Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

In-wall högtalare i kökssoffa

Permalänk
Medlem

In-wall högtalare i kökssoffa

Hej!

Har tröttnat på Sonos Play 5 som står i köket.. och köptarmen rycker nu..

Tanken är att jag ska bygga in ljudet i lägenheten, närmare sagt..en kökssoffa.

Jag har en egenbyggd kökssoffa som väntar på att få ett par högtalare i sig(enligt mig).

Jag har tittat på en hel del In-wall högtalare, men blir inte klok.

Eftersom högtalarna kommer sitta i knähöjd blir jag tveksam. Vad ska man satsa på? Kvadratiska högtalare? Rektangulära?

Grillen måste såklart vara vit för att inte synas.

Vad som ska driva allt detta vet jag inte ännu, men en högtalarväxel/zonväljare är tänkt att användas för att kunna styra flera högtalare.

Där högtalare skall sitta.
28 cm Lodrätt
55 cm Vågrätt

VÄGG.Regel 55 cm. REGEL. 55 cm.

Innanför soffan så är det rätt luftigt, så bakåt är det inga problem med längden.

Har kollat på Polk Audio, Micca.. B&W..Klipsch..vad kan tänkas vara lämpligt, inom en rimlig budget? Har inte satt någon budget men jag slänger inte ut 15K+ för att få soffan att låta bra.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

jag skulle nog kört mmed bandpass.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Det är inte värt att köra på "stereo" i varje då?

Eller kommer det bli kajko/låta grötigt?

Tänker på Dynavoice IC-6D

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Det är inte värt att köra på "stereo" i varje då?

Eller kommer det bli kajko/låta grötigt?

Tänker på Dynavoice IC-6D

Hummm... Du får ingen Stereobild. Med två basspolar i samma kon och dubbla tättsittande diskanter så spelar båda kanalerna men från samma punkt.
Då skulle jag hellre välja de två singelkanal högtalarna (8") och dubbla upp dem på långsidan (möjligen med en slavbas på kortsidan).

Slavbas (8") är bara ett högtalarmembran som fungerar som en basreflexöppning.
http://www.ljudfokus.se/produkt/slavbas-8-tum/663/
Du kanske kan få köpa en extra front i vitt ?!

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Hummm... Du får ingen Stereobild. Med två basspolar i samma kon och dubbla tättsittande diskanter så spelar båda kanalerna men från samma punkt.
Då skulle jag hellre välja de två singelkanal högtalarna (8") och dubbla upp dem på långsidan (möjligen med en slavbas på kortsidan).

Slavbas (8") är bara ett högtalarmembran som fungerar som en basreflexöppning.
http://www.ljudfokus.se/produkt/slavbas-8-tum/663/
Du kanske kan få köpa en extra front i vitt ?!

Nej det känns generellt dumt, med tanke på att de kommer sitta i knähöjd och det blir bara mer krävande för slutsteget/zonväljaren då varje högtalare tar upp två kanaler.

Tror du verkligen att slavbasen skulle fungera? Jag gissar, om jag känner mig själv..att jag kommer ha saker/prylar i lådan. Känns mest som att membranet bara kommer sitta där och halvfladdra. Eller missar jag något?

Du vet inte någon skillnad mellan rektangulära högtalare och runda? Någon fördel borde det väl finnas?

Tar emot alla tips som går, om folk som kör In-wall-högtalare hemma.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EyeNEye:

Du vet inte någon skillnad mellan rektangulära högtalare och runda? Någon fördel borde det väl finnas?
Tar emot alla tips som går, om folk som kör In-wall-högtalare hemma.

Det finns inte nån generell skillnad som beror på om membranet är cirkulärt eller kvadratiskt.
Har du tänkt att sitta på samma soffa som ska spela eller ska den bara spela ? Jag tänkte mst på om det ev kan vara vettigt att ha en lite höjd nivå på diskanten för att kompensera för placeringen.
sedan så går det ju egentligen att se soffan som vilken högtalarlåda som helst och designa med normala delar och inte speciella in wall eller bilstereo och liknande prylar.
Kanske ett par bredbandare och en bas skulle kunna vara nått och så bygger du även in nått digitalslutsteg direkt i soffan.

