Permalänk
Medlem

Jag har en annan fråga som någon gärna får förklara för mig, ni kanske redan har skrivit om det men är lite dålig med alla dessa begrepp inom fotografering. Det finns en egenskap som vissa objekt har, om man kollar på en lägenhet t.ex. på hemnet så ser alla rum så himla rymliga och stora. I verklighet är dem inte lika stora som det uppfattas på bild, vad är detta för fonemen? Är detta något som nikkor 35mm/1.8G har? Eller är detta något annat objektiv som gör att rummen uppfattas så?

Permalänk
Medlem

1. Tar du en bild med låt oss säga en 35:a så kan du klippa bort kanterna så det blir en 50:a, klipp lite till å det blir en 85:a osv. Skärpedjupet förändras inte eftersom det är samma bild du klipper i. Säg att skärpedjupet på denna bild är 10-20m och bländaren 8.0.

2. Perspektivet blir detsamma, som ovanstående, om du i står kvar på samma plats och i stället för att klippa byter objektiv till 50 resp. 85.

Nu till det intressanta. Om vi i exemplet 1 ovan klipper ut ett ursnitt motsvarande 85mm. Sen jämför vi den bild tagen med 85mm i exempel 2 med bländare 8.0.

Då infinner sig frågan: Har vi samma skärpedjup i dessa 2 bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Och det är här hela diskussionen från "er" sida slinter. Ni hakar upp er på att man ska få samma utsnitt när vi pratar om två olika brännvidder.
Jag säger gång på gång att brännvidden är en STOR faktor på skärpedjupet. Och detta är kunskap som man ska ha när man väljer brännvidd och komponerar bilder.

Ok, det verkar ju som att din filosofi för hur man komponerar bilder skiljer sig från min, vilket är helt ok. När jag komponerar en bild så är jag först och främst intresserad av vad som är med på bilden, dvs. utsnittet och perspektivet. Detta ger en brännvidd och avstånd till motivet. Därefter justerar jag bländaren för att få det skärpedjup och/eller bakgrundsoskärpa jag vill ha. Ibland får man kompromissa en del, men jag kompromissar oftast hellre lite när det gäller skärpedjupet än utsnittet. "There is nothing worse than a sharp image of a fuzzy concept", som Ansel Adams ska ha sagt

Men skärpedjupet påverkas som sagt av avbildningsskalan och bländaren, och allt du skriver stödjer det. Att blanda in brännvidden tycker jag är onödigt, då är det bättre att diskutera hur brännvidden påverkar avbildningsskalan. Men det känns inte som att den här diskussionen kommer att leda någon vart, så jag lägger ner nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

1. Tar du en bild med låt oss säga en 35:a så kan du klippa bort kanterna så det blir en 50:a, klipp lite till å det blir en 85:a osv. Skärpedjupet förändras inte eftersom det är samma bild du klipper i. Säg att skärpedjupet på denna bild är 10-20m och bländaren 8.0.

2. Perspektivet blir detsamma, som ovanstående, om du i står kvar på samma plats och i stället för att klippa byter objektiv till 50 resp. 85.

Nu till det intressanta. Om vi i exemplet 1 ovan klipper ut ett ursnitt motsvarande 85mm. Sen jämför vi den bild tagen med 85mm i exempel 2.

Då infinner sig frågan: Har vi samma skärpedjup i dessa 2 bilder.

Allt handlar i detta fall på vilket AVSTÅND du sätter fokus.

Åter, ta fram någon DOF kalkylator och se vad som händer när du ändrar vart fokusen hamnar.
Har du en 35 mm objektiv och sätter fokus på 0.7 cm så får du ett skärpedjup på ca 18 cm. Du får fokus från 62 cm från sensorn fram till 80 cm från sensorn.

Ändrar du fokus till 5.34 meter så får du fokus från 2.6 meter ända ut till oändligheten.

Så var du ställer fokus på objektivet är totalt avgörande hur långt skärpedjup du får.

Sätter du fokus på 5.34 meter med ett 85 mm Objektiv nu (samma som vi gjorde på 35 mm objektivet före) så får vi plötsligt fokus från 4.57 meter fram till 6.42 meter.

Alltså så blir det INTE samma som att du klipper bilden så du simulerar 35 mm objektivet som ett 85 mm objektiv. Du får då fokus ända ut i oändligheten.
Sätter vi på 85 mm objektivet får vi bara skärpedjup på 1.85 meter.

