Battlefield: Hardline i lägre upplösning på Xbox One än Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

vi vet detta redan sedan lanseringen , undrar dock om DX12 kommer att hjälpa Xbone något

Borde inte göra då om de vill krama ut prestanda programmerar redan lågnivå mot komponenterna i Xbone och PS4.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Gillar att dom fokuserar på 60fps istället för upplösningen.

Ärligt talat så bryr jag mig inte speciellt mycket om upplösningen på konsolspel, då jag sitter så långt från TVn så skillnaden mellan 720p och 1080p inte känns speciellt viktig. Medan när det gäller datorn så sitter jag nära monitorn och skillnaden mellan 720p och 1080p är enorm.

Permalänk
Medlem

ps4/xb1 är bättre än föregående konsoller..det räcker väl så länge spelen är roliga..har aldrig kännt nån saknad av upplösning när jag sitter vid min 1a...har kul i en bekväm soffa med polarna..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Avstängd

FPS spelar man på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Eftersom folk inte vet vad "next-gen" betyder så kanske vi kan använda något annat uttryck?

Dock kommer jag själv inte på något. Visserligen är inte XBOX ONE och PS4 "next-gen" längre... det var bara INNAN lanseringen. Nu är de "current-gen".

När man inte kan spela 1080p, på 1080 skärm, så är de redan "previous/old-gen". Uppskalning ser för j*vligt ut, rent sagt. Vf gör skillnaden mellan high/ultra ner till high/med om man kan få 1 renderad pixel till att vara, just 1 pixel på skärmen. Sen är det dock positivt att de satsa på 60 fps, utan tvekan.

Om det är något man lärde sig när man själv satt på sunken hårdvara så var det att rätt upplösning upplevs som mer "detaljer" än fel upplösning, där skärm mm skulle skala om, och högre inställningar i spelet. Blir bara suddigt och fult med fel upplösning. Det påverkar flytet i spelet också med mindre effekter, när väl man spelade och allt sega ner. Lägre "kvalitet" och rätt upplösning höll då jämnare prestanda.

Så det är rök och speglar som säljs, inte spelkonsoler. Det verkar vara snyggt och bra, men i verkligheten kunde de gjort de bättre (även på nuvarande hårdvara). Så detta problem är faktiskt Sony och MS fel, inte hårdvaran i sig.

Permalänk

Varför måste alla ALLTID komma med PC master race kommentarer, känns lite tröttsamt nu. Ja, vi kan ha högre upplösning, det blir inte roligare spel för det. Gör som jag, spela på alla plattformar och var glad för att det finns något för alla.

http://1.media.dorkly.cvcdn.com/33/75/0f7080bb6ff5517d8600502...

Visa signatur

going for the gusto

Permalänk

900p upscale till hela 1080p på low ! Vilken upplevelse ! Kan ju inte finnas en endaste en som heller vill spela det på 2160p @ ultra efter denna nyhet ?

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Borde inte göra då om de vill krama ut prestanda programmerar redan lågnivå mot komponenterna i Xbone och PS4.

MS själva säger minst 20 % bättre grafikprestanda, men det får vi väll se när det blir aktuellt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag känner att båda konsolerna redan är gamla och långsamma. Hur kommer det vara om 2 år? En "standard" pc kommer att vara bra mycket snabbare än vad en konsol är då. Jag förstår att det är ett dilemma för tillverkarna att göra en konsol som ska prestera bra i 8 år för ett rimligt pris men då får man helt enkelt släppa grafik delen i spel. Det kommer aldrig gå att göra en konsol för 5000kr som är lika snabb/bra som en PC flera år efter tillverkning, vilket är synd.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

AMD-Power

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Ingen av konsolerna är väl speciellt imponerande hårdvarumässigt. Undrar hur länge det dröjer innan utvecklarna kliver ner på 30 FPS igen för att hålla någorlunda jämna steg med PC i bildkvalitet. Till och med surfplattor och mobiler börjar ju närma sig konsolerna när det gäller GPU.

Många spår ju att nuvarande eller nästa generation konsoler blir den sista. Jag personligen tror inte att det kommer fler konsoler efter nuvarande generation. Framför allt för att (som du påpekar) surfplattor snart har likvärdig prestanda som konsolerna. Sen har också PC spelandet ökat något enormt, massvis med indie spel släpps hela tiden och utvecklare börjar fokusera på PC som huvudplattform.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jag känner att båda konsolerna redan är gamla och långsamma. Hur kommer det vara om 2 år? En "standard" pc kommer att vara bra mycket snabbare än vad en konsol är då. Jag förstår att det är ett dilemma för tillverkarna att göra en konsol som ska prestera bra i 8 år för ett rimligt pris men då får man helt enkelt släppa grafik delen i spel. Det kommer aldrig gå att göra en konsol för 5000kr som är lika snabb/bra som en PC flera år efter tillverkning, vilket är synd.

Vad spelar det för roll om spelkonsolerna ligger långt efter pc? Det skapar bara större möjlighet för pc att bli större på spelmarknaden. Så egentligen bara positivt och speciellt med tanke på att Mantle sparkat igång utvecklingen av Direct X.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barra85:

Ett spel består ju av mer än grafik som tur är. Det är ju helhetsintrycket som bestämmer om man har kul eller inte. Upplösning är en del av det,bildfrekvens en annan, story en tredje, spelkänsla en fjärde och så vidare.
Sen har ju konsoler en enkelhet som datorer inte har vilket tilltalar många(mig själv inkluderat).

Fast nu har jag inte sagt att grafik är allt. Upplösning och grafik kan man ju se som olika saker. Ett fult, grafiskt sett, spel borde ändå kunna köras i 1080p, pga. den simpla anledningen att det är standarden nu för tiden vad gäller skärmar och TV-apparater, som snart antagligen blir 4k. Det handlar om att man köper gårdagens teknik och kvalitet till ett premiumpris, vilket jag tycker är löjligt.

Det är väl självklart att man kan ha kul med ett spel som körs i 720p, men det är lite som att säga att man kan ha kul med en bil som bara går i 80km/h. Visst den går, men den håller inte standarden.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk

Inte för att bara klaga och låta negativ nu men varför är denna "nyhet" någonting som behöver publiceras på Sweclockers? Jag är genuint nyfiken nu.

Permalänk
Medlem

Kanske ett drygt svar men borde inte 1080p vara branchstandard 2015.
Mellansegments grafikkorten till PC hanterar idag 1080p utan större problem idag och de dyrare korten högre upplösning än så. Kan ju tyckas att så dyra/nylanserad maskin som PS4 & Xbox One är, borde klara detta.

Sedan undrar jag vad denna nyhet egentligen har på denna sidan att göra men det är en annan sak ;=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

MS själva säger minst 20 % bättre grafikprestanda, men det får vi väll se när det blir aktuellt.

20% bättre grafikprestanda mot DirectX11 eller 20% bättre prestanda mot vad Xbone kan ge nu? Det är skillnad då spel inte skrivs med Direct3D eller OpenGL mot Xbone/PS4 eller Xbox360/PS3

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

20% bättre grafikprestanda mot DirectX11 eller 20% bättre prestanda mot vad Xbone kan ge nu? Det är skillnad då spel inte skrivs med Direct3D eller OpenGL mot Xbone/PS4 eller Xbox360/PS3

"ESRAM Performance Improves By 15%" sen vet jag inte vad det betyder på riktigt så att säga.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Meanwhile on PC

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Kanske ett drygt svar men borde inte 1080p vara branchstandard 2015.
Mellansegments grafikkorten till PC hanterar idag 1080p utan större problem idag och de dyrare korten högre upplösning än så. Kan ju tyckas att så dyra/nylanserad maskin som PS4 & Xbox One är, borde klara detta.

Xbox One och PS4 innehåller inte grafikkort ”av idag” – de har äldre grejor under huven då hårdvaran för dessa konsoller säkerligen spikades redan för ett par år sen (en gissning från min sidan, men det borde stämma någorlunda).

Skrivet av AeoNES:

Cool, men det där är det inte många som har möjlighet att köra. Klart man kan få en fetare spelupplevelse med PC, det betyder inte att det behöver vara skit att spela på konsol.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Cool, men det där är det inte många som har möjlighet att köra. Klart man kan få en fetare spelupplevelse med PC, det betyder inte att det behöver vara skit att spela på konsol.

