Vad kan jag göra med defekta Z-5500?

Permalänk

Vad kan jag göra med defekta Z-5500?

Hej,
har ett par gamla Z-5500 som jag fixade med en ny säkring.
De fungerade ett par månader men nu verkar själva "PAD" kontrollen gett upp.
Vad göra då?
Slänga dom på tippen eller?
Jag är inte audiofil och visst de är inte bra för musik och användning i vardagen
men vart hittar jag samma ljud för 500kr till 1000kr?

Högtalarna fungerar men basen är ju styrd genom dess eget slutsteg.

Någon som har förslag på felsökning eller hur jag kan göra om detta set till ett 2.1 system till TV:n?

//STefan

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

Lägg ut en sälj/köpannons, kan ju vara någon som har en extra pad som hen kan säljas eller nån som har pad men andra delerna har pajat

Permalänk
Skrivet av Gunior:

Lägg ut en sälj/köpannons, kan ju vara någon som har en extra pad som hen kan säljas eller nån som har pad men andra delerna har pajat

Ja den tanken har slagit mig, sen läste jag något om att dessa högtalare är låsta med ett visst PIN:
Någon som vet vad som gäller där?
Betalar gärna ett par hundra för att få dessa att fungera igen.
Har en idé om att dessa är bättre än några nya för 4-500 kr.
Eller ska jag lägga ner denna tanke å köpa nytt?

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Avstängd

Rätt säker på att det måste vara samma PID på själva podden och basen annars funkar det inte.
Maila Logitech och fråga annars är det nog bar att kassera.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att byta förstärkare, inget tvingar dig att använda den inbyggda, en äldre beg hembioeceiver eller nått halv diy kit från Ebay och lite eget jobb.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockabilly65:

men vart hittar jag samma ljud för 500kr till 1000kr?

Behövde ersätta morsans gamla skrothögtalare. Men istället för att lägga massor med kosing på datorhögtalare fick jag tag i ett micro-system typ denna men med trasig cd-spelare för en femtiolapp på en loppis. Big deal liksom, eftersom den uteslutande skulle användas till ljud från datorn. Vågar nog påstå att det inte finns en par datorhögtalare under tusen spänn som ger bättre kvalitet än den lösningen.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det går att byta förstärkare, inget tvingar dig att använda den inbyggda, en äldre beg hembioeceiver eller nått halv diy kit från Ebay och lite eget jobb.

Ja det visste jag,
problemet är att jag inte har så väldigt bra koll på just denna typ av fix.
Kan inte så mycket om ljud, lödning, motstånd mm vad som krävs.
Jag är PC kille

Någon som bor i närheten av Munkfors i Värmland som har bättre koll på detta?
Betalar gärna ett par hundra för hjälp.

//Stefan

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rockabilly65:

Ja det visste jag,
problemet är att jag inte har så väldigt bra koll på just denna typ av fix.
Kan inte så mycket om ljud, lödning, motstånd mm vad som krävs.
Jag är PC kille

Någon som bor i närheten av Munkfors i Värmland som har bättre koll på detta?
Betalar gärna ett par hundra för hjälp.

//Stefan

Att använda en hembiomaskin är inte så svårt, då handlar det bara om att ansluta högtalarna, bara kabeldragning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Att använda en hembiomaskin är inte så svårt, då handlar det bara om att ansluta högtalarna, bara kabeldragning.

Har en gammal Technics med AA (ej digital) som fungerar helt perfekt än.
Kan jag använda denna?

Sat. förstår jag hur jag ska koppla men hur göra med basen?

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Att använda en hembiomaskin är inte så svårt, då handlar det bara om att ansluta högtalarna, bara kabeldragning.

hur koppla basen?

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rockabilly65:

hur koppla basen?

Du låter en kanal i förstärkaren driva den, äldre hembiomaskiner har ju oftast delbara för och slutsteg så sub out till en ledig slutstegsingång eller så kör man det via "zon 2"
Technichs AA säger inget eftersom det inte är en modell, ta reda på vad den heter och kolla i manualen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du låter en kanal i förstärkaren driva den, äldre hembiomaskiner har ju oftast delbara för och slutsteg så sub out till en ledig slutstegsingång eller så kör man det via "zon 2"
Technichs AA säger inget eftersom det inte är en modell, ta reda på vad den heter och kolla i manualen.

En Technics som det står AA på är nästan hundra en äldre tvåkanalare.

Det finns trådar därute om hur man får 5500'ans förstärkare att funka utan poden men jag har för mej det är förhållandevis invecklat.
Som du säger så tycker jag ts ska plocka upp en beg hembioreciver med preout för sub.
Kan ju även köra basen på AA'n då.

Visa signatur

* Q9550 * X38-Rampage * 2x2048mb * GTX680 *