Så här ser du att brännvidden påverkar skärpedjupet drastiskt.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sofha:

Jag har en annan fråga som någon gärna får förklara för mig, ni kanske redan har skrivit om det men är lite dålig med alla dessa begrepp inom fotografering. Det finns en egenskap som vissa objekt har, om man kollar på en lägenhet t.ex. på hemnet så ser alla rum så himla rymliga och stora. I verklighet är dem inte lika stora som det uppfattas på bild, vad är detta för fonemen? Är detta något som nikkor 35mm/1.8G har? Eller är detta något annat objektiv som gör att rummen uppfattas så?

Ok, dags att komma in på rätt spår igen

Det du är ute efter är nog hur brännvidden påverkar perspektivet. Med en kort brännvidd så måste man gå närmre motivet för att motivet ska ha en viss storlek på bilden. Detta gör att bakgrunden hamnar längre bort, och man får med mer av bakgrunden. Med en lång brännvidd så får man istället stå längre bort för att få samma storlek på motivet, vilket gör att motivet relativt sett hamnar närmre bakgrunden. Med kort brännvidd så överdrivs alltså avståndet mellan motiv och bakgrund, medan med lång brännvidd så komprimeras istället avståndet. Kolla t.ex. denna sida, och scrolla ner till "Focal length and perspective" så finns några bilder som förklarar det bättre.

Så hemligheten när det gäller mäklarfoton är oftast att de använder en väldigt kort brännvidd, oftast mellan 10 och 20mm nånting. Ett 35mm på en APS-C sensor är ett s.k. normalobjektiv, dvs. det är varken vidvinkel eller tele, och ger ett perspektiv som vi människor uppfattar som ganska normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Alltså så blir det INTE samma som att du klipper bilden så du simulerar 35 mm objektivet som ett 85 mm objektiv.
Så här ser du att brännvidden påverkar skärpedjupet drastiskt.

Rätt svar - grattis!

Så vad kan vi diskutera härnäst?
Optisk diffraktion, bländardiffraktion eller kantskärpediffraktion kanske?
Men det kanske vi alla redan känner till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Rätt svar - grattis!

Så vad kan vi diskutera härnäst?
Optisk diffraktion, bländardiffraktion eller kantskärpediffraktion kanske?
Men det kanske vi alla redan känner till...

Tackar! Kul att det finns fler med kunskap.

Tror vi ska stanna i dom grundläggande kunskaperna i den här tråden!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Tackar! Kul att det finns fler med kunskap.

Tror vi ska stanna i dom grundläggande kunskaperna i den här tråden!

Grundläggande kunskaper uppskattar jag, för då hänger jag med haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Tack!!! Äntligen en som förstår just sambandet med att bokeh´n blir ändrad med ändrad brännvidd!
Detta är en av grundkunskaperna inom just vad som påverkar skärpedjup mm.

Skrivet av Knashatt:

Och därför kan man beskära bilden i efterhand. Här kommer fördelarna med att ha tillräckligt många MP i kameran.

Ja, går man åt det hållet blir det ju väldigt svårt.

Och som sagt, du kommer med en stor poäng här som hela tiden missas.... Om man just nu VILL enbart har 1/16 av ansiktet så är just valet av 200 mm rätt.

Och det är här hela diskussionen från "er" sida slinter. Ni hakar upp er på att man ska få samma utsnitt när vi pratar om två olika brännvidder.
Jag säger gång på gång att brännvidden är en STOR faktor på skärpedjupet. Och detta är kunskap som man ska ha när man väljer brännvidd och komponerar bilder.

Ni säger att brännvidden inte alls påverkar och drar upp jämförelsen att få samma utsnitt på bilden. Men varför gör ni detta. Ta till er kunskapen om att brännvidden påverkar skärpedjupet DRASTISKT. Ta och gå ut och lär er hur otroligt mycket detta påverkar resultatet av bilderna ni tar.

Att komponera en bild med 200 mm brännvidd med kort skärpedjup gör man kanske för att få extremt lång förgrund och lång bakgrund med kort skärpedjup i mitten. Du kan INTE få samma resultat om du tar 17 mm brännvidd då du kommer få en helt annat perspektiv på ALLT, du måste ju faktiskt gå fram en jäkla massa meter för att ens kunna få så kort skärpedjup.

