Chromecast-"knapp" visas inte i windows som på android, går detta att fixa?

Permalänk

Chromecast-"knapp" visas inte i windows som på android, går detta att fixa?

Hej alla swec'are!
Jag har köpt en Lenovo miix 3 som kör 8.1 med baktanken att kunna kolla på film på tvn via min chromecast samt att surfa på den istället för att göra det på min telefon.
Det sistnämnda fungerar bra men att visa film på tvn går inte alls som jag hade tänkt då jag inte lyckas med att skicka kommandot till chromecasten att ladda in videon jag vill kolla på.
På min android-lur har jag chromecast appen installerad och då kan jag ofta gå in på valfri streaming-hemsida och ladda upp spelaren och efter lite mackelimang får jag fram chromecast knappen som jag då trycker på så skickas videon till min tv.
Detta kommer inte fram på min nya laptop/platta. Där har jag endast alternativet att spegla skärmen, vilket inte alls är idealiskt då plattans specs är som de är och skärmspeglingen laggar mer än crysis på en brödrost.

Oavsett om jag öppnar exakt samma spelare och på exakt samma sida så kommer alternativet att skicka videon till tvn bara upp på telefonen vilket jag tycker är väldigt jobbigt då det alltid är väldigt bråkigt att få fram knappen och trycka på den så att jag kan börja kolla på film.

Detta fungerar dock mycket bra i till exempel youtubes spelare som ju ska kunna fungera bra ihop med chromecast. Netflix spelare har jag inte provat med då jag inte har Netflix.

Går det att göra så att jag kan skicka videon till chromecasten från datorn på samma sätt som från telefonen?

Tack på förhand!

TL;DR
Kan man på en windowsmaskin skicka en video ifrån en flashplayer till en chromecast på samma sätt som man kan på android, alltså att chromecasten laddar in och spelar upp videon?

Permalänk
Medlem

Sidan/spelare på sidan måste ha stöd för det.

Permalänk
Medlem

Om du använder Chrome kan du skicka flikar till chromecasten via ett tillägg som heter Google cast:)

Visa signatur

2500k@4.1Ghz - MSI P67A GD55 - 12GB 1600Mhz - A-Data 120GB SSD - Fractal Design Define R3 - Powercolor 7970

Permalänk
Skrivet av loako:

Om du använder Chrome kan du skicka flikar till chromecasten via ett tillägg som heter Google cast:)

Det laggar något kopiöst när jag gör det bara, därför skulle jag gärna kunna be cromecasten att ladda videon.

Permalänk
Skrivet av Agile:

Sidan/spelare på sidan måste ha stöd för det.

Grejen är att det ju funkar på min telefon men det funkar inte i min webbläsare på datorn, spelarna ser dessutom identiska ut.

Jag förstår verkligen inte hur jag ska göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knightogus:

Grejen är att det ju funkar på min telefon men det funkar inte i min webbläsare på datorn, spelarna ser dessutom identiska ut.

Jag förstår verkligen inte hur jag ska göra.

Du måste köra chrome och sedan installera tillägget. Det låter som du speglar hela skärmen och då laggar det så du gör fel.
(Förutsatt att sidan har stöd då)

Permalänk
Medlem

Om du använder Chrome och har tillägget google cast installerat så ska samma lilla symbol dyka upp OM sidan som du vill casta stödjer detta. Bara för att det går från telefonen så måste det inte gå från webläsaren - och vice versa.

Två websidor som jag vet stödjer Chromecast är twitch och svtplay, för dessa har jag testat själv. Jo, youtube också. Testa dessa och se om du hittar symbolen vid videorutan. Gör du det så har du gjort typ vad du kan. Sista steget är att googla röven av dig.

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Om du använder Chrome och har tillägget google cast installerat så ska samma lilla symbol dyka upp OM sidan som du vill casta stödjer detta. Bara för att det går från telefonen så måste det inte gå från webläsaren - och vice versa.

Två websidor som jag vet stödjer Chromecast är twitch och svtplay, för dessa har jag testat själv. Jo, youtube också. Testa dessa och se om du hittar symbolen vid videorutan. Gör du det så har du gjort typ vad du kan. Sista steget är att googla röven av dig.

Tack då vet jag!
Tillägget google cast är installerat och just nu har jag ändrat till betaversionen för att kunna ändra bitrate och annat smått och gott!

Permalänk
Avstängd

Om tanke var att se film på din chromecast kanske en chromebook hade vart smidigare ?

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

Om tanke var att se film på din chromecast kanske en chromebook hade vart smidigare ?

Det var min tanke i början att köpa en chromebook men det är inte säkert att det hade fungerat bättre/så som jag vill.
Skulle köpt en lenovo n20p men eftersom att miix 3 var såpass billig hoppades jag väl lite på det bästa... Dessutom trodde jag att det var en bra ide att köpa en windows-maskin men denna tanke verkar ha baktänt.

Kollade nu och twitch, youtube, samt svtplay hade alla chromecast "knappen" som jag vill åt. Den på svtplay var väldigt lik en sådan jag är van vid i telefonen.

Permalänk

Tack för hjälpen alla, har löst det nu:)
Laddade ner castbuddy, stängde av adobe flashplayer och sen fungerade allt precis som jag vill!
Stänga av flashplayer gör man i chrome://plugins/
Sen verkar det om om att man måste starta videon innan den kan spelas upp på chromecasten.
Hoppas det kan hjälpa någon i framtiden!

Permalänk
Medlem

installera ytterligare ett tillägg som heter videostream for chromecast och välj filen som du vill spela upp från datorn
spela flash är lite svårare. har gått igenom en del tillägg och om jag inte missminner mig finns det ett tillägg som heter PlayTo och ett annat som heter webcast(+castbuddy). de söker av webbläsaren efter mp4 filer och spelar upp dem. men kan inte garantera resultatet.
det bästa jag hittat är web video caster för android enheter som har både någon typ av adblock och verkar funka på de flesta sidor. man "startar" länken och den "hittar den". kostar 7 spänn och har lätt varit värt det. verkar funka bra med swefilmer etc.
det är mitt bästa tips, lycka till