Permalänk

Då har jag testat lite nya saker.

Det första jag gjorde var att bryggade ifrån min gamla BBB-router till den nya, hjälpte inte.

Sedan var jag iväg och köpte en adapter och körde med kabel från routern in i datorn....fortfarande samma problem.

Sen testade jag att köra direkt ifrån väggen in i datorn, och först då håller den sig stabilt mellan 110-120mbit/s

Testade även att köra kabel ifrån min gamla router in i datorn, och samma fel uppstår.

Då måste det väl vara något i routern som slår av hastigheten med 90% då och då, och det spelar ingen roll om jag kör trådlöst eller inte.

Permalänk

Snälla! Är det ingen som har koll på detta alls? Jag har suttit i flera dagar nu ifrån morgon till kväll och försökt få ordning på detta.....spelar ingen roll vad jag än gör, det blir ingen förändring över huvud taget....

Permalänk
Medlem

kan det inte vara så att du tror att 12MB/s är 12Mb/s ?
12MB/s = 100Mb/s.

Permalänk
Skrivet av slowbo:

kan det inte vara så att du tror att 12MB/s är 12Mb/s ?
12MB/s = 100Mb/s.

12MB/s = 96Mbit/s och nej!

Jag ligger på mellan 100-120Mbit/s på datorn, och samtidigt ligger jag på endast 10-12Mbit/s på mobilen.

Sen förlorar jag helt plötsligt ca 90% av hastigheten och datorn går ner till 12Mbit/s och mobilen till under 1Mbit/s

Eller tvärtom givetvis.

Förutom bredbandskollen.se så kan jag sitta och ladda ner en testfil på 200mb som tar 20 sekunder att ladda ner. En minut senare laddar jag ner exakt samma fil, och då tar det helt plötsligt 3 minuter att ladda ner.

Permalänk
Medlem

Förslagsvis, stäng av så mycket funktioner du kan på routern. Ha bara 2.4-bandet igång, testa med mer än telefonen och datorn (be någon kompis verifiera problemet från den saken), bär iväg routern till en kompis och testa där ifrån. Under inställningar för nätverkskort på datorn ser du i status vad det blir för hastighet i det trådlösa. Kontrollera där så att det inte står något lågt där.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Varför pillar alla på QoS inställningar?
Har ni TV eller telefon kopplade till den?

Permalänk
Skrivet av qsrgtdeg:

Varför pillar alla på QoS inställningar?
Har ni TV eller telefon kopplade till den?

Jag pillar på allt för att försöka få ordning på det här. Har ingen aning om vad QoS är.

Skrivet av Gurk:

Förslagsvis, stäng av så mycket funktioner du kan på routern. Ha bara 2.4-bandet igång, testa med mer än telefonen och datorn (be någon kompis verifiera problemet från den saken), bär iväg routern till en kompis och testa där ifrån. Under inställningar för nätverkskort på datorn ser du i status vad det blir för hastighet i det trådlösa. Kontrollera där så att det inte står något lågt där.

Känns nästan som jag har testat allt.

Jag har ingen möjlighet att testa något annat än min dator och min mobil, och jag har ingen jag kan åka hem till med routern.

Och vad gäller hastighet för det trådlösa så är det helt ointressant nu då problemet även händer då jag kör med kabel genom routern, med wifi avstängt.

Den är alltså enbart då jag kör kabeln direkt ifrån väggen in i datorn som jag får en stabil uppkoppling.

Permalänk

Jag spelade in ett litet klipp där jag testar hastigheten 6 gånger på raken. Varav hälften av gångerna får jag ett lågt resultat och andra hälften ett högt.

Permalänk
Medlem

Det kan vara så att du mäter slarvigt och glömmer att stänga av det trådlösa när du sätter i sladden. Datorn väljer den trådlösa vägen före sladd om du sätter i sladden efter att ha anslutit via wifi.

Säker på att du gör rätt när du kör via sladd?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Jag blir inte klok på det här. Jag testade nu igen med att köra ifrån väggen direkt in i datorn.....testade säkert 50 gånger på raken, och nu kommer jag endast upp i 12mbit/s, igår kom jag ju endast upp i den högre hastigheten :-/

Jag laddade ner TPTEST ifrån deras sida och har kört det några gånger nu.....och där får jag en stabil uppkoppling på 108.3mbit/s varje gång, även då jag kör trådlöst. Tycker detta verkar väldigt skumt.....

Jag har testat igen att ladda ner testfiler ifrån olika ställen på nätet. 200mb filer, och det tar runt 2-3 minuter att ladda ner överallt, vilket i runda slag blir runt 12mbit/s :-/

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Det kan vara så att du mäter slarvigt och glömmer att stänga av det trådlösa när du sätter i sladden. Datorn väljer den trådlösa vägen före sladd om du sätter i sladden efter att ha anslutit via wifi.

Säker på att du gör rätt när du kör via sladd?

Jag vet inte vad du pratar om riktigt. Videon som jag la upp var enbart över wifi. Då jag testar med kabel så tar jag ut kabeln ur routern och sätter den direkt i datorn. Då finns det inget trådlöst att tillgå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubalibre:

Jag vet inte vad du pratar om riktigt. Videon som jag la upp var enbart över wifi. Då jag testar med kabel så tar jag ut kabeln ur routern och sätter den direkt i datorn. Då finns det inget trådlöst att tillgå.

Jag menar som svar på att du även via kabel får dålig hastighet över routern.

"Och vad gäller hastighet för det trådlösa så är det helt ointressant nu då problemet även händer då jag kör med kabel genom routern, med wifi avstängt."

Om du ska mäta hastigheten via routern och då kabelanslutet datorn till denna, stäng av/inaktivera det trådlösa nätverkskortet på datorn. (Annars kan/tar datorn och envisas att köra trådlöst fast kabeln sitter i)

Tydligare?

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cubalibre:

UTP ok/not ok
Wifi ok/not ok
??? Hilfe ???

Töm och bygg om.
Antingen rensa nätverksconf eller dra om os

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Jag menar som svar på att du även via kabel får dålig hastighet över routern.

"Och vad gäller hastighet för det trådlösa så är det helt ointressant nu då problemet även händer då jag kör med kabel genom routern, med wifi avstängt."

Om du ska mäta hastigheten via routern och då kabelanslutet datorn till denna, stäng av/inaktivera det trådlösa nätverkskortet på datorn. (Annars kan/tar datorn och envisas att köra trådlöst fast kabeln sitter i)

Tydligare?

Ja, jo jag har stängt av wifi i datorn då jag testar med kabel genom routern.

Nu är jag dock helt förvirrad över att jag endast får den lägre hastigheten med kabel direkt ifrån väggen in i datorn. Igår fick jag endast den högre hastigheten då jag gjorde så. :-/

Kör man direkt ifrån väggen in i datorn så borde det väl vara fullt ös hela tiden. Så nu känns det ju som att det är något fel ifrån BBB sida.....att signalen ifrån dom går upp och ner.

Det konstiga är att nu då jag endast får den lägre hastigheten med kabel direkt in i datorn, så får jag både den lägre och den höga genom wifi......vilket för mig låter lika troligt som att grisar kan flyga :-/

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Töm och bygg om.
Antingen rensa nätverksconf eller dra om os

Fattar nada....

Permalänk
Medlem

Men får du den låga hastigheten rakt i väggen, dessutom ibland via telefonen när den går via routern, med datorn över routern. Då är det enligt mig inte längre i dator, router eller telefon. Det är din internetleverantör som har problemet. När du dessutom säger BBB så börjar det ju klia lite obehagligt i handflatorna, dom har ju haft väldiga bekymmer det sista. Ring (suck) och prata med dom.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Prova en annan kabel, den kan faktiskt vara defekt. Föreslår minst cat. 5e

Permalänk

Jag testade med en 2 meters kabel som följde med routern och placerade precis vid uttaget i väggen.....samma visa.

Ringde BBB, och dom skulle skicka ut någon tekniker......får se om någon tekniker hör av sig....

Permalänk
Medlem

Hej Allesammans,

Jag upplever ungefär samma problem med min N66U. Sedan några veckor har min router börjat bete sig konstigt. Iaf tro jag att det är routern. Tidigare har den fungerat utmärkt och inga förändringar är gjorda i nätverket. Jag kör flera enheter över det trådlösa, både 2.4 och 5, men plötsligt säger webbläsaren att adressen finns inte eller dyl. Det gäller Mac (safari), W8.1 (Explorer) och W7 (google chrome). Efter någon stund fungerar det igen. Jag har 100/10 uppkoppling via stadsnät med T3 som ISP. Dom gånger jag kört BBK har allt verkat normalt men vissa adresser verkar vars svårare att nå än andra.

För flera år sedan hade jag en Netgear router som betedde sig konstigt. Då visade det sig att strömadaptern inte levererade den ström som routern krävde. Då kopplade jag in en adapter från Clas Ohlson och så var det fixat. Nu ha jag mätt på den nuvarande adaptern. Och den verkar vara OK. Nu funderar jag på att köpa en ny router. Tips på ev åtgärder man kan vidta?

Permalänk
Medlem

Till Webben och Cubalibre:

Jag räknar kallt med att ni kör custom firmware av RMerlin.

Sen hoppas jag att ni båda har stängt av NAT och samtliga WIFI-frekvenser i era modem. Låt modemet agera mellanhand endast.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q