Det är inte en gång jag har fått räkna lite på en DOF kalkylator för att få ett litet hum hur jag ska stå och vilka avstånd jag har att röra mig på när jag väljer ett 200 mm objektiv för att få ett objekt i fokus med en lång oskarp förgrund och bakgrund.

Du behöver inte förklara hur DOF fungerar då jag använder det ofta när jag fotograferar genom kalkylator via smartphone.

Bakgrundsoskärpa och skärpedjup är inte samma sak, helt rätt.
Men bakgrundsoskärpa och skärpedjup har samband med varandra.

Ändras skärpedjupet genom tex olika bländarval så ändras också utseendet på bakgrundsoskärpan.
Ändrar du avståndet från objektet med samma bländarval så ändras skärpedjupet och även då utseendet på bakgrundsoskärpan.
Ändrar du brännvidden så ändras utseendet på bakgrundsoskärpan.

Kunskap som är viktig att förstå!

Skrivet av Knashatt:

Allt handlar i detta fall på vilket AVSTÅND du sätter fokus.

Åter, ta fram någon DOF kalkylator och se vad som händer när du ändrar vart fokusen hamnar.
Har du en 35 mm objektiv och sätter fokus på 0.7 cm så får du ett skärpedjup på ca 18 cm. Du får fokus från 62 cm från sensorn fram till 80 cm från sensorn.

Ändrar du fokus till 5.34 meter så får du fokus från 2.6 meter ända ut till oändligheten.

Så var du ställer fokus på objektivet är totalt avgörande hur långt skärpedjup du får.

Sätter du fokus på 5.34 meter med ett 85 mm Objektiv nu (samma som vi gjorde på 35 mm objektivet före) så får vi plötsligt fokus från 4.57 meter fram till 6.42 meter.

Alltså så blir det INTE samma som att du klipper bilden så du simulerar 35 mm objektivet som ett 85 mm objektiv. Du får då fokus ända ut i oändligheten.
Sätter vi på 85 mm objektivet får vi bara skärpedjup på 1.85 meter.

Så här ser du att brännvidden påverkar skärpedjupet drastiskt.

Det är klart som fasen att skärpedjupet ändras om du smackar på en längre brännvidd och står kvar på samma ställe, då har du ju ändrat avbildningsskalan. För att jämföra måste du backa så du får motsvarande avbildningsskala på föremålet.

Precis som andra skrivit blandar du ihop skärpedjup och bokeh. Ett objektiv med längre brännvidd ger mer sudd i bakgrunden tack vare sin förmåga till komprimering, oskärpekaraktären (bokeh) ändras, skärpesläppet blir mer tydligt. Det är där du gör en tankevurpa och menar att skärpedjupet blir kortare tack vare längre brännvidd. Tvärtom är det faktiskt lättare att få ett längre skärpedjup men ändå med suddig bakgrund, för porträtt tex, med ett 200mm tele än med ett 50mm normalobjektiv, då bakgrunden komprimeras och du med tele får ett bättre skärpesläpp, eller oskärpekaraktär, med ett större skärpedjup än med ett 50mm, där du inte har samma komprimering.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Och det är här hela diskussionen från "er" sida slinter. Ni hakar upp er på att man ska få samma utsnitt när vi pratar om två olika brännvidder.
Jag säger gång på gång att brännvidden är en STOR faktor på skärpedjupet. Och detta är kunskap som man ska ha när man väljer brännvidd och komponerar bilder.

Ni säger att brännvidden inte alls påverkar och drar upp jämförelsen att få samma utsnitt på bilden. Men varför gör ni detta. Ta till er kunskapen om att brännvidden påverkar skärpedjupet DRASTISKT. Ta och gå ut och lär er hur otroligt mycket detta påverkar resultatet av bilderna ni tar.

När du komponerar en bild utgår du alltså från vilket skärpedjup du vill ha i bilden och väljer därefter brännvidd och avstånd (avbildningsskala) utifrån det och sedan får utsnittet bli som det blir?
Intressant arbetssätt, men jag vågar nog påstå att de flesta inte jobbar på det sättet, utan väljer utsnitt och/eller perspektiv i första hand.
Personligen förflyttar jag mig till dess att jag har det perspektiv jag vill ha. Därefter väljer jag brännvidd (utsnitt) och väljer sedan skärpedjupet genom att välja bländare.
Jag skulle tro att det, för de allra flesta, är viktigare vad som är med på bilden (utsnitt) än att skärpedjupet blir x cm.

