Hjälp med specifikation till elektriker - hemnätverk

Permalänk

Skärmad kabel hör överhuvudtaget inte hemma i bostadsmiljö.
Det ger absolut ingen som helst fördel att använda skärmad kabel, ger bara merarbete och merkostnad om det skall utföras rätt.
Måhända skiljer det inte mycket i kabelpriset, men allt annat material måste också vara skärmat + att man måste dra med annan kabel för "jordanslutning" i andra änden.

Skulle det även vara ojordade uttag i lägenheten måste du även byta dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Skärmad kabel hör överhuvudtaget inte hemma i bostadsmiljö.
Det ger absolut ingen som helst fördel att använda skärmad kabel, ger bara merarbete och merkostnad om det skall utföras rätt.
Måhända skiljer det inte mycket i kabelpriset, men allt annat material måste också vara skärmat + att man måste dra med annan kabel för "jordanslutning" i andra änden.

Skulle det även vara ojordade uttag i lägenheten måste du även byta dessa.

Så slutsatsen blir... cat6 FTP? och i så fall ska man välja cat6 S/FTP eller F/FTP? Ska som sagt försöka dra i ev tomrör eller i samma rör som strömmen om det får plats och ska både kunna köra bild/ljud från pc respektive bredbandet....

Permalänk
Skrivet av adhoc76:

Så slutsatsen blir... cat6 FTP? och i så fall ska man välja cat6 S/FTP eller F/FTP? Ska som sagt försöka dra i ev tomrör eller i samma rör som strömmen om det får plats och ska både kunna köra bild/ljud från pc respektive bredbandet....

FTP & S/FTP är också skärmade kablar.

CAT 6A UTP är den kabeln du vill använda.
Det är ju givetvis valfritt, frågan är ju om du känner att du vill betala för ett skärmat nätverk, nånting som i praktiken inte gör någon som helst skillnad för prestandan men kostar avsevärt mer?

Hur som helst skulle nog vilken uppmärksam elektriker som helst avråda dig från att använda skärmat, fast å andra sidan så tjänar de ju kanske lite mindre pengar då...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av adhoc76:

Så slutsatsen blir... cat6 FTP? och i så fall ska man välja cat6 S/FTP eller F/FTP? Ska som sagt försöka dra i ev tomrör eller i samma rör som strömmen om det får plats och ska både kunna köra bild/ljud från pc respektive bredbandet....

Oskärmad cat6 eller allt skärmat och korrekt jordat är bäst, cat7 är alltså per definition alltid skärmat så där har man inget val som med cat6, man bör inte blanda oskärmat och skärmat för det kan ge problem.
En seriös elektriker kommer inte att dra i samma rör, det kräver i så fall samma isoleringsklass på nätverkskabeln som elkabeln vilket i praktiken inte finns att få tag på så det ska inte blandas om man ska följa säkerhetsreglerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Oskärmad cat6 eller allt skärmat och korrekt jordat är bäst, cat7 är alltså per definition alltid skärmat så där har man inget val som med cat6, man bör inte blanda oskärmat och skärmat för det kan ge problem.
En seriös elektriker kommer inte att dra i samma rör, det kräver i så fall samma isoleringsklass på nätverkskabeln som elkabeln vilket i praktiken inte finns att få tag på så det ska inte blandas om man ska följa säkerhetsreglerna.

I see.... och om elen drogs 1995 kan man då hoppas på att det finns tomrör eller blir man hänvisad till utanpåliggande dragning (= fult även om det görs snyggt)?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av adhoc76:

I see.... och om elen drogs 1995 kan man då hoppas på att det finns tomrör eller blir man hänvisad till utanpåliggande dragning (= fult även om det görs snyggt)?

Om det är en lägenhet så lär det inte finnas tomma rör i väggarna, men du behöver ändå inte dra det synligt om du inte vill, det handlar bara om vad det får kosta, det går att lägga in kablar i vägg om du tex ska tapetsera eller måla om samtidigt, det finns även diverse lister som döljer kablar, alltså förutom "plastlisterna", ihåliga trälister av olika typer som ser ut som normala lister typ

http://www.bygghemma.se/inomhus/golv-och-kakel/golvlister-och...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hittade den här förklaringen till hur man ska koppla ifall man använder skärmat kablage.

Citat:

Problemet med jordningarna är att folk inte skiljer på signaljord, chassiejord och skyddsjord.

Det är inga problem att koppla ihop alla signaljordar (skärmar) kors och tvärs, men dessa får inte sedan kopplas ihop med skyddsjord på mer en ETT ställe. Lämpligen i patchpanelen.

Sedan kan man ta ett steg till, men nu gäller det att se upp. Man kan ansluta signaljorden (skärmarna) till chassiejorden på switchar etc, men bara om dessa chassies INTE är skyddsjordade. Hur det är kopplat i burkarna kan vara svårt att veta, men finns det en externa väggvårta för strömförsörjning så är det antagligen OK.

I en lite större anläggning blir det snart praktiskt omöjligt att hålla isär chassie- och skyddsjordarna överallt, så bäst är att endast ansluta signaljorden (skärmen) i ena änden.

I en signalmässigt korrekt uppbyggd anläggning skall det alltså vara så här:

1. Kabelskärmarna ansluts till patchpanelens skyddsjord i ena änden
2. Alla burkar skall ha chassiejord (inre skärmningen) elektriskt separerat från skyddsjord (yttre höljet)
3. Kabelskärmarna ansluts till apparaternas inre skärmning (chassiejord)
4. Apparaterna yttre hölje ansluts till skyddsjord

Med denna uppbyggnad garanteras att alla signalvägar är skärmade och att påstrålade störningar avleds till jord utan att det uppstår störande ledningsbundna strömmar i skärmarna. Detta samtidigt som man har ett gott personskydd genom skyddsjordning av alla burkar.

Komplicerat som sagt, så använd inte skärmad kabel.

Problemet är sedan om signaljorden inuti en dator är ihopkopplad med datorns skyddsjord och datorn är kopplad till ett jordat uttag. Då riskerar du att få en jordloop och en massa störningar istället. Därför så är det bästa valet i 99,9 procent av fallen att använda oskärmade kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Oskärmad cat6 eller allt skärmat och korrekt jordat är bäst, cat7 är alltså per definition alltid skärmat så där har man inget val som med cat6, man bör inte blanda oskärmat och skärmat för det kan ge problem.
En seriös elektriker kommer inte att dra i samma rör, det kräver i så fall samma isoleringsklass på nätverkskabeln som elkabeln vilket i praktiken inte finns att få tag på så det ska inte blandas om man ska följa säkerhetsreglerna.

Skärmat i en bostad? Kan lova dig att du kan dra en oskärmad cat6 kabel i en flexslang bredvid en enfas grupp hela kabellängden utan problem. T.o.m så att nätverksstestern godkänner brusnivåerna (och dom är kinkiga)

Det är när det är längre sträckor och mycket störningar (exempelvis kontor) som Cat7 BÖRJAR lämpa sig. Allt annat är löjligt

Cat6 utan skärm är det du ska köra.

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zillio:

Skärmat i en bostad? Kan lova dig att du kan dra en oskärmad cat6 kabel i en flexslang bredvid en enfas grupp hela kabellängden utan problem. T.o.m så att nätverksstestern godkänner brusnivåerna (och dom är kinkiga)

Det är när det är längre sträckor och mycket störningar (exempelvis kontor) som Cat7 BÖRJAR lämpa sig. Allt annat är löjligt

Cat6 utan skärm är det du ska köra.

Jag har inte sagt att jag är för skärmat, tvärt om, men cat7 är alltid skärmat medan cat6 finns som både och i de fall man verkligen har behov av skärm pga störningar bör man nog avstå från kabel och gå på fiber i stället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skickade iväg offertunderlag igår... Har fått kontakt med par-tre elektriker redan som verkar vettiga och engagerade...

Är det nån som gjort nåt liknande tidigare som har nån slags uppskattning om vad som är vettigt pris för jobbet? Jag har bett elektrikern räkna på arbete och material var för sig.

Och en fråga till... Om man har digitalTV-boxen stående i ett rum kan man då föra bilden genom cat6-kablarna via patchpanelen och plocka upp bilden på TV i ett annat rum? Nån som testat det?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av adhoc76:

Skickade iväg offertunderlag igår... Har fått kontakt med par-tre elektriker redan som verkar vettiga och engagerade...

Är det nån som gjort nåt liknande tidigare som har nån slags uppskattning om vad som är vettigt pris för jobbet? Jag har bett elektrikern räkna på arbete och material var för sig.

Och en fråga till... Om man har digitalTV-boxen stående i ett rum kan man då föra bilden genom cat6-kablarna via patchpanelen och plocka upp bilden på TV i ett annat rum? Nån som testat det?

Det finns "adaptrar" som gör om hdmi så det kan skickas över tp kabel eller nätverk och de brukar även kunna förmedla signalerna från en ir fjärr.
Om du söker på:
hdmi over tvisted pair
så får du träff på såna konverterare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns "adaptrar" som gör om hdmi så det kan skickas över tp kabel eller nätverk och de brukar även kunna förmedla signalerna från en ir fjärr.
Om du söker på:
hdmi over tvisted pair
så får du träff på såna konverterare.

Ja ok... är detta samma sak?

http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=12115&gclid=CIzWq...

Funkar alltså både ljud och bild?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av adhoc76:

Ja ok... är detta samma sak?

http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=12115&gclid=CIzWq...

Funkar alltså både ljud och bild?

Ja det är en hdmi signal du överför, alltså både ljud och bild, den du länkar stödjer "upp till" hdmi 1.2 och funkar 1.2 för det du vill göra så är det ok (saknar först å främst arc och stöd för lite andra ljudrelaterade saker) annars så finns det värre enheter tex Kramer som jag länkade i # 11, de har adaptrar som klarar 3d och 2k och 4k som:
http://www.kramerelectronics.com/products/model.asp?pid=2921&...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kabel man monterar fast bör vara minst cat6 eller kanske cat7, prisskillnaden är så liten att man är dumsnål om man åtminstone inte väljer cat6, tänk på att dra 2 kablar till varje "dubbeluttag" för då kan du lätt skicka tv eller tex ha en returledning om du vill flytta ut nått typ routern.

Man kan även använda kabeln i sig till annat än nätverk tex ljud och bildöverföringar eller fjärrkontroll av olika saker mellan olika rum så det är generellt sett bra att ha gott om ledig kabel.

Det kan ju vara bra att skaffa en något större switch så att du inte måste koppla om så ofta pga att du är begränsad till bara 4 portar utan kan plugga in allt på en gång, så en 16-24 portare kan vara lämpligt, det är ju bra om den är managerbar så du kan köra vlan om det behövs för tv/telefoni eller nått mer avancerad lanlösning hemma.

Beroende på hur det ser ut så kan det kanske vara bra att ha stöd för poe för då kan det bli enklare att montera upp accesspunkter om det skulle behövas om du vill ha bra wifiprestanda.

Duger en sån switch? Kjell.com (som inte är nån premium-butik precis, men ändå, har rabatt just nu).

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av adhoc76:

Duger en sån switch? Kjell.com (som inte är nån premium-butik precis, men ändå, har rabatt just nu).

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Om du är nöjd med en dumswitch (den kan inte hantera vlan) så lär den funka ok.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du är nöjd med en dumswitch (den kan inte hantera vlan) så lär den funka ok.

Orkar du förklara lite mer? Varför skulle jag hellre välja att köpa en managed switch? Det jag är ute efter är egentligen att kunna korskoppla ut via patchpanelen och för framtida behov räcker knappast de 4 portar som finns i routern... I vilket läge skulle jag vinna på att ha en managed switch?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av adhoc76:

Orkar du förklara lite mer? Varför skulle jag hellre välja att köpa en managed switch? Det jag är ute efter är egentligen att kunna korskoppla ut via patchpanelen och för framtida behov räcker knappast de 4 portar som finns i routern... I vilket läge skulle jag vinna på att ha en managed switch?

Det kan vara bra tex för iptv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara bra tex för iptv.

Jo men jag köpte ju en Asus-router och det funkar klockrent. Slipper BBB:s Zyxel-låda helt.... Jag behöver ju inte koppla den port jag ställt in på routern via switchen? Jag kan ju korskoppla direkt via patchpanelen från routern till det uttag där jag har digitalTV-boxen? Vad är poängen med en managed switch i det scenariot?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av adhoc76:

Jo men jag köpte ju en Asus-router och det funkar klockrent. Slipper BBB:s Zyxel-låda helt.... Jag behöver ju inte koppla den port jag ställt in på routern via switchen? Jag kan ju korskoppla direkt via patchpanelen från routern till det uttag där jag har digitalTV-boxen? Vad är poängen med en managed switch i det scenariot?

Inget ? Men det var som sagt bara ett påpekande att vlan kan behövas men det specifika behovet i just ditt fall får du själv bedöma, du kanske byter tv operatör eller vill göra nått annat där det kan vara bra att ha i framtiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inget ? Men det var som sagt bara ett påpekande att vlan kan behövas men det specifika behovet i just ditt fall får du själv bedöma, du kanske byter tv operatör eller vill göra nått annat där det kan vara bra att ha i framtiden.

Förstås.... jag har lite för dåliga kunskaper och vill inte göra fel... Men sammantaget betyder ju det att om jag inte har behov i dagsläget så kan jag ju investera i en managed switch längre fram? Jag ser helt enkelt inte varför jag skulle lägga extra pengar på det i dagsläget jämfört med behovet. Det jag behöver är möjligheten att korskoppla ut fler möjliga anslutningar till internet än de fyra som är möjliga via routern... och när det ändå var rea på en dum-switch så undrade jag om det är kvalitetsskillnader av betydelse när det gäller dum-switchar eller om det duger med Kjells D-link på rea....

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av adhoc76:

Förstås.... jag har lite för dåliga kunskaper och vill inte göra fel... Men sammantaget betyder ju det att om jag inte har behov i dagsläget så kan jag ju investera i en managed switch längre fram? Jag ser helt enkelt inte varför jag skulle lägga extra pengar på det i dagsläget jämfört med behovet. Det jag behöver är möjligheten att korskoppla ut fler möjliga anslutningar till internet än de fyra som är möjliga via routern... och när det ändå var rea på en dum-switch så undrade jag om det är kvalitetsskillnader av betydelse när det gäller dum-switchar eller om det duger med Kjells D-link på rea....

Det går att byta delar om det behövs senare, dumswitchar brukar köra helt i hårdvara och presterar i stort sett likadant oavsett modell.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går att byta delar om det behövs senare, dumswitchar brukar köra helt i hårdvara och presterar i stort sett likadant oavsett modell.

Suveränt! Jag är så tacksam för alla dina svar... orkar du förklara i vilket läge jag har nytta av en managed switch kopplat till IPTV. Så länge jag har BBB Digital-TV och Asus 68U-router som funkar utmärkt är det väl bara att hoppa över switchen och koppla rakt ut i nätet till önskat uttag via patchpanelen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av adhoc76:

Suveränt! Jag är så tacksam för alla dina svar... orkar du förklara i vilket läge jag har nytta av en managed switch kopplat till IPTV. Så länge jag har BBB Digital-TV och Asus 68U-router som funkar utmärkt är det väl bara att hoppa över switchen och koppla rakt ut i nätet till önskat uttag via patchpanelen?

Det kan vara bra med vlan om du behöver köra tv och data i samma kabel, du skapar en trunk och sänder allt i samma kabel, men så länge du har nog många kablar så har du inte kabelbrist...

Trunkar och vlan ger ju möjlighet till att man kan "mixa och grena" funktioner friare, det går ju tex att ha bara en kabel till ett rum som sedan delas till flera olika nät (vlan) i en lokalt placerad switch, det kan då vara en metod att slippa dra flera kablar men har du lediga kablar så kan du köra allt i dedikerade kablar.
Det är också möjligt att du byter tv operatör och det då inte fungerar via en router eftersom de inte brukar vara särskilt bra på vlan hantering jämfört med en kontorsswitch.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan vara bra med vlan om du behöver köra tv och data i samma kabel, du skapar en trunk och sänder allt i samma kabel, men så länge du har nog många kablar så har du inte kabelbrist...

Trunkar och vlan ger ju möjlighet till att man kan "mixa och grena" funktioner friare, det går ju tex att ha bara en kabel till ett rum som sedan delas till flera olika nät (vlan) i en lokalt placerad switch, det kan då vara en metod att slippa dra flera kablar men har du lediga kablar så kan du köra allt i dedikerade kablar.
Det är också möjligt att du byter tv operatör och det då inte fungerar via en router eftersom de inte brukar vara särskilt bra på vlan hantering jämfört med en kontorsswitch.

Jag förstår... men jag behöver ju inte dubbla kablar om jag gör mig omaket att gå till hallen och korskoppla via patchpanelen? Jag kan ju om jag vill ha en fast lina för datorn köra det i samma uttag i nätet som IPTV bara jag kopplar om i patchpanelen? Då kör jag ju TV och data i samma kabel - bara inte samtidigt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av adhoc76:

Jag förstår... men jag behöver ju inte dubbla kablar om jag gör mig omaket att gå till hallen och korskoppla via patchpanelen? Jag kan ju om jag vill ha en fast lina för datorn köra det i samma uttag i nätet som IPTV bara jag kopplar om i patchpanelen? Då kör jag ju TV och data i samma kabel - bara inte samtidigt?

Ja du kan koppla om kablaget fysiskt det är ju alltid ett alternativ men det är ju lite bökigt i praktiken, om du har kablage ledigt så är det ju bra att köra tv och data i varsin kabel, din "omkopplings lösning" kan ju tex bli lite knölig om du skulle vilja ha både tv och tex spela film över nätverket men bara har en kabel om routern inte skulle kunna hantera iptvlösningen och blanda in den i datatrafiken på lanet.

Men som sagt, så länge du inte har kabelbrist så är det troligen rätt lugnt i ett normalt hem, du kan ju till viss del ersätta trunkar med mycket kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja du kan koppla om kablaget fysiskt det är ju alltid ett alternativ men det är ju lite bökigt i praktiken, om du har kablage ledigt så är det ju bra att köra tv och data i varsin kabel, din "omkopplings lösning" kan ju tex bli lite knölig om du skulle vilja ha både tv och tex spela film över nätverket men bara har en kabel om routern inte skulle kunna hantera iptvlösningen och blanda in den i datatrafiken på lanet.

Men som sagt, så länge du inte har kabelbrist så är det troligen rätt lugnt i ett normalt hem, du kan ju till viss del ersätta trunkar med mycket kabel.

Jag förstår det, men jag tänkte ha fyra dubbeluttag vid varje tänkt plats.... Det innebär som jag fattar det fyra enskilda kablar draget till varje ställe? Då lär jag ju inte ha kabelbrist...

Permalänk
Medlem

En switch med VLAN kostar i princip 300kr. Givetvis har de inte samma managementfunktioner som värre grejer, de brukar inte ens vara övervakningsbara och faller inom unmanged-segmentet. Att köpa något dummar finns det väl knappast anledning till.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av adhoc76:

Jag förstår det, men jag tänkte ha fyra dubbeluttag vid varje tänkt plats.... Det innebär som jag fattar det fyra enskilda kablar draget till varje ställe? Då lär jag ju inte ha kabelbrist...

4 dubbeluttag ger 8 kablar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

4 dubbeluttag ger 8 kablar.

jag kan inte räkna... skrev fel.... Jag menade två dubbeluttag på varje ställe = 4 kablar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av adhoc76:

Jag förstår det, men jag tänkte ha fyra dubbeluttag vid varje tänkt plats.... Det innebär som jag fattar det fyra enskilda kablar draget till varje ställe? Då lär jag ju inte ha kabelbrist...

Varje dubbeluttag behöver två kablar.