Permalänk

Switch på vinden?

Hej!

Kommer få fiber till mitt hus snart och har börjat kollat på hur jag ska dra alla kablar i huset.
Hade tänkt att dra en UTP-kabel från routern upp till vinden och in i en switch (finns kanske något bättre alternativ??), sedan vidare till de olika rummen genom telefonrören eftersom vi ska ta bort alla telefonjack.

Det jag undrar är om en switch klarar av att vara på vinden? Någon speciell jag borde köpa? På den varmaste sommardagen kan det nog bli 30-40 grader där uppe och på vintern blir det några minusgrader. Det är cirka 5 portar som kommer behövas så ingen jättestor belastning.
Blir det kondens på vintern när det är minusgrader? Bygga en box för switchen? Men då lär det bli ännu varmare på sommaren.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Hej!

Kommer få fiber till mitt hus snart och har börjat kollat på hur jag ska dra alla kablar i huset.
Hade tänkt att dra en UTP-kabel från routern upp till vinden och in i en switch (finns kanske något bättre alternativ??), sedan vidare till de olika rummen genom telefonrören eftersom vi ska ta bort alla telefonjack.

Det jag undrar är om en switch klarar av att vara på vinden? Någon speciell jag borde köpa? På den varmaste sommardagen kan det nog bli 30-40 grader där uppe och på vintern blir det några minusgrader. Det är cirka 5 portar som kommer behövas så ingen jättestor belastning.
Blir det kondens på vintern när det är minusgrader? Bygga en box för switchen? Men då lär det bli ännu varmare på sommaren.

Tack på förhand

Verkar lite tveksamt hur lämpligt det faktiskt är, det låter ju inte riktigt elektronikvänligt egentligen.

Du får väl titta lite i datablad för olika switchar men som ett exempel (från databladet till HP 1810):

Operating temperature: 32°F to 104°F (0°C to 40°C)
Operating relative humidity: 15% to 95% @ 104°F (40°C)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Verkar lite tveksamt hur lämpligt det faktiskt är, det låter ju inte riktigt elektronikvänligt egentligen.

Du får väl titta lite i datablad för olika switchar men som ett exempel (från databladet till HP 1810):

Operating temperature: 32°F to 104°F (0°C to 40°C)
Operating relative humidity: 15% to 95% @ 104°F (40°C)

Så den switchen klarar av minst 0°C och max 40°C? På vintern blir det ju kanske inte jättebra... Sommaren är nog precis att det funkar. En fläkt kanske kan va till hjälp.

Permalänk

En vanlig billig hemma switch (gjord för att användas inomhus i rumstemperatur), är kanske inte så smart att montera på vinden.
Kommer nog att fungera, men hur länge?
Vill man ha något som garanterat håller, finns det profs grejor (industri), men då får man lägga på några siffror på priset, lol..

Sen säger du också att kablarna ska gå till telefonjacken. Ska du sätta uttag där då eller?
I så fall ska du använda 'solid' installationskabel och du bör också montera en 'patchpanel' där du ska ha switchen.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

Sätt inte switchen på vinden utan dra ner kabeln i en garderob eller annat lämpligt ställe och dra vidare kabel där i från. Och det blir inte minusgrader på vinden, men jag rekommenderar ändå får tillgänglighet att du sätter switchen i angränsande utrymme.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av deegan:

Sätt inte switchen på vinden utan dra ner kabeln i en garderob eller annat lämpligt ställe och dra vidare kabel där i från. Och det blir inte minusgrader på vinden, men jag rekommenderar ändå får tillgänglighet att du sätter switchen i angränsande utrymme.

Hur kan du säga att de inte blir minusgrader där? Själv har jag ner mot -20° där på vintern. Inte lika kallt som utomhus, men tillräckligt för att de ska störa om man har elektronik där uppe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Skrivet av serpent29:

En vanlig billig hemma switch (gjord för att användas inomhus i rumstemperatur), är kanske inte så smart att montera på vinden.
Kommer nog att fungera, men hur länge?
Vill man ha något som garanterat håller, finns det profs grejor (industri), men då får man lägga på några siffror på priset, lol..

Sen säger du också att kablarna ska gå till telefonjacken. Ska du sätta uttag där då eller?
I så fall ska du använda 'solid' installationskabel och du bör också montera en 'patchpanel' där du ska ha switchen.

Japp ska sätta uttag där telefonjacken har suttit och ska använda en solid-kabel.
Fattar inte vad patchpanelen är till för? Den fungerar la inte som en switch? Ser inte ut så på bilder iaf.

Skrivet av deegan:

Sätt inte switchen på vinden utan dra ner kabeln i en garderob eller annat lämpligt ställe och dra vidare kabel där i från. Och det blir inte minusgrader på vinden, men jag rekommenderar ändå får tillgänglighet att du sätter switchen i angränsande utrymme.

