Windows 10 blir inte gratis för pirater

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Håller inte med om Ozzeds gratismentalitet, men vad är inte gratis med dessa OS?

Gratis å gratis, det följer ju med mobilerna, men du kan ju inte ladda ner iOS till din Windows Phone till exempel. För att förtydliga; ifall du köper en Macbook så följer OS X med, men det ingår i priset.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marinlik:

Apple tar betalt för OS genom datorer, Google tar betalt genom reklam. Vilken av dessa varianter tycker du att MS borde ta? Du lurar dig själv något rejält om du inte tror att vissa personer betalar för Windows för att de inte orkar hålla på med kopieringsskydd och grejer. Om det inte fanns kopieringsskydd och det bara var att köra på som en vanlig installation utan att betala så skulle dessa kunder försvinna. Kolla på Steam som ett exempel på detta. Många slutade piratkopiera för att Steam plötsligt kom med en tjänst där det var extremt enkelt och smidigt där man kunde köpa spel. Ännu smidigare än att piratkopiera. Gör det exakt lika smidigt att piratkopiera och så är dessa personer tillbaka och piratkopierar igen. Det här snacket om att man ska få saker gratis bara för att det är digitalt(piratpartiet) är vad som är omodernt.

Både ja och nej, det ingår ett OS när du köper en Mac (det gör det även när du köper en laptop med Windows), men om det kommer en nyare version av Mac OS X så kostar den 189kr.

http://store.apple.com/se/product/MC573S/A/mac-os-x-106-snow-...

OS X Yosemite uppgraderar du dock till kostnadsfritt men då krävs det att du har minst OS X 10.6.8 (Snow Leopard)

http://www.apple.com/se/osx/how-to-upgrade/

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marinlik:

Apple tar betalt för OS genom datorer, Google tar betalt genom reklam. Vilken av dessa varianter tycker du att MS borde ta? Du lurar dig själv något rejält om du inte tror att vissa personer betalar för Windows för att de inte orkar hålla på med kopieringsskydd och grejer. Om det inte fanns kopieringsskydd och det bara var att köra på som en vanlig installation utan att betala så skulle dessa kunder försvinna. Kolla på Steam som ett exempel på detta. Många slutade piratkopiera för att Steam plötsligt kom med en tjänst där det var extremt enkelt och smidigt där man kunde köpa spel. Ännu smidigare än att piratkopiera. Gör det exakt lika smidigt att piratkopiera och så är dessa personer tillbaka och piratkopierar igen. Det här snacket om att man ska få saker gratis bara för att det är digitalt(piratpartiet) är vad som är omodernt.

Läste första meningarna av din post och kom direkt på den brillianta idéen att bara få företagen som säljer datorer genom OEM att betala en licensavgift för att få sälja datorn med förinstallerat windows... Samtidigt kan MS som nämnts förut fokusera mer på att sälja mertjänster så som Store och produkter som Office paketet och allt annat dom håller på med! Allt för att få ett starkt fäste nu när andra OS kommer in och slåss om användarna - linux blir t ex bara större och större särskilt nu när steam anlänt där också. Jag har själv helt slutat använda windows på dom flesta enheterna jag brukar - och jag kan njuta av alla program som tvingat mig använda windows - antingen via Wine samt att vissa företag redan börjat porta sina program

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De kan ta betalt via appar. Punkt slut. Det är inget annat företag som är så gubbigt som Microsoft så de tar betalt för OS-uppgraderingar och det är naivt att tro att det bara är genom hårdvara eller reklam man kan ta betalt.

Du jämför med t ex OS X, som du definitivt betalar för. Du kan inte fixa det utan en Mac och har du köpt en sådan så har du betalat för operativsystemet i den kostnaden. Den är inbakad för att de vill låsa in dig i deras ekosystem om de kan. Du jämför också med appmarknader som är klart mer stängda än programsidan på Windows-plattformen. På den senare har det funnits tonvis med gratisprogram under väldigt lång tid så det är fullt etablarat, medan att skaffa appar på Android och iOS utanför de officiella butikerna är en minoritetsgrej. Du kommer alltså med väldigt skeva jämförelser utan att på något vettigt sätt förklara varför skillnaderna inte spelar någon roll och beter dig sedan som det är uppenbart. En dålig argumentationsmetod.

I övrigt betyder inte "punkt slut" vad du tror det betyder.

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Både ja och nej, det ingår ett OS när du köper en Mac (det gör det även när du köper en laptop med Windows), men om det kommer en nyare version av Mac OS X så kostar den 189kr.

http://store.apple.com/se/product/MC573S/A/mac-os-x-106-snow-...

Det stämmer inte. Nu för tiden är det gratis att uppdatera OS X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felparkerad:

Gratis å gratis, det följer ju med mobilerna, men du kan ju inte ladda ner iOS till din Windows Phone till exempel. För att förtydliga; ifall du köper en Macbook så följer OS X med, men det ingår i priset.

Okej, definitionsfråga. I apples fall är nog iOS en kostnad för Apple snarare än för kunden. iOS används för a driva på hårdvaruförsäljningen vilket är Apple's huvudinkomstkälla. Precis som gratis spel påköpet när man handlar grafikkort.

Skrivet av Rajat:

Både ja och nej, det ingår ett OS när du köper en Mac (det gör det även när du köper en laptop med Windows), men om det kommer en nyare version av Mac OS X så kostar den 129kr.

Nya versioner av OS X är sedan ett par år tillbaka gratis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shadyville:

Det stämmer inte. Nu för tiden är det gratis att uppdatera OS X.

Läs min uppdatering av mitt inlägg

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Du jämför med t ex OS X, som du definitivt betalar för. Du kan inte fixa det utan en Mac och har du köpt en sådan så har du betalat för operativsystemet i den kostnaden. Den är inbakad för att de vill låsa in dig i deras ekosystem om de kan. Du jämför också med appmarknader som är klart mer stängda än programsidan på Windows-plattformen. På den senare har det funnits tonvis med gratisprogram under väldigt lång tid så det är fullt etablarat, medan att skaffa appar på Android och iOS utanför de officiella butikerna är en minoritetsgrej. Du kommer alltså med väldigt skeva jämförelser utan att på något vettigt sätt förklara varför skillnaderna inte spelar någon roll och beter dig sedan som det är uppenbart. En dålig argumentationsmetod.

I övrigt betyder inte "punkt slut" vad du tror det betyder.

Sedan så är inte App Store och Play Store några stora inkomstkällor för någotdera av företagen. Att tro att en App Store på något sätt skulle kompensera för inkomstbortfallet av ett gratis Windows är helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Läs min uppdatering av mitt inlägg

Snow Leopard släpptes 2009 och stöds inte längre ens av Apple, hur många versioner måste OS X ha varit gratis innan man kan kalla det gratis?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Feeku:

Snow Leopard släpptes 2009 och stöds inte längre ens av Apple, hur många versioner måste OS X ha varit gratis innan man kan kalla det gratis?

Vad menar du med att det inte stöds av Apple? De säljer det fortfarande och har support på det.
Hittills bara Mavericks & Yosemite som varit gratis uppdateringar, vi vet inte hur det blir den dagen det de går över till OS XI (eller OS 11, vi vet inte vad de kommer att döpa det till).

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Vad menar du med att det inte stöds av Apple? De säljer det fortfarande och har support på det.
Hittills bara Mavericks & Yosemite som varit gratis uppdateringar, vi vet inte hur det blir den dagen det de går över till OS XI (eller OS 11, vi vet inte vad de kommer att döpa det till).

Citat:

Support status

Unsupported as of February 26, 2014, though the last security update happened in September 2013.

Så alla OS X versioner som stöds i dagsläget av Apple kan uppgradera till Mavericks/Yosemite gratis, då blir OSX i princip gratis för alla eller?

Permalänk
Skrivet av V1pArzZ:

It was always too good to be true

Spelar väl ingen roll?

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rajat:

Vad menar du med att det inte stöds av Apple? De säljer det fortfarande och har support på det.
Hittills bara Mavericks & Yosemite som varit gratis uppdateringar, vi vet inte hur det blir den dagen det de går över till OS XI (eller OS 11, vi vet inte vad de kommer att döpa det till).

http://arstechnica.com/apple/2014/03/snow-leopard-updates-are...

http://www.computerworld.com/article/2487996/malware-vulnerab...

Skrivet av Feeku:

Så alla OS X versioner som stöds i dagsläget av Apple kan uppgradera till Mavericks/Yosemite gratis, då blir OSX i princip gratis för alla eller?

OS X ingår ju i priset när man köper en Apple-dator.

Permalänk
Avstängd

https://www.apple.com/se/support/snowleopard/

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd

Du får gärna läsa artiklarna också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Feeku:

Sedan så är inte App Store och Play Store några stora inkomstkällor för någotdera av företagen. Att tro att en App Store på något sätt skulle kompensera för inkomstbortfallet av ett gratis Windows är helt fel.

Apple tjänade 14 miljarder dollar från App Store förra året.... så enligt mig är du helt ute och cyklar.

http://www.lifehacker.com.au/2015/01/apple-made-4-billion-fro...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Apple tjänade 14 miljarder dollar från App Store förra året.... så enligt mig är du helt ute och cyklar.

http://www.lifehacker.com.au/2015/01/apple-made-4-billion-fro...

Citat:

◾In 2014, total revenues for developers from the App Store were more than $10 billion. Apple takes a 30 per cent cut, so that suggest total App Store revenues — covering both apps and in-app purchases — were somewhere around $US14.2 billion.

4 miljarder dollar i intäkter, så enligt mig är du helt ute och cyklar. Detta ger 1 miljard per kvartal, vilket kan liknas med MS Surface omsättning. Dvs inget MS kan leva på.

Till och med Lumia serien hade en dubbelt så hög omsättning/kvartal jämför med Apple's App Store.

Citat:

Windows (including Surface tablets and other hardware)
Revenue: $19,239,000,000 (+5%)
Operating Income: $9,504,000,000 (-18%)

Surface och Lumia serien är inräknat här men om jag minns rätt så tjänar inte MS några större summor på dessa, så större delen av intäkterna kan tillägnas åt Windows. Windows omsätter därmed 5 gånger så mycket som värdens mest lönsamma App Store. Därmed vid behåller jag att ett App Store inte kan ersätta Windows intäkterna.

Microsoft hade under 2014 en omsättning på 87 miljarder dollar, 4 miljarder dollar motsvarar således ynka 4.6%. Så även om MS Store blir lika lönsamt (inte så sannolikt) så skulle det inte bidra med några större intäkter för MS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Feeku:

Sedan så är inte App Store och Play Store några stora inkomstkällor för någotdera av företagen. Att tro att en App Store på något sätt skulle kompensera för inkomstbortfallet av ett gratis Windows är helt fel.

Uh jo...App Store sålde för mer än tio miljarder dollar 2013, var av Apple behöll tre miljarder.
http://www.informationweek.com/mobile/mobile-applications/apple-app-store-annual-sales-exceed-$10-billion/d/d-id/1113351

Google sålde visserligen bara för 1,3 miljarder dollar och man vet inte hur mycket som gick till Google men det här har ökat ännu mer sedan dess så visst är det en märkbar summa för företag som antingen säljer hårdvara eller reklam...
http://www.statista.com/statistics/296226/apple-app-store-and-google-play-app-revenues/
I övrigt håller jag med, Microsoft är ett mjukvaruföretag i grunden och borde sälja (tyngd på ordet sälja) mjukvara. Att man ser över sina modeller så här är bara bra. Också bra att erbjuda en möjlighet till snabbare övergång till en gemensam plattform - det handlar inte bara om datorer, plattor, telefoner och konsoller utan även vitvaror, bilar, flyg, bankomater mm som ska integreras

Permalänk
Medlem
Skrivet av Run4life:

Uh jo...App Store sålde för mer än tio miljarder dollar 2013, var av Apple behöll tre miljarder.
http://www.informationweek.com/mobile/mobile-applications/apple-app-store-annual-sales-exceed-$10-billion/d/d-id/1113351

Google sålde visserligen bara för 1,3 miljarder dollar och man vet inte hur mycket som gick till Google men det här har ökat ännu mer sedan dess så visst är det en märkbar summa för företag som antingen säljer hårdvara eller reklam...
http://www.statista.com/statistics/296226/apple-app-store-and-google-play-app-revenues/
I övrigt håller jag med, Microsoft är ett mjukvaruföretag i grunden och borde sälja (tyngd på ordet sälja) mjukvara. Att man ser över sina modeller så här är bara bra. Också bra att erbjuda en möjlighet till snabbare övergång till en gemensam plattform - det handlar inte bara om datorer, plattor, telefoner och konsoller utan även vitvaror, bilar, flyg, bankomater mm som ska integreras

Se föregående post.

