Permalänk
Casemod-mästare

Vad jag vet kör 27" med VESA100 standarden, samma som mina 24", så det är ju inga problem.

Permalänk
Avstängd

Thx! Jag som är trött idag tror jag...
Hittade kabelförskruvningar i mässing nu, men det sticker kanske ut för mycket, måste experimentera litet i smedjan i avvaktan på att jag får möjligheter att kunna svarva och fräsa saker.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Fint projekt, ordentligt gjort. Solklar 5/5 på detta. Men en sak jag själv inte förstår mig på är varför man vill ha en skärm ovanför som lutar ner. Hur använder du den?

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Casemod-mästare

Tackar!

Den används som "avlastningsskärm" exempelvis musikspelaren, µtorrent, aktivitetshanteraren eller dyl. för de 3 andra skärmarna använder jag när jag jobbar med grejjer. En grej jag även har märkt är att den 4:e skärmen funkar mycket bra till slösurfning, bara att luta bak stolen och halvsova framför datorn medan man surfar runt.

Permalänk
Avstängd

Intressant, suttit och funderat vid ett flertal tillfällen över min sketna 24" are när man sträcker på nacken och kommit fram till att det nog skulle bli awsome för tex en flygsimualtor!

Intressant aspekt detdär, hade jag inte heller tänkt på, är så van att ha sidoskärmen på högersidan så hade inte heller tänkt på det.

(mitt ligger en bit in i tiden just nu pga tekniska förhinder, men har nu designideerna hyfsat klara, har varit utmärkt att kunna följa detta även ur den tekniska aspekten och få litet referenser på tyngdpunkts och materialdimmensioneringsförhållanden (jisses vilket långt ord såg jag nu, tur vi inte snackar spanska här... ) i realiteten).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr 3D:

Exakt så. Klipp av kablarna, skala de osv. koppla ihop alla nollor(brun), koppla ihop alla fas(blå) och koppla ihop alla jord(gul/grön). Kan även vara bra att koppla jord till kopplingsboxen, men det behövs inte i mitt fall då den är jordad genom skärmarna.

Ursäkta svar på gammalt inlägg, men detta måste korrigeras!

Blå är nolla
Brun är fas

Förvisso spelar det mindre roll vid stickproppsanslutna enheter, eftersom stickproppen kan vändas, men rätt skall vara rätt!

I övrigt, hur förgrenade du kablarna? Du nämnde innan du gjorde det att du kanske skulle löda? -Hur blev det?
-Det ser ut som att du använt eltape runt kopplingen? Jag skulle nog använt krympslang med lim där, mindre risk att det öppnar sig.

"...då den är jordad genom skärmarna."
Njae, du har ju lackat/anodiserat byggelementen. Har du mätt upp att du har fullgod ledningsförmåga genom alla skarvar mellan profilerna?
Dessutom är det inte säkert att gängorna i skärmen har kontakt med jord, det kan vara gänginsatser som enbart sitter fast i plasten i värsta fall.

Men du skall i alla fall ha en eloge för ett i övrigt snyggt bygge!

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Mizcak:

Ursäkta svar på gammalt inlägg, men detta måste korrigeras!

Blå är nolla
Brun är fas

Förvisso spelar det mindre roll vid stickproppsanslutna enheter, eftersom stickproppen kan vändas, men rätt skall vara rätt!

I övrigt, hur förgrenade du kablarna? Du nämnde innan du gjorde det att du kanske skulle löda? -Hur blev det?
-Det ser ut som att du använt eltape runt kopplingen? Jag skulle nog använt krympslang med lim där, mindre risk att det öppnar sig.

"...då den är jordad genom skärmarna."
Njae, du har ju lackat/anodiserat byggelementen. Har du mätt upp att du har fullgod ledningsförmåga genom alla skarvar mellan profilerna?
Dessutom är det inte säkert att gängorna i skärmen har kontakt med jord, det kan vara gänginsatser som enbart sitter fast i plasten i värsta fall.

Men du skall i alla fall ha en eloge för ett i övrigt snyggt bygge!

Ah! Så var det. Jag har bara grundläggande kunskaper om växelström, så hade för mig fel om färgen. Men det är som du säger, det spelar ingen roll. Dock ska ju rätt vara rätt.

Kablarna är ihopdragna med ett buntband, ihoplödda och sen drog jag på en krympslang med lim. Funkar perfekt!

Jag var nog lite lat med det svaret, jag provade med multimeter mot samma detalj som var anodiserad, eftersom den inte gav något utslag så skrev jag det med jordningen för att jag inte tror att det behövs mer jordning än så. Och jag kommer inte lägga ner mer tid på jordningen, är inte så sugen på att skruva fast en jordsladd i samtliga delar på stället.

