SSD-priser på uppgång till följd av brist på NAND-flashminne

Permalänk
Melding Plague

SSD-priser på uppgång till följd av brist på NAND-flashminne

Sandisks tillverkningsproblem skapar global brist på NAND-flashminne som används i SSD-enheter, någonting som gör att konkurrenten Micron ser att tillfälle att höja priserna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

3d nand är det som krävs.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

15nm? inget man ska stoppa i en SSD i alla fall. Inte med TLC i alla fall, MLC är det tveksamt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skäggig legend

Jag börjar faktiskt känna att mina 256 håller på att ta slut, jag vill ha en 500GB+ disk till spel och min 256 till windows, program (speciellt lightroom) etc. Detta var ju inte så trevligt

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Har en 512 för spel och har bara fyllt den till hälften. Kommer inte behöva större på flera år

Permalänk

Tycker allting har blivit dyrare sen dollarn började stiga och nu detta.

Fattas bara en översvämning i någon DRAM fabrik också för att det ska vara riktigt illa.

Vill själv skaffa en 256GB SSD att ha spelen på men priserna är för höga som det är nu.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jaha Sandisk.. Nu kanske det är dags att komma med i matchen och anpassa sig till moderna tillverkningstekniker? Det är ju ingen som tvingar er att fortsätta i 2D när alla andra kör 3D.. Och 15nanometer i en minnelcell? Inte undra på att det är dålig yield på dem. Oj oj oj.. En femåring skulle kunna driva verksamheten bättre än vad ni gör. Clowner säger jag.

Annars kan man ju alltid fixa prishöjning med jordbävningar och översvämmningar, om det nu inte skulle funka att klänga sig fast vid stenåldersteknik menar jag

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tycker allting har blivit dyrare sen dollarn började stiga och nu detta.

Fattas bara en översvämning i någon DRAM fabrik också för att det ska vara riktigt illa.

Vill själv skaffa en 256GB SSD att ha spelen på men priserna är för höga som det är nu.

1300 får du en bra 240gig för så de är billigare nu än 2013 när jag gav 1600. Sen får du tänka på copyswed avgiften o skit så importera gärna från utlandet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

1300 får du en bra 240gig för så de är billigare nu än 2013 när jag gav 1600. Sen får du tänka på copyswed avgiften o skit så importera gärna från utlandet.

Senast jag rekommenderade en SSD disk var det Crucial MX100 256GB för under 900 kronor. Så det har definitivt blivit väldigt mycket dyrare.

Skrivet av Ozzed:

Jaha Sandisk.. Nu kanske det är dags att komma med i matchen och anpassa sig till moderna tillverkningstekniker? Det är ju ingen som tvingar er att fortsätta i 2D när alla andra kör 3D.. Och 15nanometer i en minnelcell? Inte undra på att det är dålig yield på dem. Oj oj oj.. En femåring skulle kunna driva verksamheten bättre än vad ni gör. Clowner säger jag.

Annars kan man ju alltid fixa prishöjning med jordbävningar och översvämmningar, om det nu inte skulle funka att klänga sig fast vid stenåldersteknik menar jag

De har 3D NAND på gång precis som de andra.

http://www.anandtech.com/show/9113/toshiba-announces-48layer-...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Senast jag rekommenderade en SSD disk var det Crucial MX100 256GB för under 900 kronor. Så det har definitivt blivit väldigt mycket dyrare.

Tog bara första bästa på Kjell.com där jag brukar köpa mina ssd. Men just den disken du pratar om kostar 1049kr just nu så knappast väldigt mycket dyrare. Köp nu om du är sugen om 1 år kommer du inte tänka "fan skulle sparat de 150kr o köpt tvål"

Sen finns det 240 eller 56 för under 1000kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Senast jag rekommenderade en SSD disk var det Crucial MX100 256GB för under 900 kronor. Så det har definitivt blivit väldigt mycket dyrare.

