Hej,
Jag har läst denna tråd med stort intresse eftersom jag inte verkar vara ensam om att vilja byta ut Telias router Technicolor TG 799 v2 och i stället köra en ASUS RT-AC66U eller liknande.
Vill dock börja med att berätta att min nuvarande installation med TG 799 v2 fungerar alldeles utmärkt både med data och TV. Vi har idag 5 TV-apparater och lika många IPTV-mottagare.
Det enda jag vill är att byta ut Telias smart router TG 799 v2 och ersätta den med något som är snabbare, snyggare och enklare att hantera. Även om TG 799 v2 gör sitt jobb så suger den stundtals.
Det jag vill åstadkomma är att kunna köra både data och TV i samma nät precis som nu. Kanske även IP telefoni om jag blir av med Telia Smart router TG 799 v2.
Om jag har läst och förstått är det ännu ingen som har kommit riktigt i hamn med detta byte?
Låt mig börja med att berätta hur det ser ut hemma hos mig:
Jag bor i en nybyggd villa av lättbetong med 2 våningar och såg till att få åtminstone 1 LAN uttag (Cat5) installerat i varje rum (tyckte då att det skulle räcka)
Allt nätverkskablage är draget till pannrummet där jag har en alldeles ny rackmonterad gigabit-switch från Zyxel (GS 1900-24Smart Managed GbE Switch).
Vi har sedan 2 år Telia öppen fiber som kommer in till pannrummet där det sitter en Inteno fiber switch och därefter Telias router TG 799 v2.
Av den detaljerade bilden framgår principen för hur allt är kopplat.
https://www.dropbox.com/s/sg0m1rgj9az2hek/Network%20150406.jp...
https://www.dropbox.com/s/sg0m1rgj9az2hek/Network%20150406.jpg?dl=0
Eftersom vi endast har ett LAN-uttag i varje rum (förutom biorummet där vi har 3 uttag) så har jag installerat en liten 5-portars Zyxel switch ES 105A v2 i de rum där data, IPTV och spelkonsoler måste samsas om det enda uttaget.
Zyxel ES 105A v2 är den switch man får av Telia (om man behöver) och den har 2 uttag som är prioriterade (QoS). IPTV-mottagarna sitter alltid i ett av de prioriterade uttagen.
Jag skall dock tillägga att jag fick hela denna setup att fungera först efter byte av den rackmonterade huvudswitchen till en Zyxel (GS 1900-24Smart Managed GbE Switch).
Tidigare körde jag en 16-portars D-link DGS-1016T rackmonterad Gigabit-switch men så snart jag kopplade in mer än 1 st IPTV-mottagare så fick hela nätverket spunk och allt slutade att fungera.
Tittar man på specifikationerna för de båda switcharna så kan Zyxeln mycket mer än D-linken men jag vet inte exakt vad det är som gör att den fungerar.
Skalll tillägga att jag inte har konfigurerat något för VLAN, QoS, IGMP eller dylikt i min Zyxel-switch ännu – det bara fungerade ”Out-of the-box” så att säga!
Alla mina IPTV-mottagare (Motorola VIP 1003) får en IP-adress på det lokala LAN:et – d.v.s. 192.168.1.X och det är inga problem.
Så, bevisligen går det alldeles utmärkt att dela det nuvarande kablaget (1 nätverkskabel/rum) med rätt (inställd) router och rätt switchar för att köra både data och flera samtidiga IPTV-mottagare.
Jag har faktiskt provat att ha alla 5 IPTV-mottagare igång samtidigt (vissa på till och med på HD-kanaler) och det stakade sig inte en enda gång i någon av mottagarna!!
Så, nu åter till min punkt och mitt önskemål - jag vill ändå byta ut min TG 799 v2 mot en bättre ASUS router.
Jag har idag en ASUS RT-AC66U på övervåningen som jag kör som Accesspunkt 2,4 GHz/5 GHz för att få trådlöst även där eftersom den trådlösa signalen från TG 799 v2 inte orkar igenom all betong/lättbetong och armering.
Går det att byta ut Telias smart router TG 799 v2 rakt av mot en ASUS som har senaste FW och rätt inställningar?
Om det innebär att konfa vissa VLAN i ASUS:en och använda specifika portar för data respektive TV så kanske det ändå skulle funka i och med att jag även kan konfa Zyxel huvudswitch med VLAN, QoS m.m. m.m. även om jag inte gett mig på detta ännu – kan för lite.
Jag vill m.a.o. INTE bryga min nuvarande TG 799 v2 router och jag vill/måste fortfarande använda min Zyxelswitch och den befintliga kabeldragningen och tänker inte dra nya/extra kablar. Det måste finnas en lösning!?
Tacksam för alla tänkbara tips!
Med vänlig hälsning
Jokkohama