Tackar! Alltid kul med "sena" kommentarer btw.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intresserad av att köpa en sådan ställning om möjligheten fanns till rimligt pris.

Visa signatur
Permalänk
Casemod-mästare

Tyvärr så går inte det. Kommer inte tillverka fler, och om jag hade gjort det hade priset varit väldigt högt.

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt! Allt ifrån planering till konstruktion o slut resultat är imponerande!

Visa signatur

4670k, Gigabyte GA-Z87X-UD3H, Kingston Hyper X 2400Mhz 8 gb, Gigabyte 670 OC WF SLI, Corsair 800D, Samaung 128 Gb PRO systemdisk, Samsung 256 Gb EVO speldisk, Ett gäng WD Green som lager. Custom vattenkylning på cpu.

Permalänk
Avstängd

Hur ser baksidan ut nu när det hela är klart och inkört?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Mizzarrogh:

Hur ser baksidan ut nu när det hela är klart och inkört?

Lite dammigare och lite mer prylar på bordet. Haha!

Nej, men jag ska försöka ta någon bild på det någon dag. Har helt fullt upp med nya chassibygget nu dock.

Permalänk
Avstängd

Ja, prioritera det! Skärmstället är ju redan klart.
Tror mig veta ändå ganska exakt tack vare dina beskrivningar.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Snyggt!!!!

har lite frågor om windows, är det win7 eller 8 du använder?
hur har du kopplat med vilka kablar/adapters dina skärmar?
du har allt kopplat till Quadro FX4800 ?? (som i din signatur)

häls en som har 4 + 6 skärmar.

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Dual-Tjur:

Snyggt!!!!

har lite frågor om windows, är det win7 eller 8 du använder?
hur har du kopplat med vilka kablar/adapters dina skärmar?
du har allt kopplat till Quadro FX4800 ?? (som i din signatur)

häls en som har 4 + 6 skärmar.

Jag kör win 7.
Eftersom jag har 2st FX4800 som inte är SLIade. Kör 2 skärmkablar från vardera.

Innan körde jag ett GTX580 och ett G210 bara för att driva skärmarna.

Permalänk
Skrivet av Mr 3D:

Jag kör win 7.
Eftersom jag har 2st FX4800 som inte är SLIade. Kör 2 skärmkablar från vardera.

Innan körde jag ett GTX580 och ett G210 bara för att driva skärmarna.

Wow! Jag visste inte att man kan köra flera skärmar på "osliade" grafikkort
du körde 2 olika kort på samma moderkort?? trodde man måste "slia" dem alltid!

1) hur många skärmar kan du köra max med dina 2 kort?

2) det var en otrolig nyhet för mig... om jag skulle skaffa 2xGTX960 kan jag då köra fler än 4 skärmar då??? (jag kör 4 på mitt GTX600 nu) eller rentav GTX960 + GTX750ti??? tippar dock att det måste vara 2x Nvidia eler 2xAmd? kanske du kan förklara lite åt en som borde ha kunnat det här jag har 4x usb grafikkort just nu.

ifall det går, på andra datorn har jag HD6450 flex och ett HD6450 kort till som har blivit ledig... jag undrar därför om det skulle gå att köra mina 6 skärmar på dessa 2 kort? nu ser jag att andra datorn har dock 1 PCI-E... bild. men skulle det gå på ett bättre moderkort?

3) Använder du något hjälpprogram typ Actual Multiple Monitors eller DisplayFusion
eller klarar du dig bra med windows egna intställningar?? Jag hade den första förr men just nu så klarar jag mig hur bra som helst utan.

Det blev kanske lite många frågor, så jag uppskattar det mycket! Det är inte så lätt att hitta såna som kan det här

mvh Andy

Permalänk

tänkte bara när jag tittade på bilderna (har varit bra uppdateringar hela tiden!!), skulle du kunna lägga till 2 bilder till så skulle galleriet bli helt fullkomligt??

- de flesta har ju sina skärmar vid väggen men du har ju placerat det lite ovanligt, därför en bild hur de ser ut bakifrån, datorn+skärmarna skulle vara en bra bild.

- sen 1 bild hur det ser ut när du spelar t.ex CS på alla 4 skärmar, skulle verkligen vara coolt också!

Permalänk
Avstängd

Jag har också önskat det länge (de två bilderna, i allafall den första) men jag tyckte vi kan vara litet justa och ge honom tid att göra klart chassit först.
Han har lovat bilder på hela riggen sedan. De bilderna kommer att bli värt att dö för! Tror jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Dual-Tjur:

Wow! Jag visste inte att man kan köra flera skärmar på "osliade" grafikkort
du körde 2 olika kort på samma moderkort?? trodde man måste "slia" dem alltid!

1) hur många skärmar kan du köra max med dina 2 kort?

2) det var en otrolig nyhet för mig... om jag skulle skaffa 2xGTX960 kan jag då köra fler än 4 skärmar då??? (jag kör 4 på mitt GTX600 nu) eller rentav GTX960 + GTX750ti??? tippar dock att det måste vara 2x Nvidia eler 2xAmd? kanske du kan förklara lite åt en som borde ha kunnat det här jag har 4x usb grafikkort just nu.

ifall det går, på andra datorn har jag HD6450 flex och ett HD6450 kort till som har blivit ledig... jag undrar därför om det skulle gå att köra mina 6 skärmar på dessa 2 kort? nu ser jag att andra datorn har dock 1 PCI-E... bild. men skulle det gå på ett bättre moderkort?

3) Använder du något hjälpprogram typ Actual Multiple Monitors eller DisplayFusion
eller klarar du dig bra med windows egna intställningar?? Jag hade den första förr men just nu så klarar jag mig hur bra som helst utan.

Det blev kanske lite många frågor, så jag uppskattar det mycket! Det är inte så lätt att hitta såna som kan det här

mvh Andy

1. 2 skärmar/kort, så 4st totalt. Läser du i specifikationen/databladet till grafikkortet så ser du hur många den stödjer. Kortet i sig kan ju ha 4 portar, men stödjer bara 2 portar samtidigt.

2. Lite relaterat till första frågan, läs i spec så ser du antal skärmar ett specifikt kort stödjer, äldre kort brukade stöjda bara 2 skärmar/graffe, sen med nyare kort kan det vara många fler. Men det läser du dig som sagt till på tillverkarens hemsida.

Nått du dock måste vara uppmärksam om är varför du vill använda SLI/CF eller inte. Jag behöver det inte, men vissa behöver det. Grejen är den om du vill spela över flera skärmar så måste du använda SLI/CF om alla skärmar spelet ska ligga på är kopplade till olika graffen. Men i mitt fall där jag aldrig spelar på datorn och använder varje skärm som en separat skärm(jag kan ju flytta rutor och så mellan skärmarna och det funkar skitfint, men datorn behandlar ändå skärmarna som separata skärmar. Till skillnad från nvidia surround/eyefinity.)

Hur väl det kommer funka med graffen från olika tillverkare i samma dator är jag osäker på, det borde gå i teorin, men sen när det kommer till drivrutinerna och så kanske det kolliderar, så att säga.

3. Personligen gillar jag inte "hjälpprogram". Varför ska jag installera ett 3:e parts program när funktionen redan finns i windows?

Skrivet av Dual-Tjur:

tänkte bara när jag tittade på bilderna (har varit bra uppdateringar hela tiden!!), skulle du kunna lägga till 2 bilder till så skulle galleriet bli helt fullkomligt??

- de flesta har ju sina skärmar vid väggen men du har ju placerat det lite ovanligt, därför en bild hur de ser ut bakifrån, datorn+skärmarna skulle vara en bra bild.

- sen 1 bild hur det ser ut när du spelar t.ex CS på alla 4 skärmar, skulle verkligen vara coolt också!

Fler bilder kommer nån gång.....

Som jag nämnde i svaret ovan, eftersom jag inte har SLIat mina graffen kan jag inte spela över 3 eller 4 skärmar. Dock så hade jag inte gjort det ändå, för jag spelar aldrig vid datorn. Ett Quadro FX4800 har ungefär 50% av spelprestandan jämfört emot ett GTX260... Dock så rockar det fett i CAD. Sjukt mycket bättre än mitt gamla GTX580 i CAD...

Skrivet av Mizzarrogh:

Jag har också önskat det länge (de två bilderna, i allafall den första) men jag tyckte vi kan vara litet justa och ge honom tid att göra klart chassit först.
Han har lovat bilder på hela riggen sedan. De bilderna kommer att bli värt att dö för! Tror jag.

Jag får nog ta tummen ur och uppdatera galleriet med några bilder till, känner också att det är ofullständigt. Det är ju ändå ett bra tag tills nya datorn är klar...

Permalänk
Avstängd

Jo, finns ganska många trådar här om hur man kör multipla grafikkort optimalt för spel.

