Ny dator för bl.a. bildredigering, vilken i7 är mest prisvärd eller räcker en i5?

Permalänk
Medlem

Ny dator för bl.a. bildredigering, vilken i7 är mest prisvärd eller räcker en i5?

Funderar på att införskaffa en till dator utöver min desktop-dator;
De vitala delarnna i desktop-datorn är;
moderkort (Nåt gigabyte-kort, mini-itx)
processor (Intel Core I7 2600k)
16 GB Ram (Corsair Vengeance, low profile)

Vad bör man uppgradera till i dagsläget som ger en bra boost i prestanda?
Är dagens I5: or kraftfullare än min I7:a t.ex.?
Vilken I7:a ger mest bang for the buck?

Rubrik förtydligad
Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Kort sagt nej, om din i7 2600k överklockas så kommer den vara lika snabb som dagens i5/i7 quad i spel. Den enda riktiga uppgraderingen kommer vara en 6 core t.ex. i7 5820k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Kort sagt nej, om din i7 2600k överklockas så kommer den vara lika snabb som dagens i5/i7 quad i spel. Den enda riktiga uppgraderingen kommer vara en 6 core t.ex. i7 5820k.

Hmm okej. Kommer antagligen behålla den dator jag har och köpa en till. Dock behöver jag inte en värsting, utan en medelmåttig.
En I5:a borde väl vara ett rätt bra val då antar jag? Någon särskild modell man bör sikta in sig på ?

Värt att notera är att jag inte spelar någonting. Eventuellt lite videoredigering samt kompilering av kod är väl det som kommer få datorn
att svettas mest i mitt fall.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Geeks Gaming

det du har idag räcker långt för det, skulle nog vänta på skylake innan det känns värt att uppgradera...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Hmm okej. Kommer antagligen behålla den dator jag har och köpa en till. Dock behöver jag inte en värsting, utan en medelmåttig.
En I5:a borde väl vara ett rätt bra val då antar jag? Någon särskild modell man bör sikta in sig på ?

Värt att notera är att jag inte spelar någonting. Eventuellt lite videoredigering samt kompilering av kod är väl det som kommer få datorn
att svettas mest i mitt fall.

Hej hopp!

Om jag förstår dig rätt så ska du bygga dig en till dator, så egentligen det du skrev om din gamla är ganska irrelevant för denna nya datorn då detta blir ett helt nytt bygge? Jag älskar att teoretiskt bygga ihop datorer (gör det mycket åt polare etc) så säg vad du har för generellt krav så kan jag slänga ihop ett paket och lista det här.

Vad är viktigt?
Chassi: Storlek? Ljudnivå?
Några special funktioner du vill ha, typ inbyggt wifi etc?

Permalänk
Medlem

Annars är ju I5 4460 3.2 ghz en sjukt nice processor för vettiga pengar

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2572166

ca 1900:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Hej hopp!

Om jag förstår dig rätt så ska du bygga dig en till dator, så egentligen det du skrev om din gamla är ganska irrelevant för denna nya datorn då detta blir ett helt nytt bygge? Jag älskar att teoretiskt bygga ihop datorer (gör det mycket åt polare etc) så säg vad du har för generellt krav så kan jag slänga ihop ett paket och lista det här.

Vad är viktigt?
Chassi: Storlek? Ljudnivå?
Några special funktioner du vill ha, typ inbyggt wifi etc?

Mjo, från början tänkte jag väl kanske uppgradra, men burken är ju så pass bra ändå så funderar
på att bygga en till..

Det är mest processorfronten jag är lite lost på just nu, har rätt bra koll på vad jag vill ha i övrigt.
En tyst dator är alltid schysst och gärna inte allt för stor heller.
Överklocka kommer jag antagligen inte göra, för tycker processorerna presterar vettigt ändå.
Prioriterar en stabil dator framför en överklockad, något snabbare dator..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Tänker man inte överklocka så är det 4790k eller 5820k som gäller tycker jag. Högsta GHz eller flera kärnor beroende på vad man behöver. 5820k är ju dyrare men så får man ju leka lite med X99 moderkort och DDR4

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Mjo, från början tänkte jag väl kanske uppgradra, men burken är ju så pass bra ändå så funderar
på att bygga en till..