Det går ju även att använda soffan bara som en basmodul/elektroniklåda och tex sätt ett par mindre toppar på väggen eller i taket yex ett par Muppar eller nått snarlikt med basmodul.
Läs byggartiklarna, Mupparna är anpassningsbara och billiga att bygga.
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/Molt_1_2008_Mupps.pdf
http://www.lts.a.se/pub/artiklar/mupps/Molt2008_2_Mupps.pdf
http://www.lts.a.se/lts/artiklar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inte nån generell skillnad som beror på om membranet är cirkulärt eller kvadratiskt.
Har du tänkt att sitta på samma soffa som ska spela eller ska den bara spela ? Jag tänkte mst på om det ev kan vara vettigt att ha en lite höjd nivå på diskanten för att kompensera för placeringen.
sedan så går det ju egentligen att se soffan som vilken högtalarlåda som helst och designa med normala delar och inte speciella in wall eller bilstereo och liknande prylar.
Kanske ett par bredbandare och en bas skulle kunna vara nått och så bygger du även in nått digitalslutsteg direkt i soffan.

Det går ju även att använda soffan bara som en basmodul/elektroniklåda och tex sätt ett par mindre toppar på väggen eller i taket yex ett par Muppar eller nått snarlikt med basmodul.
Läs byggartiklarna, Mupparna är anpassningsbara och billiga att bygga.

Som vanligt levererar mrqaffe information så man får sjunka ner i soffan och läsa på

Nja, man ska väl kunna sitta på bänken men är inte den bästa lyssningspositionen.

Tanken är att jag ska sätta upp ett par omnipolära högtalare (Jamo S-25 ) i taket, med ett par Boston Acoustic Soundware(fukttåliga, inte XS-varianten) i badrummet.

Tänker beställa ett par inbyggsnadshögtalare, för att få mig en uppfattning vad de levererar. Dels för att få en uppfattning och så jag inte spånar in mig på att det kommer låta bra, men bli markant besviken.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

... Du vet inte någon skillnad mellan rektangulära högtalare och runda? Någon fördel borde det väl finnas? ...

Om du med rektangulära menar ovala högtalarmembran... så spelar ovala högtalare över lite bredare frekvensomfång.
Mest är det nog på grund av platsbrist. De användes ofta i TV och radio.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Om du med rektangulära menar ovala högtalarmembran... så spelar ovala högtalare över lite bredare frekvensomfång.
Mest är det nog på grund av platsbrist. De användes ofta i TV och radio.

Tänker på formen på högtalaren.

Oval = ( o )
Kvadrat/Rektangulär med tweets etc. = [ O o ]

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Rekordmedlem

En formsak ;)

Skrivet av EyeNEye:

Tänker på formen på högtalaren.

Oval = ( o )
Kvadrat/Rektangulär med tweets etc. = [ O o ]

Menar du formen på baffeln och inte formen på elementet ? det spelar väl egentligen ingen större roll ändå men bilder skulle nog förtydliga.
2 runda element men ett har 4 kantig korg

Kvadratiskt element:

Det bli ju svårare att få kantupphängningen att funka på 4 kantiga element.

Och så finns det även ovala element, de var och kanske ännu idag är vanligast i på ställen med platsbrist typ tv och bilar, 6x9" är en bilklassiker

Och så finns det bredbandare som ofta sitter i tvapparater typ :

Däremot så har nog världens samtliga bra högtalare som använder dynamiska element alltid runda element, men det finns panelelement typ magnetostater och elektrostater, de är ofta väldigt avlånga och man monterar ofta flera "band/paneler" bredvid varandra så att de blir "mindre avlånga" Jag har själv ett Par Soundlab som har 5 membran monterade bredvid varandra så att de totalt sett inte blir så extremt långsmala.

Sedan så finns ju ofta diskanter att få med både runda och fyrkantiga monteringsplattor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Du lär få sämre ljud med ditt diy bygge än vad sonos play5 levererar. Mesta dels för att du placerar elementen vid golvet.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Du lär få sämre ljud med ditt diy bygge än vad sonos play5 levererar. Mesta dels för att du placerar elementen vid golvet.

Ja en del av elementen sitter där.

Satte mina SP2500-högtalare på bänken och ja det lät annorlunda. Visst det var små element i sig men de är verkligen gjorde för att sitta i ett sweet spot-läge så de var nog inte den bästa jämförelsen.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du formen på baffeln och inte formen på elementet ? det spelar väl egentligen ingen större roll ändå men bilder skulle nog förtydliga.
2 runda element men ett har 4 kantig korg

Kvadratiskt element:

Det bli ju svårare att få kantupphängningen att funka på 4 kantiga element.

Och så finns det även ovala element, de var och kanske ännu idag är vanligast i på ställen med platsbrist typ tv och bilar, 6x9" är en bilklassiker

Och så finns det bredbandare som ofta sitter i tvapparater typ :

Däremot så har nog världens samtliga bra högtalare som använder dynamiska element alltid runda element, men det finns panelelement typ magnetostater och elektrostater, de är ofta väldigt avlånga och man monterar ofta flera "band/paneler" bredvid varandra så att de blir "mindre avlånga" Jag har själv ett Par Soundlab som har 5 membran monterade bredvid varandra så att de totalt sett inte blir så extremt långsmala.

