Permalänk
Medlem

Varför vattentank?

Jag får igång min vattenkylning snart, men jag undrar bara om det är lönt med vattentank? luftfritt system fixar man lätt så det är ingen anledning, och blir det mycket svalare med en sån? värmen försvinner ju i radiatorn?

Anledningen att jag inte vill ha en är att det komemr att bli mycket trångt med en, om jag inte sätter den på utsidan av chassit.

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem

Jag har också funderat på en vattentank. Men hur får man det luftfritt?
Och hur tömmer man och fyller systemet utan tank?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2500+@2333MHz (11x211) | ABIT NF7-S 2.0 | 2x512MB Mushkin Special@2-2-2-11 | Hercules 3D Prophet 9800@Pro@445.5/364.5 | Creative SB Audigy 2

Permalänk
Medlem

Körde min första setup med tank... Det finns två stora anledningar till att köra tank: Det blir enklare att fylla på systemet (om man har stor öppning i tanken), och eventuella temperaturtoppar utjämnas. Nackdelarna är att det blir en komponent till som kan läcka, chansen att det porlar och låter mer.

Nu kör jag mitt system utan tank, har en dm lång slangstump i en T-koppling för att fylla på vatten / avlufta.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

så det gå lika bra utan tank då? vattentempen går inte upp avsevärt? jag ska kröa 226w pelt och jag vill gärna inte att den brinner annars bryr jag mig faktiskt inte om vattentempen.

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem

Man kan köra utan radiator också om man har en stor tank på typ 25 liter

Visa signatur

Har CNCfräs

Permalänk
Medlem

jo, men radiator ska jag har, pallar bara inte trycka in en tank.. tar ju sån jäkla plats =/ och om det är "onödigt" så varför?

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem

det kan var snyggt... ska bygga mig en snygg baytank och lysa upp bakifrån...

Visa signatur

Antec Case Performance One | Asus P5B | Intel Core 2 Duo E6600 2.4Ghz @ 3.0Ghz | 4GB Corsair 6400 | Asus Geforce 8800GT |

Permalänk
Medlem

jag kör utan tank.. mycket smidigare. eftersom jag tömmer system typ aldrig så funkar det utmärkt att ställa datorn upp&ner när man ska tömma....

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Jag har haft tank en gång och det gör jag inte om Den sprang läck på vägen hem efter Dreamhack Winter 02 och dödade mina två hårddiskar. Sålde iofs vattenkylningen men är sugen som fasen på en ny rigg. Men vill inte såga och ha mig i mitt nya chassi för att få in radiator mm.

Dock var det smidigt att fylla på vatten med tank så om du ska göra en tank så använd inte plexi, epoxylim och glykol. Vet inte om det var glykolen som fick epoxyn att släppa iofs.

Permalänk
Medlem

kör en tank av glas... är en gammal gurkburk...
detta körs passivt och lyckas hålla tempen stabil och inte varm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafnus
. Vet inte om det var glykolen som fick epoxyn att släppa iofs.

epoxy är vattenlösligt

själv tog jag bort min tank för att få lite mer plats i burken å den enda skillnaden blir att max temp nås snabbare då det finns minder vatten att värma upp men max tempen ökar inte med mindre vatten

Permalänk
Medlem

Skall bygga klart min baytank idag, men vafalls, om man tar rikligt med plexy lim och tätar med epoxy _mycket_ kommer epoxy´t att "försvinna" efter ett tag? hade tänkt att bara ha dest vatten och ww...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TimeLord

epoxy är vattenlösligt

själv tog jag bort min tank för att få lite mer plats i burken å den enda skillnaden blir att max temp nås snabbare då det finns minder vatten att värma upp men max tempen ökar inte med mindre vatten

Ok det visste jag inte. Trodde man kunde använda epoxy eftersom dom gjorde det i guiden här på swec. Men men. Lite svårt att ändra på det i efterhand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TimeLord

epoxy är vattenlösligt

själv tog jag bort min tank för att få lite mer plats i burken å den enda skillnaden blir att max temp nås snabbare då det finns minder vatten att värma upp men max tempen ökar inte med mindre vatten

beror vilken epoxy kanske?

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

En annan anledning till att ha tank är ju att man har en pump som bara klarar av att vara dränkt.

Visa signatur

Athlon XP 1700+ @2.1GHz luft. MSI nForce2 512MiB. 340GiB. Gentoo
Athlon TBird 1.4GHz. MSI KT266A. 256MiB. 10GiB. WinXP :: Celeron 366 @ 550MHz. Abit BX6. 256MiB. 4GiB. OpenBSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LecToR

beror vilken epoxy kanske?

jo jag menade super epoxy från Plastic Padding (www.loctite.se)
som väl är den vanligaste som man hittar på vilken mack som hällst

Permalänk
Hedersmedlem

Araldit är en annan epoxyvariant, står på paketet att den håller för vatten och man blir rekommenderad den i affärer.. den håller INTE för vatten, jag har erfarenhet

Jag gillar min tank pga den är snygg, får jämnare temp... det är väl det

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya