Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det är för att dom simulerar vartenda invånare i spelet. Skulle dom ha ett riktigt antal personer så skulle nog spelmotorn inte hålla.

Sen är ju dom simulerade invånarna ute och rör på sig nästan hela tiden också, en normal befolkning är ju inne i byggnader större delen av dygnet.

Förstår dock inte varför man inte bara sätter en extra nolla bakom invånarantalet i interface'et det är liksom inte svårare än så är det rätt förhållande till stadens storlek, det står 300000 men det simuleras bara 30000 synliga figurer i staden som man kan se. Den kan man säga att det är 30000 actors när man läser invånarantalets tooltip.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Gnäll mer? Garanterat ett av 2015 års bästa spel, utvecklat av en jätteliten studio, modsupport och stor community.

Och du whinar över lite små, tillfälliga problem?

Den här inställningen att det är "OK" att spel inte fungerar för att det är en "fin liten indie studio" som har gjort spelet är en av de mest skadliga inställningarna som finns i spelvärlden. Så klart är det exakt lika oacceptabelt att ett spel inte fungerar oavsätt om det är EA eller 2 snubbar i ett garage som har gjort spelet.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Förstår dock inte varför man inte bara sätter en extra nolla bakom invånarantalet i interface'et det är liksom inte svårare än så är det rätt förhållande till stadens storlek, det står 300000 men det simuleras bara 30000 synliga figurer i staden som man kan se. Den kan man säga att det är 30000 actors när man läser invånarantalets tooltip.

för paradox och colossal vill inte göra en simcity då är det bättre att ha "ärliga" siffror

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

för paradox och colossal vill inte göra en simcity då är det bättre att ha "ärliga" siffror

Hmm, förstår inte vad du menar... siffrorna är ju inte direkt ärliga här heller. Du har ett 10 vånings hus där det bor 24 familjer i Cities Skylines t.ex, hur ärliga är de siffrorna i jämförelse med verkligheten där ett typiskt fler våningshus har 3-4 lägenheter per våning så det hade egentligen varit 30-40 familjer i ett sådant hus. Man har ju valt vad man ska använda för siffror och det skrevs innan, om jag har en stad på 3000 invånare betyder det att i min stad rör det sig 3000 synliga figurer runt i bilar, till fots, i tåg, båtar osv, men alla människor i en stad är inte alltid på språng. Människor spenderar ju den mesta av sin tid inomhus, så att ha 30000 invånare men bara 3000 synliga figurer är ju fullt resonabelt... vad är det som är så oärligt med det?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Hmm, förstår inte vad du menar... siffrorna är ju inte direkt ärliga här heller. Du har ett 10 vånings hus där det bor 24 familjer i Cities Skylines t.ex, hur ärliga är de siffrorna i jämförelse med verkligheten där ett typiskt fler våningshus har 3-4 lägenheter per våning så det hade egentligen varit 30-40 familjer i ett sådant hus. Man har ju valt vad man ska använda för siffror och det skrevs innan, om jag har en stad på 3000 invånare betyder det att i min stad rör det sig 3000 synliga figurer runt i bilar, till fots, i tåg, båtar osv, men alla människor i en stad är inte alltid på språng. Människor spenderar ju den mesta av sin tid inomhus, så att ha 30000 invånare men bara 3000 synliga figurer är ju fullt resonabelt... vad är det som är så oärligt med det?

Jag hade ingen aning om att det var en verklighets simulator!
Men om du mår bättre av en arbiträr 0 så är det bara att fantisera eller kanske du kan modda in det?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Miney:

Såhär ser min stad ut för tillfället, har dock rejäla problem med bil- och tågtrafik...
Får skylla på att det är min första stad och att jag inte lärt mig hur man dirigerar trafiken än.

Gillar din andra bild!

Skrivet av jesusbarnet:

Jag hade ingen aning om att det var en verklighets simulator!
Men om du mår bättre av en arbiträr 0 så är det bara att fantisera eller kanske du kan modda in det?

Varför så nedlåtande?

Hur som helst, snart spelat i 30h och har bara ca 40k innevånare. Är jag bara långsam eller har jag OCD gällande trafiken?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marinlik:

Så klart är det exakt lika oacceptabelt att ett spel inte fungerar oavsätt om det är EA eller 2 snubbar i ett garage som har gjort spelet.

Du har ingen verklighetsuppfattning.

Självklart är det enorm skillnad på en gigantisk koncern, som omsätter hundratals miljoner dollar, och en indie-utvecklare.

Att ställa samma krav på de båda är fullständigt orimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arazand:

Förstår dock inte varför man inte bara sätter en extra nolla bakom invånarantalet i interface'et det är liksom inte svårare än så är det rätt förhållande till stadens storlek, det står 300000 men det simuleras bara 30000 synliga figurer i staden som man kan se. Den kan man säga att det är 30000 actors när man läser invånarantalets tooltip.

Vad spelar det för roll?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

Jag hade ingen aning om att det var en verklighets simulator!
Men om du mår bättre av en arbiträr 0 så är det bara att fantisera eller kanske du kan modda in det?

Igen, jag förstår inte hur en siffra hit och dit kan bli en lögn så som du sa ifrån början. Jag vill förstå vad du mena med "för paradox och colossal vill inte göra en simcity då är det bättre att ha "ärliga" siffror" och du skriver nu är det en arbitär siffra... nyligen var det en ärlig siffra.

Angående verklighets simulator saxar jag detta ifrån Steam och Cities: Skyline's sida:

Citat:

Cities: Skylines is a modern take on the classic city simulation. The game introduces new game play elements to realize the thrill and hardships of creating and maintaining a real city whilst expanding on some well-established tropes of the city building experience.

Notera att jag fortfarande tycker om detta spelet väldigt mycket och spelar det väldigt ofta. Det är mer vad du menar som jag ville veta. På vilket sätt skulle ändra en siffra ifrån vad det är nu till en mer korrekt siffra vara samma sak som de gjorde i SimCity 2013? Det är vad jag vill förstå. Det är ditt resonemang jag vill förstå, spelskaparnas resonemang förstår jag redan.

Skrivet av nackskägg:

Vad spelar det för roll?

Ingen direkt, det är subjektivt, jag tycker det är roligare när siffrorna stämmer mer överens med hur saker ser ut. Hur många lägenheter/hushåll finns det i detta 23 vånings hus?

23 våningar men 26 hushåll? Spelar det någon roll för spelet? Nej, knappast det spelar ingen roll, annars hade jag ju inte suttit och spelat det dagarna i enda. Men det är ju fortfarande inte korrekt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Du har ingen verklighetsuppfattning.

Självklart är det enorm skillnad på en gigantisk koncern, som omsätter hundratals miljoner dollar, och en indie-utvecklare.

Att ställa samma krav på de båda är fullständigt orimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det absolut lägsta kravet man kan ställa är att spelet fungerar. Det är den absoluta botten. Det går inte att sätta ett lägre krav. Självklart går det kravet att ställa när man har betalat oavsätt om det är 1000 pers som jobbar med spelet, eller 2 personer.

Man kan så klart ha översikt med att det finns färre funktioner, spelen är kortare, eller grafiken sämre. Sånt får man räkna med för billigare spel av mindre studios. Men att säga att det är helt lugnt att ett spel inte fungerar, och att folk inte får klaga på detta faktum är helt bissarrt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Igen, jag förstår inte hur en siffra hit och dit kan bli en lögn så som du sa ifrån början. Jag vill förstå vad du mena med "för paradox och colossal vill inte göra en simcity då är det bättre att ha "ärliga" siffror" och du skriver nu är det en arbitär siffra... nyligen var det en ärlig siffra.

Den där "nollan" du vill lägga till som är godtycklig inte det faktiska simulerade innevånarna

Skrivet av Arazand:

Angående verklighets simulator saxar jag detta ifrån Steam och Cities: Skyline's sida:

då måste jag säga att dom gjort ett dåligt jobb inga natt och dag cykel årstider osv

Skrivet av Arazand:

Notera att jag fortfarande tycker om detta spelet väldigt mycket och spelar det väldigt ofta. Det är mer vad du menar som jag ville veta. På vilket sätt skulle ändra en siffra ifrån vad det är nu till en mer korrekt siffra vara samma sak som de gjorde i SimCity 2013? Det är vad jag vill förstå. Det är ditt resonemang jag vill förstå, spelskaparnas resonemang förstår jag redan.

sim city fick mycket kritik då de åtminstone gav intrycket av att alla sims vara simulerade vilket dem kanske vara men dem vara icke visuellt representerade
colossal resonemang som du redan påstår dig förstå: https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/cities...

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jesusbarnet:

Den där "nollan" du vill lägga till som är godtycklig inte det faktiska simulerade innevånarna

då måste jag säga att dom gjort ett dåligt jobb inga natt och dag cykel årstider osv

sim city fick mycket kritik då de åtminstone gav intrycket av att alla sims vara simulerade vilket dem kanske vara men dem vara icke visuellt representerade
colossal resonemang som du redan påstår dig förstå: https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?threads/cities...

För att försöka reda ut det hela, vad exakt är det du tror Arazand har missförstått?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd

Nu har man pressat in över 100 000 invånare på sina 9 rutor men läst någonstans att man kan köpa upp till 25 rutor med något mods.
Hur och vart hittar jag detta och hur lägger jag in det i spelet?

Skulle vara bra att ha modset för att riva alla lämnande byggnaderna på en och samma gång för att slippa skutta runt hela tiden och riva en och en. Är alltid svårt att få industrierna att rulla på en gång innan man fått rätt arbetare på rätt plats. Någon som vet vad modet heter och vart man finner det?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd

Behöver man ha sopstationer egentligen så fort man får sopförbränningsverk?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stefflo:

Behöver man ha sopstationer egentligen så fort man får sopförbränningsverk?

Så länge som din förbränningskapacitet är större än sop-produktionen, nej.

Angående mer än 9 rutor, här har du modden. Hur man installerar den har jag inte satt mig in än så det får du luska fram själv.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

Så länge som din förbränningskapacitet är större än sop-produktionen, nej.

Angående mer än 9 rutor, här har du modden. Hur man installerar den har jag inte satt mig in än så det får du luska fram själv.

Har hittat de två modden men hur jag får in dem i spelet förstår jag inte. Har lagt till dem så jag "abbonerar" på dem och testat att starta om spelet men inget har hänt som jag ser det.
Känns som att autosprängaren funkar iallafall så får väl se sen om även den som ger mig möjlighet att köpa fler kartor fungerar också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nackskägg:

Du har ingen verklighetsuppfattning.

Självklart är det enorm skillnad på en gigantisk koncern, som omsätter hundratals miljoner dollar, och en indie-utvecklare.

Att ställa samma krav på de båda är fullständigt orimligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker det är mer än rimligt o kräva ett fullt fungerande spel. Ifall det sedan saknar viss funktionalitet eller innehåll är en helt annan sak.

Ifall vi som spelar/köper spel fortsätter o acceptera trasiga spel så kommer vi aldrig få se någon förbättring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Den här inställningen att det är "OK" att spel inte fungerar för att det är en "fin liten indie studio" som har gjort spelet är en av de mest skadliga inställningarna som finns i spelvärlden. Så klart är det exakt lika oacceptabelt att ett spel inte fungerar oavsätt om det är EA eller 2 snubbar i ett garage som har gjort spelet.

Det är också rätt naivt att tro att ett spel verkligen kommer att fungera på 100% av alla PC-konfigurationer. Det kommer alltid att finnas de som har problem, oavsett hur problemfritt spelet är för många andra. När det gäller Cities Skylines har i alla fall jag uppfattningen att det fungerat bra för de flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har hittat de två modden men hur jag får in dem i spelet förstår jag inte. Har lagt till dem så jag "abbonerar" på dem och testat att starta om spelet men inget har hänt som jag ser det.
Känns som att autosprängaren funkar iallafall så får väl se sen om även den som ger mig möjlighet att köpa fler kartor fungerar också.

Från startmenyn i spelet, välj "Content Manager", fliken "Mods", kryssruta "On/Off".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomasz:

Från startmenyn i spelet, välj "Content Manager", fliken "Mods", kryssruta "On/Off".

Tack, löste problemen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Varför använder trafiken bara den ena filen jämt? När det finns tre filer..

Dold text
Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Varför använder trafiken bara den ena filen jämt? När det finns tre filer..

Vad händer nedanför vägen med kö? har du en korsning eller avfart där som alla bilar vill svänga vänster i?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Jag har ett lite irriterande "problem" i min stad.
Jag ligger nu på 83k invånare och har mer eller mindre tjänat lika mycket pengar från att jag hade 30k invånare i stan. Undantaget var när jag ändrade lite i budgeten i i några år fick en inkomst på en sådär 5 gånger så mycket som innan.
Det som dock alltid händer är när jag slutar att expandera så sjunker inkomsterna trots att att befolkningen inte sjunker eller väldigt sakta sjunker. Börjar ja bygga ökar de på igen ganska snabbt. Detta kan vara utan att jag ens bygger skolor eller andra faciliteter som kostar upkeep.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Vad händer nedanför vägen med kö? har du en korsning eller avfart där som alla bilar vill svänga vänster i?

nope det är en lång väg bara in till staden

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ronz:

nope det är en lång väg bara in till staden

Men någonstans måste det bli en korsning sen ju? när vägen kommer in till stan. Det verkar som att bilförarna vill ligga i rätt fil så tidigt de bara går och vill inte växla fram och tillbaka, ska de svänga vänster jättelångt fram innebär det ju två filbyten om de ska ut i en annan fil på vägen dit.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd

Nu har man snart 185 000 invånare i staden och det enda egentliga problemet är trafik och tågen då jag gjorde missen att dra ihop godståg med persontåg. Har härliga köer på rälsen kan man säga. Ser ut som en dålig dag på Essingeleden.

Kör mods med autorivning, busslinjeinfo och låst upp 25 kartor.
Är bara framme vid år 2036 och just nu drygt 700 000 på banken. Men då kör jag med vattenbesparing, fri lokaltrafik, brandvarnare i varje hus och återvinningspolicyn. Gör ca 7000 kr plus varje vecka.

Känns som det snurrar på. Detta är dessutom den första staden jag byggt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Tänk bara på att rondeller inte alltid är lösningen, om det blir riktigt mycket trafik är det bättre med en korsning där körfälten inte behöver korsa varandra. Inne i stadsdelar brukar det gå bra rondeller, men när man ansluter stadsdelar mot motorvägar är andra lösningar att föredra (särskilt om det är en fyrvägskorsning).

Lite inspiration på motorvägsanslutningar (dessa har jag gjort):

shit tycker de där ser invecklat ut

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem

All handel ska ske i Marknaden och det är inte tillåtet med sälj/köp i forumet, se §9 i reglerna.

*Två inlägg raderade, försäljning + svar*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Apropå det här med huruvida det är en verklig stadssimulator eller inte, personligen tycker jag att trafiksimulator är mer korrekt benämning. Hur vore det med en elkraftsmod som tar hänsyn till spänningsstabilitet, lastbarhet av ledningar eller momentan effektbalans istället för att bara gå på någon slags maxeffekt för konsumtion och produktion? Eller tryckfall och liknande för vattenledningarna?

Det kanske är läge att sätta mig och titta igenom steams workshop ikväll.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Befolkningsmängden är hel knäpp. Men jag läste på Paradox forum att de räknar typ alla siffror gånger 10 så blir det mer korrekt. Vet inte varför de gjort så, makes no sense. Men iallafall. .

För att varje invånare i din stad finns "på riktigt" i spelet. En stad med ~100.000 invånare är lagom nog att husera ~1.000.000 invånare i "verkligheten", men samtidigt så hade det blivit kaos om t.ex. jag hade haft 1.350.000 "skylinare" i min 135k-stad.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.