Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

val mellan bd eller cd spelare

Permalänk
Medlem

val mellan bd eller cd spelare

Hej
Provade igår med cd och dvd med en gammal dvd spelare och fick väldigt bra ljud ut ur stereon. Är nu iväg för att köpa en ny spelare. Då kommer frågan vad är bäst alternativ. Jag kommer mest spela musik. Har spanat på en Primare CD22 som skall finnas för ca 6k i en butik som jag har tänkt besöka. Ellr vad anser folket är bäst. Det kommer kopplas till en stereoförstärkare som även har en inbyggd dac.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När det kommer till CD-spelare så vet i tusan om man tjänar så mycket på att köra en dyr spelare. Mitt fokus hade istället lagt på att försöka hitta en spelare som antingen håller väldigt länge eller har väldigt bra funktioner, typ som inbyggd media spelare, USB dac osv.

Det är ju i grunden bara 3 saker man ska kolla på.
1. Är läsaren av god kvalité som håller länge? Det finns mycket mekaniska delar i läsare som lätt går sönder och lasern kan tappa styrka med tiden så detta är lätt den viktigaste biten av en CD-spelare.
2. Finns de funktioner du kräver på den? Finns ingen poäng att köpa en CD-spelare som bara är en CD-spelare egentligen, försök klämma in funktioner i spelaren, nätverksspelare, USB dac med mera. Vill du ha hörslursförstärkare direkt i spelaren?
3. Är DACen bra? En kass DAC innebär att apparaten drar på sig så mycket störningar och ljudkvalitén blir sämre.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du en riktigt bra stereo med en bra DAC är ju valet av CD spelare ganska oviktigt tycker jag. Det är klart att om man köper en tung CD spelare som är maximalt skärmad och har balanserade anslutningar kanske man kan märka en skillnad jämför med EPA cdspelaren för 220 kr.
Jag själv köpte Marantz BD 5007 bluerayspelare därför att den fått väldigt bra betyg för just ljudegenskaperna som CD spelare. Att den dessutom är riktigt bra som DVD och Bluerayspelare med är ju bara bonus.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Tänkt koppla ihop till en Hegel H80. Primare spelaren är nersatt och har kostat över 10k innan, det är den jag har tänkt ifall det finns.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hittade inget vettigt för 6k. Besökte två butiker och ingen hade något i lager. Provade en Rega Apollo-R som Lät sådär med dynaudio högtalare. Tydligen beställa, vet bara inte vad. Sjukt jobbigt att inte hitta något. Kanske man bara ska gå på en billig från Yamaha och sedan koppla spelaren via coax.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Hittade inget vettigt för 6k. Besökte två butiker och ingen hade något i lager. Provade en Rega Apollo-R som Lät sådär med dynaudio högtalare. Tydligen beställa, vet bara inte vad. Sjukt jobbigt att inte hitta något. Kanske man bara ska gå på en billig från Yamaha och sedan koppla spelaren via coax.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du redan en dedikerad DAC? Det finns ett alternativ då som eventuellt kan göra söknadet enklare, leta efter en CD-transporter, det är en spelare som inte har en DAC, utan skickar signalen vidare till en extern DAC så du vet att du får den ljudprofil som din DAC har. Musical Fidelity M1 CDT är en som hamnar strax över din budget men som kan vara intressant att ta en titt på. Besväret med CD-transporter är att de typ är helt avskalade, man får sällan några extra funktioner än just CD-spelare.

Du akn ju även försöka hitta spelare som har digital ljudutgång, då kan du också koppla den till din egna DAC och så sätt få samma funktion som en CD-transporter fast oftast med fler funktioner.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Har du redan en dedikerad DAC? Det finns ett alternativ då som eventuellt kan göra söknadet enklare, leta efter en CD-transporter, det är en spelare som inte har en DAC, utan skickar signalen vidare till en extern DAC så du vet att du får den ljudprofil som din DAC har. Musical Fidelity M1 CDT är en som hamnar strax över din budget men som kan vara intressant att ta en titt på. Besväret med CD-transporter är att de typ är helt avskalade, man får sällan några extra funktioner än just CD-spelare.

Du akn ju även försöka hitta spelare som har digital ljudutgång, då kan du också koppla den till din egna DAC och så sätt få samma funktion som en CD-transporter fast oftast med fler funktioner.

Är lite inne på sista alternativet om jag inte hittar något intressant. Får tänka lite till.

Skickades från m.sweclockers.com