Hur gör jag hemsidor liknande dessa? [Nybörjare men med datavana]

Permalänk
Inaktiv

Hur gör jag hemsidor liknande dessa? [Nybörjare men med datavana]

Hej!

Har länge velat börja bygga hemsidor, mest som en hobby och för att se om det är något jag vill försöka försörja mig på. Men som nybörjare dyker det såklart upp en del frågor som jag mer än gärna vill ha svar på.

1. Vilka hjälpprogram kan jag bygga sådana här hemsidor med? Är ganska bra på photoshop så adobe använder jag gärna. Lättnavigerade hemsidor, snabba, snygg design och eventuellt så att elementen "laddas" när man scrollar nedåt. Ungefär såhär vill jag att de ska se ut:

2. Hur gör jag så att sidan även blir bra om man kikar på mobilen? Så att man endast kan scrolla nedåt och att det kommer upp en liten menyknapp i vänstra hörnet?

3. Kan jag driva hemsidor genom att ha filerna på en Raspberry Pi som står på 24/7? Är det endast domännamnet jag behöver betala då?

4. Kostar det något att starta ett företag? (utöver inköp och personal mm)

Detta är troligtvis det mest efterblivna text jag skrivit men orkar inte göra den bättre. Är för nyfiken på svaren. Tack på förhand alla experter

Permalänk
Avstängd

1. Det är inte så vanligt att man 'bygger hemsidor' så som man gjorde tidigare med typ Frontpage eller så. Privatpersoner och mindre organisationer använder ofta någon mer eller mindre färdig plattform med verktyg, teman och sådär. Exempelvis WordPress eller någon bloggplattform.

Vill du lära dig att själv bygga sådana sidor från grunden så finns det inga genvägar riktigt utan du får lära dig HTML, CSS, Javascript eller dylikt och helt enkelt öva/testa/köra på tills det blir bra.

2. Responsiv design heter det. Man gör det genom att kontrollera hur stor yta man har att använda i webbläsaren hos besökaren och sen har man en design som anpassar sig efter det. I övrigt se fråga 1 (alltså kolla på typ WordPress eller lär dig från grunden).

3. Ja (och internetuppkopplingen), fast du kommer inte att kunna hantera mycket trafik alls. En Pi är klen och din internetuppkoppling är inte dimensionerad för några större mängder trafik. MS har en molntjänst som heter Azure där man kan ha sina webbsidor och det kostar inte mycket förrän man börjar få väldigt många besökare. Så länge det bara är du och typ ett gäng polare eller så som är inne på sidan så borde det bara kosta några tior i månaden.

4. Det beror på. Jag tror inte du behöver så mycket pengar för att starta en enskild firma men om du ska starta ett aktiebolag så behöver du hundratusen i eget kapital vad jag kommer ihåg. Kostnaden i tid är desto större dock.

Permalänk
Rekordmedlem

4. Du måste registrera företaget, kostar från 900kr, resten beror på din "aktivitet" men du lär ju dessutom allra minst behöva kunskap i bokföring så du kanske ska budgetera en "studiecirkelutbildning" för det om du inte kan grunderna, säg 2-3000kr
https://www.verksamt.se/starta/starta-och-registrera-ditt-for...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vill du bygga hemsidor och kanske tom jobba med det bör du ignorera wordpress osv, de är till för folk där behovet av hemsidan är bra mycket viktigare än intresset för att göra hemsidor. Gå in på codecademy och liknande sidor och lär dig HTML, CSS, Javascript etc så kan du designa din hemsida exakt hur du vill.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående, utan grundkunskap inom HTML, CSS, Javascript, XML blir det nog inte kul.
Sedan om du vill rikta dig mot företag så har du två (?) spår att gå .NET eller LAMP, microsoft/linux
för att bara göra statiska hemsidor är inget företag betalar särskilt bra för längre, de vill ha möjlighet till mer om de skall betala externa part. Då är grundkunskap i hur du kopplar det mot databaser och får upp det på ett snyggt sätt en stor fördel/kravställning.

kolla källkoden på sidor du gillar, det står oftast väldigt mycket info om vilka verktyg de använder

3. Nej det är ingen hit att ha en klen hårdvara för att driva "flashiga" hemsidor, lika bra när du registrerar ett domännamn att ta reda på vilken teknik de stödjer för deras webhotell, vänja dig vid att det är lite små omständigt med webhotell och de kanske inte alltid har just den platformen du är van vid, leta runt, det fanns iaf massa olika webhotell.
Däremot är det bra att ha en extra dator som server hemma, så du lär dig jobba mot en server och inte jobba lokalt.