Lite har det gått upp minsann men NetonNet har en Kingston SSDnow300 240 GB för 890 kr, så det finns fortfarande relativt billiga modeller. Håller dock med om att det ett tag kändes som att 512 GB skulle vara under tusenlappen inom ett halvår men det prisraset tog visst stopp tyvärr..

EDIT: Kom på att det kanske var just denna modell som Kingston förstört med annat NAND, i så fall ska den undvikas :-/ Men finns andra märken strax under 1000 kr, det vill säga strax under 4 kr/GB

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Tur att man precis köpt två st 500GB 850 EVO då

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tog bara första bästa på Kjell.com där jag brukar köpa mina ssd. Men just den disken du pratar om kostar 1049kr just nu så knappast väldigt mycket dyrare. Köp nu om du är sugen om 1 år kommer du inte tänka "fan skulle sparat de 150kr o köpt tvål"

Sen finns det 240 eller 56 för under 1000kr.

De jag håller koll på nu är Crucial MX/BX 100 samt OCZ Arc 100 de ligger runt tusenlappen. Skulle gärna vilja att priserna går ner men det ser mörkt ut på den punkten. Jo jag håller med dig lutar allt mer mot att man ska slå till snart eftersom priserna inte verkar ändras.

Skrivet av Videoapan:

Lite har det gått upp minsann men NetonNet har en Kingston SSDnow300 240 GB för 890 kr, så det finns fortfarande relativt billiga modeller. Håller dock med om att det ett tag kändes som att 512 GB skulle vara under tusenlappen inom ett halvår men det prisraset tog visst stopp tyvärr..

EDIT: Kom på att det kanske var just denna modell som Kingston förstört med annat NAND, i så fall ska den undvikas :-/ Men finns andra märken strax under 1000 kr, det vill säga strax under 4 kr/GB

Jag hade också mina förhoppningar på 512GB diskar men det lär knappast hända som det är nu. Har sett den Kingston men precis som du säger kanske den har de dåliga NAND minnena och då är den inget man vill slå till på.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Så var det dags igen. Tydligen hade SSD'erna blivit för billiga, alternativt sitter de med stora lager av NAND-minnen och hotar med prishöjning för att bli av med dem, till förmån för 3D-NAND.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Att ha något "på gång" innebär ju dock inte lägre priser för kunden. De lär gråta krokodiltårar och tälja guld ur sin dåliga yield så länge det bara går.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag börjar faktiskt känna att mina 256 håller på att ta slut, jag vill ha en 500GB+ disk till spel och min 256 till windows, program (speciellt lightroom) etc. Detta var ju inte så trevligt

Samma här, 256GB känns för litet och 500GB känns fortfarande för dyrt. Sitter här å trycker på 3st smurfdiskar

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Tycker allting har blivit dyrare sen dollarn började stiga och nu detta.

Det är väl mer att kronan har sjunkit mot de flesta valutor pga räntedumpning av riksbanken. Det här ska alltså leda till att skapa fler jobb i sverige. Någon påminn mig om hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Dollarn,copyswede o nu detta
Tur att man inte behöver ny dator iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Det är väl mer att kronan har sjunkit mot de flesta valutor pga räntedumpning av riksbanken. Det här ska alltså leda till att skapa fler jobb i sverige. Någon påminn mig om hur?

Skickades från m.sweclockers.com

I korthet går det ut på att riksbankens mål är att inflationen skall vara 2%, men det är den inte nu. Vi har haft en pendling mellan inflation och deflation som gjort att konsumenterna håller i pengarna. Men genom att sänka räntan, som resulterar i dyrare valutaväxlingar, i kombination med att näst intill garantera ytterligare sänkningar, som då leder till ytterligare dyrare valutaväxlingar, hoppas man att folk ska köpa idag, eftersom det garanterat är dyrare imorgon. Så kortfattat kan man väl säga att det är lika bra att slå till nu för billigare blir det aldrig mer. Mysiga dollarnivåer på 6,30 är förbi för gott.

Riksbanken har tidigare haft ett fokus på en stabil marknad, men dess uttalade mål är 2% inflation.. Just nu är inflationen 0.1% och räntan ligger på -0.25% så man kan ju bara spekulera i hur mycket mer riksbanken måste sänka för att nå 2%, och hur det kommer påverka dollarn. Jag tror vi kommer få se dollarpriser uppåt 12-13Kr.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Det är väl mer att kronan har sjunkit mot de flesta valutor pga räntedumpning av riksbanken. Det här ska alltså leda till att skapa fler jobb i sverige. Någon påminn mig om hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Höjda skatter, minskat rot, indragna löften osv. Skönt att slippa Alliansstyre med bra ekonomi, vem behöver det liksom?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I korthet går det ut på att riksbankens mål är att inflationen skall vara 2%, men det är den inte nu. Vi har haft en pendling mellan inflation och deflation som gjort att konsumenterna håller i pengarna. Men genom att sänka räntan, som resulterar i dyrare valutaväxlingar, i kombination med att näst intill garantera ytterligare sänkningar, som då leder till ytterligare dyrare valutaväxlingar, hoppas man att folk ska köpa idag, eftersom det garanterat är dyrare imorgon. Så kortfattat kan man väl säga att det är lika bra att slå till nu för billigare blir det aldrig mer. Mysiga dollarnivåer på 6,30 är förbi för gott.

Riksbanken har tidigare haft ett fokus på en stabil marknad, men dess uttalade mål är 2% inflation.. Just nu är inflationen 0.1% och räntan ligger på -0.25% så man kan ju bara spekulera i hur mycket mer riksbanken måste sänka för att nå 2%, och hur det kommer påverka dollarn. Jag tror vi kommer få se dollarpriser uppåt 12-13Kr.

Med tanke på att du är synsk så borde du garanterat jobba på riksbanken. "6,30 är förbi för gott." Det kommer antagligen dröja länge innan vi ser så låga nivåer på dollarkursen igen, men att säga att det är för gott tycker jag känns en smula lustigt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Med tanke på att du är synsk så borde du garanterat jobba på riksbanken. "6,30 är förbi för gott." Det kommer antagligen dröja länge innan vi ser så låga nivåer på dollarkursen igen, men att säga att det är för gott tycker jag känns en smula lustigt

Farför är det "lustigt"? Både Sveriges Riksbank och Amerikanska Centralbanken verkar ju nyligen ha insett att har man inflationsmål som riktmärke så måste man hålla sig till det om ekonomin inte ska stanna av. Lägg därtill att Sverige är starkt exportberoende, vilket innebär att en stark Krona är rena mardrömmen för exportindustrin, och därmed jobben. Vi har en arbetslöshet som pendlar mellan 7-8%.. Det tror jag inte kommer tolereras bara för att vi tycker det är kul att köpa billig hårdvara.

Det är helt enkelt pissdåligt på alla sätt för ekonomin att kronan är så stark som den är.

Se'n är jag knappast synsk. Möjligen Cynisk. Men jag kan min ekonomi

Samma sak med oljepriset. Folk har skrikit om att "Snart kommer en rekyl och vi kommer se priser uppåt $130 per fat igen.. Jo tjena. Man ska inte lägga in det som vore kortsiktigt bäst för privatekonomin när man försöker lista ut hur Sveriges och den globala ekonomin kommer att se ut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Farför är det "lustigt"? Både Sveriges Riksbank och Amerikanska Centralbanken verkar ju nyligen ha insett att har man inflationsmål som riktmärke så måste man hålla sig till det om ekonomin inte ska stanna av. Lägg därtill att Sverige är starkt exportberoende, vilket innebär att en stark Krona är rena mardrömmen för exportindustrin, och därmed jobben. Vi har en arbetslöshet som pendlar mellan 7-8%.. Det tror jag inte kommer tolereras bara för att vi tycker det är kul att köpa billig hårdvara.

