Skapa en anpassad linux distro exempelvs Ubuntu, fast Custom

Permalänk
Medlem

Archbang kanske? Det är en lättviktare baserat på Arch.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad det är för argument att du har ny hårdvara? Jag har aldrig stött på bristande drivarstöd i annat än AMD's grafikdrivare.

Håller phz, antingen får du installera med point-and-click och ta bloat eller så kör en minimalinstall där du väljer själv. Debian, Arch och Gentoo är bra alternativ för minimaldistar. Debian tycker jag personligen har en snäll minimalinstaller. Tar du dig fram till där du får välja hur maskinen ska vara konfiguraerad och avmarkerar allt får du en minimal installation. Inget bloat men då får du dra in:

xserver-xorg, xinit, *valfri WM* för GUI
alsa-utils för ljud

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Vet inte vad det är för argument att du har ny hårdvara? Jag har aldrig stött på bristande drivarstöd i annat än AMD's grafikdrivare.

Håller phz, antingen får du installera med point-and-click och ta bloat eller så kör en minimalinstall där du väljer själv. Debian, Arch och Gentoo är bra alternativ för minimaldistar. Debian tycker jag personligen har en snäll minimalinstaller. Tar du dig fram till där du får välja hur maskinen ska vara konfiguraerad och avmarkerar allt får du en minimal installation. Inget bloat men då får du dra in:

xserver-xorg, xinit, *valfri WM* för GUI
alsa-utils för ljud

Tack. Nej, nu hårdvara som argument var felaktigt av mig. Det var själva installationen som var omständig. Jag vill inte lägga tid på att installera och konfigurera ett system. Jag vill lägga tiden inne i systemet till det jag skall använda datorn till.
Max 6-10 minuter får det ta från ny dator till ett system jag kan börja arbeta i. Annars kan jag ju lika gärna använda Windows igen, som tar ett par timmar att fixa med alla uppdateringar och grejer.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Blandar jag ihop detta med din tidigare tråd gällande serverinstallation?

Är detta tänkt vanlig desktop eller till server?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Arch rakt igenom. Har du relativt ny hårdvara vill du ha det senaste och få de senaste uppdateringarna (likt Arch som är rolling release och ligger i framkant). Arch är också väldigt smalt när det gäller dependencies, den drar inte det som absolut behövs, inte mer, medans ubuntu/debian tar in allt som kan vara bra att ha samt allt som behövs för att kompilera programvaran med alla options påslagna.

Sa jag Arch?

Du verkar ha missat det men Arch är en bra dist som passar på vad OP vill ha

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Blandar jag ihop detta med din tidigare tråd gällande serverinstallation?

Är detta tänkt vanlig desktop eller till server?

I första hand Desktop. En klient helt utan "bloat" som är lika snabb- och lättinstallerad som exempelvis Fedora/Ubuntu/Mint.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Debian skulle jag helt klart kikat på men som sagt. "Bloatet" kommer med desktop environments. Svårt att välja ett med GUI utan det eftersom allt oftast hänger ihop. Lite som att säga: "Jag vill installera Windows utan Minesweeper, Harpan, notepad och mspaint."

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Debian skulle jag helt klart kikat på men som sagt. "Bloatet" kommer med desktop environments. Svårt att välja ett med GUI utan det eftersom allt oftast hänger ihop. Lite som att säga: "Jag vill installera Windows utan Minesweeper, Harpan, notepad och mspaint."

Jepp, jag vet. Undra varför de inkluderar Libre Office till exempel? Det är ju bara dra ner vilket officepaket man känner för när man väl installerat systemet. Jag kan förstå vissa program, som USB-creator, DVD-brännarprogram och någon textediterare typ Leafpad och liknande. Men Banshee, Libre suite, Thunderbird, Firefox (okej FF kan jag till viss mån förstå, men varför en dyngig version med någon Yahoosökmotor som ger ads på de första träffarna m.m.?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk

(har bara skumläst igenom tråden, så ursäkta mig om jag upprepar något :S)

EZ-mode Arch.
Ge Arch en rejäl chans... Det är värt det. :host: biaserad åsikt :host:

Efter installation, lägg till följande i /etc/pacman.conf

[archlinuxfr] SigLevel = Never Server = http://repo.archlinux.fr/$arch

och kör sedan

sudo pacman -Sy yaourt

och använd yaourt för 'enkel' browsing bland packet

Jag älskar Arch av två anledningar:
-The Arch Way
-Man får den konfiguration man själv vill ha. Inget annat. "Arch Linux is what you make it."