//TarHiero

Permalänk
Medlem

Raspberryn kommer fungera utmärkt att testa din sida på men laddningen till sidan kommer inte vara snabb. Dessutom kommer det inte klara många besök men det borde inte spel någon roll om du bara ska lära dig göra en sida.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

4. Du måste registrera företaget, kostar från 900kr, resten beror på din "aktivitet" men du lär ju dessutom allra minst behöva kunskap i bokföring så du kanske ska budgetera en "studiecirkelutbildning" för det om du inte kan grunderna, säg 2-3000kr
https://www.verksamt.se/starta/starta-och-registrera-ditt-for...

Inte riktigt sant..
Du behöver ansöka och bli godkänd för F-/FA skatt men det är också allt som behövs (enskild firma) och det kostar inget.
De 900kr är bara om du ska namnskydda och registrera ett bolagsnamn (är bara ett tvång om du t.ex deltar i offentliga upphandlingar eller gör affärer med myndigheter m.m).

Permalänk

1. Skulle rekommendera att lära dig programmera istället för att använda något av dom miljoner program som finns för att bygga färdiga hemsidor. Precis som alla skriver börja med HTML, CSS och Javascript och sedan börja kolla på ett av server-side språken som t.ex. PHP eller .NET, vissa känner att när det kommer till server-side språken så blir det rätt komplicerat och då kan jag nämna att vissa företag (om man söker anställning) anställer folk som endast jobbar med frontend så du jobbar du med bara HTML, CSS och Javascript i stort sätt.

2. Detta kallas för responsiv hemsida och det kommer du lära dig om när du börjar läsa om grunderna.

3. Du kan driva en hemsida på en Raspberry dock kanske inte man ska köra om det börjar vara mycket trafik på hemsidan då kan den bli långsam.

4. Detta beror helt på företagsform, personal, utrustning osv. Finns många hemsidor man kan läsa på om detta också och kurser man kan läsa hemma som är riktigt bra.

Visa signatur

CPU: i7-6700k @ 4,0Ghz GPU: Asus GTX 980 STRIX 4GB DDR5
Mobo: ASUS Z170-A - ATX / Z170 / DDR4 / 1151
RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 / 2666MHz
SSD: 2x120gb Samsung 850 EVO 120GB
Låda: Fractal Design Define R5 - Black Pearl

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

1. Det är inte så vanligt att man 'bygger hemsidor' så som man gjorde tidigare med typ Frontpage eller så. Privatpersoner och mindre organisationer använder ofta någon mer eller mindre färdig plattform med verktyg, teman och sådär. Exempelvis WordPress eller någon bloggplattform. .

Skrivet av mrqaffe:

4. Du måste registrera företaget, kostar från 900kr, resten beror på din "aktivitet" men du lär ju dessutom allra minst behöva kunskap i bokföring så du kanske ska budgetera en "studiecirkelutbildning" för det om du inte kan grunderna, säg 2-3000kr
https://www.verksamt.se/starta/starta-och-registrera-ditt-for...

Skrivet av Tobberoth:

Vill du bygga hemsidor och kanske t

Skrivet av TarHiero:

Håller med ovanstående, utan grundkunskap inom HTML, CSS, Javascript, XML blir det nog inte kul.

Skrivet av kobb3:

Raspberryn kommer fungera utmärkt att testa din sida på men laddningen till sidan kommer inte vara snabb. Dessutom kommer det inte klara många besök men det borde inte spel någon roll om du bara ska lära dig göra en sida.

Skrivet av the_weird:

Inte riktigt sant..

Skrivet av Wollbro90:

4. Detta beror helt på företagsform, personal, utrustning osv. Finns många hemsidor man kan läsa på om detta också och kurser man kan läsa hemma som är riktigt bra.

Tusen tack för svaren, gav mig en bättre förståelse för vad som krävs av mig. Dock funderar jag på att börja lite smått i Adobe Muse för att sedan bege mig mer och mer mot att koda helt själv. Känns lite tungt att börja koda nu med 0 kunskaper om någonting.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon170340:

...för att sedan bege mig mer och mer mot att koda helt själv. Känns lite tungt att börja koda nu med 0 kunskaper om någonting.