Har man samma utsnitt (avbildningsskala) så kommer skärpedjupet att bli samma med samma bländare. Om man har använt 10 eller 1000mm brännvidd spelar ingen roll. Perspektivet kommer däremot att bli totalt olika och bakgrunden kommer att upplevas mycket suddigare med 1000mm. Att bakgrunden upplevs som suddigare med 1000mm har dock inget med skärpedjupet att göra utan beror enbart på att man får med en mindre del av bakgrunden som "förstoras".

Skrivet av Knashatt:

Alltså så blir det INTE samma som att du klipper bilden så du simulerar 35 mm objektivet som ett 85 mm objektiv. Du får då fokus ända ut i oändligheten.

I detta sammanhanget behöver man även blanda in i vilken storlek den slutliga bilden betraktas.

Om man beskär bilden och beskådar den i samma storlek som den icke beskurna bilden kommer Circle of Confusion att bli större och därmed kommer skärpedjupet att bli kortare. Det stämmer alltså inte längre att man har "skärpedjup till oändligheten" när man beskurit bilden och tittar på den färdiga bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Det är klart som fasen att skärpedjupet ändras om du smackar på en längre brännvidd och står kvar på samma ställe, då har du ju ändrat avbildningsskalan. För att jämföra måste du backa så du får motsvarande avbildningsskala på föremålet.

Precis som andra skrivit blandar du ihop skärpedjup och bokeh. Ett objektiv med längre brännvidd ger mer sudd i bakgrunden tack vare sin förmåga till komprimering, oskärpekaraktären (bokeh) ändras, skärpesläppet blir mer tydligt. Det är där du gör en tankevurpa och menar att skärpedjupet blir kortare tack vare längre brännvidd. Tvärtom är det faktiskt lättare att få ett längre skärpedjup men ändå med suddig bakgrund, för porträtt tex, med ett 200mm tele än med ett 50mm normalobjektiv, då bakgrunden komprimeras och du med tele får ett bättre skärpesläpp, eller oskärpekaraktär, med ett större skärpedjup än med ett 50mm, där du inte har samma komprimering.

Och igen...

Nej, jag har inte någon stans bladat ihop skärpedjup med bokeh.
Jag gör ingen tankevurpa med att skärpedjupet blir kortare med längre brännvidd på det sättet du drar upp.

Intressant att även du drar upp det här med att jämföra olika objektiv och backa bak för att ändra avbildningsskala.
Du är tredje personen nu, varför du gör detta är för mig en total gåta.
Varför är det så extremt svårt att ta till sig att brännvidden är en faktor som påverkar skärpedjupet?

Är DU medveten om att du får totalt olika skärpedjup med samma bländaröppning och samma brännvidd om du fokuserar på olika avstånd från kameran?

När man ska se vilka faktorer som är viktiga i ett sammanhang så sätter lägger man upp allt på ett sätt där man låter ena faktorn vara still och sedan röra dom andra faktorerna för att se vad som händer.
Det är då man lättare ser ett sammanhang. Detta kan man göra lätt i en DOF kalkylator.

DigitalFoto har väldigt lätt visat det genom en bild som jag hänvisade till förut.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Och igen...

Nej, jag har inte någon stans bladat ihop skärpedjup med bokeh.
Jag gör ingen tankevurpa med att skärpedjupet blir kortare med längre brännvidd på det sättet du drar upp.

Intressant att även du drar upp det här med att jämföra olika objektiv och backa bak för att ändra avbildningsskala.
Du är tredje personen nu, varför du gör detta är för mig en total gåta.
Varför är det så extremt svårt att ta till sig att brännvidden är en faktor som påverkar skärpedjupet?

Därför att det gör den inte. Om du inte backar när du ändrar brännvidd har du ändrat avbildningsskala (och därmed skärpedjup). Hur detta kan vara svårt att förstå är en gåta för mig.

Skrivet av Knashatt:

Är DU medveten om att du får totalt olika skärpedjup med samma bländaröppning och samma brännvidd om du fokuserar på olika avstånd från kameran?

Ja, du ändrar då också avbildningsskala. Det är det som gör att tex ett macroobjektiv kan få ett så kort skärpedjup, ju närmare sensorn du fokuserar, ju större avbildningsskala = kortare skärpedjup.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

När du komponerar en bild utgår du alltså från vilket skärpedjup du vill ha i bilden och väljer därefter brännvidd och avstånd (avbildningsskala) utifrån det och sedan får utsnittet bli som det blir?
Intressant arbetssätt, men jag vågar nog påstå att de flesta inte jobbar på det sättet, utan väljer utsnitt och/eller perspektiv i första hand.
Personligen förflyttar jag mig till dess att jag har det perspektiv jag vill ha. Därefter väljer jag brännvidd (utsnitt) och väljer sedan skärpedjupet genom att välja bländare.
Jag skulle tro att det, för de allra flesta, är viktigare vad som är med på bilden (utsnitt) än att skärpedjupet blir x cm.

Suck...
Mellan 1 och 0, svart och vitt, upp och ner...

Hur jag komponerar bilder beror ju totalt på som jag vill ha på bilden.

Vill jag tex ha en sten i fokus med väldigt lång förgrund och lång bakgrund där stenen är i fokus.
Bakgrunden och förgrunden ska vara ur fokus.
Jag ska ligga ner på backen med kameran.

Hur gör jag då? Berätta detta för mig!
Hur tänker du rent tekniskt?
Kan jag ta ett 17 mm objektiv tex för detta ändamål? Och om inte, VARFÖR?

EDIT:
Du kan ju alltid beskära bilden i efterhand, så ett 17 mm objektiv borde ju fungera då i så fall? Eller? Bara ligga riktigt långt ifrån stenen för att för med mycket förgrund som är ur fokus... Eller?

Skrivet av dumbo:

Har man samma utsnitt (avbildningsskala) så kommer skärpedjupet att bli samma med samma bländare. Om man har använt 10 eller 1000mm brännvidd spelar ingen roll. Perspektivet kommer däremot att bli totalt olika och bakgrunden kommer att upplevas mycket suddigare med 1000mm. Att bakgrunden upplevs som suddigare med 1000mm har dock inget med skärpedjupet att göra utan beror enbart på att man får med en mindre del av bakgrunden som "förstoras".

Jaha, varför förklarar du detta för mig?

Skrivet av dumbo:

I detta sammanhanget behöver man även blanda in i vilken storlek den slutliga bilden betraktas.

Om man beskär bilden och beskådar den i samma storlek som den icke beskurna bilden kommer Circle of Confusion att bli större och därmed kommer skärpedjupet att bli kortare. Det stämmer alltså inte längre att man har "skärpedjup till oändligheten" när man beskurit bilden och tittar på den färdiga bilden.

Men snälla nån...

Ta ett kort med en 35 mm objektiv med inställningar med fokus från ex 5 meter ända ut till oändligheten.
Beskär ner kortet så du får samma storlek som det blivit om du tagit med ett 85 mm objektiv.
Ja då har du SJÄLVKLART fortfarande samma skärpa ut i oändligheten. Ge dig nu. Det är ju exakt samma bild som bara blivit beskuren.
Ändras kortet på något magiskt vis i Photoshop?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Därför att det gör den inte. Om du inte backar när du ändrar brännvidd har du ändrat avbildningsskala (och därmed skärpedjup). Hur detta kan vara svårt att förstå är en gåta för mig.

Jag förstår exakt vad som händer. Men jag pratar inte om att skifta mellan olika objektiv vid ett och samma tillfälle. Det är du som gör det.
Jag pratar om att brännvidden är en faktor som påverkar skärpedjupet, inget annat.

Skrivet av Marie96:

Ja, du ändrar då också avbildningsskala. Det är det som gör att tex ett macroobjektiv kan få ett så kort skärpedjup, ju närmare sensorn du fokuserar, ju större avbildningsskala = kortare skärpedjup.

Ändrar jag avbildningskalan om jag sätter skärpan på olika avstånd?
Nä nu måste du verkligen missuppfattat allt.
Nej, avbildningskalan är exakt den samma så klart.

Jag frågade om du förstår att skärpedjupet blir olika om du sätter fokus på olika avstånd med samma brännvidd och samma bländaröppning?
Jag pratar INTE om att flytta kameran nu, jag pratar om att sätta fokus på olika avstånd från kameran.
Kameran sitter fast på ett stativ. Du sätter fokus på olika avstånd från kameran. Då ändras skärpedjupet DRASTISKT!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden, men so jag förstår det funderar ts på antingen ett 35mm eller 50mm till en kamera som ej är fullformat. I min mening är 35an betydligt mer användbar även om du inte får lika mycket bokeh. 50mm på en apsc sensor är lite för inzoomat för att sitta på kameran hela tiden.