Permalänk
Avstängd

Nej jag håller helt med dig men säger bara att oavsett om vi pratar om 4-5% av totala företagets inkomst så är det självklart att dels är det en del av kakan Microsoft vill ta del av men också ett sätt för Microsoft att öka sin omsättning. I dagens effektiviserade värld är det svårt nog att få med sig en ökning. Oavsett om vi pratar om 5% eller översätter det till miljarder så är jag fullt övertygad om att aktieägarna kräver en framgångsrik modell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Run4life:

Nej jag håller helt med dig men säger bara att oavsett om vi pratar om 4-5% av totala företagets inkomst så är det självklart att dels är det en del av kakan Microsoft vill ta del av men också ett sätt för Microsoft att öka sin omsättning. I dagens effektiviserade värld är det svårt nog att få med sig en ökning. Oavsett om vi pratar om 5% eller översätter det till miljarder så är jag fullt övertygad om att aktieägarna kräver en framgångsrik modell

Jovisst, säger inte att App stores inte är lönsamma. Ville bara påpeka att app stores inte är rena guldgruvor som kan ersätta inkomstbortfallet från ett gratis Windows som vissa i tråden verkar tro.

Permalänk
Avstängd

i ärlighetens namn så tror jag inte folk här förstår skillnaden mellan Apple, Google och Microsoft utan ser bara likheterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Run4life:

i ärlighetens namn så tror jag inte folk här förstår skillnaden mellan Apple, Google och Microsoft utan ser bara likheterna

Det är för att folk jämför produkter, inte affärsmodellerna bakom dessa produkter. De må verka i samma marknad och släppa liknande produkter, men de har vitt skilda affärsmodeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fast grejen är ju att de som inte betalat tidigare knappast lär göra det nu. De kan spendera tid och pengar på kopieringsskydd och SLP-algoritmer och allt vad det är, och det är knäckt på en kvart av de som kan, och resten kan ladda ner. Det är helt enkelt utbota korkat, och rentav omodernt att ta betalt för operativsystemsuppgraderingar nuförtiden. Apple Gör det inte, Google gör det inte, Linux har aldrig gjort det. Det är Omodernt helt enkelt, och Microsoft framstår som omoderna när de verkligen är i behov av att framstå som moderna och innovativa. Det är "fet medelålders gubbe med slips"-fasoner de håller på med nu.

Fast de som inte vill betala för ett operativsystem lär ju inte stå i kö för att betala för appar. Och att Apple, Google och "Linux" (vilka de nu är) inte tar betalt beror på att de har olika affärsidéer. Apple säljer hårdvara där du bara kan installera operativsystem på deras system så vill du ha deras OS så måste du köpa deras prylar. Google tar betalt för Android, "Linux" (bla Red Hat) tar betalt för kurser för företag. Microsofts produkt är operativsystem och det ska de ta betalt för. Om en produkt inte kostar så är det du som är produkten, på det här sättet är inte operativet bloatat (se deras Signature-program).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

HA HA HA HA
Förväntade mig inte något annat.
Hoppas bara de har någon rabatt senare ifall Win10 blir bra i slutet så jag kan gå från min W7Ux64 då de fixat de paranoida inställningarna som hindrar produktiviteten som Win8,8.1 och nuvarand Win10 har.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd

Om det blir bra är det väl värt att betala för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felparkerad:

Windows Phone OS och iOS är inte gratis? Android följer Googles affärsidé om du känner till den.

Android är inte heller gratis. Själva bassoperativsystemet är gratis. Googles stängda plattform ovanpå kostar pengar för den mobiltillverkare som säljer mobiltelefoner med det. Eftersom det är ovanligt att sälja en mobil idag utan googles plattform så måste nästan alla tillverkare betala licensekostnad för androidmobilerna de tillverkar till google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Apple Gör det inte, Google gör det inte, Linux har aldrig gjort det.

Fruktansvärt dåliga jämförelser.

Apple tar betalt via sin hårdvara istället samt etablerar kunder i sitt ekosystem. Google tjänar pengar genom att bl.a. sälja användares personuppgifter till var och en som betalar ett rött öre. Sen när blev Linux på något sätt jämförbart med Windows? Det skulle knappt gå att ta betalt för Linux om de så ville.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Fruktansvärt dåliga jämförelser.

Apple tar betalt via sin hårdvara istället samt etablerar kunder i sitt ekosystem. Google tjänar pengar genom att bl.a. sälja användares personuppgifter till var och en som betalar ett rött öre. Sen när blev Linux på något sätt jämförbart med Windows? Det skulle knappt gå att ta betalt för Linux om de så ville.

Redhat Enterprise
Suse

Annars håller jag med dig.

edit: xkcd-länken i din signatur. Spot on. Nu går jag och lägger mig...

Visa signatur

Vill du ha svar från mig bör du citer
Segmentation fault (core dumped)

Permalänk
Medlem

Gud vad svårt alla gör det. MS säljer en produkt under vissa omständigheter.

Köp den eller köp den inte. Det är ingen som tvingar er.