Permalänk
Medlem

Har haft Fiber ifrån Comhem i snart 2 år via iTux. Har fungerat ganska bra; men det är ju först när man får problem som leverantören får bekänna färg. Måste säga att Comhems support-hantering förändrats sedan jag behövt använda mig av den tidigare (till det klart sämre).

Problemet är att sakta men säkert så ramlar hastigheten ner ifrån 100Mbit/s, tills den till sist är på 0.0.1Mbit/s och det är grymma paketförsluster (oanvändbart). Startar man om "fiber-utrustningen" så går den direkt tillbaka till max-hastighet igen. Detta oavsett vad för utrustning jag kopplar dit (via router/ direkt till dator med kabel osv). Det tar c:a 5-10 minuter efter att man startat om tills att det är obrukbart igen. Kopplar man in router/flera enheter går det ännu snabbare.

Ringer comhems support. Uppger problemet-- och förväntar mig att de mäter hastigheten/felsöker nätet fram till min punkt för att se vad som kan vara felet. Men nej, istället får jag uppge ärendet och får tillbaka: "en tekniker tittar på detta om 2-3 dagar".

Är det bara jag som tycker det är orimligt? 2-3 dagar bara för att någon skall titta på ärendet? Felsökningen borde ju vara relativt enkel? Hitta vilken del i kedjan där prestandaproblemet ligger. Sedan om åtgärden tar tid, det är ju förståeligt-- men att bara få någon att titta på ärendet? Det här kanske är "vardag" numer dock hos alla leverantörer?

Förr när jag ringde Comhem kunde liknande problem lösas direkt över telefon med tekniker-- men antar att Comhem nu kickat alla som har en susning-- också blir det extrem backlog på några få stackare?

Således, så fort man får minsta känning till problem, ring direkt-- eftersom det är sådana ledtider att ens få någon att hjälpa en. Ett stort minus för Comhems support

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Har nu flyttat till hus på landet för några månader sedan där vi har en fiberförening och Com hem som gruppavtal. Får säga att det funkar väldigt bra! Får ut samma hastigheter dygnet runt och inte varit en sekunds avbrott på 1-2 månader nu.
http://i.imgur.com/oOTm6cm.png

Då har du haft tur! Har bekanta som även de har Comhem i fiberförening, och där pixlar tv bilden sönder om man samtidigt surfar på datorn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Då har du haft tur! Har bekanta som även de har Comhem i fiberförening, och där pixlar tv bilden sönder om man samtidigt surfar på datorn!

Jag tror det kan hände om tex ett stift av nätverkssladden är sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrizzz:

Har haft Fiber ifrån Comhem i snart 2 år via iTux. Har fungerat ganska bra; men det är ju först när man får problem som leverantören får bekänna färg. Måste säga att Comhems support-hantering förändrats sedan jag behövt använda mig av den tidigare (till det klart sämre).

Problemet är att sakta men säkert så ramlar hastigheten ner ifrån 100Mbit/s, tills den till sist är på 0.0.1Mbit/s och det är grymma paketförsluster (oanvändbart). Startar man om "fiber-utrustningen" så går den direkt tillbaka till max-hastighet igen. Detta oavsett vad för utrustning jag kopplar dit (via router/ direkt till dator med kabel osv). Det tar c:a 5-10 minuter efter att man startat om tills att det är obrukbart igen. Kopplar man in router/flera enheter går det ännu snabbare.

Ringer comhems support. Uppger problemet-- och förväntar mig att de mäter hastigheten/felsöker nätet fram till min punkt för att se vad som kan vara felet. Men nej, istället får jag uppge ärendet och får tillbaka: "en tekniker tittar på detta om 2-3 dagar".

Är det bara jag som tycker det är orimligt? 2-3 dagar bara för att någon skall titta på ärendet? Felsökningen borde ju vara relativt enkel? Hitta vilken del i kedjan där prestandaproblemet ligger. Sedan om åtgärden tar tid, det är ju förståeligt-- men att bara få någon att titta på ärendet? Det här kanske är "vardag" numer dock hos alla leverantörer?

Förr när jag ringde Comhem kunde liknande problem lösas direkt över telefon med tekniker-- men antar att Comhem nu kickat alla som har en susning-- också blir det extrem backlog på några få stackare?

Således, så fort man får minsta känning till problem, ring direkt-- eftersom det är sådana ledtider att ens få någon att hjälpa en. Ett stort minus för Comhems support

Jao skillnaden är nog att kör du comhem via itux/zitius/openunivers osv osv så är det inte comhems nät och inget comhem kan felsöka mer än kontrollera att acessen är aktiv och sedan oftast inget mer. När du hade koax har comhem full insyn i hur nätet fungerar och sköter det själv. I alla fall är det oftast det som orsakar problem via öppen fiber. Så var det även då jag hade tele2 via en fiber som i grunden sköttes av annan leverantör. Öppen fiber och valfri leverantör i all ära men det är ju ett helvete i många fall om det inte fungerar. Blir massa bollande av ärenden hit och dit. Kolla bara Bahnhof/ituxtråden på detta forum. Andra leverantörer stöter på samma problem, sedan vem felet ligger hos i grunden är nog olika men det blir alltid extra hanteringstid.

Vad exakt startar du om? Har du en technicolor-router från comhem och det fungerar efter omstart av den så är nog bästa lösningen att be comhem brygga den och koppla in egen router. Om det är nån typ av fiberutrustning före technicolorn du måste starta om så är det värre, sånt sköter säkert nätägaren.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Jag bor i en lägenhet med comhem men har alltid haft bredbandsbolaget ADSL i flera år. Jag får 16Mbit ner och 1Mbit upp.
Ringde dem och skulle säga upp för att byta till ComHem en gång men då erbjöd de mig lägra pris i ett år så jag fortsatte och sen har jag inte tänkt så mycket på det, det har funkat bra och har väldigt sällan avbrott och om det händer är internet tillbaka inom några minuter.
Funderar på att byta till ComHem 50/10, men hört så mycket dåligt om ComHem så frågar här om det är värt?
Med mitt nuvarande abbonemang utlovar får jag ut max 1Mbit uppströms och minst 150 ping till USA
Det jag är ute efter är högre uppströms, minst 7 Mbit utlovar comhem, men hur är det med pingen?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Funderar på att byta till ComHem 50/10, men hört så mycket dåligt om ComHem så frågar här om det är värt?
Med mitt nuvarande abbonemang utlovar får jag ut max 1Mbit uppströms och minst 150 ping till USA
Det jag är ute efter är högre uppströms, minst 7 Mbit utlovar comhem, men hur är det med pingen?

Pingen kommer antagligen inte ändras speciellt.

Det tar lite tid för paketen att färdas ända till USA och den största delen av resan är gemensam för båda två.

Med ljusets hastighet tar det ungefär 20 ms till USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Jao skillnaden är nog att kör du comhem via itux/zitius/openunivers osv osv så är det inte comhems nät och inget comhem kan felsöka mer än kontrollera att acessen är aktiv och sedan oftast inget mer. När du hade koax har comhem full insyn i hur nätet fungerar och sköter det själv. I alla fall är det oftast det som orsakar problem via öppen fiber. Så var det även då jag hade tele2 via en fiber som i grunden sköttes av annan leverantör. Öppen fiber och valfri leverantör i all ära men det är ju ett helvete i många fall om det inte fungerar. Blir massa bollande av ärenden hit och dit. Kolla bara Bahnhof/ituxtråden på detta forum. Andra leverantörer stöter på samma problem, sedan vem felet ligger hos i grunden är nog olika men det blir alltid extra hanteringstid.

Vad exakt startar du om? Har du en technicolor-router från comhem och det fungerar efter omstart av den så är nog bästa lösningen att be comhem brygga den och koppla in egen router. Om det är nån typ av fiberutrustning före technicolorn du måste starta om så är det värre, sånt sköter säkert nätägaren.

Tack för ett bra svar! Det är verkligen alltid problematiskt när inte en aktör äger all utrustning/nät osv. Det blir alltid pajkastning om vem som är "ansvarig"-- och lidande blir kunden. I det här fallet verkade det dock som att det är Comhems tekniker som skall titta på det om 2-3 dagar. Det jag är rädd för är att de ser vad problemet är på 5minuter, och skall sedan eskalera till itux-tekniker som då har ledtider på flera dagar också.

Det är ingen technicolor-router som vi har. Vårt hus tillhörde förut Gothnet, innan itux tog över. Så det är fortfarande gothnets prylar som används. Det fungerar dock på samma sätt, med 4 nätverksuttag, där det första är för internet-åtkomst osv (taggad fiberkonverter), som sitter monterat i ett skåp i hallen. Startar jag om den så fungerar det i ett par minuter (ibland längre, men hastigheten sjunker sakta med säkert hela tiden).