Visa signatur

Vill du ha svar från mig bör du citer
Segmentation fault (core dumped)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jepp, jag vet. Undra varför de inkluderar Libre Office till exempel? Det är ju bara dra ner vilket officepaket man känner för när man väl installerat systemet. Jag kan förstå vissa program, som USB-creator, DVD-brännarprogram och någon textediterare typ Leafpad och liknande. Men Banshee, Libre suite, Thunderbird, Firefox (okej FF kan jag till viss mån förstå, men varför en dyngig version med någon Yahoosökmotor som ger ads på de första träffarna m.m.?

För att det är en del av deras paketlösning, en helhet. Du får ett system som har den typen av ordbehandlare och klarar att öppna fler format. Dom har haft en baktanke med.

Jag kör personligen mycket Arch men vill du ha en lätt installation som åstadkommer nära nog så är det Debians minimal. Där har du ett terminalbaserat GUI för installation och där kan du också välja vad maskinen är ämnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheAvenger:

(har bara skumläst igenom tråden, så ursäkta mig om jag upprepar något :S)

EZ-mode Arch.
Ge Arch en rejäl chans... Det är värt det. :host: biaserad åsikt :host:

Efter installation, lägg till följande i /etc/pacman.conf

[archlinuxfr] SigLevel = Never Server = http://repo.archlinux.fr/$arch

och kör sedan

sudo pacman -Sy yaourt

och använd yaourt för 'enkel' browsing bland packet

Jag älskar Arch av två anledningar:
-The Arch Way
-Man får den konfiguration man själv vill ha. Inget annat. "Arch Linux is what you make it."

Denna ser intressant ut. Skall jag testa.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Nu har jag testat installera Arch ett par gånger via den officiella Wikin och en till sida (som komplement) http://lifehacker.com/5680453/build-a-killer-customized-arch-...

Bra så, dock är ju denna installation en mardröm, då den inte har något grafiskt gränssnitt, vilket kanske är vitsen. Jag rullar ju om denna testburken några gånger var vecka och orkar/hinner inte sitta en halvtimma/timma med att konfigurera så mycket och så specifikt.

Jag följer Wikin slaviskt men det är mängder av kommandon jag inte får till, vilket failar hela installationen. Svenskt tangentbord får jag inte till, vilket inte är en nödvändighet då engelskt funkar för mig också m.m. Lite för krångligt för mig.

En installation får ta maximalt tio minuter att bli klar med för att jag inte skall tappa intresset. Själva installationen är jag inte intresserad av, jag vill in i ett stabilt, fungerande system, och eftersom jag på testburken rullar om OS så ofta vill jag inte gå igenom hela denna procedur gång på gång. Det får bli någon variant med ett användarvänligt GUI helt enkelt. Trist, då jag tycker Arch verkar vara ett toppensystem. Vill bara inte lägga tid på installationen, den skall gå av sig själv helst.

Tack ändå för tipsen.

Själv installerar jag om Arch ungefär lika ofta. Inte för att det går sönder utan för att jag testar lite andra saker, fortfarande i lärandefasen. Men jag anväder EVOlution just för att slippa sitta och knappa i en timme eller så. Ja det är inte "The arch way" men jag gör som jag vill EVOlution finns här: http://www.evolutionlinux.com/

Tillägg: EVOlution är alltså ett script där man får ett gäng förval som man bara bockar för i en logisk ordning. Det närmaste jag har hittat en GUI installation för arch iallafall. Var lite lätt att göra fel dom första gångerna men nu tar en ominstallation inte mer än kanske 15-20 minuter

Permalänk
Medlem

Det finns väl minimal install (ISO) på många OS, så får du installera något desktop från terminalen sedan.
Med många får man väl välja helt själv? Är det inte så på fedora/red hat/centos t ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Det finns väl minimal install (ISO) på många OS, så får du installera något desktop från terminalen sedan.
Med många får man väl välja helt själv? Är det inte så på fedora/red hat/centos t ex?

Mini-versionerna stöder (hittills) inte EFI-boot, vilket är ett måste. Dessvärre, får jag väl säga.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dockland:

En installation får ta maximalt tio minuter att bli klar med för att jag inte skall tappa intresset. Själva installationen är jag inte intresserad av, jag vill in i ett stabilt, fungerande system, och eftersom jag på testburken rullar om OS så ofta vill jag inte gå igenom hela denna procedur gång på gång.

