Får inte ut rätt hastighet. Vad kan man göra? (ADSL med Bredbandsbolaget)

Permalänk

Får inte ut rätt hastighet. Vad kan man göra? (ADSL med Bredbandsbolaget)

Tjena, jag bor i Karlskrona, ganska centralt, har bredbandsbolaget 24mb/s via telejacket. VI betalar för 24mb/s men det är knappast något jag når upp till.. Jag sitter på en ny dator för 9k och kör med ethernetkabel. När jag gör bredbandskollen tar jag emot filer på 1.51mbit/s (!!!!) och skickar på 2mbit/s .. Detta är så sjukt dåligt och mitt hat till bredbandsbolaget går inte att beskriva. Och fiber, nä , bara 32% vill ha fiber i mitt område så det kommer ej bli nåt fiber här.
Med denna hastigheten förstår ni ju att en gamingdator på 9k inte knappt är värd att ha. Kan inte ens spela wow eller H1Z1 utan att disconnecta 24/7. Måste buffra ett youtubeklipp i en timme för att kunna titta på det. Vad ska jag göra ens?

Förtydligat rubrik
Permalänk
Medlem

Kanske kontakta deras support och kolla vad som är fel samt att även felsöka erat egna nät.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Wow och youtube ska funka perfekt på 10 mbit låter som du har andra problem. Kolla paketförluster med tex pingtest.net eller pinga sunet.

Läste fel. 1.5mbit då är något tokfel. Ring derss support o klaga

Testa även med annan dator eller telefon via wifi om du har tillgång till det så du utesluter internt fel hos dig

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Inaktiv

Skulle tippa mer på att kablarna i fastigheten ut till telestationen är gamla. ADSL är dessutom inte full duplex, så tankar någon från dig tex så sänks din nerladdningshastighet.

Permalänk
Medlem

Betalar "du" för 24 ADSL så har du rätt till minst 12 enligt BBB. Bara ringa o prata med dom istället för att gnälla här. Va är poängen med denna tråd? Va har din internet uppkoppling med kostnaden för din gaming rigg o göra?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Betalar "du" för 24 ADSL så har du rätt till minst 12 enligt BBB. Bara ringa o prata med dom istället för att gnälla här. Va är poängen med denna tråd? Va har din internet uppkoppling med kostnaden för din gaming rigg o göra?

Han får ju ut över 12 så det är inte mycket att klaga på just hastigheten. Verkar vara något annat som är galet!

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk

Verkar inte som du har ngn erfarenhet av BBB. När du ringer BBB får du ingen hjälp överhuvuvudtaget, det dom säger: Vi startar om ditt nätverk. De startar om nätverket och så höjs hastigheten med kanske 0.5 mb/s. Därför måste man ta tag i problemet på egen hand. Eller så gör man på det enkla sättet. Säger upp avtalet. Anledningen till jag skriver här är för att jag vill berätta situationen jag är i och få hjälp med grejer som det kan vara fel på eftersom det inte är något som BBB gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av majje:

Han får ju ut över 12 så det är inte mycket att klaga på just hastigheten. Verkar vara något annat som är galet!

Vet inte vad han menar då han blandar ihop Mbit o MB tror ja. Får han ut 1,5MB per sekund ja då är det helt riktigt, 12Mbit.

Till trådskaparen. Och jag har haft bredbandsbolaget mer än halva ditt liv (antar att du är född 98). Både ADSL och fiber på än ett par orter. Byt du till comhem eller Telia om du tror att de skulle vara bättre.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Vet inte vad han menar då han blandar ihop Mbit o MB tror ja. Får han ut 1,5MB per sekund ja då är det helt riktigt, 12Mbit.

Till trådskaparen. Och jag har haft bredbandsbolaget mer än halva ditt liv (antar att du är född 98). Både ADSL och fiber på än ett par orter. Byt du till comhem eller Telia om du tror att de skulle vara bättre.

Bredbandskollen mäter ju själva i Mbit/s så varför skulle han ta fel på det?

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tbax:

Vet inte vad han menar då han blandar ihop Mbit o MB tror ja. Får han ut 1,5MB per sekund ja då är det helt riktigt, 12Mbit.

Till trådskaparen. Och jag har haft bredbandsbolaget mer än halva ditt liv (antar att du är född 98). Både ADSL och fiber på än ett par orter. Byt du till comhem eller Telia om du tror att de skulle vara bättre.

Tror snarare han borde lära sig skillnaden på MB och Mbit.
Hade varit liiite enklare att förstå då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChipZ:

Bredbandskollen mäter ju själva i Mbit/s så varför skulle han ta fel på det?

Isf är det bara o ligga på bbb tills han får ut minst 12. Det förutsätter visserligen oxå att, som dom troligen har sagt, att han sitter direkt bakom modemet och inte efter en massa annat som homeplug eller router

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Det är förmodligen kablarna i huset råkade ut för samma problem fast vi hade inget internet det tog bredbandsbolaget ca 4-6 veckor att fixa problemet. Ifall du vill har någon hjälp från bredbandsbolaget måste du tjata på de annars vägrar de fixa problem vi ringde minst 10-20 samtal innan de skickade en tekniker hem till oss.

Edit Det kan också vara modemet så är trasigt men bredbandsbolaget kommer förmodligen skicka ut ett nytt modem innan en tekniker kommer.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

sorry, menar 1,5 mbit/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av StolpeN98:

sorry, menar 1,5 mbit/s

Om du alltid ligger så lågt får du kräva pengarna tillbaka. Om du inte gör något så kommer inget mer att hända.

Permalänk
Avstängd

Gå in på:
http://www.bredbandskollen.se/
Starta mätningen, efter mätningen så tryck "Ladda hem resultatbild", spara denna på ett bra ställe.
Gå sedan in på: http://imgur.com/ och ladda upp bilden.
Länka sedan in den här i tråden.

Så ser vi vad värdena är, då (många) blandar ihop bredbandskollens Mbit/s med MB/s som det oftast står i ex Steam, Origin, torrentprogram etc.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Jag har också haft problem med bredbandsbolaget. Inte för att deras support är elaka och otrevliga men det känns som supportens kunskap inom området är minst sagt begränsat. Deras problem blir inte heller bättre av att den nyaste routern, när jag hade för 1 år sedan, var från 2003 med uppdaterad mjukvara från 2004.

Gällande problemet med din hastighet så verkar det vara något som är fel, några enkla frågor.

1. Är du ensam på ditt internet?
2. Hur är det kopplat från telejacket?
3. Hur många enheter har du inkopplade?
4. Vad har du för modemrouter från BBB?
5. Ring dom och säg som jag brukar säga, att du inte betalar en krona innan din hastighet är som utlovad.

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk

Jag ringde BBB, han fixade så att det blev 6mbit/s. Jag märker skillnad, men långt ifrån det jag betalar för.

Permalänk
Skrivet av StolpeN98:

Verkar inte som du har ngn erfarenhet av BBB. När du ringer BBB får du ingen hjälp överhuvuvudtaget, det dom säger: Vi startar om ditt nätverk. De startar om nätverket och så höjs hastigheten med kanske 0.5 mb/s. Därför måste man ta tag i problemet på egen hand. Eller så gör man på det enkla sättet. Säger upp avtalet. Anledningen till jag skriver här är för att jag vill berätta situationen jag är i och få hjälp med grejer som det kan vara fel på eftersom det inte är något som BBB gör.

Kan du inte bara vara kvar i samtalet under tiden de startar om nätverket och sen påpeka att det knappt gjort någon skillnad, isf borde de skicka ut en tekniker direkt. Så har det iaf fungerat för min del.

Jag har absolut ingen dålig erfarenhet av bredbandsbolagets support, dock sitter jag på deras egna nät och inte dsl eller stadsnät. Jag har haft en rätt stor mängd ärenden hos dem, särskilt efter jag gick upp från 100 till 250Mbit/s direkt efter jag fick tillgång till det och de verkade ha lite oflyt med det nya systemet som innebar bland annat att hastighetstaket sattes på 100Mbit då och då och jag behövde ringa dem för att få det fixat. Precis som vilken annan ISP som helst vill de att man ska ha testat rätt grundligt själv för att utesluta att det är hos ens egen hårdvara felet ligger innan de skickar ut en tekniker men jag har aldrig varit med om att det tagit dem mer än ett par timmar att skicka ut någon och åtgärda problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

Skulle tippa mer på att kablarna i fastigheten ut till telestationen är gamla. ADSL är dessutom inte full duplex, så tankar någon från dig tex så sänks din nerladdningshastighet.

ADSL är självklart full duplex - du kan sända och ta emot samtidigt.

Att nedladdningen sjunker om du har en full upplänk beror på TCP - det har ingenting med ADSL att göra.
Faktum är att det blir exakt samma resultat med fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Tror snarare han borde lära sig skillnaden på MB och Mbit.
Hade varit liiite enklare att förstå då.

Faktiskt lätt att förstå eftersom han har 24 Mbit via telejacket och man får inte 10+ Mbit i uppström. Så står det 1mb/s eller mer så är inte inte fråga om byte utan bits, så länge båda värdena skrivs.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem för några år sedan och då var det kablarna mellan stationen och lägenheten som inte håll måttet (det var så de sade iaf). Då sänkte de hastigheten till under och då fick jag ut full hastighet. Säg att jag fick ut 2Mbit/s när jag hade abb på 24Mbit. När de sänkte det till 12-Mbit-abb så fick jag ut 12-13Mbit/s.
Inte säkert att det är detta i ditt fall, men...

Det tog ju dock ungefär 1000 samtal till BBB innan man fick prata med någon som faktiskt tog tag i det och såg till att undersöka saken så att det blev löst. Och jag hann både få nytt modem och bli idiotförklarad på vägen.

Permalänk
Medlem

När jag skrev på hos BBB 2008 så funkade inte mitt ADSL alls. Linan i väggen var så dålig att dom fick skicka en kille från telia att byta ut den. Det fick jag betala själv, givetvis

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Stör mig på ISPers prat. "Upp till 100 Mbit/s" Får lust att svara: "Då betalar upp till 300 SEK/månad" 0 är upp till 300.

ADSL är irriterande. Speciellt det här med A'et - asynkron. Och när det då inte är duplex så får det elaka effekter.
Om man har 24 Mbit/s ner och 1Mbit/s upp. Så om du tankar upp 0,5 Mbit/s upp så tar den även hälften av din nedladdningshastighet och du har bara 12 Mbit/s kvar för nedladdning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

När jag skrev på hos BBB 2008 så funkade inte mitt ADSL alls. Linan i väggen var så dålig att dom fick skicka en kille från telia att byta ut den. Det fick jag betala själv, givetvis

Ja att man får betala dåliga kablar i det egna hemmet är helt självklart.

Jag har haft BBB i 6 år och har bara positiva erfarenheter från deras support. Trevliga, kunniga och de lägger ner tid på att försöka lösa problemet på ett bra sätt. BBB är huindra gånger bättre än Felia som jag hade i flera år innan jag bytte.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Celebmir:

Om man har 24 Mbit/s ner och 1Mbit/s upp. Så om du tankar upp 0,5 Mbit/s upp så tar den även hälften av din nedladdningshastighet och du har bara 12 Mbit/s kvar för nedladdning.

Nej så fungerar det inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Stör mig på ISPers prat. "Upp till 100 Mbit/s" Får lust att svara: "Då betalar upp till 300 SEK/månad" 0 är upp till 300.

ADSL är irriterande. Speciellt det här med A'et - asynkron. Och när det då inte är duplex så får det elaka effekter.
Om man har 24 Mbit/s ner och 1Mbit/s upp. Så om du tankar upp 0,5 Mbit/s upp så tar den även hälften av din nedladdningshastighet och du har bara 12 Mbit/s kvar för nedladdning.

Haha! Så klockrent! Det ska jag också göra. Eftersom jag oftast får ut ca 15 Mbit/s av mina 24 ska jag bara betala 15/24 av min avgift på 329 kr. Undrar vad de skulle säga på kundtjänst.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Haha! Så klockrent! Det ska jag också göra. Eftersom jag oftast får ut ca 15 Mbit/s av mina 24 ska jag bara betala 15/24 av min avgift på 329 kr. Undrar vad de skulle säga på kundtjänst.

Ja dom skulle förmodligen upplysa dig om att dom då stänger av din tjänst samt skickar dig till inkasso. Ja, ungefär så. Det är deras villkor och du väljer att tacka ja till dessa genom att bli deras kund. På gott och ont.

Permalänk
Rekordmedlem

Alla de större operatörerna:
AllTele, Boxer, Bredbandsbolaget, ComHem, Glocalnet, Götalandsnätet, Hi3G (3, Hallon), Tele2 (Tele2, Comviq), Telenor (Telenor, Vimla), TeliaSonera (Telia, Halebop) och Universal Telecom. har via avtal förbundit sig att ange ett hastighetsintervall:
Operatörer som har åtagit sig att följa Telekområdgivarnas uppföranderegler ska ange information om normal överföringshastighet för att skicka och ta emot data i intervall.
Intervallavtal
Om du har ett så kallat intervallavtal, exempelvis 12-24 Mbit per sekund är 24 maxhastigheten medan 12 är den lägsta garanterade hastigheten enligt avtalet. Om du får en lägre hastighet än 12 Mbit per sekund har du rätt att kostnadsfritt byta ner dig till ett lägre intervall. Du kan också ha rätt att häva avtalet.

http://telekomradgivarna.se/kunskapsbank/hastighet/

Även lägsta acceptabla hastighet ska alltså anges så upp till har alltså även en "ner till" men de dra kanske inte upp den det första de gör men det finns att läsa i villkoren som de frivilligt har förbundit sig till för att slippa tvingande lagar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Försöka kontakta deras kundtjänst i sig är ett lotteri. Mig tog det sammanlagt 10h+, tappade räkningen efter 2 samtal som varade över 5h vardera. Detta var i och för sig 1½ månad sen i hela vevan med Tele2 uppköpet, vad jag hört så verkar dom fortfarande dras med enorma kötider.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

ADSL är irriterande. Speciellt det här med A'et - asynkron. Och när det då inte är duplex så får det elaka effekter.
Om man har 24 Mbit/s ner och 1Mbit/s upp. Så om du tankar upp 0,5 Mbit/s upp så tar den även hälften av din nedladdningshastighet och du har bara 12 Mbit/s kvar för nedladdning.

Det är asymmetrisk hastighet, dvs det är inte lika mycket åt båda riktningarna. Precis på samma sätt som fiber 100/10 är asymmetrisk.
Och självklart är adsl full duplex - du kan sända samtidigt som du tar emot.

Och ditt resonemang om upp- och nedladdning är jättefel.
Du kan utan några som helst problem skicka 1Mbps samtidigt som du tar emot 24 Mbps.