Kräsen mor: Liten och lätt laptop för film och serier (13" FHD, max 2 kg & SSD/hybrid)

Permalänk

Kräsen mor: Liten och lätt laptop för film och serier (13" FHD, max 2 kg & SSD/hybrid)

Mor min har lyckats slita ner både platta och laptop.
Köpte skit till henne först, men hon spenderar väldigt mycket tid med sina leksaker så det är dags för lite bättre prylar denna gången.

Hon vill ha en lätt(under 2kg), liten(13") laptop för film och serier.
Min input är att den borde ha SSD(eller iallafall någon typ av hybridlösning) och full HD.

Plattan måste i princip bara slå hennes nexus 7 för att hon skall vara nöjd. Spelar ändå bara candycrush och wordfeud.

Pengar är det minsta av hennes problem, men hon är Göteborgare.. Så jag måste iallafall kunna motivera kostnaden.

Tack på förhand!

Rubrik förtydligad
Permalänk
Medlem

macbook pro? eller ska hon ha touch screen? dell xps 13 infinity? något lite svagare som en asus zenbook ux305? ux303? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2696429?

Permalänk
Medlem

En Nvidia Shield Tablet?

Visa signatur

Jag är ingen AMD, Intel eller Nvidia fanboy! Vid köpråd rekommenderar jag det som är mest prisvärt vid tillfället!

NZXT H440 | i7 5820K @ 3,8 GHz | EVGA GTX 980 SC | Crucial 16GB DDR4

EVGA G2 750W | MSI X99S SLI Plus | NZXT Kraken X41 | 256GB Samsung 850 Pro

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Nya MacBook, svindyr men svinnajs (0,92kg 12")

Permalänk
Medlem

En Nexus 9 kanske kan ersätta Nexus 7?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Saknar full HD som önskades.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

tänkte chromebook med tycker dom är riktigt bra till surf/film

Visa signatur

Enthoo luxe | Custom loop |
GTX TITAN 3-Way SLI | 3960x@5ghz | x79 black edition
32GB ram | Samsung EVO 500GB | Lepa G1600 | <3

HTPC rajintek styx | i5 2500k@4,8ghz | GTX TITAN |

Permalänk
Medlem

UX305 för dator, Nexus 9 för plattan hade jag kört.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Laptop: Asus Zenbook Prime. Snygg, lätt, högupplöst skärm, SSD, bra tangentbord, etc. I stora drag som en MBA men man slipper OSX.
Platta: Samsung Galaxy S 10,5" (eller den mindre varianten med 8" skärm). Varför ? För att ingen platta har lika skön skärm som den här (Bäst färgrymd, högre upplösningen än iPad, etc.) Dessutom lätt och med en riktigt vass processor etc.

Permalänk
Medlem

nya XPS 13?

Flamebait
Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

Surface pro 3? Kan fungera som både en surfplatta och laptop genom att ta loss tangentbordet, riktigt bra enhet förövrigt

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

Asus Zenbook UX305FA-FC004H

Kostar en del, men är lätt och passivt kyld, med bra batteritid. Touchskärm.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Många bra alternativ här!
När jag kollade på zenbook såg jag även denna, http://cdon.se/hemelektronik/asus/asus-tp300la-c4025h-13-3-i7.... Finns det något liknande alternativ med större lagringsmöjligheter?

Hon vill inte ha mac.

Permalänk
Medlem

Lägger också min röst på Surface pro 3.

Permalänk

Hon accepterar inte mindre än 250gb. Och vägrar betala 14k för något hon ska ladda ner och se serier på. ><

Permalänk
Medlem

OnT: Problemet är att 128GB anses som "normal SSD" för en låg/mellan pris laptop. Och du måste upp i 10k nivåerna för att få mer. Alt är om du kan/vill byta SSD själv.

Tagit bort citat enligt §1
Permalänk
Medlem

OnTopic: xps 13 verkar grym

Tagit ort citat enligt §1.6
Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asprarn:

Det har väl alltid varit HDD?

OnTopic: xps 13 verkar grym

Nja, HD är också vad man kallar/kallade det. Eftersom bokstäverna representerar första bokstaven i varje ord (orden är sammanslagna), hårddisk eller harddrive på engelska

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3004174,3039923
jämnför dessa två datorer och säg varför du skulle vilkja välja en macbook?

Om du säger orden USB-C eller VIKT eller OS så kan jag förstå ett behov? men det är löjligt

EN USB port.. Macbook är en glorifierad surfplatta med tangentbord med prestanda som är hämtad från en netbook 2012?

Tagit bort citat
Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Skrivet av daevilb:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3004174,3039923
jämnför dessa två datorer och säg varför du skulle vilkja välja en macbook?

Om du säger orden USB-C eller VIKT eller OS så kan jag förstå ett behov? men det är löjligt

EN USB port.. Macbook är en glorifierad surfplatta med tangentbord med prestanda som är hämtad från en netbook 2012?

Om man vill ha mer prestanda så väljer man Macbook Pro över Macbook.
Att jämföra Dell XPS 13 mot Macbook och sedan klaga på prestandaskillnaden är ju som att jämföra en plånbok mot en sedelhållare och sedan klaga på att sedelhållaren inte har plats för mynt, man väljer sedelhållaren för att den är liten och smidig och inte för dens kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daevilb:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3004174,3039923
jämnför dessa två datorer och säg varför du skulle vilkja välja en macbook?

Om du säger orden USB-C eller VIKT eller OS så kan jag förstå ett behov? men det är löjligt

EN USB port.. Macbook är en glorifierad surfplatta med tangentbord med prestanda som är hämtad från en netbook 2012?

Macbook air möjligtvis ja. Det finns rätt många olika macbook'ar.
Men ja det är rätt onödigt i det här fallet.

När det gäller platta så är Ipad överlägsen

Permalänk
Testpilot

Min röst faller på Dell XPS 13 (alt. "gamla" XPS 12). Högupplöst, liten, lätt och tillräckligt med prestanda - Skärmen har också touch, så om det inte är för Android-upplevelsen kan datorn ersätta surfplattan med.

http://www.inet.se/produkt/2208802/dell-xps-13-13-3-i7-5500u-...

LinusTechTips gjorde precis en video om denna där han bla. lät den stå ute i regnet i 24h, fungerade utan problem vid uppstart (efter han lät den torka ett par dagar först). Så utöver specs verkar XPS 12/13 vara otroligt kvalitativa datorer.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jag kan ge lite personligt input,

Jag äger en Surface Pro 3 i5 256gb, Det är en ruskigt trevlig surfplatta men också en dator med riktigt bra prestanda!

Vill man få något gjort i vettig hastighet så bör man dock köpa dockan och ha en mus och tangentbord + skärm hemma.

självklart går det att använda datorn som den är med flipcover eller vad nu tangentbordet heter, det är en vanesak.
jag köpte mest tangentbordet för skydd och praktiskt om man reser någonstans.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av furuliden:

Om man vill ha mer prestanda så väljer man Macbook Pro över Macbook.
Att jämföra Dell XPS 13 mot Macbook och sedan klaga på prestandaskillnaden är ju som att jämföra en plånbok mot en sedelhållare och sedan klaga på att sedelhållaren inte har plats för mynt, man väljer sedelhållaren för att den är liten och smidig och inte för dens kapacitet.

Skillnaden här är att Macbook slåss i samma prisklass och prestandaklass som XPS13, vilket gör att man kan direkta jämföra dem - Och ser man till specs finns det absolut ingen anledning att välja MacBook'en över Dell'en, om man nu inte är ute efter OSX.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Macbook air möjligtvis ja. Det finns rätt många olika macbook'ar.
Men ja det är rätt onödigt i det här fallet.

När det gäller platta så är Ipad överlägsen

Varför är IpAd överlägsen när det finns konkurrenter som har bättre skärm med bättre färgdjup och högre upplösning, har bättre prestanda, kostar mindre, har samma vikt och tjocklek, och har ett öppnare operativsystem ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Varför är IpAd överlägsen när det finns konkurrenter som har bättre skärm med bättre färgdjup och högre upplösning, har bättre prestanda, kostar mindre, har samma vikt och tjocklek, och har ett öppnare operativsystem ?

Om man inte sett något annat.

Föreslår också nya XPS 13!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Varför är IpAd överlägsen när det finns konkurrenter som har bättre skärm med bättre färgdjup och högre upplösning, har bättre prestanda, kostar mindre, har samma vikt och tjocklek, och har ett öppnare operativsystem ?

Testa en Ipad så får du se.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Varför är IpAd överlägsen när det finns konkurrenter som har bättre skärm med bättre färgdjup och högre upplösning, har bättre prestanda, kostar mindre, har samma vikt och tjocklek, och har ett öppnare operativsystem ?

Kan tänkta mig att Ipad lirar bra ihop för dem som har Iphone, Macbook, Apple TV, Apple Watch, och iMac. Då är den kanske oslagbar? Enda anledningen jag kan tänka mig.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Denna kanske http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2733559
Alternativt UX303

Nya UX305 är visserligen lättare och tunnare, men är inte ersättaren till UX 32 eller 303, olika klasser.
UX32 och UX303 har bättre prestanda, UX305 är tänkt för dom som pirioterar lätt och smidig framför prestanda.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300