Om syftet snarare är att behöva återställa en testmiljö snabbt och ofta, varför gör du i så fall inte en imagefil av disken eller kör virtualiserat i stället för att installera om ? Snapshot i Vmware kanske är det du söker ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast

Visst tar en Arch-installation mer tid. Men ni får i gengäld ett system anpassat till just dina behov.
...och Arch Linux behöver man bara installera en gång. Väl installerad så håller den i två och tre kvarts evigheter.
...om man inte klantar till det rejält då.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Denna fixade biffen. Arch-install for dummies. Detta klarar nog min mormor till och med.

https://www.youtube.com/watch?v=3_7wmUUafjo

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Källkodsbaserad ger dig mest flexibilitet ex Gentoo eller Arch men drar med rätt mycket skräp beroende på vad du väljer att ha.
Exvis om du kör Gnome eller Kde lär du få med massvis med dependencies

Det absolut lättaste om du vill lägga 10min är att ta valfri dist minimal installation / absolut ingen desktop (ofta drar dom med en core med massa skit som man inte vill ha)
Sen hitta en lighweight desktop som du kan köra typ fluxbox eller något liknande

Själv kör jag Gentoo och det är generellt rätt dåligt men jag tycker att Linux distar är skräp onödigt, fan så mycket tid människor lägger på att paketera om till en specifik dist.

Det är ju ungefär som att köra 100 olika varianter av Windows 8 där windows update har olika innehåll och är paketerade på olika sätt i varje repository så beroende på vilken variant av Windows 8 man har så får man antingen gilla lägget "med det som finns och hur det installeras" eller kompilera själv, och i dom 100 olika varianteran så sitter det 100 pers per variant som sitter och paketerar sin egen lilla lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Källkodsbaserad ger dig mest flexibilitet ex Gentoo eller Arch men drar med rätt mycket skräp beroende på vad du väljer att ha.
Exvis om du kör Gnome eller Kde lär du få med massvis med dependencies

Det absolut lättaste om du vill lägga 10min är att ta valfri dist minimal installation / absolut ingen desktop (ofta drar dom med en core med massa skit som man inte vill ha)
Sen hitta en lighweight desktop som du kan köra typ fluxbox eller något liknande

Själv kör jag Gentoo och det är generellt rätt dåligt men jag tycker att Linux distar är skräp onödigt, fan så mycket tid människor lägger på att paketera om till en specifik dist.

Det är ju ungefär som att köra 100 olika varianter av Windows 8 där windows update har olika innehåll och är paketerade på olika sätt i varje repository så beroende på vilken variant av Windows 8 man har så får man antingen gilla lägget "med det som finns och hur det installeras" eller kompilera själv, och i dom 100 olika varianteran så sitter det 100 pers per variant som sitter och paketerar sin egen lilla lösning

Minimal installation var ju hela trådsyftet. Befintliga mainstreamdistar typ Fedora/Ubuntu m.m. finns inte som minimalinstall dessvärre, eller jo, det finns men de stöder inte EFI-boot så de går bort.
Det optimala vore om de kunde bena ur alla applikationer från Ubuntu/Mint/Fedora m.fl. i en version för install. X utan Libre office och annat mojs.
Men som sagt, denna Arch-guiden ovan klarar vem som helst. det räcker.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Minimal installation var ju hela trådsyftet. Befintliga mainstreamdistar typ Fedora/Ubuntu m.m. finns inte som minimalinstall dessvärre, eller jo, det finns men de stöder inte EFI-boot så de går bort.
Det optimala vore om de kunde bena ur alla applikationer från Ubuntu/Mint/Fedora m.fl. i en version för install. X utan Libre office och annat mojs.
Men som sagt, denna Arch-guiden ovan klarar vem som helst. det räcker.

Annars så är det ju bara att köra en bootbar usb/cd dist med EFI stöd och installeria / chroota. Jag tror att det är "typ" gentoos default installation, säkert arch också? den enda skillnaden då blir ju att slänga in ubuntu minimal istället för arch/gentoo om man nu vill det.