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Jag förstår exakt vad som händer. Men jag pratar inte om att skifta mellan olika objektiv vid ett och samma tillfälle. Det är du som gör det.
Jag pratar om att brännvidden är en faktor som påverkar skärpedjupet, inget annat.

Och hur ändrar du brännvidd utan att byta objektiv, om du inte har en zoom?

Skrivet av Knashatt:

Ändrar jag avbildningskalan om jag sätter skärpan på olika avstånd?
Nä nu måste du verkligen missuppfattat allt.
Nej, avbildningskalan är exakt den samma så klart.

Jag frågade om du förstår att skärpedjupet blir olika om du sätter fokus på olika avstånd med samma brännvidd och samma bländaröppning?
Jag pratar INTE om att flytta kameran nu, jag pratar om att sätta fokus på olika avstånd från kameran.
Kameran sitter fast på ett stativ. Du sätter fokus på olika avstånd från kameran. Då ändras skärpedjupet DRASTISKT!

Ja, det är för att du ändrar avbildningsskala (förstoringsgrad). Du verkar blanda ihop avbildningsskala (förhållandet mellan motivets verkliga storlek och den bild som objektivet tecknar på bildsensorn) och utsnitt.
Hur förklara du annars att ett macroobjektiv kan ha avbildningsskalan 1:1, medan ett vanligt 85mm har en avbildningsskala på 1:8? Jo, det är för att man med ett macro kan fokusera närmare sensorn. Det har inget med brännvidden att göra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Denna bild tex är tagen med ett 20mm f/1.8. Objektivets korta närgräns möjliggör en stor förstoring (avbildningsskala) och det med den stora bländaren ger ett kort skärpedjup. Trots endast 20mm brännvidd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Och hur ändrar du brännvidd utan att byta objektiv, om du inte har en zoom?

Varför ska jag ändra objektivet? Varför ska jag zooma?
Jag pratar om att brännvidden är en faktor som påverkar skärpedjupet. Inget annat.

Skrivet av Marie96:

Ja, det är för att du ändrar avbildningsskala (förstoringsgrad). Du verkar blanda ihop avbildningsskala (förhållandet mellan motivets verkliga storlek och den bild som objektivet tecknar på bildsensorn) och utsnitt.
Hur förklara du annars att ett macroobjektiv kan ha avbildningsskalan 1:1, medan ett vanligt 85mm har en avbildningsskala på 1:8? Jo, det är för att man med ett macro kan fokusera närmare sensorn. Det har inget med brännvidden att göra.

Du ändrar INTE avbildningsskala om du sätter fokus på olika avstånd med samma objektiv och samma bländartal.
Du har totalt blandat ihop det.

Du vet i all fall vad avbildningsskalan är, det ser jag. Men du gör något fel på något sätt i ditt tänkande.

Om jag har ett 50 mm objektiv med bländare F/2.0 och sätter fokus 1 meter ifrån kameran så får jag ett skärpedjup på 2.7 cm med en APS-C sensor.
Om jag sätter fokus 5 meter ifrån kameran ökar nu skärpedjupet till 71 cm.
Om jag sätter fokus 12 meter ifrån mig ökar nu skärpedjupet till 12.4 meter.

Förstår du detta sammanhang? Ju längre ifrån kameran du sätter fokus desto längre blir skärpedjupet.
Avbildningsskalan ändras inte på något sätt av detta.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Ändrar jag avbildningskalan om jag sätter skärpan på olika avstånd?
Nä nu måste du verkligen missuppfattat allt.
Nej, avbildningskalan är exakt den samma så klart.

Självklart, du ändrar ju objektet du avbildar om du flyttar på fokusplanet. Den matematiska formeln för förstoring med en lins är förstoring = brännvidd / (brännvidd - avstånd till objekt). Detta är grundläggande optik, något du borde ha fått lära dig om du läst fysik på gymnasiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

http://www.slrlounge.com/wp-content/uploads/2015/01/nikon-20m...

Denna bild tex är tagen med ett 20mm f/1.8. Objektivets korta närgräns möjliggör en stor förstoring (avbildningsskala) och det med den stora bländaren ger ett kort skärpedjup. Trots endast 20mm brännvidd.