Håller tummarna för att Comhems tekniker återkommer efter sin ledtid och kan lösa problemet-- inte att det hamnar i någon politisk-loop

Permalänk
Skrivet av Chrizzz:

Tack för ett bra svar! Det är verkligen alltid problematiskt när inte en aktör äger all utrustning/nät osv. Det blir alltid pajkastning om vem som är "ansvarig"-- och lidande blir kunden. I det här fallet verkade det dock som att det är Comhems tekniker som skall titta på det om 2-3 dagar. Det jag är rädd för är att de ser vad problemet är på 5minuter, och skall sedan eskalera till itux-tekniker som då har ledtider på flera dagar också.

Det är ingen technicolor-router som vi har. Vårt hus tillhörde förut Gothnet, innan itux tog över. Så det är fortfarande gothnets prylar som används. Det fungerar dock på samma sätt, med 4 nätverksuttag, där det första är för internet-åtkomst osv (taggad fiberkonverter), som sitter monterat i ett skåp i hallen. Startar jag om den så fungerar det i ett par minuter (ibland längre, men hastigheten sjunker sakta med säkert hela tiden).

Håller tummarna för att Comhems tekniker återkommer efter sin ledtid och kan lösa problemet-- inte att det hamnar i någon politisk-loop

Kommunikationen mellan comhem och itux är horribelt dålig. Dom vet inte alls vad den andra parten gör. Comhems kundtjänst vet inget alls, dom tror en inte ens när man säger hur det ligger till. Itux tekniker/ansvariga är dock SUPERVASSA! Hade en del problem med fibern som comhem inte ens fattade att dom fanns men efter kontakt med itux växel så ringde en projektledare där upp mig och frågade hur han kunde hjälpa till. Skickade ut en tekniker nästa dag som löste problem och ringde sedan efter en vecka eller så och frågade om allt funkade till min belåtenhet nu. Det är kundservice det. Grymt nöjd med itux till skillnad från comhems support. Dock bjöd comhem på några gratismånader som plåster på såren till slut.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk

Det här nya compal modemet som alla verkar vara så nöjda med, kan man få det om man har fiber eller är det bara för coax kunderna? Hade vart trevligt att få en AC router gratis.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Det här nya compal modemet som alla verkar vara så nöjda med, kan man få det om man har fiber eller är det bara för coax kunderna? Hade vart trevligt att få en AC router gratis.

Verkar inte som om den har en "vanlig" WAN port.
2 för tele, 4 för lan och en för coax.

Permalänk
Skrivet av qsrgtdeg:

Verkar inte som om den har en "vanlig" WAN port.
2 för tele, 4 för lan och en för coax.

Ok endast för coax då. Hoppas comhem tar fram ett AC modem som klarar gigabitlina för fiber snart då. Det man får nu stödjer inte ens 5Ghz bandet

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Sh/\rK=-:

Kommunikationen mellan comhem och itux är horribelt dålig. Dom vet inte alls vad den andra parten gör. Comhems kundtjänst vet inget alls, dom tror en inte ens när man säger hur det ligger till. Itux tekniker/ansvariga är dock SUPERVASSA! Hade en del problem med fibern som comhem inte ens fattade att dom fanns men efter kontakt med itux växel så ringde en projektledare där upp mig och frågade hur han kunde hjälpa till. Skickade ut en tekniker nästa dag som löste problem och ringde sedan efter en vecka eller så och frågade om allt funkade till min belåtenhet nu. Det är kundservice det. Grymt nöjd med itux till skillnad från comhems support. Dock bjöd comhem på några gratismånader som plåster på såren till slut.

Aha. Frågade personen på Comhems support ifall jag kunde höra av mig till itux direkt på något sätt (eftersom jag själv misstänkte problem med nätet-- och att det är problem med tv-signalen också som går via samma utrustning); men det gick inte-- för man var tvungen att följa "standardiserade rutiner". Skönt att höra att Itux finns tillslut då ifall Comhem inte löser det själva. Itux hänvisar ju alltid att man skall gå via tjänsteleverantören-- men det går att kontakta de direkt ändå?

Permalänk
Medlem

Mitt bredband från comhem är näst intill obrukbart mellan 20 och 23. Hastigheter mellan 1-5 mbit samt ping som hoppar mellan 40 och 800. Jag har ett öppet ärende hos comhem och har fått beskedet att överbelastningsproblem brukar ta många månader att lösa. De har kompenserat mig men får jag chansen att dra in fiber så åker de ut.