Det är mest processorfronten jag är lite lost på just nu, har rätt bra koll på vad jag vill ha i övrigt.
En tyst dator är alltid schysst och gärna inte allt för stor heller.
Överklocka kommer jag antagligen inte göra, för tycker processorerna presterar vettigt ändå.
Prioriterar en stabil dator framför en överklockad, något snabbare dator..

Chassi: Fractal Design R5, ca 1000:- Volvo V70 av chassin. Tyst, smidigt, passar de flesta. Går att ta bort alla HDD burar och 5,25" Buren smidigt.
Moderkort: Asus H81-Gamer (Här kan man ju egentligen välja vad man vill. Personligen tycker jag inte moderkort har någon större betydelse. Välj ett som har det man vill ha i form av extra funktioner som Wifi, bättre ljudkrets etc. Tog detta för att det är hyfsat billigt. Går nog komma ner någon 100 kr till ifall man letar lite. 800:-
CPU: Intel Core i5 4460 3,2GHz - Bra standard I5. Inte billigaste, men inga pengar i sjön för att den ska gå att överklocka etc. 1800:-
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo - Sjukt bra kyla, för billig peng. 300:- Den som följer med processorn fungerar ju om man vill, men jag kör alltid någon form av eftermarknadskylare. Ofta lättare att städa och ger processorn lägre temp och bättre livslängd.
RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB - 550:- RAM spelar verkligen typ ingen roll förutom i vissa speciella program. Hyfsat hög klockfrekvens samtidigt som man håller ner CL så långt som möjligt. Dessa är skitbra. Kör något liknande i min gamingrigg och har inga problem med att lira nyare spel på Ultra i Frostbite motorn.
PSU: Cooler Master G650M 650W. Här finns det så många olika val. Detta är väl hyfsat standard och halv modulärt så det är lätt att dra kablar och plocka bort allt onödigt. Denna går ofta på rea för runt 500. Just nu 650:
Grafikkort: Jag hade förlitat mig på i5:ans integrerade krets. Ska man inte lira några spel så fungerar den bra. Fungerar bra att titta på video upp till 4k. Känner ofta att folk vill skicka in ett grafikkort i alla stationära datorer men om man tänker efter så fungerar ju alla laptops bra och de kör ju till 90% på Intels integrerade.

Diskar :
SSD: Kingston HyperX Fury 120GB 650:- Helt ok SSD.
Alternativ: OCZ Vector 150 Series SATA III 2.5" SSD 120GB - Ska enligt recensioner jag läst ha ett system som gör den väldigt tålig, och bra vid strömavbrott. 950:- Hade nog satsat på denna ifall man använder den som arbetsdator med viktiga filer.
Lagring: Toshiba DT01ACA200 64MB 2TB 800:- Stor vanlig HDD. Inget speciellt. Här är det väldigt svårt när du inte skrev riktigt vad du har för nytta av lagringsutrymme. Personligen kör jag bara med en SSD i min gamingdator.

Totalt Paketpris: 5200:- Utan Diskar
Totalt Paketpris med enbart Kingston SSD: 5850:-
Totalt Paketpris med bara Lagringsdisk: 6000:-
Totalt Paketpris med SSD och lageringdisk: 6600:-

Sätt att spara lite pengar.
1. Byt ut Fractal R5 mot R4 (som ofta går på rea) 100-300:- beroende på rea eller ej.
2. Köp Billigare PSU/nätaggregat: Kan man nog spara 250kr utan större problem.
3. Byt moderkort och processor till motsvarande AMD 300-600kr.
4. Byt R5 mot Fractal Node 804. Lite mindre fyrkantigt Chassi. Jag använder den modellen för min mediadator bredvid tvn. Stödjer dock allt som ett fullstort chassi gör. Ca 700:- kostar den modellen. Men chassin finns ju massvis, men jag gillar mina lättbyggda och snygga. scha... Generellt vill jag nog bara gifta mig med Fractal Design

Jag har valt ut dessa delar med följande tankar.
1. Hellre en hundring extra, än en hundring mindre och att man saknar något. Inget är dock onödigt bra. Typisk lagom dator.
2. Delar anpassade för att vara bra kvalitet, tysta och smidiga att sätta in i chassi.
3. Framtidssäkert ifall man vill använda datorn till något mer krävande i framtiden. Datorn skulle fungera helt ok som speldator om man slängde in ett grafikkort för 3000 kr.
4. Om inget förändras avsevärt i hur du använder den kommer denna vara snabb och smidigt i minst 5 år utan några som helst problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Chassi: Fractal Design R5, ca 1000:- Volvo V70 av chassin. Tyst, smidigt, passar de flesta. Går att ta bort alla HDD burar och 5,25" Buren smidigt.
Moderkort: Asus H81-Gamer (Här kan man ju egentligen välja vad man vill. Personligen tycker jag inte moderkort har någon större betydelse. Välj ett som har det man vill ha i form av extra funktioner som Wifi, bättre ljudkrets etc. Tog detta för att det är hyfsat billigt. Går nog komma ner någon 100 kr till ifall man letar lite. 800:-
CPU: Intel Core i5 4460 3,2GHz - Bra standard I5. Inte billigaste, men inga pengar i sjön för att den ska gå att överklocka etc. 1800:-
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo - Sjukt bra kyla, för billig peng. 300:- Den som följer med processorn fungerar ju om man vill, men jag kör alltid någon form av eftermarknadskylare. Ofta lättare att städa och ger processorn lägre temp och bättre livslängd.
RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB - 550:- RAM spelar verkligen typ ingen roll förutom i vissa speciella program. Hyfsat hög klockfrekvens samtidigt som man håller ner CL så långt som möjligt. Dessa är skitbra. Kör något liknande i min gamingrigg och har inga problem med att lira nyare spel på Ultra i Frostbite motorn.
PSU: Cooler Master G650M 650W. Här finns det så många olika val. Detta är väl hyfsat standard och halv modulärt så det är lätt att dra kablar och plocka bort allt onödigt. Denna går ofta på rea för runt 500. Just nu 650:
Grafikkort: Jag hade förlitat mig på i5:ans integrerade krets. Ska man inte lira några spel så fungerar den bra. Fungerar bra att titta på video upp till 4k. Känner ofta att folk vill skicka in ett grafikkort i alla stationära datorer men om man tänker efter så fungerar ju alla laptops bra och de kör ju till 90% på Intels integrerade.

Diskar :
SSD: Kingston HyperX Fury 120GB 650:- Helt ok SSD.
Alternativ: OCZ Vector 150 Series SATA III 2.5" SSD 120GB - Ska enligt recensioner jag läst ha ett system som gör den väldigt tålig, och bra vid strömavbrott. 950:- Hade nog satsat på denna ifall man använder den som arbetsdator med viktiga filer.
Lagring: Toshiba DT01ACA200 64MB 2TB 800:- Stor vanlig HDD. Inget speciellt. Här är det väldigt svårt när du inte skrev riktigt vad du har för nytta av lagringsutrymme. Personligen kör jag bara med en SSD i min gamingdator.

Totalt Paketpris: 5200:- Utan Diskar
Totalt Paketpris med enbart Kingston SSD: 5850:-
Totalt Paketpris med bara Lagringsdisk: 6000:-
Totalt Paketpris med SSD och lageringdisk: 6600:-

Sätt att spara lite pengar.
1. Byt ut Fractal R5 mot R4 (som ofta går på rea) 100-300:- beroende på rea eller ej.
2. Köp Billigare PSU/nätaggregat: Kan man nog spara 250kr utan större problem.
3. Byt moderkort och processor till motsvarande AMD 300-600kr.
4. Byt R5 mot Fractal Node 804. Lite mindre fyrkantigt Chassi. Jag använder den modellen för min mediadator bredvid tvn. Stödjer dock allt som ett fullstort chassi gör. Ca 700:- kostar den modellen. Men chassin finns ju massvis, men jag gillar mina lättbyggda och snygga. scha... Generellt vill jag nog bara gifta mig med Fractal Design

Jag har valt ut dessa delar med följande tankar.
1. Hellre en hundring extra, än en hundring mindre och att man saknar något. Inget är dock onödigt bra. Typisk lagom dator.
2. Delar anpassade för att vara bra kvalitet, tysta och smidiga att sätta in i chassi.
3. Framtidssäkert ifall man vill använda datorn till något mer krävande i framtiden. Datorn skulle fungera helt ok som speldator om man slängde in ett grafikkort för 3000 kr.
4. Om inget förändras avsevärt i hur du använder den kommer denna vara snabb och smidigt i minst 5 år utan några som helst problem.

Om man inte tänker överclocka så kanske det är värt att ta en 4790k för att få 4,4GHz istället för 3,4GHz, HT, 2mb cache extra, och aningen snabbare inbyggd gpu.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

Om man inte tänker överclocka så kanske det är värt att ta en 4790k för att få 4,4GHz istället för 3,4GHz, HT, 2mb cache extra, och aningen snabbare inbyggd gpu.

Då är Xeon 1231V3 ett bättre val.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Dock behöver jag inte en värsting, utan en medelmåttig.

Värt att notera är att jag inte spelar någonting. Eventuellt lite videoredigering samt kompilering av kod är väl det som kommer få datorn
att svettas mest i mitt fall.

Skrivet av Ajin:

Om man inte tänker överclocka så kanske det är värt att ta en 4790k för att få 4,4GHz istället för 3,4GHz, HT, 2mb cache extra, och aningen snabbare inbyggd gpu.

Skrivet av Aeig:

Då är Xeon 1231V3 ett bättre val.

Jag har jobbat inom sälj i typ snart 8 år. Den absolut viktigaste egenskapen en säljare/Rådgivare kan ha är kunskapen om att man har två öron, men bara en mun

I detta fall så säger (kund)/TS att han/hon bara ska använda den för ganska lätta applikationer. TS säger att han kommer behålla sin gaming rigg och denna kommer vara en extra dator. Självfallet så är båda era alternativ sjukt mycket bättre i prestanda än det jag har rekommenderat men samtidigt sitter jag själv på en i5:a 750 (5 år gammal typ) överklockad till 2.9 ghz och jag lirar Dragon Age Inq på Ultra. Tvivlar starkt på att TS kommer pressa i5 4460 till vad den klarar av. Videoredigering kan få processorn att sträcka lite på sig, och framför allt så kommer troligen en 4790K att minska ner redigeringstiden en del. Jag får dock inte känslan av att TS vill lägga 1000 kr extra för en Xeon eller 1600 kr extra för en 4790K. Det är en ökning av datorns värde med ca 15-25% för mer eller mindre ingen nytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag har jobbat inom sälj i typ snart 8 år. Den absolut viktigaste egenskapen en säljare/Rådgivare kan ha är kunskapen om att man har två öron, men bara en mun

I detta fall så säger (kund)/TS att han/hon bara ska använda den för ganska lätta applikationer. TS säger att han kommer behålla sin gaming rigg och denna kommer vara en extra dator. Självfallet så är båda era alternativ sjukt mycket bättre i prestanda än det jag har rekommenderat men samtidigt sitter jag själv på en i5:a 750 (5 år gammal typ) överklockad till 2.9 ghz och jag lirar Dragon Age Inq på Ultra. Tvivlar starkt på att TS kommer pressa i5 4460 till vad den klarar av. Videoredigering kan få processorn att sträcka lite på sig, och framför allt så kommer troligen en 4790K att minska ner redigeringstiden en del. Jag får dock inte känslan av att TS vill lägga 1000 kr extra för en Xeon eller 1600 kr extra för en 4790K. Det är en ökning av datorns värde med ca 15-25% för mer eller mindre ingen nytta.

Han frågade efter vilken i7 som man fick mest för pengarna, nämde inget om att han hade lite stålar samt så ville han ha nått bättre än sin i7 2600k.
samt så kan man tycka att en 30-50% ökning i det han tänker använda sin dator till är jämförbart med priskillnaden.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad enligt §3.1*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Har lite mer kött på benen nu vad gäller processor och moderkort.
Man blir ju lätt lite vilse när man inte shoppat nytt på ett antal år.
Kommer nog sikta på att använda den inbyggda grafikkretsen som
finns i Intels prollar. Lär funka för min del. Just denna dator kommer
köra Linux enbart, min andra dator kommer fortsätta köra Windows.
Intels grafikkretsar brukar ju alltid fungera bra i Linux.

Processormarknade verkar ju inte riktigt röra sig riktigt lika snabbt framåt
nuförtiden, som den gjorde förut. Dock inte sagt att det inte är stor skillnad
på olika generationer av processorer, men att en gammal I7:a 2600k fortfarande
håller sig skapligt snabb är ju ändå rätt bra. Kan inte riktigt komma ihåg när
jag köpte den nu, men det är ganska många år sen.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Tjena fredrik! Om det är så att du ska köra en linux baserad dator så tror jag att du riktar din dig mot en väldigt billig dator.

Här har du ett exempel, http://www.inet.se/kundvagn/visa/7885306/2015-04-06 helt okej faktiskt går och komma undan lite billigare säkert

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

PSU: Cooler Master G650M 650W. Här finns det så många olika val. Detta är väl hyfsat standard och halv modulärt så det är lätt att dra kablar och plocka bort allt onödigt. Denna går ofta på rea för runt 500. Just nu 650:

Cm´s G serie är inte ett bra nätagg finns bättre för lite mer pengar.

BQ´s kraft serie är ett dåligt nätagg skulle hellre ta CM G serie då, även Corsiars CX serie är bättre än kraft och CX serien ÄR rena skiten.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2445092,2394421,2803294,...
ALLA desa är extremt mycket bättre kvalitet än CM G och BQ kraft serierna är visst det är 1-200:- mer men du har då ett nätagg som kommer hålla i 5+ år.
Det kan även CM G och BQ kraft göra men risken att dom dör tidigare är betydligt större och i värsta fall efter bara nåt år.

Visst garanti och sånt kan man ju använda då MEN det betyder att man är utan nätagg i ett par veckor man behöver skruva ur/i skiten ta sig till posten/butkien lämnna/hämta plus att man när/om nätagget dog utsatte övriga datorns komponenter för fara dvs dom kan ha tagit skada heller dött.
Detta gör att dom där 100-200:- inte låter så högt längre.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Sammanfattning: Lägg till ett par hundra för ett bra nätagg, det är värt det

Jag hade mitt CM 650M i typ 1 år. Bytte det för att jag ville ha ett 100% modulärt nätagg, så egentligen inget nödvändigt. Håller dock med att jag själv gärna lägger ett par hundra spänn extra på ett bra nätagg typ EVGA 750/850 G2 som jag kör på idag. För många däremot, när man bygger ihop en dator för kanske 5.000 kr så blir det ju ganska stor ökning att lägga dit en extra 500-ing. Personligen har jag aldrig haft problem med ett enda nätagg, någonsin, utan bytt mina för...Tja....I was bored.

Min personliga gissning, och jag säger gissning då jag inte är eltekniker och inte har läst på om just detta, är att nätagg spelar framförallt stor roll när de ska börja skicka ut stora mängder ström. I den datorn jag byggde ihop här ovan så finns inte ens ett grafikkort. Troligen skulle den gå att driva på ca 250W utan problem. Jag tror att det är som i de flesta fall, använder man bara en bråkdel av prestandan i något så är det ytterst sällan det blir problem. Men el är lurigt, hur ren ström skickar den ut, har det rätt våglängder och är våglängderna i strömmen jämna. Är strömmen ren eller smutsig som skickas ut?

Tja, el är lurigt. Sammanfattningsvis så tror jag personligen att TS klarar sig bra på ett 500kr nätagg (kan rekommendera evga 500w white). Det ska dock sägas att det aldrig är fel att lägga pengar på nätagg. Det kan aldrig bli sämre i vilket fall