Vad händer om du sätter fokus 13 meter ifrån kameran med exakt samma kamera, på exakt samma plats, med exakt samma inställningar på kameran, men exakt samma objektiv? Du sätter fokus 13 meter ifrån kameran bara, ändrar INGET annat!

Kommer skärpedjupet bli längre eller kortare (strunta i om objektet i bilden blir suddigt nu eller inte, försöker få dig att förstå teorin nu).

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Självklart, du ändrar ju objektet du avbildar om du flyttar på fokusplanet. Den matematiska formeln för förstoring med en lins är förstoring = brännvidd / (brännvidd - avstånd till objekt). Detta är grundläggande optik, något du borde ha fått lära dig om du läst fysik på gymnasiet.

Ändrar jag objektet jag avbilder? Wow!!!! Det var intressant. Så om jag vrider på fokusratten för att förskjuta fokuspunkten 10 meter längre fram så ändrar jag alltså objektets placering??? VA???

Formeln du tar upp har INGET med det jag pratar om.
Jag pratar om att ändra fokusavstånd från kameran, INTE att ändra avståndet på objektet.

NEJ!!! Jag ändrar INTE avbildningsskalan om jag sätter fokus på olika avstånd från kameran. Den förblir den samma.
Nu får ni ge er!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Ändrar jag objektet jag avbilder? Wow!!!! Det var intressant. Så om jag vrider på fokusratten för att förskjuta fokuspunkten 10 meter längre fram så ändrar jag alltså objektets placering??? VA???

Nej, nu har du åter igen totalt missuppfattat vad jag skrivit. När du förskjuter fokusplanet så ändrar du vilket objekt du fokuserar på, inte det tidigare objektets placering. Objektet i fotografisk mening är det som ligger i fokusplanet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Ändrar jag objektet jag avbilder? Wow!!!! Det var intressant. Så om jag vrider på fokusratten för att förskjuta fokuspunkten 10 meter längre fram så ändrar jag alltså objektets placering??? VA???

Formeln du tar upp har INGET med det jag pratar om.
Jag pratar om att ändra fokusavstånd från kameran, INTE att ändra avståndet på objektet.

NEJ!!! Jag ändrar INTE avbildningsskalan om jag sätter fokus på olika avstånd från kameran. Den förblir den samma.
Nu får ni ge er!

Nej, det är du som har fel.
Ett quick and dirty test. 3 föremål av samma storlek lagda i linje från kameran. Vilket ägg ser störst ut i bild (=har störst förstoring, avbildningsskala)? Det närmast kameran? Eller har alla 3 äggen samma förstoringsgrad? Jag har bara flyttat fokus.

_DSC1675-Redigera by attila96, on Flickr

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, nu har du åter igen totalt missuppfattat vad jag skrivit. När du förskjuter fokusplanet så ändrar du vilket objekt du fokuserar på, inte det tidigare objektets placering. Objektet i fotografisk mening är det som ligger i fokusplanet.

Och vad har detta med det jag pratar om? Jag försöker få Marie96 att förstå vad DOF/skärpedjup är och hur det fungerar (även för dig kanske, jag vet inte).
Vet du själv vad som händer med skärpedjupet om man flyttar fokusavståndet längre ifrån eller närmare kameran?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Och vad har detta med det jag pratar om? Jag försöker få Marie96 att förstå vad DOF/skärpedjup är och hur det fungerar (även för dig kanske, jag vet inte).
Vet du själv vad som händer med skärpedjupet om man flyttar fokusavståndet längre ifrån eller närmare kameran?

Men det är ju du som inte fattar vad som händer iom att du flyttar fokusavståndet. Därmed ökar/minskar du också förstoringen och det är det som ihop med bländaren ger ett mindre/större skärpedjup.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Nej, det är du som har fel.
Ett quick and dirty test. 3 föremål av samma storlek lagda i linje från kameran. Vilket ägg ser störst ut i bild (=har störst förstoring, avbildningsskala)? Det närmast kameran? Eller har alla 3 äggen samma förstoringsgrad? Jag har bara flyttat fokus.

https://farm9.staticflickr.com/8562/16761224221_af5c73b361_z....
_DSC1675-Redigera by attila96, on Flickr