När du känner dig redo, kolla in t.ex Linnéuniversitetets kurssida för webbdesign, där tas det upp HTML, CSS och JavaScript. Gick den kursen själv och har lärt mig en hel del därifrån

Visa signatur

R7 3800X || X570 I Aorus Pro WiFi || RTX 2080 Super || 16 GB DDR4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon170340:

Tusen tack för svaren, gav mig en bättre förståelse för vad som krävs av mig. Dock funderar jag på att börja lite smått i Adobe Muse för att sedan bege mig mer och mer mot att koda helt själv. Känns lite tungt att börja koda nu med 0 kunskaper om någonting.

Fast samtidigt så börjar ju alla på noll någon gång liksom. Du kanske inte ska ge dig på att koda i Assembler direkt eller så men att sätta igång med typ HTML och CSS från grunden är inte så tungt, sen när du känner dig lite mer hemma på de så får du sätta igång med lite mer komplicerade saker, javascript exempelvis.

MS har en massa (gratis) resurser för hobbyutvecklare, du kan få gratisversioner av Visual Studio och andra bra att ha program, nästan gratis hosting i Azure osv. Kan vara värt att titta på. Asp.Net är inte bara ett ramverk utan en sida också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170340:

Tusen tack för svaren, gav mig en bättre förståelse för vad som krävs av mig. Dock funderar jag på att börja lite smått i Adobe Muse för att sedan bege mig mer och mer mot att koda helt själv. Känns lite tungt att börja koda nu med 0 kunskaper om någonting.

What? Det är ju SÅ MAN BÖRJAR....
Skit i Adobe Muse. Sätt dig med HTML och CSS. Börja där. Ta inga jäkla genvägar för det finns inget "farligt" med att göra fel, vilket du kommer göra, tusentals gånger.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Fast samtidigt så börjar ju alla på noll någon gång liksom. Du kanske inte ska ge dig på att koda i Assembler direkt eller så men att sätta igång med typ HTML och CSS från grunden är inte så tungt, sen när du känner dig lite mer hemma på de så får du sätta igång med lite mer komplicerade saker, javascript exempelvis.

MS har en massa (gratis) resurser för hobbyutvecklare, du kan få gratisversioner av Visual Studio och andra bra att ha program, nästan gratis hosting i Azure osv. Kan vara värt att titta på. Asp.Net är inte bara ett ramverk utan en sida också.

Skrivet av solomon:

What? Det är ju SÅ MAN BÖRJAR....
Skit i Adobe Muse. Sätt dig med HTML och CSS. Börja där. Ta inga jäkla genvägar för det finns inget "farligt" med att göra fel, vilket du kommer göra, tusentals gånger.

Haha jaa ni har så rätt. Är för blåögd och tror att jag kan glida fram. Dock tänker jag nog sitta vid Muse i ett par veckor för att se om det ens är något jag vill syssla med. Sedan blir det nog http://www.codecademy.com/ eller någon liknande site som får guida mig fram.

Hur lång tid tror ni det tar med ett dagligt kodande (2h) för att lära sig bygga enklare hemsidor som dem jag postade?

Permalänk
Skrivet av anon170340:

Hej!

Har länge velat börja bygga hemsidor, mest som en hobby och för att se om det är något jag vill försöka försörja mig på. Men som nybörjare dyker det såklart upp en del frågor som jag mer än gärna vill ha svar på.

1. Vilka hjälpprogram kan jag bygga sådana här hemsidor med? Är ganska bra på photoshop så adobe använder jag gärna. Lättnavigerade hemsidor, snabba, snygg design och eventuellt så att elementen "laddas" när man scrollar nedåt. Ungefär såhär vill jag att de ska se ut:

http://www.awwwards.com/awards/sites_of_the_day/2015/01/tripp...
http://www.awwwards.com/awards/images/2014/06/JAM3-agency.jpg

2. Hur gör jag så att sidan även blir bra om man kikar på mobilen? Så att man endast kan scrolla nedåt och att det kommer upp en liten menyknapp i vänstra hörnet?

3. Kan jag driva hemsidor genom att ha filerna på en Raspberry Pi som står på 24/7? Är det endast domännamnet jag behöver betala då?

4. Kostar det något att starta ett företag? (utöver inköp och personal mm)

Detta är troligtvis det mest efterblivna text jag skrivit men orkar inte göra den bättre. Är för nyfiken på svaren. Tack på förhand alla experter

Jag går precis igenom startprocessen själv så ska försöka svara utifrån mina erfarenheter.

1. Jag började med wordpress för att göra "snygga" hemsidor, men man är VÄLDIGT begränsad om man inte vet något om kodande själv. Så jag beslöt mig för att lära mig från grunden. Jag började med w3school.com och bara gick uppifrån och ner. Börja med att bara koda html lokalt på din dator sedan jobba dig uppåt. Jag har kommit så lång att jag har börjat applicera javascript på min sida och jag känner att jag är bekväm med html/css/javascript. Dessa är språk man mest använder för frontend syft så mitt nästa steg är att jobba med backend.

2. Någon svarade redan "Responsiv". Det är nyckelordet.

3. Din raspberry kommer säkert klara av det, men jag tror inte de är värt de. Enda anledningen till varför du skulle göra de på Raspberryn, enligt mig, är om du vill lära dig hantera en egen server. Vilket är väldigt bra. Någon skrev att de är rätt höga krav på både backend och frontend idag. Jag vill dock lägga ett litet tips. www.svenskadomaner.se har just nu kampanj på lite erbjudande. Tror de är typ 9kr/mån för liten serverplats och 1kr/mån för domän jajemen!

4. Det kostar inget att starta företag! Enda är att man ska fylla i en massa konstiga uppgifter som man inte alltid har koll på kanske. Jag missade nått fält och fick därför ett samtal av en väldigt trevlig dam på skatteverket som hjälpte mig med info och fylla i de som fattades. Vill tillägga att de såklart handlar om vilken typ av bolagsform du vill start också

Bara att köra! Finns inga stora pengar att förlora.

[Edit] Juste! Det går att hosta en hemsida via google.drive eller dropbox också. Gratis, relativt snabbt, men bara frontend kodmöjligheter och en ful url-adress

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slweedlen:

Jag går precis igenom startprocessen själv så ska försöka svara utifrån mina erfarenheter.

Hej och tack för svar!

Kul, hur länge har du hållt på?
Vad är backend och frontend?

Har precis tagit mig igenom första kursen på codeacademy ikväll. Ganska lätta saker hittills men antar att det är bäst att ta det lugnt och ta lite i taget, så att de mest basala grejerna sitter i ryggmärgen sen.

Permalänk
Skrivet av anon170340:

Hej och tack för svar!

Kul, hur länge har du hållt på?
Vad är backend och frontend?

Har precis tagit mig igenom första kursen på codeacademy ikväll. Ganska lätta saker hittills men antar att det är bäst att ta det lugnt och ta lite i taget, så att de mest basala grejerna sitter i ryggmärgen sen.

Jag har kodar rätt mycket andra språk, men hemsidor har jag nog bara gjort i kanske en månad. De tar tid och de är bara att acceptera. De viktigaste är att ha kul samtidigt då blir de mycket lättare.

Frontend är sånt som användaren ser och som kan köras på användarens dator. Backend är de som händer i bakgrunden och man brukar säga serversidad kod. Så som databaser och hantering av inloggning osv

Jättebra att du kommer igång och känner att de går framåt de är grymt skönt när man börjar förstå grundern. Ett annat tips när du du har kommit igenom några tutorials så ladda ner gratis mallar och kolla deras koder lite och prova ändra. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobberoth:

Vill du bygga hemsidor och kanske tom jobba med det bör du ignorera wordpress osv, de är till för folk där behovet av hemsidan är bra mycket viktigare än intresset för att göra hemsidor. Gå in på codecademy och liknande sidor och lär dig HTML, CSS, Javascript etc så kan du designa din hemsida exakt hur du vill.

Ursäkta mig men nu blir jag irriterad. Det var mest korkade jag läst på länge.

En sak är sant, man kan lära sig mycket på Codecademy och hundra andra liknande websiter.

Men att säga till honom att ignorera Wordpress för att han ska kunna "designa sin hemsida exakt som han vill" är bara ignorant eller byggt på total okunskap.

Du kan med Wordpress som jag jobbat med i flera år bygga din hemsida precis som du vill, det kallas Themes.
Läs på om det.

Vidare kan du bygga ut din Wordpress site på oändliga vis, plugins, modifierad kärna osv...

Så din kommentar är fel helt enkelt.

