Permalänk
Medlem

Köpråd inför "gaming-laptop"

Hej jag har lite funderingar innan köp av dator. Jag är ute efter en ”Gaming-Laptop”.
Jag har kikat lite på följande två datorer.
https://www.dustin.se/product/5010807162/rog-g551jm#specifica...
https://www.dustin.se/product/5010821546/y50-70

Har läst mycket skit om y50-70 skärm. Är inte sugen på att bygga datorer längre så är det inte så roligt om man lär byta ut skärmen för att man ska bli nöjd. Och roggen vet jag inte om den duger för ändamålet jag vill ha den till. Därför behöver jag er experthjälp.
Här nedanför kommer lite krav jag har på datorn.

Vad jag har för krav på laptopen är:
Datorn ska användas mestadels till spel, mest Counter Strike Global Offensive och kanske lite wow på high.
Hårddisken behöver inte vara så stor, hellre snabb än stor då jag har en server hemma jag streamar allt ifrån.
Den ska inte vara alltför tung, runt 2.5-3 kg?
Batteritiden ska hålla en tågresa på 3-4 timmar med surfande/film.
Jag sitter väldigt mycket vid datorn, 8h på jobbet och 4h hemma på kvällen. Så det ska vara en bra skärm. Även då jag har två skärmar vid sidan om som säkert kommer användas vid tillfälle.

Har en budget på 7500 – 9000, men jag landar helst runt 7500!
Behöver ni mer svar, så fråga gärna om ni har tid.

Tack på förhand.

Permalänk

Om man tittar på dom två datorerna skulle jag köpt asusen för att ett 860m kommer inte klara 4k

Visa signatur

Ursäktar för stavfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av JOANATAN5354:

Om man tittar på dom två datorerna skulle jag köpt asusen för att ett 860m kommer inte klara 4k

Okej, båda har ju 860m och y50-70 har ju 2gb mer i grafikminne? Men jag vet inte, är så klyven i detta.
Finns det någon annan dator du skulle rekommendera istället?

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nreko:

Hej jag har lite funderingar innan köp av dator. Jag är ute efter en ”Gaming-Laptop”.
Jag har kikat lite på följande två datorer.
https://www.dustin.se/product/5010807162/rog-g551jm#specifica...
https://www.dustin.se/product/5010821546/y50-70

Har läst mycket skit om y50-70 skärm. Är inte sugen på att bygga datorer längre så är det inte så roligt om man lär byta ut skärmen för att man ska bli nöjd. Och roggen vet jag inte om den duger för ändamålet jag vill ha den till. Därför behöver jag er experthjälp.
Här nedanför kommer lite krav jag har på datorn.

Vad jag har för krav på laptopen är:
Datorn ska användas mestadels till spel, mest Counter Strike Global Offensive och kanske lite wow på high.
Hårddisken behöver inte vara så stor, hellre snabb än stor då jag har en server hemma jag streamar allt ifrån.
Den ska inte vara alltför tung, runt 2.5-3 kg?
Batteritiden ska hålla en tågresa på 3-4 timmar med surfande/film.
Jag sitter väldigt mycket vid datorn, 8h på jobbet och 4h hemma på kvällen. Så det ska vara en bra skärm. Även då jag har två skärmar vid sidan om som säkert kommer användas vid tillfälle.

Har en budget på 7500 – 9000, men jag landar helst runt 7500!
Behöver ni mer svar, så fråga gärna om ni har tid.

Tack på förhand.

det är inte denna 4k IPS panel som fått skit utan 1080p LCD panelen i de billigare y50-70.

hade definitivt gått för lenovon då du kan köra 1080p (eller mer) även på denna men får en IPS istället för en LED.

ang. vad de klarar, CS:GO inga problem alls, också wow kommer att flyta bra, jag spelar själv båda dessa spel flitigt på min laptop i sign som har ett ca 10% svagare grafikkort än gtx 860m. tyngre titlar så som BF4 kommer bli lite jobbigare, det är spelbart absolut, men du får inga 100 fps på high. snittar runt 50 fps på low settings i 1080p i BF4 med min lappis.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Notera att 4k panelen i lenovon endast klarar 48hz. Detta är enligt mig ett stort minus om du ska köra FPS-spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

det är inte denna 4k IPS panel som fått skit utan 1080p LCD panelen i de billigare y50-70.

hade definitivt gått för lenovon då du kan köra 1080p (eller mer) även på denna men får en IPS istället för en LED.

ang. vad de klarar, CS:GO inga problem alls, också wow kommer att flyta bra, jag spelar själv båda dessa spel flitigt på min laptop i sign som har ett ca 10% svagare grafikkort än gtx 860m. tyngre titlar så som BF4 kommer bli lite jobbigare, det är spelbart absolut, men du får inga 100 fps på high. snittar runt 50 fps på low settings i 1080p i BF4 med min lappis.

Okej, då låter Lenovon som ett bättre alternativ!
CSGO kör jag aboslut inte high på, även på min stationära då jag har allt satt på LOW

Tackar!

Skrivet av raim:

Notera att 4k panelen i lenovon endast klarar 48hz. Detta är enligt mig ett stort minus om du ska köra FPS-spel.

Jag kör 60hz på min skärm på stationära. Det går alltså inte få 60hz på Lenovon?

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Fel. radera

Hehe vad menar du? Vad blev fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Fel. radera

Du kan radera ditt inlägg själv så att du vet

Permalänk
Skrivet av Nreko:

Okej, då låter Lenovon som ett bättre alternativ!
CSGO kör jag aboslut inte high på, även på min stationära då jag har allt satt på LOW

Tackar!

Jag kör 60hz på min skärm på stationära. Det går alltså inte få 60hz på Lenovon?

Tackar!

Nej den ligger på 48hz, Är nog inte så trevligt till fps spel skulle jag tro, Lirar mest RPG och MMORPG på min och där är den suverän

Jag hade nog dock ändå valt Asusen, Känns mkt mer kvalitativ och har fortfarande en helt okej skärm

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

48Hz är ju helt oacceptabelt. Ta den andra burken för guds skull... Lär inte funka något vidare i skrivbordsmiljö heller med 2160 på bara 15 tum.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nreko:

Hehe vad menar du? Vad blev fel?

Tipsade om en dator men hade råkat trycka utan moms..

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Tipsade om en dator men hade råkat trycka utan moms..

De jag länkar är också utan moms

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nreko:

De jag länkar är också utan moms

Då är det väl bättre om du köper den med ssd istället, 300 sek dyrare.

https://www.dustin.se/product/5010821548/y50-70

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Då är det väl bättre om du köper den med ssd istället, 300 sek dyrare.

https://www.dustin.se/product/5010821548/y50-70

Jo absolut, men några säger ju att Asus är bättre i FPS-spel, och det är ju det jag spelar mest!

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att samtliga 860m laptops är på väg ur sortementet då 960m skall släppas i Mars. Så du bör antingen kunna göra klipp på 860m eller få lite bättre prestanda om någon/några veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lethul:

Värt att tänka på är att samtliga 860m laptops är på väg ur sortementet då 960m skall släppas i Mars. Så du bör antingen kunna göra klipp på 860m eller få lite bättre prestanda om någon/några veckor.

Det va bra att du sa det, jag ska ha det i åtanke! kommer 960m bli betydligt dyrare än 860m nu?

Permalänk
Medlem

Vet ej, tror den kommer ha samma pris som 860m har medans 860m nog går att hitta som fyndvara/kampanj när dom vill tömma lagrena. Tror inte den kommer ha grymt mkt bättre prestanda, 10% kamske så 860m är nog fortf prisvärt.