Valve: "Ingen blir åksjuk med HTC Vive"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Men en pulsvärmelaser som har extremt hög effekt under extremt kort tid borde kunna göra enorm skada.

Har svårt att se relevansen av din kommentar... Vad har pulsvärmelaser med HTC Vive att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Läs igenom det jag skrev en gång till. Du missar helt den viktiga biten ATT IR INTE UTLÖSER BLINKREFLEXEN! Det är därför IR-laser inte kan vara klass 2. Med en synlig laser så blinkar ögat och begränsar exponeringstiden. Det är ett automatiskt skydd. En IR-laser märker du inte när du får den i ögat. Därför är säkerhetsreglerna mycket hårdare kring lasrar som inte syns med blotta ögat. Ditt påstående saknar en extremt viktig del i hur lasern skadar ögat vilket gör hela premissen fel.

Du är verkligen duktig på att vara extremt selektiv med vad du läser...

http://en.wikipedia.org/wiki/Laser_safety

IR-laser är dock bara farlig om den kommer upp i en mycket högre effect än andra våglängder. Därmed är IR-laser mindre farlig än andra våglängder då den är mindre kapabel att göra skada.

Du är en ytterst otrevlig person, hoppas du beter dig bättre i vanliga fall.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Permalänk
Testpilot

Aha, så de svarta cylindrarna som såg ut som motorer är i själva verket delarna som skickar ut laserljuset, undrar vad de vita komponenterna som ser ut om lysdioder då är till för. Kollar man på bilderna jag länkade till tidigare (speciellt den här) så skulle det kunna vara två lasermoduler som sitter fast på flexkortet (högst upp och till vänster) som sen lyser in i de svarta trummorna som i sin tur innehåller speglar/prismor som sprider/reflekterar strålarna över rummet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]