Nvidia Geforce GTX Titan X

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Postade den lite ovan, men här kommer den igen:
http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_Titan_X...

siffror på enbart själva korten.

Nu liknar det något tack så mycket. det är sånt sweclockers.com också ska posta så man vet vad korten drar.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem

Borde hetat Titan Black...

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

"Effektmässigt finns det två sidor av myntet med Geforce GTX Titan X". Den drar så mycket den drar, punkt. Att börja prata om att "ja men den presterar bra också" är ju bra konstigt, varför har inte det tagits upp för tidigare kort som presterat bra och dragit mycket ström? Antar att det är för att det är då AMD vi pratar om och inte den stickade lilla gröna gubben redaktionen älskar....

Den lilla gröna gubben har nog med att det var St Patrick's Day och att det är ett monster. Inte med att SweC är Nvidia fans.
SweC har många och åter många recensioner om AMD och prisar dom högt mycket pga deras kostnad. Nvidia och AMD har ju alltid hoppat bock. När 290x släpptes så var ju det toppen av alla kort plus att det kostade relativt lite kontra Nvidia.
Du minns väl 7xxx GHz edition som var riktigt bra kort och billigt. Så nae att säga att SweC är gröna fanboys är nog lite väl mycket foliehatt

Det är på CPUer som AMD ligger efter och inte i GPUer så förstår "the fanboys war" på GPU sidan för dom med AMD CPU vet nog att dom ligger efter en så länge.

Skrivet av Ratatosk:

Fanwife?
Figuren är trevlig och kul.
Håller med för övrigt och jag har kallats "en av forumets fem värsta AMD fanboys".

Haha är inte du top 3? Håller med dig, Himlen och havet är rött

OnT
Detta kort är enligt mig starkt men helvete vad dyrt rent ut sagt! Inte värt pengarna alls. Speciellt nu när DP är borta.
Varför kunde inte kortet heta 980Ti?

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NuZ:

Detta kort är enligt mig starkt men helvete vad dyrt rent ut sagt! Inte värt pengarna alls. Speciellt nu när DP är borta.
Varför kunde inte kortet heta 980Ti?

Troligtvis för att de vill ha ett kort till mellan titan x och GTX 980. Prestandahoppet och prisskillnaden mellan de två korten är stor nog att det är lämpligt med en modell emellan. Därför har man väl sparat namnet 980 Ti för det kortet förväntar väl de flesta sig ska ligga någonstans mellan dessa två.

Hade man döpt kortet som nyheten handlar om till GTX 980 Ti så hade man behövt justera i namnstandarden om man ville klämma in ett kort till vilket troligen inte var så önskvärt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Troligtvis för att de vill ha ett kort till mellan titan x och GTX 980. Prestandahoppet och prisskillnaden mellan de två korten är stor nog att det är lämpligt med en modell emellan. Därför har man väl sparat namnet 980 Ti för det kortet förväntar väl de flesta sig ska ligga någonstans mellan dessa två.

Hade man döpt kortet som nyheten handlar om till GTX 980 Ti så hade man behövt justera i namnstandarden om man ville klämma in ett kort till vilket troligen inte var så önskvärt.

När du säger det så låter det riktigt rimligt faktiskt. Dock vad är Titan utan Titans signum?
Personligen tycker jag att det skulle kanske hetat x90 då. Dom har ju tidigare namngett kort så.

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Listpris 11999:- ... sicket J**la skämt .. lycka till Nvidia med det!!

http://www.inet.se/kundvagn/bild/7811250/2015-02-08

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NuZ:

När du säger det så låter det riktigt rimligt faktiskt. Dock vad är Titan utan Titans signum?
Personligen tycker jag att det skulle kanske hetat x90 då. Dom har ju tidigare namngett kort så.

Min högst personliga åsikt är att väl att jag inte är så brydd över om namnet titan används lite mer frikostigt. Det är ändå bara marknadsföring i mina ögon ;). Något i stil med : -"Benämn produkterna så att säljsiffrorna blir bra".

Men om man nu tycker att det är viktigt att bevara namnet titan för nvidia så håller jag med dig om att de kunde ha hittat på något nytt namn för kortet. 980 Ultra kanske?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Listpris 11999:- ... sicket J**la skämt .. lycka till Nvidia med det!!

http://www.inet.se/kundvagn/bild/7811250/2015-02-08

Listpris $999
Dollar kostar ~8,65kr
Moms 25%
= 10800kr
Butikerna vill tjäna lite pengar på att sälja produkten
11999kr

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Minsc S2:

Har inte sett någon sådan graf här på ett tag, men det är ju lätt att göra en om man är uttråkad:

http://111.imagebam.com/download/UGjDCBSpYoKuoJRsh6ErPA/39798...

Föga förvånande så är GTX Titan X sist.

Eller så är GTX Titan X först om det enda man bryr sig om är absolut prestanda, vilket lär vara det enda de som faktiskt köper detta kort tittar på.

Detta kort är främst en uppvisning i tekniskt kunnande och finns nästan uteslutande i PR-syfte. Nvidia har lyckats skapa likhetstecken mellan "GTX Titan" och "tekniskt excellens". Exakt vad det handlar om beskrivs perfekt i ingressen till TechReports test av Titan X

"Some things don't require a ton of introduction. Like a second Avengers movie or a new Corvette. You pretty much know the deal going in, and the rest is details. When Nvidia CEO Jen-Hsun Huang pulled out a Titan X graphics card onstage at GDC, most folks in the room probably knew the deal right away. The Titan X would be the world's fastest single-GPU graphics card. The rest? Details."

D.v.s. logiska argument som "det har dålig pris/prestanda", "finns SLI/CF-lösningar som är snabbare", "12GB är onödig mycket" etc. är tekniskt korrekt men för denna typ av produkt är det irrelevanta detaljer: det är (nästan) bara PR och denna lansering verkar varit rätt framgångsrik. Se bara hur mycket kommentarer och diskussion denna produkt genererat på SweC, det trots att väldigt få ens överväger att köpa kortet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Listpris $999
Dollar kostar ~8,65kr
Moms 25%
= 10800kr
Butikerna vill tjäna lite pengar på att sälja produkten
11999kr

Jag har inga problem med att svenska återförsäljare vill och ska tjäna pengar... men kortet är på tok för dyrt prissatt redan från Nvidia.... börjar bli väldigt likt Apples prissättningar nu...

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Listpris 11999:- ... sicket J**la skämt .. lycka till Nvidia med det!!

http://www.inet.se/kundvagn/bild/7811250/2015-02-08

Ja de kommer inte sälja så många ex av det grafikkortet den saken är klar. Men som Yoshman och andra varit inne på handlar det mycket om PR. Och de har ju blivit väldigt uppmärksammade för den här lanseringen, det kan man inte ta ifrån dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Listpris 11999:- ... sicket J**la skämt .. lycka till Nvidia med det!!

http://www.inet.se/kundvagn/bild/7811250/2015-02-08

Förra titan låg väl på runt 8k, lite drygt kanske när det kom ut. Men antar att den svaga kronan påverkar detta väldigt mycket tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Eller så är GTX Titan X först om det enda man bryr sig om är absolut prestanda, vilket lär vara det enda de som faktiskt köper detta kort tittar på.

Ja? Har jag sagt något annat?

Min graf var till en person som ville se just en pris/prestanda-graf, och där är nog ingen förvånad över att GTX Titan X är sist.
Det förhindrar dock inte kortet från att samtidigt vara bäst rent prestandamässigt, vilket det också är.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Titan X fungerar bra i Octane render. Ruggigt snabbt och 12GB minne är något som verkligen är efterlängtat på ett så pass "billigt" kort. Med Titan X så skulle jag kunna rendera vissa av mina större projekt i Octane, vilket jag inte kan göra för tillfället. Octane använder sig av SP matte, så att DP prestandan gått ner gör inget alls.

http://render.otoy.com/octanebench/results.php?sort_by=avg&singleGPU=1

Nu så väger Octanebench sina resultat, beroende på deltester, lite olika, vilket gör så att 900 serien verkar vara lite snabbare än de verkligen är, men mellan tummen och pekfingret så är det en bra lista för att få en uppfattning. Edit/ Tänk på att alla dubbel-gpu kort benämns som 2x i resultatlistan, det beror på att Octane bara listar GPUerna den hittar. Exempelvis 2xTitan Z betyder inte att det sitter 2 Titan Z i datorn, utan att Octane hittade 2 GPUer på ett kort, mao, ett styck Titan Z.

Dock så släppte Otoy nyheten om Octane 3, där de även kommer ha stöd för OpenCL. Detta gör det möjligt för oss som renderar med Octane att köra med AMD kort också. Så det blir till att vänta med att köpa Titan X för mig iaf, tills jag ser hur AMD gör sig i Octane. Så verkligen spännande nyheter som släpptes igår. Amd grafikkort = billigare renderriggar! Tummen upp för det.

La till mer text
Visa signatur

Ride more, Work less!

Permalänk
Medlem

Blir igen uppgrade nu heller! Jag som trodde att kortet skulle nå 60fps på dom flesta nya spelen i 4K;/. Men då ser man vad 4K kräver i prestanda. Ska man lägga 20 000 för 2 kort, svider hårt. Får hoppas på nästa kort efter 980 2 st kommer nå 60fps i 4K

Visa signatur

[Asus Z87-Deluxe][Intel Core i7-4770K] 2*Kingston HyperX 3K SSD 240GB] [2*Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 8GB] [2*4TB WD RE Enterprise][2*Gigabyte GeForce GTX 780Ti GHz Edition Sli ] [Corsair AX 1200i] [Windows 8.1]

Permalänk
Avstängd

Så 12000:- blir priset i svenska butiker och dollarn går bara uppåt..inte bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Borde hetat Titan Black...

kanske bättre med Titan Pank

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Inaktiv

Hoppas dem släpper gtx 990, med dubbla gtx 980 gpuer.
Hade nog suttit rätt fint med ett gtx 990 med 8gb vram..

Permalänk
Hjälpsam

64 bitars float är ofta onödigt, man slänger slentrianmässigt dit det för vinklar och koordinater, som hellre kan representeras av en 32 bitars fixed point, med mer än tillräcklig upplösning.

edit Räntan har sänkts igen, kronan faller som en sten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

TechPowerUp sitter som vanligt på vettiga effektmätnignar: http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_Titan_X...

Inte farligt mycket mer än första Titan. Rätt nice.

Tom's Hardware har ofta bra och detaljerade effektmätningar. De använder dem inte i alla tester så inte lika jämförbart, men det är realtidseffektmätning med instrument. Visar exakt vad kortet drar över tid, samt ett snitt.
http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia-geforce-gtx-titan-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Listpris 11999:- ... sicket J**la skämt .. lycka till Nvidia med det!!

http://www.inet.se/kundvagn/bild/7811250/2015-02-08

Frakten hade ju i alla fall blivit gratis

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

edit Räntan har sänkts igen, kronan faller som en sten.

Vi ska bekämpa deflationen med alla medel! Ner med räntan till -500 procent! 90-talet och Dennis gör sig påmint.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort flamebait/trollning samt div. otrevligheter enligt §1. Vänligen håll diskussionen på en trevlig nivå.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viceroy:

Ja de kommer inte sälja så många ex av det grafikkortet den saken är klar. Men som Yoshman och andra varit inne på handlar det mycket om PR. Och de har ju blivit väldigt uppmärksammade för den här lanseringen, det kan man inte ta ifrån dem.

Det kommer sälja, utan tvekan. Nvidia kastade Titans till oss i norden för det sålde så bra, jag ser inte att det skulle te sig annorlunda denna gången.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det kommer sälja, utan tvekan. Nvidia kastade Titans till oss i norden för det sålde så bra, jag ser inte att det skulle te sig annorlunda denna gången.

Frågan är väl hur många av Titans kundsegment som redan sitter på ett äldre kort.
Det är nog långt ifrån alla som tycker att det är dags att uppgradera från första modellen redan.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_sandstrom:

Frågan är väl hur många av Titans kundsegment som redan sitter på ett äldre kort.
Det är nog långt ifrån alla som tycker att det är dags att uppgradera från första modellen redan.

Jag tror inte riktigt det spelar någon roll när det gäller dessa pengarna.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag tror inte riktigt det spelar någon roll när det gäller dessa pengarna.

Det är säkert vissa av köparna som snittar på 12k + i "överblivna pengar" när räkningar och sparande är avklarat varje månad.
Men säkert även en del som sparat ihop till korten och tänker att dom ska räcka ett tag.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jim26:

Blir igen uppgrade nu heller! Jag som trodde att kortet skulle nå 60fps på dom flesta nya spelen i 4K;/. Men då ser man vad 4K kräver i prestanda. Ska man lägga 20 000 för 2 kort, svider hårt. Får hoppas på nästa kort efter 980 2 st kommer nå 60fps i 4K

Sweclockers kör ju dock med 4x MSAA, vilket de flesta verkar anse är onödigt i 2160p. Kör man i näst högsta inställningarna, vilket oftast påverkar föga, och struntar i MSAA kan man nog nå 60 FPS gissar jag på.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Lite intressant att kolla på gamla kort. när 7970GHz släpptes så var det endast någon % snabbare än GTX 680 idag så är 7970GHz hela 17% bättre än GTX680. Hade dagen drivrutiner funnits när korten släpptes så hade ett 7950/280 varit lika snabbt som ett nvidia 680.

Så AMDs HD7000 serie har blivit en hel serie snabbare med dagens drivrutiner inte dåligt jobbat.

http://www.sweclockers.com/recension/15564-amd-radeon-hd-7970... gamla testet.
http://www.sweclockers.com/recension/20193-nvidia-geforce-gtx... nya testet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Inte bara Radeon HD 7970 GHz som har blivit snabbare mot Geforce GTX 680. Även Radeon R9 290 X har blivit snabbare mot Geforce GTX 780 Ti. När Geforce GTX 780 Ti släpptes så var det snabbare än Radeon R9 290 X men så är det inte nu lägre. I 2560 x 1440 är de nu lika snabba och i 4K upplösning har AMD kortet gått om. Geforce GTX Titan ligger en bra bit efter.

http://www.sweclockers.com/recension/17844-nvidia-geforce-gtx...

http://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestand...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.