Problem med flerkanaligt ljud över HDMI med "Duplicate" i Win 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Problem med flerkanaligt ljud över HDMI med "Duplicate" i Win 8.1 x64

OS: Windows 8.1 x64
Moderkort: Asus Z87-Pro
Processor: i5-4670K
GPU: Intel HD 4600 (den integrerade)
Datormonitor: Dell U2515H
Gammal datormonitor: Benq HDA2200

Receiver: Sony STR-DH550
TV: Random LG, 720p. Oviktigt.

Tidigare körde jag VGA till Benq skärmen och HDMI till receivern. Surroundljud från VLC funkade klockrent.

Jag kasserade sedan Benq och köpte Dell-skärmen. Displayport till Dell-skärmen och samma HDMI till receivern.

När jag kör skärmarna i "Extended" funkar ljudet klockrent.

När jag kör "Duplicate" funkar det bara i Stereo.

Jag har senaste drivrutinerna från Intel och senaste BIOS från Asus.
Jag vill minnas att jag tidigare har sett Sony-förstärkaren och inte LG-tvn där i inställningarna i windows.. Kan det spela någon roll? Jag har även varit inne i receivern och ställt in så att ljudet bara skickas till förstärkaren och inte till TVn också.
Jag kan inte förstå vad jag gör för fel.

Någon som har några tips? Mitt nästa steg i felsökningen är att formatera om Windows och ger sig inte det så får jag köpa ett nytt dedikerat grafikkort.

Permalänk
Medlem

Har du kolla under configure så det är rätt inställt där?
Jag hade liknande problem då stog de på 5.1 ljud och fick ändra till 2.0 så hoppa de igång.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

På min så finns bara 2.0 när jag kör duplicate. Det är som om den i extended pratar korrekt med receivern (8 potentiella kanaler) men i duplicate istället pratat med TVn (Stereo, 2 kanaler).

Jag vill ju få igång duplicate för framförallt WAFens skull. Sätta sig vid datorn, välja duplicate, slå igång filmen och sen gå ut i vardagsrummet och kolla på filmen. Så weird att det funkade när jag körde en VGA-skärm..

Permalänk
Medlem

Uppföljning: Fick inte till det alls. Kom på att jag har ett Gigabyte HD5870 (GV-R587OC-1GD) liggandes och skräpar i garderoben. Jag stoppade in det och nu funkar allt som det ska. Det måste vara drivrutinerna som ställer till det..

Frid och fröjd, men trist att det inte funkar med inbyggda. Nu kanske det krävs mer kyla i datorlådan dock...

En fråga på grafiktemat. Grafikkortet har ju en hel del år på nacken men enligt Tom's Hardware GPU Hierarcy Chart från mars 2015 så är det fortfarande ett helt okej kort..

Jag spelar otroligt få riktiga/krävande spel. Möjligen lite Eve Online... Funderar också på att köpa Cities: Skyline.. Kortet är väl mer än dugligt till det va?

Känner att jag i framtiden vill skaffa Oculus Rift, Eve: Valkyrie och Star Citizen, men att det är bättre att avvakta inköp av nytt grafikkort tills dessa släpp..