Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ny dator får ingen bild när jag ska starta den.

Permalänk
Medlem

Ny dator får ingen bild när jag ska starta den.

Hejsan.

Har ett stort problem, har precis byggt ihop en dator, datorn är korrekt byggt, och allt snurrar och fungerar, förutom att jag inte får någon skärmbild.

GPU:MSI Geforce GTX 970 4gb.
CPU: Intel Core i5 4690K 3,3 Ghz, (socket 1150)
CPU kylare: Cooler Master Hyper 212EVO
MOBO: MK ASUS Z97-A ATX, Z97 (socket 1150)
NÄT: be quiet! KRAFT 700W

Lista till INET inköpslista på alla delar

Har testat att byta minnen, gpu, skärm, kablar. Det enda jag inte testat byta ut är moderkortet och processorn, så antar att felet ligger där? har även testat HDMI in i moderkortet, och GPUn, inget fungerar. Testat helt utan GPU, bara ett minne, olika minnesplatser, olika skärminställningar, testade t.om att starta datorn utan CPU-kylare, ALLT.

Bygget av datorn gick utan problem så kan inte förstå vad som är problemet? Snälla hjälp mig med det här. edit: det enda jag kan tänka mig som gick snett var att jag först råkade starta datorn med 4-pins connectorn som ska ge extra ström till GPUn, i 4/8-pin CPU ström connectorn i moderkortet, bytte efter jag såg att jag satt fel och datorn inte startade.

edit: tog en bild på CPU strömförsörjnings kablen, och GPU strömförsörjnings kablen, och dom ser annorlunda ut, MEN, kan utan problem få i GPU sladdarna i CPU hålet. Och i och med att jag testat starta datorn med den i, så har jag väl antagligen pajat något? Hjälp!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Hejsan.

Har ett stort problem, har precis byggt ihop en dator, datorn är korrekt byggt, och allt snurrar och fungerar, förutom att jag inte får någon skärmbild.

GPU:MSI Geforce GTX 970 4gb.
CPU: Intel Core i5 4690K 3,3 Ghz, (socket 1150)
CPU kylare: Cooler Master Hyper 212EVO
MOBO: MK ASUS Z97-A ATX, Z97 (socket 1150)
NÄT: be quiet! KRAFT 700W

Lista till INET inköpslista på alla delar

Har testat att byta minnen, gpu, skärm, kablar. Det enda jag inte testat byta ut är moderkortet och processorn, så antar att felet ligger där? har även testat HDMI in i moderkortet, och GPUn, inget fungerar. Testat helt utan GPU, bara ett minne, olika minnesplatser, olika skärminställningar, testade t.om att starta datorn utan CPU-kylare, ALLT.

Bygget av datorn gick utan problem så kan inte förstå vad som är problemet? Snälla hjälp mig med det här. edit: det enda jag kan tänka mig som gick snett var att jag först råkade starta datorn med 4-pins connectorn som ska ge extra ström till GPUn, i 4/8-pin CPU ström connectorn i moderkortet, bytte efter jag såg att jag satt fel och datorn inte startade.

Hur lyckades du med det sista då kontakterna för grafikortsström inte är 4 pinnars , utan antingen 6 eller 6+2.
Kontakterna för CPU är eller kan vara 4 pins, 4+4pins eller 8pins

Dessa kontakter passar heller inte i fel kontakt, dom är heller inte elektriskt kompatibla och om man förmodan lyckas få i fel kontakt på fel ställe så borde det blivit rök och eld samt förstörda delar.

Men eftersom du skriver 4 pins till GPU (vilket inte finns) och utebliven rök och eld så är det nått du har snurrat till det någonstans.

Bilder skulle vara bra att se hur du har kopplat...

OBS att 4 pins molex kontakt till adaper så det passar i grafikkortet är inget du ska använda även om du har sådana, när du har dedikerade PICe kontakter.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Hur lyckades du med det sista då kontakterna för grafikortsström inte är 4 pinnars , utan antingen 6 eller 6+2.

Dessa kontakter passar heller inte i fel kontakt, dom är heller inte elektriskt kompatibla och om man förmodan lyckas få i fel kontakt på fel ställe så borde det blivit rök och eld samt förstörda delar.

Men eftersom du skriver 4 pins till GPU (vilket inte finns) och utebliven rök och eld så är det nått du har snurrat till det någonstans.

Bilder skulle vara bra att se hur du har kopplat...

Så här ser kablen ut som ska i min GPU
Den passade perfekt i min CPU strömförsörjnings connector där det egentligen ska sitta såna här kablar Kan jag ha gett moderkortet fel ström där och pajar något? Hur vet jag om det är moderkortet, eller processorn som strular?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Så här ser kablen ut som ska i min GPU
Den passade perfekt i min CPU strömförsörjnings connector där det egentligen ska sitta såna här kablar Kan jag ha gett moderkortet fel ström där och pajar något? Hur vet jag om det är moderkortet, eller processorn som strular?

OK jo första bilden är en 6+2 kontakt som bara ska passa i grafikkortet
Och andra är en för CPU.

Väldigt konstigt att den passa i CPU kontakten, och det kan ha gått illa när du vräkte på ström.

Vad som kan ha hänt eftersom rök och eld uteblivit är att nätagget troligen har skyddskretsar som bryter strömmen.
Så delarna kan mycket väl ha klarat sig utan skador.
Bra nätagg har dessa skydd...

Om du tar ur grafikkortet och kopplar din skärm till moderkortets skärmkontakter, hur går det då?

Samt du montera väl distanser mellan moderkort och chassi, rätt antal på rätt ställen?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

OK jo första bilden är en 6+2 kontakt som bara ska passa i grafikkortet
Och andra är en för CPU.

Väldigt konstigt att den passa i CPU kontakten, och det kan ha gått illa när du vräkte på ström.

Vad som kan ha hänt eftersom rök och eld uteblivit är att nätagget troligen har skyddskretsar som bryter strömmen.
Så delarna kan mycket väl ha klarat sig utan skador.
Bra nätagg har dessa skydd...

Om du tar ur grafikkortet och kopplar din skärm till moderkortets skärmkontakter, hur går det då?

Samt du montera väl distanser mellan moderkort och chassi, rätt antal på rätt ställen?

Har testat, fungerar inte.

Alla distanser sitter rätt också. Har verkligen ingen aning om vad som kan vara fel längre... Tack som fan för att du försöker lösa det här, uppskattar all hjälp jag kan få.

EDIT: OBS !!! tog en bild nu på kontakterna och titt på fan det visar sig att dom ÄR annorlunda, men testade för sakens skull att koppla i dom i CPU strömförsörjnings connectorn, och det går UTAN PROBLEM.

VILKET JÄVLA SKIT !!!!!!!! Har ju säkert stekt moderkortet då!? Tror ni CPUn är oskadd?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har nu testat att byta CPU med en kompis dator, fungerar fortfarande inte. Testade även sätta i CPUn i kompisens dator, ingen bild. (fungerar utmärkt med CPUn som satt i kompisens dator från början) Betyder det här att både CPUn och moderkortet är felande?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Har nu testat att byta CPU med en kompis dator, fungerar fortfarande inte. Testade även sätta i CPUn i kompisens dator, ingen bild. (fungerar utmärkt med CPUn som satt i kompisens dator från början) Betyder det här att både CPUn och moderkortet är felande?

Behöver inte betyda att sakerna är stekta, vad har din kompis för moderkort, din CPU funkar ofta inte i aningen äldre moderkort tex, inte utan färska bios, tex om din kompis har ett Z87 eller liknande så kan det hända att det faktiskt inte fungerar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Behöver inte betyda att sakerna är stekta, vad har din kompis för moderkort, din CPU funkar ofta inte i aningen äldre moderkort tex, inte utan färska bios, tex om din kompis har ett Z87 eller liknande så kan det hända att det faktiskt inte fungerar.

Datorn som jag testade i har följande relevanta komponenter:

Intel Core i5 4570S 2.9 Ghz (Haswell)
ASUS B85M-G mATX

Men jag testade ju hans fungerande processor i den här nya datorn också, men det fungerade inte Så moderkortet som är paj?
Har kontaktat inet i alla fall, och bett att få reklamera båda moderkort och processor. Får se vad dom säger.

Uppskattar all hjälp jag fått! Tror du att moderkortet är paj, men processorn kanske inte?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Limpfittz:

Datorn som jag testade i har följande relevanta komponenter:

Intel Core i5 4570S 2.9 Ghz (Haswell)
ASUS B85M-G mATX

Men jag testade ju hans fungerande processor i den här nya datorn också, men det fungerade inte Så moderkortet som är paj?
Har kontaktat inet i alla fall, och bett att få reklamera båda moderkort och processor. Får se vad dom säger.

Uppskattar all hjälp jag fått! Tror du att moderkortet är paj, men processorn kanske inte?

Reklamera något som du själv tagit sönder? Skärp dig och punga ut för nya prylar eller låt bli !

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?