Ni som skaffat det nya modemet, har ni märkt någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkn:

Mitt bredband från comhem är näst intill obrukbart mellan 20 och 23. Hastigheter mellan 1-5 mbit samt ping som hoppar mellan 40 och 800. Jag har ett öppet ärende hos comhem och har fått beskedet att överbelastningsproblem brukar ta många månader att lösa. De har kompenserat mig men får jag chansen att dra in fiber så åker de ut.

Ni som skaffat det nya modemet, har ni märkt någon skillnad?

Kopierar mitt inlägg från 1 sida tillbaka:

"Jo det kan skilja endel mellan 8 och 16kanalsmodemen på samma tjänst i samma nät. Ponera att ditt 8kanalsmodem ligger på en 8kanalsgrupp och den har högre last än den andra 8kanalsgruppen. Då kommer du mäta sämre än både de med 16kanalsmodem (som använder båda 8kanalsgrupperna) och de med 8kanalsmodem på andra gruppen. Är det dock tjockt i båda grupperna blir det ingen direkt skillnad om man byter mellan 8 och 16kanalsmodem. Hur stor skillnad det skulle göra för er med problem som har 8kanalsmodem att byta upp er är omöjligt för oss att veta. Det är helt beroende på hur lastläget i era respektive områden ser ut. Det är i princip alltid bäst att ha ett modem som klarar flest kanaler om man inte har något lokalt signalproblem i tex antennuttaget. Ju fler kanaler = viktigare att kabeltvnätets kvalite är ok.

Vill man inte chansa och köpa grisen i säcken så låna hem någons 16kanalsmodem och be comhem logga in det på eran tjänst för test (behövs bara om ni lånar ett 16kanalsmodem med mycke lägre tjänst än eran egna).

Det är dock en jäkla sminka gris-lösning om det ger bättre resultat för er, comhem måste endå fixa grundproblemet. "

8kanalsmodemen är de netgear de sålt/säljer. compal är 16kanalsmodem.

Är de så illa belastat att man får 1-5mbit kvällstid så ja visst kan det bli några mbit bättre med deras 16kanalsmodem men några drömsiffror är svårt att tro att det blir. Beror helt på hur lasten är fördelad på de 2 olika 8kanalsgrupper som finns i ditt område. Har man tur är det betydligt bättre på den andra gruppen och då kommer ett 16kanalsmodem göra susen. Enda sättet att veta är att prova. Det blir omöjligt sämre ur belastningssynpunkt för dig som slutanvändare. Är dock inte signalen bra i alla 16 kanaler som ett 16kanalsmodem vill använda så kan det bli endel strul men sånt fixar ju comhem betydligt snabbare än belastningar.

Att byta mellan "gamla" compal och nya compal kommer inte göra någon skillnad alls om man upplever kapacitetsproblem. Det nya compal sägs dock prestera endel bättre på wifi men det hänger ju såklart på om man får full lina in från första början.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av Chrizzz:

Aha. Frågade personen på Comhems support ifall jag kunde höra av mig till itux direkt på något sätt (eftersom jag själv misstänkte problem med nätet-- och att det är problem med tv-signalen också som går via samma utrustning); men det gick inte-- för man var tvungen att följa "standardiserade rutiner". Skönt att höra att Itux finns tillslut då ifall Comhem inte löser det själva. Itux hänvisar ju alltid att man skall gå via tjänsteleverantören-- men det går att kontakta de direkt ändå?

JAg ringde deras växel och bad att få prata med en tekniker men ingen var tillgänglig då. Hon i växeln skulle lämna ett meddelande och en projektledare ringde sedan upp mig lite senare.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem

Nu har också beställt ett Compal modem nu för att se om det blir någon skillnad mellan ett 8 och 16 kanalsmodem. Återkommer med resultat under veckan.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem

Flyttade till en nybyggd lägenhet 22 januari, alla i föreningen fick prova på 500mbit gratis i 3 månader vilket går ut 22 april. Får mellan 480-510mbit ner alla timmar på dygnet förutom 17-23 då det sjunker till 280-330mbit. Kan det kanske vara så att detta försvinner när pröva på perioden tar slut eller är det kanske belastningsproblem i hela området?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Flyttade till en nybyggd lägenhet 22 januari, alla i föreningen fick prova på 500mbit gratis i 3 månader vilket går ut 22 april. Får mellan 480-510mbit ner alla timmar på dygnet förutom 17-23 då det sjunker till 280-330mbit. Kan det kanske vara så att detta försvinner när pröva på perioden tar slut eller är det kanske belastningsproblem i hela området?

" Kan det kanske vara så att detta försvinner när pröva på perioden tar slut" ja om folk nedgraderar. Finns inget sätt för comhem att "sneaka" kapacitet under en "prövoperiod" utan man får det som finns helt enkelt.

"eller är det kanske belastningsproblem i hela området?" ja troligen om det bara sker 17-23. Antingen blir det lika illa eller bättre när folk nedgraderar efter prövoperiodens slut.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Sen jag fick compal modemet från comhem så har jag inte haft några problem med att det blir segt som sirap på kvällarna. Må hända att det är lite hastighetstapp efter kl 17 men inte alls som förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av J3ster:

Sen jag fick compal modemet från comhem så har jag inte haft några problem med att det blir segt som sirap på kvällarna. Må hända att det är lite hastighetstapp efter kl 17 men inte alls som förut.

Det kan bero på det jag skrev om en bit upp... Helt säker kan man dock inte vara.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Blir bara sämre och sämre :/

Permalänk
Medlem

Com Hem lämnar hastighetsgaranti. Det kommer du få kompensation för. Om du felanmäler till deras kundtjänst.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Com Hem lämnar hastighetsgaranti. Det kommer du få kompensation för. Om du felanmäler till deras kundtjänst.

Har säkert ringt till dom 10-15 gånger senaste två månaderna. Det börjar bli tröttsamt, dessutom kostar bredbandet inget just nu så finns inte så mycket att kompensera för.

Permalänk
Medlem

Betänk då att massa annat folk får <20mbit kvällstid i tråden. Nedgradera till 100/50 eller 250/50 så kommer du kanske hålla dig inom godkänt även mellan 18-23. Finns inte många vettiga anledningar att ha mer än 100/50 för en privatperson. Detdär är drömsiffror för alla med adsl och mobil bredband också. Själv har jag 15mbit av 30 och det går aldrig under eller över 15mbit. Visst måste comhem åtgärda problemet men det verkar som de har grymt värre problem på andra håll att ordna först...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Betänk då att massa annat folk får <20mbit kvällstid i tråden. Nedgradera till 100/50 eller 250/50 så kommer du kanske hålla dig inom godkänt även mellan 18-23. Finns inte många vettiga anledningar att ha mer än 100/50 för en privatperson. Detdär är drömsiffror för alla med adsl och mobil bredband också. Själv har jag 15mbit av 30 och det går aldrig under eller över 15mbit. Visst måste comhem åtgärda problemet men det verkar som de har grymt värre problem på andra håll att ordna först...

Absolut är det så, men man bör ju få vad man betalar för. Det är trots allt fiber till huset och sen koax upp till lägenheterna så problemet lär sitta i deras knytpunkter.

Jag använder 500mbit hyffsat ofta ändå, och det kostar mig 199kr / månaden vilket inte är så mycket pengar för den hastigheten.

Lagringskostnaden är betydligt högre dock.

Permalänk
Medlem

Hej, hur kommer man åt Compal modet i bryggat läge ?

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0p:

Hej, hur kommer man åt Compal modet i bryggat läge ?

192.168.100.1

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

192.168.100.1

Tackar, det visste inte comhemsupporten när jag frågade.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av qsrgtdeg:

Pingen kommer antagligen inte ändras speciellt.

Det tar lite tid för paketen att färdas ända till USA och den största delen av resan är gemensam för båda två.

Med ljusets hastighet tar det ungefär 20 ms till USA.

pingen ändrades inte mycket, men liite lägre blev den, varje millisekund räknas

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Absolut är det så, men man bör ju få vad man betalar för. Det är trots allt fiber till huset och sen koax upp till lägenheterna så problemet lär sitta i deras knytpunkter.

Jag använder 500mbit hyffsat ofta ändå, och det kostar mig 199kr / månaden vilket inte är så mycket pengar för den hastigheten.

Lagringskostnaden är betydligt högre dock.

Får du inte utlovad hastighet (300/30) tycker jag du borde ha rätt att säga upp abbonemanget kostnadsfritt med omedelbar verkan även om du har bindningstid kvar.
Men med en månadskostnad på 199 kronor hade jag inte gjort det

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401