Jo det är skit att spela på konsol. Punkt slut

Permalänk
Medlem

alla klagar på xbox... Inte mycket att hurra för 900p på ps4 heller

Visa signatur

[Gigabyte Z97X-Gaming 3 | 4790k 4,7Ghz | Gtx Titan SLI | Yamakasi Catleap Q270 2560 x 1440 | Corsair Dominator 1600Mhz 16Gb | Noctua NH-D15 | Crucial m4 128Gb + Samsung 840 EVO Series 120Gb + Samsung 850 EVO 250gb | Western Digital 500Gb | QPAD 5K | Ducky Shine 3 Cherry MX Red | Fractal Design Define XL R2 Black | DT990 Pro 250ohm | Sennheiser HD650 | Audio Technica ATH-M50 | Audioengine a5+ | Asus Essence STX
Ljudanläggning: Högtalare | Dali Rubicon 8 | Förstärkare | Yamaha 3050 + Primare i32

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

900p@60 är ändå inte så dåligt, har ju varit betydligt värre i andra spel...

seriöst? Att "next gen" skiten inte ens klarar 1080... Mår fan illa..
Hoppas konsolerna dör nu totalt. Usch

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul med jämförelse vilket som ser bäst ut, om nu Xbox kör på högre inställningar och lägre upplösning.
Fast jag har varken PS4, XBox eller kommer köpa Hardline så...

Skrivet av carll:

seriöst? Att "next gen" skiten inte ens klarar 1080... Mår fan illa..
Hoppas konsolerna dör nu totalt. Usch

Du tycker inte att du överreagerar lite, eller rent ut sagt är väldigt patetisk?
Om inte, drick lite vatten och lägg dig och vila ett tag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

När man inte kan spela 1080p, på 1080 skärm, så är de redan "previous/old-gen". Uppskalning ser för j*vligt ut, rent sagt. Vf gör skillnaden mellan high/ultra ner till high/med om man kan få 1 renderad pixel till att vara, just 1 pixel på skärmen. Sen är det dock positivt att de satsa på 60 fps, utan tvekan.

Om det är något man lärde sig när man själv satt på sunken hårdvara så var det att rätt upplösning upplevs som mer "detaljer" än fel upplösning, där skärm mm skulle skala om, och högre inställningar i spelet. Blir bara suddigt och fult med fel upplösning. Det påverkar flytet i spelet också med mindre effekter, när väl man spelade och allt sega ner. Lägre "kvalitet" och rätt upplösning höll då jämnare prestanda.

Så det är rör och speglar som säljs, inte spelkonsoler. Det verkar vara snyggt och bra, men i verkligheten kunde de gjort de bättre (även på nuvarande hårdvara). Så detta problem är faktiskt Sony och MS fel, inte hårdvaran i sig.

"Next-gen" eller "current-gen" har inte något med prestandan att göra. Det handlar bara om vilken generation konsolerna tillhör.

Om de skulle släppa nya konsoler snart med samma prestanda eller sämre än t.ex. Playstation 1 så är det fortfarande "next-gen".

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja XB1 är ju en slöare konsol med sämre prestanda än PS4 så vad väntar sig folk egentligen. Man kan troligen optimera och tweaka en del men någonstans kommer man till en gräns där hårdvaran sätter stopp.

Fast slöare är den inte. Den har sämre grafikprestanda.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Trodde vi hade kommit över denna tröskel i takt med ytterligare optimeringar... :/ Xbox får återigen en viss nedgraderad version.
Frågan är om det beror på utvecklarna av spelet eller det är skillnaden i den absoluta kapaciteten.

Men å andra sidan är detta spel jag är intresserad av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AeoNES:

Det är billigt och enkelt att hålla sig till spelkonsolerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AeoNES:

precis.. PC IS GLORIOUS MASTER RACE! Jag älskar mina datorer, JAG BESTÄMMER vad grafiken ska ligga på, inte nån ynka konsoll's begränsningar.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Eftersom folk inte vet vad "next-gen" betyder så kanske vi kan använda något annat uttryck?

Dock kommer jag själv inte på något. Visserligen är inte XBOX ONE och PS4 "next-gen" längre... det var bara INNAN lanseringen. Nu är de "current-gen".

Dom kallade det dock next gen för att sälja.
Och nu när det är "current" så pallar dom inte ens hälften av spelen.
Inte ens vid release klarade skiten spelen ordentligt.

Muppskit

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Fast slöare är den inte. Den har sämre grafikprestanda.

Jag syftae iofs på grafikdelen men visst, den har sämre grafiikprestanda och då måste man ju göra kompromisser jämfört med PS4. Inte för att PS4 direkt har något att sätta emot en PC men den har ju bättre grafikprestanda än XB1.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.