Dom tre bollarna har olika avbildningsskala, helt rätt.
Och du gjorde det väldigt bra för att visa att avbildningsskalan inte på något sätt ändras med olika fokusavstånd!!!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Dom tre bollarna har olika avbildningsskala, helt rätt.
Och du gjorde det väldigt bra för att visa att avbildningsskalan inte på något sätt ändras med olika fokusavstånd!!!

http://i62.tinypic.com/2i0w6tf.jpg

Om ägget längst bort är mindre än ägget längst fram, hur kan du då säga att avbildningsskalan inte ändras? Saker som ligger olika långt från sensorn får olika storlek i bild ju...
Skärpedjupet ändras alltså om du ändrar avbildningsskala. Fokuserar du på ägget med mindre avbildningsskala får du ett längre skärpedjup. Fokuserar du på ägget med större avbildningsskala får du ett kortare skärpedjup.

edit, för jag antar att du ändå vill ha saker i skärpa, och det är området i skärpa som på något sätt "gör" bilden du ska ta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marie96:

Om ägget längst bort är mindre än ägget längst fram, hur kan du då säga att avbildningsskalan inte ändras? Saker som ligger olika långt från sensorn får olika storlek i bild ju...

Men... jag blir galen.
Om du har en suddig boll ur fokus eller en skarp boll i fokus (som som det är på dom två olika bilderna du tog) så är ju avbildningsskalan EXAKT den samma.

Skrivet av Marie96:

Skärpedjupet ändras alltså om du ändrar avbildningsskala. Fokuserar du på ägget med mindre avbildningsskala får du ett längre skärpedjup. Fokuserar du på ägget med större avbildningsskala får du ett kortare skärpedjup

edit, för jag antar att du ändå vill ha saker i skärpa, och det är området i skärpa som på något sätt "gör" bilden du ska ta?

"Avbildningsskalan, även kallad förstoringsgrad. Definieras som förhållandet mellan ett motivs storlek på filmen och i verkligheten. Den anges som ett bråk eller i decimalform."

Är det någon skillnad mellan förstoringsgraden på den främre bollen mellan dom två olika bilderna. Ett enkelt ja eller nej räcker. Att den är ur fokus på ena bilden är helt orelevant...
Så, är avbildningsskala/förstoringsgrad på den främre bollen annorlunda?

Skrivet av Marie96:

edit, för jag antar att du ändå vill ha saker i skärpa, och det är området i skärpa som på något sätt "gör" bilden du ska ta?

Japp, och det är här vi snart kommer till det viktiga att förstå DOF... Vad händer med skärpedjupet när man sätter fokus längre ifrån kameran. Och vad händer när man kommer till en viss punkt... Och hur är skillnaden mellan att ha kort eller lång brännvidd när vi pratar DOF. Och hur kan man nyttja det i praktiken.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Men nej... För tusan. Dom tre bollarna har EXAKT samma förstoringsgrad.
Blir ju totalt vimsig bland allt snack nu
.

"Avbildningsskalan, även kallad förstoringsgrad. Definieras som förhållandet mellan ett motivs storlek på filmen och i verkligheten. Den anges som ett bråk eller i decimalform."

Att den bakre bollen ser mindre ut har inget med avbildningsskalan att göra. Det har enbart med perspektivet att göra. Inget annat.
Om jag ska ändra avbildningsskalan så måste jag antingen gå närmare objektet eller ändra brännvidden. Det är dom två sätten.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Men... jag blir galen.
Om du har en suddig boll ur fokus eller en skarp boll i fokus (som som det är på dom två olika bilderna du tog) så är ju avbildningsskalan EXAKT den samma.

Fast det blir en jäkla skillnad om det är en gruppbild tex..

Skrivet av Knashatt:

"Avbildningsskalan, även kallad förstoringsgrad. Definieras som förhållandet mellan ett motivs storlek på filmen och i verkligheten. Den anges som ett bråk eller i decimalform."

Är det någon skillnad mellan förstoringsgraden på den främre bollen mellan dom två olika bilderna. Ett enkelt ja eller nej räcker. Att den är ur fokus på ena bilden är helt orelevant...
Så, är avbildningsskala/förstoringsgrad på den främre bollen annorlunda?

Men fokus ligger ju inte på den främre bollen på den högra bilden, så där kan du ju inte räkna hur stor förstoringen blir. Med andra ord ja, och var fokus ligger är i allra högsta grad relevant.

Visa signatur