Sedan så finns ju ofta diskanter att få med både runda och fyrkantiga monteringsplattor.

Tänkte bara om det fanns någon fördel, men då avfärdar vi den teorin.
Satsar på att ta hem en högtalare och lyssna. Tippar på dina öron skulle gråta av ett par In-wall ?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EyeNEye:

Tänkte bara om det fanns någon fördel, men då avfärdar vi den teorin.
Satsar på att ta hem en högtalare och lyssna. Tippar på dina öron skulle gråta av ett par In-wall ?

In wall i sig säger inget om ljudkvaliten, väldigt många huvudmonitorer för studiobruk är in wall och låter otroligt bra, men att montera nått som spelar mot knävecken i stället för öronen är inte optimalt

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

In wall i sig säger inget om ljudkvaliten, väldigt många huvudmonitorer för studiobruk är in wall och låter otroligt bra, men att montera nått som spelar mot knävecken i stället för öronen är inte optimalt
http://www.sonicranch.com/_images/neveroom/NeveStudio004.jpg

Det är ju knäna som ska gunga

Har du något bra tips på en okej förstärkare, som orkar driva såpass många högtalare?

Säg 9 högtalare.

3 i soffan, 4 i taket i köket. En i hallen och en i badrummet.

Har tittat på Proson RV 2050 (v.3) - (Som även har lågnivå för en sub ifall det skulle låta allt för kackligt)

Även Dayton Audio DTA-120

Vad kan vara rimligt? Jag tänker så effekten ut inte blir allt för låg

Ritning på hur det är tänkt

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan ju vara en fördel att kunna reglera ljudnivån separat så en äldre hembiomaskin med minst 6 tillgängliga slutstegskanaler kan vara nått om man ska leta prisvärda delar.
Annars får man serie och parallellkoppla så att man håller sig inom ett rimligt impedansspann och hoppas att ljudnivåerna på respektive högtalare blir lämpliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan ju vara en fördel att kunna reglera ljudnivån separat så en äldre hembiomaskin med minst 6 tillgängliga slutstegskanaler kan vara nått om man ska leta prisvärda delar.
Annars får man serie och parallellkoppla så att man håller sig inom ett rimligt impedansspann och hoppas att ljudnivåerna på respektive högtalare blir lämpliga.

Tänker använda en zonväljare med separat styrning för varje zon, som har impedans-korrektion. Styrningen sker från köket, så vill man sänka i badrummet så får man springa dit. Det är en lägenhet, så det är inte många meter det handlar om.

Förstärkare > Zonväljare med impedans-korrektion > Högtalare

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EyeNEye:

Tänker använda en zonväljare med separat styrning för varje zon, som har impedans-korrektion. Styrningen sker från köket, så vill man sänka i badrummet så får man springa dit. Det är en lägenhet, så det är inte många meter det handlar om.

Förstärkare > Zonväljare med impedans-korrektion > Högtalare

Det går att göra så också, men äldre hembiomaskiner brukar vara prisvärda eftersom de flesta verkar tycka att hdmi är ett måste och de fungerar utmärkt att köra som flerkanalslutsteg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det går att göra så också, men äldre hembiomaskiner brukar vara prisvärda eftersom de flesta verkar tycka att hdmi är ett måste och de fungerar utmärkt att köra som flerkanalslutsteg.

De äldre harman kardon förstärkarna har ju en bygel mellan för & slutsteg vilket gör att man kan välja att enbart använda slutstegen.

Men hajjar inte vad du är ute efter? Tar din sonos play5 mycket plats och du vill ha högtalare i taket i stället? Satsa på vettiga takhögtalare och bygg en subwoofer i din soffa. Att placera inwall högtalare i den är meningslöst när du ändå ska ha högtalare i taket. Hur mycket är ditt tak redan sänkt eller tänkte du göra det själv nu?

Ett tips är om du har ett kök där skåpen inte går ända upp till taket. Är att placera två stativhögtalare uppe på skåpen. Diskret snyggt och enkelt. 4st högtalare är garanterat overkill i köket. Satsa på två bra istället för 4st sämre. Nu vet jag inte hur stort ditt kök är men en sonos play3 fyller mitt villa kök med ljud utan att det låter dåligt. Visst inte någon djupbas men är fortfarande helt ok ljud för att vara en mono högtalare

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

De äldre harman kardon förstärkarna har ju en bygel mellan för & slutsteg vilket gör att man kan välja att enbart använda slutstegen.

Men hajjar inte vad du är ute efter? Tar din sonos play5 mycket plats och du vill ha högtalare i taket i stället? Satsa på vettiga takhögtalare och bygg en subwoofer i din soffa. Att placera inwall högtalare i den är meningslöst när du ändå ska ha högtalare i taket. Hur mycket är ditt tak redan sänkt eller tänkte du göra det själv nu?

Ett tips är om du har ett kök där skåpen inte går ända upp till taket. Är att placera två stativhögtalare uppe på skåpen. Diskret snyggt och enkelt. 4st högtalare är garanterat overkill i köket. Satsa på två bra istället för 4st sämre. Nu vet jag inte hur stort ditt kök är men en sonos play3 fyller mitt villa kök med ljud utan att det låter dåligt. Visst inte någon djupbas men är fortfarande helt ok ljud för att vara en mono högtalare

Plats tar den väl, men jag gillar att bolla med idén. Hade jag bara velat sätta upp en Play 5 så hade jag inte skapat tråden. Kul med projekt

Problemet jag har är att jag inte kan ha takhögtalare, finns inget utrymme ovanför. Annars hade det varit optimalt. Takhöjden är cirka 270 cm.

Kör jag högtalare som du skrev, dvs. ovanför köksluckorna så kan jag köra bas/sub i soffan för att få lite mer fyllighet.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DasBoot_swe:

De äldre harman kardon förstärkarna har ju en bygel mellan för & slutsteg vilket gör att man kan välja att enbart använda slutstegen.

Många har analog "multichannel input" där man kan mata på flera olika signaler till slutstegen men man passerar volymkontrollen till skillnad mot när man kopplar in sig via "bygelingången" så att man kan alltså reglera alla kanlers nivå samtidigt vilket kan vara praktiskt när man trimmat in de inbördes nivåerna, det går även utmärkt att ansluta ett ljudkort dit om man vill använda en dator för diverse signalbehandling, det går ju att få ut spelsurround, eller köra datorn som nån typ av dsp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tackar tackar! Ja det kan vara intressant.

La precis beställningen på tak/ovanför-köksluckorna-högtalarna

1700 kr för 5 st. Ligger på 1490 styck här...sanslöst.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Någon som kan tänka sig veta en vettig förstärkare?

Sneglat på Dayton Audio DTA-120 (2x 60 Watt).

Är det någon som vet hur mycket kräm man behöver, till totalt 8 högtalare?

Splittas watten med antal högtalare?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EyeNEye:

Någon som kan tänka sig veta en vettig förstärkare?

Sneglat på Dayton Audio DTA-120 (2x 60 Watt).

Är det någon som vet hur mycket kräm man behöver, till totalt 8 högtalare?

Splittas watten med antal högtalare?

Effekten fördelas över alla högtalare men den blir inte exakt lika fördelad mellan alla, ska det bli jämnt fördelat måste alla högtalare och kablar vara likadana så att allt har samma impedans, men det blir troligen ingen jätteskillnad i effekt över respektive högtalare heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Någon som kan tänka sig veta en vettig förstärkare?
Sneglat på Dayton Audio DTA-120 (2x 60 Watt).

Är det någon som vet hur mycket kräm man behöver, till totalt 8 högtalare?
Splittas watten med antal högtalare?

Du ska väl inte ha disko nivå i köket ?! Jag har t.ex. en rörförstärkare på 2x18W som med 96dB golvhögtalare spelar högre än jag behöver.
Effekten fördelat över flera högtalare ger effektförluster beroende av delningsfilter, antalet talspolar och kabeldiametrar.
Bashögtalare drar uppskattningsvis 70% av förstärkareffekten för att få samma upplevda ljudnivå som diskantelementen.
Jag misstänker att du på toaletten aldrig spelar över 5W per högtalare... (tänk på att en bilstereo med 2x5W räckte långt förr...)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Du ska väl inte ha disko nivå i köket ?! Jag har t.ex. en rörförstärkare på 2x18W som med 96dB golvhögtalare spelar högre än jag behöver.
Effekten fördelat över flera högtalare ger effektförluster beroende av delningsfilter, antalet talspolar och kabeldiametrar.
Bashögtalare drar uppskattningsvis 70% av förstärkareffekten för att få samma upplevda ljudnivå som diskantelementen.
Jag misstänker att du på toaletten aldrig spelar över 5W per högtalare... (tänk på att en bilstereo med 2x5W räckte långt förr...)

Nej på toaletten kommer det nog inte behövas, ljudet kommer förmodligen studsa alldeles för mycket där inne. Därav kan jag sänka hallen och badrummets zon till lägre.

I köket så får det gärna vara disco. Inväntar leveransen utav högtalarna nu, vilket lär ta ett tag..ska iväg idag för att titta/höra på en förstärkare och högtalarväxlare.

Beroende på hur högtalarna låter, så kommer nog In-Wall-högtalarna sist i detta projekt. Hur som haver, så måste kabel dras överallt.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |