AMD Radeon R9 390X "Fiji" i specialutgåva begåvas med vattenkylning

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon R9 390X "Fiji" i specialutgåva begåvas med vattenkylning

En presentationsbild för Radeon R9 390X stärker uppgifterna om att det får vattenkylning, dock i en specialutgåva. Dessutom uppges grafikprocessorn Fiji vara särskilt anpassad virtuell verklighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte i sommar, nu förfan! :´(

Så med andra ord så betyder det ~ 2 månaders extra väntetid på tredjeparts luftkylare?..

Permalänk
Medlem

Borde vara standard på en så törstig variant :/

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skäggig legend

Som jag trodde får början - att det skulle komma med luft. Hoppas bara att referensen inte låter lika mycket som mitt R9 290… Jag har inget problem att den låter överlag då jag sitter med headset och gormar men sambon reagerar och frågar om min dator håller på att flyga iväg Hon sitter på Asus DCII R9 290. That b*tch.

Edit: felstavning

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Speciellt anpassat för VR?

Som i att korten är avsedda för att rendera 3D, eller vad är nyheten?

Permalänk

Trevligt att det blir med luft och vatten i specialutgåva för de som vill ha det. Jag är ändå mer intresserad av mellanklass korten som kommer efter detta toppkortet men alltid kul att se hur de kraftfullaste korten kommer att prestera.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

300w och vattenkylt? Låter som att de kör med för hög nm tillverkningsteknik eller äldre design. Jag har funderat på att köpa amd's värsting när den kommer men effektivitet och låg ljudnivå är viktigt för mig. Låg ljudnivå kanske man får med vattenkylning men med så hög watt-förbrukning och vattenkylning så låter det inte som något vidare effektivt kort, däremot inte sagt att det inte presterar.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv

Suget att uppgraderade ökade något, speciellt efter att ha sett påstått läckta prestanda siffror på 4GB modellen. Denna lär inte vara långsammare.

Skrivet av Sveklockarn:

Speciellt anpassat för VR?

Som i att korten är avsedda för att rendera 3D, eller vad är nyheten?

Handlar troligen om AMDs LiquidVR teknik eller något relaterat till det.

Permalänk
Skrivet av XHI:

Som jag trodde får början - att det skulle komma med luft. Hoppas bara att referensen inte låter lika mycket som mitt R9 290… Jag har inget problem att den låter överlag då jag sitter med headset och gormar men sambon reagerar och frågar om min dator håller på att flyga iväg Hon sitter på Asus DCII R9 290. That b*tch.

Edit: felstavning

Hahaha hade också r9 290 ref, lät som en lövblås, 94 grader i load, gick sönder efter en månad, bytade till Asus Dc2 290 underbart kort, tyst, 71 grader load, med OC 81

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

300w och vattenkylt? Låter som att de kör med för hög nm tillverkningsteknik eller äldre design. Jag har funderat på att köpa amd's värsting när den kommer men effektivitet och låg ljudnivå är viktigt för mig. Låg ljudnivå kanske man får med vattenkylning men med så hög watt-förbrukning och vattenkylning så låter det inte som något vidare effektivt kort, däremot inte sagt att det inte presterar.

Om det här är något att gå efter så ser det i alla fall ut att prestera otroligt bra.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Om det här är något att gå efter så ser det i alla fall ut att prestera otroligt bra.

Jo jag har också sett mätningar på grym prestanda, vi får vänta och se och hoppas att det stämmer.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd

Kommer säkert inte släppas ifrån tredjeparttillverkarna förrens i augusti och då kan man lika bra skita i att köpa kortet för då är semestern/sommarlovet slut. Helt otroligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Kommer säkert inte släppas ifrån tredjeparttillverkarna förrens i augusti och då kan man lika bra skita i att köpa kortet för då är semestern/sommarlovet slut. Helt otroligt.

Det är ju på hösten och vintern man vill ha 300W extra värme i huset inte på sommaren

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Om det här är något att gå efter så ser det i alla fall ut att prestera otroligt bra.

Gött, slipper uppgradera, tack

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Kommer säkert inte släppas ifrån tredjeparttillverkarna förrens i augusti och då kan man lika bra skita i att köpa kortet för då är semestern/sommarlovet slut. Helt otroligt.

Vad tyder på det? Vet inte hur AMD brukar göra men Nvidias 900-serie släpptes ju med tredjepartskylare från dag ett.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XHI:

Som jag trodde får början - att det skulle komma med luft. Hoppas bara att referensen inte låter lika mycket som mitt R9 290… Jag har inget problem att den låter överlag då jag sitter med headset och gormar men sambon reagerar och frågar om min dator håller på att flyga iväg Hon sitter på Asus DCII R9 290. That b*tch.

Edit: felstavning

Önskade att min tjej ville spela.. Istället står hon bakom en och stampar för att hon vill göra X och Y.