Permalänk
Medlem

Jag fastnade också på Arch Linux efter några års distrohoppande. Kan väl knappast påstå att min installation är särskilt minimal längre (med tiden samlar man på sig massor av program) men det är åtminstone som jag vill ha den. Kör numera KDE som många anser bloatat men jag tycker det flyter på fint på Arch Linux. XFCE är favoriten på lite klenare maskiner som äldre laptops och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Annars så är det ju bara att köra en bootbar usb/cd dist med EFI stöd och installeria / chroota. Jag tror att det är "typ" gentoos default installation, säkert arch också? den enda skillnaden då blir ju att slänga in ubuntu minimal istället för arch/gentoo om man nu vill det.

"Installera / chroota" ? Hur menar du?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

"Installera / chroota" ? Hur menar du?

Tror att det är förhållandevis vanligt har alltid installerat via annan dist (oftast via livecd eller usb)
https://wiki.gentoo.org/wiki/Installation_alternatives#Installation_from_non-Gentoo_LiveCDs

https://wiki.gentoo.org/wiki/Installation_alternatives#Instal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Den där använder grub. Det funkar inte med EFI-boot. Finns det en Gentoo som man slipper kompilera och greja?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Nu har jag testat installera Arch ett par gånger via den officiella Wikin och en till sida (som komplement) http://lifehacker.com/5680453/build-a-killer-customized-arch-...

Bra så, dock är ju denna installation en mardröm, då den inte har något grafiskt gränssnitt, vilket kanske är vitsen. Jag rullar ju om denna testburken några gånger var vecka och orkar/hinner inte sitta en halvtimma/timma med att konfigurera så mycket och så specifikt.

Jag följer Wikin slaviskt men det är mängder av kommandon jag inte får till, vilket failar hela installationen. Svenskt tangentbord får jag inte till, vilket inte är en nödvändighet då engelskt funkar för mig också m.m. Lite för krångligt för mig.

En installation får ta maximalt tio minuter att bli klar med för att jag inte skall tappa intresset. Själva installationen är jag inte intresserad av, jag vill in i ett stabilt, fungerande system, och eftersom jag på testburken rullar om OS så ofta vill jag inte gå igenom hela denna procedur gång på gång. Det får bli någon variant med ett användarvänligt GUI helt enkelt. Trist, då jag tycker Arch verkar vara ett toppensystem. Vill bara inte lägga tid på installationen, den skall gå av sig själv helst.

Tack ändå för tipsen.

Gör då så att du installerar esx och helt enkelt installerar arch en gång, konfar och sparar bilden. Då kan du snabbt återställa det virtuella os'et på några minuter och leka precis hur du vill. Dessutom så kan du växla mellan 100 olika maskiner utan att prestandan påverkas eller att något blir knasigt pga hos-os'et inte gillar virtualisering.

Problemet löst.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Gör då så att du installerar esx och helt enkelt installerar arch en gång, konfar och sparar bilden. Då kan du snabbt återställa det virtuella os'et på några minuter och leka precis hur du vill. Dessutom så kan du växla mellan 100 olika maskiner utan att prestandan påverkas eller att något blir knasigt pga hos-os'et inte gillar virtualisering.

Problemet löst.

VM? nejtack. Eller... går det att konfa med native-drivrutiner för grafik?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Den där använder grub. Det funkar inte med EFI-boot. Finns det en Gentoo som man slipper kompilera och greja?

Hur menar du nu? Fick frågan om chroot, självklart går det att använda vilken live dist man vill som stöder EFI

ex: https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Hur menar du nu? Fick frågan om chroot, självklart går det att använda vilken live dist man vill som stöder EFI

ex: https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&esp...

Jag kan inget om det där, önskar inte lära det heller, men tack ändå.

Jag klarade inte ens av att installera Arch grafiskt. Den ville ha lite olika partitioner, men trodde den skapade allt sånt automatiskt.
Nu har den stått på "Booting" i snart en halvtimma. Misstänker det inte skall ta så lång tid att starta en nyinstall av Arch.

Nej, det där verkar vara ett system som man måste vara intresserad och insatt av pill och konfigurering. Jag vill klicka "Next" fem gånger under en setup, sedan skall det vara färdigt. Jag kan inget över huvud taget om bakgrunden till hur ett system är och skall vara konfigurerat. Det är för mig helt ointressant. Det verkar finnas två val. Antingen installera ett bloatsystem typ Ubuntu eller Mint (som jag kör idag på huvuddatorn och är extremt nöjd med) eller sitta och mecka någon slags terminalinstallation (som är rätt värdelöst vetande för mig) och då få en komplett dist, helt anpassad efter mina behov. Det är en smula frustrerande kan jag tycka att ingen annan reagerat över detta i Linux-världen. Speciellt oss nybörjare som vill ha ett stabilt system bara utan lull-lull.
Antingen intresserad och få det system man vill, och har glädje av att lära hur allt konfigureras, eller en mormor-installation av Ubuntu där det knappt krävs någon inlärningströskel.

Min önskan är alltså, kort och gott, en snabb, grafisk installation som fixar allt automatiskt, där jag kan välja i setupen vilket tema (eller fönsterhanterare som ni kallar det) jag vill använda, antingen en, flera stycken olika, eller alla som finns helt utan officepaket, dvd-brännarprogram och gud vete allt som finns i systemet.

Alltså bara kernel, OS, Xfce, Cinnamon, Gnome2, Lxde och KDE via en setup som tar runt tio minuter. No more, no less.
Gärna med en paket/programhanterare också, Synaptics tycker jag är okej. Där och då kan jag välja om och när jag vill installera "Libre Office" eller vad det nu är jag vill använda datorn till.
Det vore drömmen. Är det för mycket begärt?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Har du testat debian netinstall? Blir väl inte riktigt exakt så som du vill men man väljer ändå vad man vill installera från ett minimalt grundsystem. Installern är hyfsat automatisk.

Har inte ubuntu något sätt att skapa anpassade installations-media förresten? Har för mig jag läst det någonstans.
Googlade fram detta: https://help.ubuntu.com/community/LiveCDCustomizationFromScra...

Så du kan ju skapa det du vill ha själv. Det är ju open source vi snackar om så det är upp till vem som helst att skapa vad man vill. Tycker inte man kan begära att någon annan ska göra det åt en. Själv gillar jag att pilla i terminalen, andra vill ha peka-klicka installation. Är väl därför det finns så många olika anpassade distar att välja mellan, var och en vill ha på sitt sätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag kan inget om det där, önskar inte lära det heller, men tack ändå.

Jag klarade inte ens av att installera Arch grafiskt. Den ville ha lite olika partitioner, men trodde den skapade allt sånt automatiskt.
Nu har den stått på "Booting" i snart en halvtimma. Misstänker det inte skall ta så lång tid att starta en nyinstall av Arch.

Nej, det där verkar vara ett system som man måste vara intresserad och insatt av pill och konfigurering. Jag vill klicka "Next" fem gånger under en setup, sedan skall det vara färdigt. Jag kan inget över huvud taget om bakgrunden till hur ett system är och skall vara konfigurerat. Det är för mig helt ointressant. Det verkar finnas två val. Antingen installera ett bloatsystem typ Ubuntu eller Mint (som jag kör idag på huvuddatorn och är extremt nöjd med) eller sitta och mecka någon slags terminalinstallation (som är rätt värdelöst vetande för mig) och då få en komplett dist, helt anpassad efter mina behov. Det är en smula frustrerande kan jag tycka att ingen annan reagerat över detta i Linux-världen. Speciellt oss nybörjare som vill ha ett stabilt system bara utan lull-lull.
Antingen intresserad och få det system man vill, och har glädje av att lära hur allt konfigureras, eller en mormor-installation av Ubuntu där det knappt krävs någon inlärningströskel.

Min önskan är alltså, kort och gott, en snabb, grafisk installation som fixar allt automatiskt, där jag kan välja i setupen vilket tema (eller fönsterhanterare som ni kallar det) jag vill använda, antingen en, flera stycken olika, eller alla som finns helt utan officepaket, dvd-brännarprogram och gud vete allt som finns i systemet.

Alltså bara kernel, OS, Xfce, Cinnamon, Gnome2, Lxde och KDE via en setup som tar runt tio minuter. No more, no less.
Gärna med en paket/programhanterare också, Synaptics tycker jag är okej. Där och då kan jag välja om och när jag vill installera "Libre Office" eller vad det nu är jag vill använda datorn till.
Det vore drömmen. Är det för mycket begärt?

Kanske, tycker att det låter onödigt du kan ofta lätt lägga in en ny desktop om du vill.
Det andra skit i om det finns EFI stöd eller inte du kommer inte att märka någon skillnad

Bestäm dig för vilken desktop du vill köra och välj en lightweight dist typ http://www.lxle.net/ eller vad som nu motsvarar dina modifierade krav
kika på http://en.wikipedia.org/wiki/Lightweight_Linux_distribution så finns det säkert något