Det är helt enkelt pissdåligt på alla sätt för ekonomin att kronan är så stark som den är.

Se'n är jag knappast synsk. Möjligen Cynisk. Men jag kan min ekonomi

Samma sak med oljepriset. Folk har skrikit om att "Snart kommer en rekyl och vi kommer se priser uppåt $130 per fat igen.. Jo tjena. Man ska inte lägga in det som vore kortsiktigt bäst för privatekonomin när man försöker lista ut hur Sveriges och den globala ekonomin kommer att se ut.

Ingen kan förutspå framtiden, även om det finns en logisk och reell utveckling så kan utomstående saker som krig, naturkatastrofer... ja, you name it förändra allt väldigt drastiskt Jag säger inte att du har fel, bara att det lät kul att du uttalade dig så tvärsäkert att vi ALDRIG kommer komma till samma nivåer

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I korthet går det ut på att riksbankens mål är att inflationen skall vara 2%, men det är den inte nu. Vi har haft en pendling mellan inflation och deflation som gjort att konsumenterna håller i pengarna. Men genom att sänka räntan, som resulterar i dyrare valutaväxlingar, i kombination med att näst intill garantera ytterligare sänkningar, som då leder till ytterligare dyrare valutaväxlingar, hoppas man att folk ska köpa idag, eftersom det garanterat är dyrare imorgon. Så kortfattat kan man väl säga att det är lika bra att slå till nu för billigare blir det aldrig mer. Mysiga dollarnivåer på 6,30 är förbi för gott.

Riksbanken har tidigare haft ett fokus på en stabil marknad, men dess uttalade mål är 2% inflation.. Just nu är inflationen 0.1% och räntan ligger på -0.25% så man kan ju bara spekulera i hur mycket mer riksbanken måste sänka för att nå 2%, och hur det kommer påverka dollarn. Jag tror vi kommer få se dollarpriser uppåt 12-13Kr.

Jag har inte gjort någon större efterforskning på ämnet men jag tror att den stora anledning handlar om export/import. Sverige var ett av de länder som tog sig igenom 2009 års finanskris väldigt bra. Detta till stor del tack vara väldigt bra finanspolitik från Alliancen. Problemet med att gå bra när det går dåligt för alla andra är att kronan blev väldigt stark. Detta är sjukt bra för privatpersoner som gillar att köpa saker, för det betyder billigare priser på importerade varor, t.ex ebay och hemelektronik etc. Nackdelen är att Sverige vill ha ett penningflöde som flyttar in mer pengar i landet än det går ut och med dyrare krona blir vår arbetskraft (som redan är dyr pga av sociala strukturer etc) ännu dyrare. För att vända detta så försvagar vi medvetet kronan vilket gör att vi blir en billigare försäljare av varor och tjänster.

Tänk bara om ett företag ska köpa 100 ton pappersmassa från svenska skogar. Att kronan nu är 20-30-40% svagare än 3 år tidigare gör VÄLDIGT mycket på hur attraktivt det är att handla. Företagen får exportera mera, vilket gör att de behöver anställa fler arbetare = lägre arbetslöshet för Sverige = bra för Sverige.

Som sagt, ingen expert. Men hyfsat säker på att det är det här det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Ingen kan förutspå framtiden, även om det finns en logisk och reell utveckling så kan utomstående saker som krig, naturkatastrofer... ja, you name it förändra allt väldigt drastiskt Jag säger inte att du har fel, bara att det lät kul att du uttalade dig så tvärsäkert att vi ALDRIG kommer komma till samma nivåer

Jo jag förstår hur du menar. "Aldrig mer" ör väl att ta i när det är ett begrepp som inbegriper resten av evigheten.

Krig och naturkatastrofer brukar förövrigt stärka dollarn, då den är "de facto" standard tack vare att all olja handlas i dollar. Ta t. ex 2001, när dollarn legat stabilt runt 8,50 ganska länge. 9/11 händer och dollarn går upp till 10Kr i rekordfart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

På 70- och 80-talet "löste" man det genom att devalvera kronkursen. Man bestämde växelkursen politiskt. Tror inte det går att göra så nu för tiden. Nu gör man indirekta devalveringar istället, att genom andra åtgärder exempelvis med räntan se till att kronans kurs blir låg. Då blir svenska varor billiga på världsmarknaden eftersom man får fler kronor för varje dollar. Samtidigt minskar efterfrågan på importerade varor och det går bättre för svensk industri (men på ett konstlat sätt kan jag tycka).

Har själv märkt att det numera är bättre att köpa saker i Euro än i dollar eller pund när man söker bästa priser på ebay. Samma vara på ebay kan alltså vara billigare om man söker på ebay.de jämfört med uk med priser i pund eller vanliga ebay med priserna i dollar. Detta har gjort att mina senaste inköp kommit från tyskland. Den relativt låga euro-kursen har alltså gynnat tyskland framför USA/England när det gäller mina egna inköp. Samma sak borde gälla kunder i utlandet när de kollar priser i Sverige jämfört med andra länder.

Tror att även euron stärkts mot svenska kronan på sistone men skillnaden är mindre jämfört mot andra valutor. Verkar som att Sverige är tvingade att anpassa oss mot euron som om vi vore med i EMU. Jag kan tycka det vore bättre vi gick med i EMU på riktigt istället så att vi fick Euro även i Sverige.

Visst kan det bli brist på minneskretsar som gör att SSD-priserna tillfälligt går upp. Men på sikt lär utvecklingen gå framåt så det blir lägre priser på SSD-diskar. Sällan lönt att panikhandla för att priserna kortsiktigt ska gå upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I korthet går det ut på att riksbankens mål är att inflationen skall vara 2%, men det är den inte nu. Vi har haft en pendling mellan inflation och deflation som gjort att konsumenterna håller i pengarna. Men genom att sänka räntan, som resulterar i dyrare valutaväxlingar, i kombination med att näst intill garantera ytterligare sänkningar, som då leder till ytterligare dyrare valutaväxlingar, hoppas man att folk ska köpa idag, eftersom det garanterat är dyrare imorgon. Så kortfattat kan man väl säga att det är lika bra att slå till nu för billigare blir det aldrig mer. Mysiga dollarnivåer på 6,30 är förbi för gott.

Riksbanken har tidigare haft ett fokus på en stabil marknad, men dess uttalade mål är 2% inflation.. Just nu är inflationen 0.1% och räntan ligger på -0.25% så man kan ju bara spekulera i hur mycket mer riksbanken måste sänka för att nå 2%, och hur det kommer påverka dollarn. Jag tror vi kommer få se dollarpriser uppåt 12-13Kr.

Att sänka kronkursen för att öka exporten är jag helt med på. Det är den blinda fixeringen på 2 % inflation som gör mig tokig. Ett mått som är extremt godtyckligt, och som dessutom rensar för inflation i dess konstruktion. Går priser på kött upp så viktar man bort kött med exempelvis kyckling, med resonemanget att färre folk kommer köpa kött pga prisuppgången. Stämmer förvisso i sak, men inflationen fångar man inte. Och sedan att inte räkna med huspriser, vilket är den enskilt största posten som betyder mest för folks privatekonomi.. Jaja, nu har vi målat in oss i ett lågräntehörn med allt vad det innebär. Höjd ränta -> ingen har råd att konsumera -> ekonomin sjunker -> sänkt ränta.