Skrivet av IceDread:

Jo jag har också sett mätningar på grym prestanda, vi får vänta och se och hoppas att det stämmer.

Nvidias motsvarigheter brukar inte heller direkt vara strömsnåla. Dessa kort är till för de som har pengar och skiter fullständigt i strömförbrukningen. Så länge som kortet kan kylas någorlunda så borde det inte spela någon roll vad den har för strömförbrukning.

Skrivet av Alibaba123:

Kommer säkert inte släppas ifrån tredjeparttillverkarna förrens i augusti och då kan man lika bra skita i att köpa kortet för då är semestern/sommarlovet slut. Helt otroligt.

Så du köper kort för att använda under enbart två månader? Dessutom brukar väl både Nvidia och AMD släppa sina toppkort efter sommaren?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nvidias motsvarigheter brukar inte heller direkt vara strömsnåla. Dessa kort är till för de som har pengar och skiter fullständigt i strömförbrukningen. Så länge som kortet kan kylas någorlunda så borde det inte spela någon roll vad den har för strömförbrukning.

Det var inte konstnaden av strömfröbrukning jag tänkte på. Mer ljud och värmeutveckling. Att det ligger på 300 watt tyder på att de kramar ur en krets rätt ordentligt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Det var inte konstnaden av strömfröbrukning jag tänkte på. Mer ljud och värmeutveckling. Att det ligger på 300 watt tyder på att de kramar ur en krets rätt ordentligt.

Ok? Det här är Sweclockers och inte PC för alla.

3e parts tillverkare kommer att se till att det finns tysta kort att köpa.

Enda legitima kritiken är att AMD ev. är sena. Men det beror ju ftån person till person (när man behöver uppgradera dvs).

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ska bli intressant o se om AMDs vattenkylning slår tredjepartstillverkarna

Sen det med TDP....AMDs TDP värde e ju maxvärde o gäller ju isåfall endast när man maxar det.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Önskade att min tjej ville spela.. Istället står hon bakom en och stampar för att hon vill göra X och Y.

Betyder inte det att hon vill göra en pojke?

Seså, iväg och ha det roligt nu.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Ok? Det här är Sweclockers och inte PC för alla.

3e parts tillverkare kommer att se till att det finns tysta kort att köpa.

Enda legitima kritiken är att AMD ev. är sena. Men det beror ju ftån person till person (när man behöver uppgradera dvs).

Du kanske har luftkonditionering hemma, det har inte jag i min lägenhet. Står en varm dator igång så höjs rumstemperaturen med flera grader i rummet vilket är störande under sommaren.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Varför börjar alla gå kalabalik över 300W ? Förut var det ganska enkelt med att grafikkortet drog 550W och det var ett under om man hittade ett grafikkort på 325W

Permalänk
Medlem

"Att Radeon R9 390X vätskekyls är sannolikt en direkt konsekvens av att det sägs sluka 300 W".
Och ändå kommer standardversionen vara luftkyld, hur går det ihop i så fall?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Varför börjar alla gå kalabalik över 300W ? Förut var det ganska enkelt med att grafikkortet drog 550W och det var ett under om man hittade ett grafikkort på 325W

Nej, däremot rekommenderades 550W Nätagg för ett system. Väldigt stor skillnad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Önskade att min tjej ville spela.. Istället står hon bakom en och stampar för att hon vill göra X och Y.

Nvidias motsvarigheter brukar inte heller direkt vara strömsnåla. Dessa kort är till för de som har pengar och skiter fullständigt i strömförbrukningen. Så länge som kortet kan kylas någorlunda så borde det inte spela någon roll vad den har för strömförbrukning.

Jag tror det mycket handlar om att hitta rätt spel för att få intresse för spel. Hon gillar heller inte spel där ni kan spela med/mot varandra?

Med tanke på ström förbrukningen som listas i det läckta testet så är det vanliga gnället på "AMDs varma grafikkort" extra tröttsamt. Återstår att se i recensionerna framöver men uppenbart är minnet bristande hos många.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Tumnus:

Önskade att min tjej ville spela.. Istället står hon bakom en och stampar för att hon vill göra X och Y.

Jag tror inte att ta screenshots på grodor och sig själv i WoW klassas som att spela, men heey. :3

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

"Att Radeon R9 390X vätskekyls är sannolikt en direkt konsekvens av att det sägs sluka 300 W".
Och ändå kommer standardversionen vara luftkyld, hur går det ihop i så fall?

Nej, referenskortet kommer alltså vara vattenkylt, men kommer ju med största sannolikhet även komma med luftkylna tredjepartskylare.

Verkar vara många som inte riktigt förstår nackdelen med den höga tdp:n. Det handlar ju väldigt lite om hur mycket systemet kommer dra, det är ju inget större problem (många andra kort drar ju typ lika mycket etc). Det viktiga är prestanda/w för en arkitektur, eftersom man inte kan göra hur strömtörstiga kort som helst (runt 300w verkar vara max för vad som är rimligt att kyla på luft) då är det ju det som avgör potentialen för en GPU-serie och som det ser ut nu verkar ju inte amd slå Maxwell på den fronten, ser ut att kunna bli rätt jämt men man vill ju såklart bräcka motståndet, inte bara komma ikapp. Det ser ju helt klart dåligt ut att Amd har fått maxa sina två senaste kortsläpp till gränsen för att konkurrera i prestanda (90 grader temp target, vattenkyld refkylare, 300w tdp etc)

Det som gör 980 till ett så bra släpp är att de släppte ett kort med bättre prestanda än Amd:s dåvarande topkort med betydligt lägre strömförbrukning, vilket i sin tur gör det lättkylt; vilket gör att det blir tyst, ökar överklockningsmöjligheter och gör att man kan använda det i kompakta system. Det är även strategiskt fördelaktigt då man bara kan skala upp det eller öka klockfrekvenserna för att släppa ett snabbare kort. Inga av dessa fördelar kommer 390X ha med en tdp på 300w .. Tex, ifall 390X kommer vara snabbare än titan x så kan jag nästan lova att nvidia bara kommer släppa en högre klockad version för att kunna claima prestandatronen för att kunna behålla ett sjukt prispremium.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Nej, referenskortet kommer alltså vara vattenkylt, men kommer ju med största sannolikhet även komma med luftkylna tredjepartskylare.

Verkar vara många som inte riktigt förstår nackdelen med den höga tdp:n. Det handlar ju väldigt lite om hur mycket systemet kommer dra, det är ju inget större problem (många andra kort drar ju typ lika mycket etc). Det viktiga är prestanda/w för en arkitektur, eftersom man inte kan göra hur strömtörstiga kort som helst (runt 300w verkar vara max för vad som är rimligt att kyla på luft) då är det ju det som avgör potentialen för en GPU-serie och som det ser ut nu verkar ju inte amd slå Maxwell på den fronten, ser ut att kunna bli rätt jämt men man vill ju såklart bräcka motståndet, inte bara komma ikapp.

Det som gör 980 till ett så bra släpp är att de släppte ett kort med bättre prestanda än Amd:s dåvarande topkort med betydligt lägre strömförbrukning, vilket i sin tur gör det lättkylt; vilket gör att det blir tyst, ökar överklockningsmöjligheter och gör att man kan använda det i kompakta system. Det är även strategiskt fördelaktigt då man bara kan skala upp det eller öka klockfrekvenserna för att släppa ett snabbare kort. Inga även dessa fördelar kommer 390X ha med en tdp på 300w ...

Skickades från m.sweclockers.com

Källa på det? Enda källan jag har att gå efter är Sweclockers artikel där de säger: "Sedan i höstas har rykten cirkulerat om att grafikkortet blir vattenkylt. Detta stärks av presentationen som gör gällande att så blir fallet, dock som en specialutgåva."

Resten du skrev var ju intressant men det var inget jag skrev om eller orkar djupdyka i.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Källa på det? Enda källan jag har att gå efter är Sweclockers artikel där de säger: "Sedan i höstas har rykten cirkulerat om att grafikkortet blir vattenkylt. Detta stärks av presentationen som gör gällande att så blir fallet, dock som en specialutgåva."

Resten du skrev var ju intressant men det var inget jag skrev om eller orkar djupdyka i.

Jag har faktiskt väldigt svårt att tro att vi kommer se en luftkyld referensdesign av detta kortet med tanke på att förra fungerade så dåligt och iom att det inte dykt upp nått om en. Finns ju flera kort som knappt sålts med sin ref kylare så kan mycket väl vara så att den är limiterad ändå, som sagt nästan alla tillverkare kör ju med egna lösningar nu för tiden ändå så spelar ju ingen större roll. Men nej ingen källa på det, jag tvivlar dock starkt på att 390X också kommer komma med en blower -kylare, tyvärr, då det kommer utesluta detta kortet i kompakta system om man inte vattenkyler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag har faktiskt väldigt svårt att tro att vi kommer se en luftkyld referensdesign av detta kortet med tanke på att förra fungerade så dåligt och iom att det inte dykt upp nått om en. Finns ju flera kort som knappt sålts med sin ref kylare så kan mycket väl vara så att den är limiterad ändå. Men nej ingen källa på det, jag tvivlar dock starkt på att 390X också kommer komma med en blower -kylare, tyvärr, då det kommer utesluta detta kortet i kompakta system om man inte vattenkyler.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag hoppas och tror också på vattenkylning som standard, trots det som stod i artikeln, blir intressant att se hur det blir i slutändan!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]