Permalänk

DP till HDMI Adapter

Hej,

Nyligen varit och inhandlat en adapter på Clas Ohlsson; http://www.clasohlson.com/se/Adapter-DisplayPort-till-HDMI/38...

Jag har ett GTX 970 grafikkort och en asus swift pg278q monitor, mitt displayport-uttag på grafikkortet är redan upptaget och ville så klart använda HDMI uttaget men nu när jag pluggat in adaptern i min monitor och en hdmi-kabel i adaptern så kan jag ej få det att fungera, försökt googla runt lite och folk pratar om aktiva adaptrar och allt möjligt men kan ej hitta någon info om ifall denna adapter är en "aktiv" eller om det är något annat jag gjort fel?

Fungerar det med denna adapter? (Det står ju på kartongen att det ska göra det. På kartongen står det "Adaptor for connecting a display screen with an HDMI input socket to a computer with a display-port output socket. HDMI lead sold seperately."

Skulle jag istället ha köpt en adapter som är HDMI output socket to DP input socket eller va?

p.s. Riktigt kass på kablar och el överlag!

p.s.2 Upptäckte att jag lagt tråden i helt fel sub-forum, kan jag flytta tråden själv eller är det bara mods som kan göra det? Sorry!

Permalänk
Medlem

ska funkar alldeles utmärkt. kan inte se något problem. har du identifierat bildskärmar?

Permalänk

Försökte identifiera genom windows egna(hittade ingen detect-funktion i Nvidia control panel) och när jag detectar där dyker det bara upp någon konstig icke-monitor från mitt moderkort(har ingen monitor inpluggad där)

Permalänk

Att tillägga är väl att jag försöker ha 3 monitors, 1 tv(DVI) 1 monitor(DP) och en tredje som ej vill fungera(DP>HDMI adapter och använder då HDMI uttaget på GFX för denna)

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Weavingharp9:

Att tillägga är väl att jag försöker ha 3 monitors, 1 tv(DVI) 1 monitor(DP) och en tredje som ej vill fungera(DP>HDMI adapter och använder då HDMI uttaget på GFX för denna)

Där har du felet. DP till HDMI måste vara DP ut till HDMI in. Du kan alltså ansluta en HDMI-skärm till en DP-port på grafikkortet, men inte tvärt om.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Ja precis, ringde netonnet och de förklarade det med. Så blir SLI för mig nu.