Just det SSD var det, bra grejer, alla borde ha en

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Att sänka kronkursen för att öka exporten är jag helt med på. Det är den blinda fixeringen på 2 % inflation som gör mig tokig. Ett mått som är extremt godtyckligt, och som dessutom rensar för inflation i dess konstruktion. Går priser på kött upp så viktar man bort kött med exempelvis kyckling, med resonemanget att färre folk kommer köpa kött pga prisuppgången. Stämmer förvisso i sak, men inflationen fångar man inte. Och sedan att inte räkna med huspriser, vilket är den enskilt största posten som betyder mest för folks privatekonomi.. Jaja, nu har vi målat in oss i ett lågräntehörn med allt vad det innebär. Höjd ränta -> ingen har råd att konsumera -> ekonomin sjunker -> sänkt ränta.

Just det SSD var det, bra grejer, alla borde ha en

Skickades från m.sweclockers.com

Mjae... Om Sverige blir attraktivare som exportland så kommer ju fler jobb skapas, vilket innebär att fler tjänar mer pengar och kan konsumera, vilket ökar efterfrågan på varor och tjänster, vlket i sig driver upp priserna, och en "hälsosam" inflation är åter ett faktum.. Det är väl så det är tänkt ungefär. Se'n står det också att det finns en tolerans på +-1%. Men att låg och stabil inflation är bra är de flesta nog överens om. Annars håller ju folk i pengarna och drivet i ekonomin stannar av och leder till massarbetslöshet och så vidare.

Men absolut. SSD borde alla ha. Det finns ingen som idag har en mekanisk hårddisk som boot-disk som inte skullefå ökad livskvalitet om den byttes ut om en SSD. Till och med de billigaste SSD'erna klår ju hårddiskar med hästlängder.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mjae... Om Sverige blir attraktivare som exportland så kommer ju fler jobb skapas, vilket innebär att fler tjänar mer pengar och kan konsumera, vilket ökar efterfrågan på varor och tjänster, vlket i sig driver upp priserna, och en "hälsosam" inflation är åter ett faktum.. Det är väl så det är tänkt ungefär. Se'n står det också att det finns en tolerans på +-1%. Men att låg och stabil inflation är bra är de flesta nog överens om. Annars håller ju folk i pengarna och drivet i ekonomin stannar av och leder till massarbetslöshet och så vidare.

Men absolut. SSD borde alla ha. Det finns ingen som idag har en mekanisk hårddisk som boot-disk som inte skullefå ökad livskvalitet om den byttes ut om en SSD. Till och med de billigaste SSD'erna klår ju hårddiskar med hästlängder.

För att spenderar behöver man pengar också

Jag tänkt göra ett större köp, men har inte ekonomin idag att göra det. För mig hjälper det inte om räntan är på -100% om inte jag får betalt för att låna i för sig då

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Men absolut. SSD borde alla ha. Det finns ingen som idag har en mekanisk hårddisk som boot-disk som inte skullefå ökad livskvalitet om den byttes ut om en SSD. Till och med de billigaste SSD'erna klår ju hårddiskar med hästlängder.

Fast inte i kvalite och driftsäkerhet väl?
Jag tänkte på att många entusiastmaskiner idag i prissklassen 2-300 tusen fortfarande har mekaniska hårddiskar i ett san.
Det finns speciallösningar där sanet känner av vad som används mest och flyttar detta till SSD diskar, men då kommer prisklassen att stiga runt 100tusen till. (jag personligen har ej grejat med detta, men hört folk som har beställt en sådan dator)

Nå SSD måste ner i pris, runt 256GB är det som vanligt folk idag klarar sig med som bootdisk, dessa hårddiskar är tyvärr för dyra för lågprismaskiner idag. Dessutom ska man ha en bärbar så har man ofta bara en hårddisk och då är 256GB snålt. Om vi tar vanligt folk som lagrar allt på sin lokala hårddisk så behöver de billigare ssd diskarna nog upp i 1TB. (lite film, något spel etc, 1TB går fort)

Att sveriges ekonomi och politik går åt skogen så är det bara att göra som politikerna säger till oss, gillar ni inte läget så ta era arbeten mer er och flytta till ett annat land som Norge, Danmark etc.