Podcast 36: "Tankar om Crossfire och SLI"

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av sAAb:

Hur tänker ni på Sweclockers när artikeln berättar att man rapporterat AMD:s problem till AMD men anser att när nVidias top-of-the-line-kort har samma magnitud av problem så rör det sig fortfarande om "en för förutsättningarna mjuk upplevelse"? Mycket underligt. Kommentar?

Tror du missuppfattar. För Tomb Raider handlar det om en ren bugg i Catalyst, inte om renderingstiderna i sig. Man måste alltså manuellt öppna kontrollpanelen och slå av frame pacing för att få rätt prestanda, annars låses bildfrekvensen till 60 fps. Det är den buggen vi har rapporterat till AMD.

I övrigt är det som Pez säger, vi gör en subjektiv bedömning oavsett vad graferna visar. I just fallet Tomb Raider handlar det dock om ett annat problem som vi inte stött på innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Mycket intressant podcast! Jag kan bara hålla med er. När jag kommer hem efter jobbet och ska lira - då ska det bara fungera. Jag körde Crossfire med två HD 5770 för några år sedan. Den upplevelsen (micro-stutter i Fallout 3, blinkande texturer i Empire: Total War etc etc) fick mig att inte vilja ta i flerkorts-lösningar med tång. Vette fan om jag orkar prova igen... Nej, det blir nog ett 390X hellre en att våga sig på att köra GTX 780 i SLI.

Jag hade själv två 5850 som jag körde. Kommer ta en väldigt lång tid innan jag ens funderar på att köra två kort igen. Så mycket problem och krångel som uppstår med två kort. Det blev så att jag bytte till ett GTX 680 när det kom, som på pappret var runt 15-20% bättre än 2st 5850 om jag inte minns fel. Det kostade väl typ 5000kr när jag köpte det. Värt varenda krona då den faktiska skillnanden i spelupplevelse var gigantisk när man slapp micro stuttering, blinkande texturer, blinkande skuggor, väldigt dålig prestanda i vissa spel, och andra problem som kommer med att köra fler kort. Visst, när det väl fungerar så är prestandan svinbra. Men det är på tok för mycket problem för att jag ska orka hålla på med att köra två kort. Vill jag ha bra prestanda köper jag ett topp of the line kort istället, det ger mer mycket mer spelglädje för pengarna.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tror du missuppfattar. För Tomb Raider handlar det om en ren bugg i Catalyst, inte om renderingstiderna i sig. Man måste alltså manuellt öppna kontrollpanelen och slå av frame pacing för att få rätt prestanda, annars låses bildfrekvensen till 60 fps. Det är den buggen vi har rapporterat till AMD.

I övrigt är det som Pez säger, vi gör en subjektiv bedömning oavsett vad graferna visar. I just fallet Tomb Raider handlar det dock om ett annat problem som vi inte stött på innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för svaret!

Som andra har nämnt, det framgick i artikeln vad som var vad, om man hade läst den mer noggrannt än vad jag hade gjort.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Tackar för podden, hoppas att SLI/CF fungerar bättre med DX12 speciellt med 4K. Ser fram emot era tester OCH era åsikter det när det blir aktuellt. Tack vare er så kommer jag vänta med SLI/CF tills det blir mer moget.

Permalänk

Bra podcast! Passar när ni ska prata lite friare och skönt att ha i bakgrunden när man gör annat. Mer sånt

Permalänk

Grymt roligt att ni har börjat köra lite mer med podcasts igen! Jag tycker att ni har hittat väldigt rätt angående vad ni ska ta upp i podcastsen.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem

Veckans tips var ju helt klart fjädrar i riset - "bara att stoppa ner dom när det är klart så sticker dom upp..."
Ungarna kommer att älska det....

Intressant diskussion - jag har nog haft tur med mina dubbla 7870 för jag har aldrig haft några problem i vare sig BF3/4, DA:I eller Skyrim och med den generationen så fick jag nog bättre prestanda för pengarna än ett singelkort från den tiden.
Det jag tar med mig är nog att FreeSync och cfx inte ännu lirar så jag ser fram emot första testet av 380/390(X)!

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive