att mäta upp nätdelen så man vet om den är ok eller inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

När mitt PSU fallerade så kunde jag ibland starta datorn med internt grafikkort. Sen blev jag hungrig och försökte spela med datorn och då dog den igen. Den vägrade starta och det var inga BEEPS. Jag antog att PSU var död och köpte en ny. Då fungerade allt. Jag hade 750W för Phenom II. Så, prova följande:
1: Ny PSU 750 W+ av märke
2: Testa att byta CPU om du kan
3: Testa din CPU på något annat moderkort.

MK idag tål en del misschief, så jag misstänker strömförsörjning. AMD slukar ström som en piraja i nakenbad.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

520 W räcker gott och väl. HX520 är dessutom ett bra agg. Men även dom kan förstås gå sönder.
Som mrqaffe skriver så kan det vara lite vad som helst som pajat.
Felsök!

Permalänk
Medlem

HX 520 går 100% redan vid 416W om den är Bronze Certificate. Värme avledning på Phenom II är 125W. Så PSU den slits enormt.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Annan felsökning vi gjorde vid Pentium Pro tiden var att utesluta något.
1: grafikkort
2: minnen
3: CPU
Bara för att få BEEPS... då såg man vad som var "knas"

Genom att inte ha dem installerade.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

HX 520 går 100% redan vid 416W om den är Bronze Certificate. Värme avledning på Phenom II är 125W. Så PSU den slits enormt.

Du räknar fel. Ett 520W-agg kan leverera 520W. Om verkningsgraden är 80% så drar agget då 520/0,8=650W.
Dessutom finns det Phenom II X4 på 95W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Annan felsökning vi gjorde vid Pentium Pro tiden var att utesluta något.
1: grafikkort
2: minnen
3: CPU
Bara för att få BEEPS... då såg man vad som var "knas"

Genom att inte ha dem installerade.

1: var något av det första jag gjorde. Borde inte fel på minnen eller CPU resultera i beeps ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

När mitt PSU fallerade så kunde jag ibland starta datorn med internt grafikkort. Sen blev jag hungrig och försökte spela med datorn och då dog den igen. Den vägrade starta och det var inga BEEPS. Jag antog att PSU var död och köpte en ny. Då fungerade allt. Jag hade 750W för Phenom II. Så, prova följande:
1: Ny PSU 750 W+ av märke
2: Testa att byta CPU om du kan
3: Testa din CPU på något annat moderkort.

MK idag tål en del misschief, så jag misstänker strömförsörjning. AMD slukar ström som en piraja i nakenbad.

Kan inte göra 2: eller 3: . Datorn har alltså fungerat tidigare under flera år så mitt 520W nätaggregat kan rimligen inte har varit otillräckligt.
När den slutade att fungera så visade detta sig först genom att bilden frös muspekaren rörde sig inte och inga tangent knappar registrerades.
Då försökte jag starta om datorn och efter det var den helt död

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Du räknar fel. Ett 520W-agg kan leverera 520W. Om verkningsgraden är 80% så drar agget då 520/0,8=650W.
Dessutom finns det Phenom II X4 på 95W.

I fineprint på uttag från tillverkarna så kan du addera effekten enkelt med addition. Glöm inte bort alla And/if/so.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lengab:

I fineprint på uttag från tillverkarna så kan du addera effekten enkelt med addition. Glöm inte bort alla And/if/so.

Som i klarspråk är?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Som i klarspråk är?

Runt 420W.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Det du kan göra är också att ta PSUn till en snäll datorbutik och be dem testa om nätagget är fel. I teorin borde man kunna väl se rätt direkt att den inte ger tillräckligt med ström eller så.

Har du kollat så att kablarna är OK från PSUn?
Sen kolla om nordbryggekabeln (den som strömförsörjer CPU och Northbridge) är böjd eller så. Går att testa genom att dra ut den och låta den ha en annan böj. Jag tror jag har råkat ut för det när jag haft min motsvarande kabel i en för snäv böj genom att dra den på baksidan av moderkortet. Tror det blev för varmt eller så.

Sen som Lengab säger - PSUs slits tyvärr. Jag rekommendenderar inte att snåla för mycket på dem. Fem år låter för övrigt rätt bra.
En annan sak är (jag har aldrig råkat ut för det men hört om det) är att kolla på om någon av CPU/Sockel pinnarna har lossnat. Det är inte vanligt men det sägs hända. Det borde vara en sån där grej

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

I fineprint på uttag från tillverkarna så kan du addera effekten enkelt med addition. Glöm inte bort alla And/if/so.

Du tänker fortfarande baklänges, fast kanske på ett annat sätt än vad det först såg ut som.
Speccar dom det 520 W så måste det kunna leverera 520 W.
Sedan kan man överlasta en viss lina, men det har ju inget med den specade totalkapaciteten att göra.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma bekymmer som du upplever nu. Efter felsökning så visade det vara cpu:en ( Phenomen ×4 ) som hade av ngn anledning brunnit.