Personligen är jag mest sugen på porrbilder av kabeldragningen och plattorna när skärmarna är på plats (bara för att vi gillar sådan porr här...), men det brådskar inte.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Mr 3D:

1. 2 skärmar/kort, så 4st totalt. Läser du i specifikationen/databladet till grafikkortet så ser du hur många den stödjer. Kortet i sig kan ju ha 4 portar, men stödjer bara 2 portar samtidigt.

2. Lite relaterat till första frågan, läs i spec så ser du antal skärmar ett specifikt kort stödjer, äldre kort brukade stöjda bara 2 skärmar/graffe, sen med nyare kort kan det vara många fler. Men det läser du dig som sagt till på tillverkarens hemsida.

mitt GTX960 har 5 portar och jag kör nu 4 på det. Det ska vara max enligt deras hemsida.. kan jag då få 8 med 2 såna kort?? det skiljer säkert också antar jag om man kör SLI eller inte.

HD6450 flex var det enda på marknaden av de billigare korten som kunde köra 3 skärmar (digitalt dessutom) och det gjorde jag på mina båda datorerna. CF gick det inte att köra.. men att kunna köra med 2st HD6450 skulle vara mycket överraskande om det gick.

Skrivet av Mr 3D:

Fler bilder kommer nån gång.....

Som jag nämnde i svaret ovan, eftersom jag inte har SLIat mina graffen kan jag inte spela över 3 eller 4 skärmar. Dock så hade jag inte gjort det ändå, för jag spelar aldrig vid datorn. Ett Quadro FX4800 har ungefär 50% av spelprestandan jämfört emot ett GTX260... Dock så rockar det fett i CAD. Sjukt mycket bättre än mitt gamla GTX580 i CAD...

OK! Då minndes jag fel när jag snabbläste alla inlägg. Själv har jag inte spelat på 10år men har nyligen börjat spela lite Men jag visste att det var CAD-kort som du har och undrade hur mycket spelprestada de har. Du forsätter med samma grafikkort i din nya datorn antar jag?

som ovan, jag vet vilket kabelhelvete jag har så mera bilder där bak, väntar jag på med spänning

Permalänk
Casemod-mästare
Skrivet av Dual-Tjur:

mitt GTX960 har 5 portar och jag kör nu 4 på det. Det ska vara max enligt deras hemsida.. kan jag då få 8 med 2 såna kort?? det skiljer säkert också antar jag om man kör SLI eller inte.

HD6450 flex var det enda på marknaden av de billigare korten som kunde köra 3 skärmar (digitalt dessutom) och det gjorde jag på mina båda datorerna. CF gick det inte att köra.. men att kunna köra med 2st HD6450 skulle vara mycket överraskande om det gick.

OK! Då minndes jag fel när jag snabbläste alla inlägg. Själv har jag inte spelat på 10år men har nyligen börjat spela lite Men jag visste att det var CAD-kort som du har och undrade hur mycket spelprestada de har. Du forsätter med samma grafikkort i din nya datorn antar jag?

som ovan, jag vet vilket kabelhelvete jag har så mera bilder där bak, väntar jag på med spänning

Om du inte kör de i SLI så borde det funka, men kör du de i SLI tvekar jag på det.

Nah, blir nytt Quadro kort. Lika bra att köpa nytt när man ändå är igång.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker personligen att den bara blir mer intressant att läsa om då man vet att det främst är en "nyttorigg" som är kraftfull.
(Sagt av Mizza som kan fastna i att modda spel i flera dagar i sträck om man inte passar sig, har ibland kommit på mig själv att sitta och 3D cadda för den perfekta spelmodden... (det är dock inte det egentliga skälet till varför jag försöker lära mig cadprogrammen ordentligt) )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

ett ställ för skärmat för ca 90`000kr det är inte många som har. (maskinkostnad +operatör ca 1000kr/timme) men det är snyggt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Måste fråga vart du köpte grendosan du använder till strömmen.
Är ute efter liknade till min setup (med avsevärt fulare och billigare ställ)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Avstängd

Läs en bit ner så ser du...
Den finns tyverr inte att köpa.

Håller annars med om att det är den i särklass snyggaste grendosa jag sett. 8)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Grymt proffsigt, imponerad!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Riktigt grymt! Blev ju helt fantastiskt efter du färgade det. Helt klart 5/5, fast nästan så att man vill sätta lite lägre betyg för animen dock.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Otroligt snyggt gjort! Two thumbs up! A true master du är!

Visa signatur

MacBook Air 13" 2020 (i3 1030NG7 l 8GB RAM l 256GB SSD l Iris Plus)
Clevo PC50DN2 (i7 10875H l 32GB RAM l 1TB SSD l RTX 2080S Max-Q)

PS4 Pro & Nintendo Switch 2019

Permalänk