Hmm, får kanske göra så. Problemet är bara att det får endast plats en kabel i telefonrören (tror jag?!) vilket gör att man inte kan dra en kabel till en switch från routern och sedan upp på vinden med alla kablar och ut i de olika rummen.

Permalänk

Elektronik klarar minusgrader och mår bara bra av det. Värme däremot är inte bra men en switch ger väldigt lite värme ifrån sig så du lär inte få problem under 60 grader. Kondens är inte troligt eftersom vindar har luftväxling och temperaturnedgångar sker långsamt. Dessutom är switchen lite varmare än omgivande luft så där bildas ingen kondens på den.
.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av serpent29:

Sen säger du också att kablarna ska gå till telefonjacken. Ska du sätta uttag där då eller?
I så fall ska du använda 'solid' installationskabel och du bör också montera en 'patchpanel' där du ska ha switchen.

Skrivet av linuscool2:

Japp ska sätta uttag där telefonjacken har suttit och ska använda en solid-kabel.
Fattar inte vad patchpanelen är till för? Den fungerar la inte som en switch? Ser inte ut så på bilder iaf.

Patchpanel är ingen switch, det funkar som ett vägguttag, fast med en massa utgångar (5,10,20)st etc.
Man kopplar sina 'solida' kablar dit och sedan har man ett antal korta patchkablar, som man då kopplar därifrån till en switch tex.

tex.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
en enkel billig patchpanel.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Skrivet av serpent29:

Patchpanel är ingen switch, det funkar som ett vägguttag, fast med en massa utgångar (5,10,20)st etc.
Man kopplar sina 'solida' kablar dit och sedan har man ett antal korta patchkablar, som man då kopplar därifrån till en switch tex.

tex.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...
en enkel billig patchpanel.

Förstår inte då nyttan med en patchpanel. Jag behöver ju funktionen med att en kabel kan bli flera kablar via en switch om du förstår vad jag menar.
Kanske jag som tänker fel men ska även fråga fiberleverantören hur jag ska göra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av linuscool2:

Förstår inte då nyttan med en patchpanel. Jag behöver ju funktionen med att en kabel kan bli flera kablar via en switch om du förstår vad jag menar.
Kanske jag som tänker fel men ska även fråga fiberleverantören hur jag ska göra.

Man bör ha en patcpanel för att byta mellan installationskabel och patchkabel på ett lämpligt sätt, du ska inte ha rörlig installationskabel och inte fast monterad patchkabel, därför behöver man kontakter så man kan koppla om, då är det smidigt att fästa kontakterna i en panel i stället för att ha en massa kabelskarvar liggande löst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuscool2:

Hej!

Kommer få fiber till mitt hus snart och har börjat kollat på hur jag ska dra alla kablar i huset.
Hade tänkt att dra en UTP-kabel från routern upp till vinden och in i en switch (finns kanske något bättre alternativ??), sedan vidare till de olika rummen genom telefonrören eftersom vi ska ta bort alla telefonjack.

Det jag undrar är om en switch klarar av att vara på vinden? Någon speciell jag borde köpa? På den varmaste sommardagen kan det nog bli 30-40 grader där uppe och på vintern blir det några minusgrader. Det är cirka 5 portar som kommer behövas så ingen jättestor belastning.
Blir det kondens på vintern när det är minusgrader? Bygga en box för switchen? Men då lär det bli ännu varmare på sommaren.

Tack på förhand

ingen elektronik utomhus! leta rätt på samtliga kablar och sätt switchen vid första jacket, nyttja den befintliga telefonkabeln och använd den som fisketråd när du drar din nätverkskabel, det kan bli trångt i rören så se till att allt sitter ordentligt eller dra med en backuptråd ifall kabeln lossnar från telefonkabeln.

Dra cat5e kabel, ej cat6, då det är lättare och inte kommer göra någon direkt skillnad för nätverket på husnivå ändå.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

vi kör router och switch på vinden där det pendlar mellan minus på vintern och plus på sommaren och har kört det med lite blandad utrustning när tiden har kommit för att uppdatera saker och vi har inte haft några problem med sakerna.

Så jag skulle vilja säga att det inte är några problem alls, men det är ju inte direkt optimalt har du chansen så tycker jag du skall köra sakerna i rumstemperatur.

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4,4 GHz | CoolIT ECO PnP| EVGA z68 sli atx | EVGA 580 SOC SLI | Corsair 16GB VENGEANCE | OCZ Vertex3 120gb x2 Raid 0 | Corsair AX 850W
Laptop: Acer 5820gt
Dyslektiker så har svårt med stavning och meningsuppbyggnad!

Permalänk
Rekordmedlem

Om man installerar i ett inte allt för stort skåp som går att stänga så lär värmen från switchen i sig hålla det frostfritt och luftväxlingen blir rätt liten så det blir knappast fukt heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.