Man kan mycket väl jobba med Wordpress. Jag använder det som ett CMS och backend med väldigt anpassade och självkodade Themes som gör det jag vill med Wordpress som hanterar all information och admin åt mig.

Varför uppfinna hjulet på nytt ?

Sedan om man skapar något som inte kräver något större som ett CMS, då är det ide att göra allt från scratch.
Eller för att man helt enkelt vill.

Men att tipsa någon baserat på ren okunskap stör mig.

Till OP:

Skaffa dig en vettig E-book eller en vanlig pappers bok om:
1. HTML5
2. CSS
3. JavaScript
4. Wordpress (Valfritt)

Några punkter att starta på.

Lycka till.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BlueEyes:

Ursäkta mig men nu blir jag irriterad. Det var mest korkade jag läst på länge.

En sak är sant, man kan lära sig mycket på Codecademy och hundra andra liknande websiter.

Men att säga till honom att ignorera Wordpress för att han ska kunna "designa sin hemsida exakt som han vill" är bara ignorant eller byggt på total okunskap.

Du kan med Wordpress som jag jobbat med i flera år bygga din hemsida precis som du vill, det kallas Themes.
Läs på om det.

Vidare kan du bygga ut din Wordpress site på oändliga vis, plugins, modifierad kärna osv...

Så din kommentar är fel helt enkelt.

Man kan mycket väl jobba med Wordpress. Jag använder det som ett CMS och backend med väldigt anpassade och självkodade Themes som gör det jag vill med Wordpress som hanterar all information och admin åt mig.

Varför uppfinna hjulet på nytt ?

Sedan om man skapar något som inte kräver något större som ett CMS, då är det ide att göra allt från scratch.
Eller för att man helt enkelt vill.

Men att tipsa någon baserat på ren okunskap stör mig.

Till OP:

Skaffa dig en vettig E-book eller en vanlig pappers bok om:
1. HTML5
2. CSS
3. JavaScript
4. Wordpress (Valfritt)

Några punkter att starta på.

Lycka till.

Hans svar var kanske inte det trevligaste direkt men samtidigt ligger det ju en del sanning i det. WordPress är trevligt och man kan göra väldigt mycket med det, men om man inte har några grundkunskaper så blir det ju mest att använda andras teman och plugins och i bästa fall får man det att fungera. För att kunna nyttja Wordpress mer än bara grundläggande så behövs det en del grundkunskaper inom HTML, CSS osv. Ska man, som du säger, "bygga din hemsida precis som du vill" så kan man inte det med teman om man inte hittar ett tema som är exakt som man vill ha det.

Har man inga grundkunskaper så blir det väldigt svårt väldigt snabbt om man ska in och anpassa då Wordpress-teman är komplicerade och ofta rätt röriga i sin struktur. Börjar man med lite grundläggande HTML och CSS, typ lär sig hur de hänger ihop, vad taggar är osv., så blir allt väldigt mycket enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hans svar var kanske inte det trevligaste direkt men samtidigt ligger det ju en del sanning i det. WordPress är trevligt och man kan göra väldigt mycket med det, men om man inte har några grundkunskaper så blir det ju mest att använda andras teman och plugins och i bästa fall får man det att fungera. För att kunna nyttja Wordpress mer än bara grundläggande så behövs det en del grundkunskaper inom HTML, CSS osv. Ska man, som du säger, "bygga din hemsida precis som du vill" så kan man inte det med teman om man inte hittar ett tema som är exakt som man vill ha det.

Har man inga grundkunskaper så blir det väldigt svårt väldigt snabbt om man ska in och anpassa då Wordpress-teman är komplicerade och ofta rätt röriga i sin struktur. Börjar man med lite grundläggande HTML och CSS, typ lär sig hur de hänger ihop, vad taggar är osv., så blir allt väldigt mycket enklare.

Jag håller också med om att man ska bygga från grunden för att förstå hur saker och ting hänger ihop.
Det var därför jag listade upp bra start punkter

Och det var mest hans ignoranta inställning till Wordpress som retade mig.

Trevlig helg.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Om du vill lära dig så kommer det vara enkelt med HTML och CSS, det enda jobbiga är att det tar tid. Men om du vill ha en sida och du vill ha den på ett specifikt sätt så måste du koda själv, att bygga en sida via t.ex Webnode eller andra hjälpmedel kommer du visserligen snabbare fram men du får det inte exakt som du vill ha det, det kan jag nästan garantera.