GTA V @1440p - 780Ti SLI eller vänta på 390X?

Permalänk

GTA V @1440p - 780Ti SLI eller vänta på 390X?

Funderar lite på hur jag ska uppgradera nu inför vårens och sommarens spelsläpp. Sitter i nuläget på ett 780Ti, som säkert inte direkt kommer att leverera några höga FPS-värden i GTA V, iaf inte på inställningar som närmar sig max på 1440p. Brukar annars vara rätt så icke-kräsen med att maxa spel, men GTA vill jag se i sin bästa kostym så att säga

Med SLI så kan jag kanske få ut 60-80% mer prestanda i de spel som stödjer det. Nackdelen är dock mjukvarustödet samt 3 GB VRAM som kan bli en flaskhals. Fördelen med att invänta 390X (om 2-3 mån) är en prestandaboost på runt 50% och 8 GB VRAM på ett kort.

Tankar?

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JagdKatzen:

Funderar lite på hur jag ska uppgradera nu inför vårens och sommarens spelsläpp. Sitter i nuläget på ett 780Ti, som säkert inte direkt kommer att leverera några höga FPS-värden i GTA V, iaf inte på inställningar som närmar sig max på 1440p. Brukar annars vara rätt så icke-kräsen med att maxa spel, men GTA vill jag se i sin bästa kostym så att säga

Med SLI så kan jag kanske få ut 60-80% mer prestanda i de spel som stödjer det. Nackdelen är dock mjukvarustödet samt 3 GB VRAM som kan bli en flaskhals. Fördelen med att invänta 390X (om 2-3 mån) är en prestandaboost på runt 50% och 8 GB VRAM på ett kort.

Tankar?

8GB vram kommer du aldrig nyttja i 1440p under kortets livslängd (d v s så länge det klarar att driva spelen)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Om du väntar 5 dagar så lär du ju kunna få svar på vad det kräver i praktiken?

Amerikanska PC Gamer säger att det ska vara relativt lätt att få det i 60 fps i 1080p, så det känns som att ett 780 Ti borde klara sig relativt bra. De körde dock 2x 980 för att spela med 60 fps i 4K.
http://www.pcgamer.com/why-gta-5-pc-is-the-definitive-version...

Citat:

Rockstar says that even average rigs won’t have a problem getting great 1080p performance out of the game, which is encouraging. Scalability is a priority for them.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av nackskägg:

8GB vram kommer du aldrig nyttja i 1440p under kortets livslängd (d v s så länge det klarar att driva spelen)

Det är klart ja, men saken är den att minnesmängden måste vara n^2. I valet mellan 4 GB och 8 så är det senare bättre. 4 GB är lite halvsnålt för ett kort som bör hålla i runt två år.

Skrivet av Thomas:

Om du väntar 5 dagar så lär du ju kunna få svar på vad det kräver i praktiken?

Amerikanska PC Gamer säger att det ska vara relativt lätt att få det i 60 fps i 1080p, så det känns som att ett 780 Ti borde klara sig relativt bra. De körde dock 2x 980 för att spela med 60 fps i 4K.
http://www.pcgamer.com/why-gta-5-pc-is-the-definitive-version...

Tack för länken, men den har jag redan sett

1440p är 80% fler pixlar än 1080p. 4K är exakt fyra gånger 1080p. Alltså bör ett ensamt 980 klara av att driva 1440p med hyffsad FPS. Frågan är dock om de hade alla inställningar på max?

Visst vill jag vänta och se hur spelet presterar nu på tisdag, men man är också lite otålig!

Det finns också en annan aspekt med just GTA V - Online gentemot single player. I SP så tänkte jag spela med handkontroll och skulle nöja mig med 40-45 som snitt-FPS så länge allt ser riktigt bra ut (handkontroller är mindre känsliga). Men i onlineläget spelar man med/mot andra människor och därför är det bra att använda mus och tangentbord i kombination med responsiv framerate i förstapersonsläget. Det ideala för mig vore alltså att kunna ha 60+ FPS i med allt på max. Därav grubblandet...

Hade man varit rik så vore det bara att köpa två Titan X och vara glad, men man tvingas ju dock prioritera

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sitts som ts. Men jag kommer nog vänta på 980ti eller 390x kanske ett titan x.

3gb vram är förlite minst 6gb. Inte för gtav dock men jag kommer dock spela flera andra spel också.

Problemet är ju att man vill ha 4k skärm också men det blir lite dyrt att köpa allt på en gång.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Sitter själv på ett 7970 just nu och har förbokat Asus nya 144hz 1440P ips skärm! Blir nog tungt att driva GTA V med mitt 7970, blir nog 390X vid release

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Skrivet av Sifear:

Sitter i samma sitts som ts. Men jag kommer nog vänta på 980ti eller 390x kanske ett titan x.

3gb vram är förlite minst 6gb. Inte för gtav dock men jag kommer dock spela flera andra spel också.

Problemet är ju att man vill ha 4k skärm också men det blir lite dyrt att köpa allt på en gång.

3 GB är klart lite sett till prestandan som kortet ger, anser jag, så där håller jag med. Det är ju rätt surt att behöva oroa sig över VRAM-användningen i spel som faktiskt går att driva med bra framerate. 6 GB är väl ungefär lagom, men som sagt så skulle det inte skada att köra på 8 för att vara säker. 980Ti kommer ju att få 6 GB, vilket är helt rätt.

Titan X är ändå lite märkligt IMHO. För 12 lax så får man en överdriven mängd VRAM parat med obefintlig DP-prestanda (dåligt för beräkningar), samt en för prisklassen snål kylningslösning. Inte ens eftermarknadskylare ingår alltså, utan samma gamla Titankylare fast med svart färg...

Hursomhelst så inväntar jag spelsläppet innan jag tar ett beslut, men det lutar ändå åt 390X.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem

JagdKatzen. Kan du SLI-koppla så hade jag kört på det. Kolla >

När väl cracket släpps så ska de kunna driva 1440p med väl godkänd grafik och fps.

Jag har ett 290x. Ska nog köpa ett till och byta ut mot ett 390x när det kommer pga GTA.

Visa signatur

| i7-4770k@3.5GHz | Gigabyte G1 Sniper Z87 | AMD Radeon R9 290X | 16GB RAM |XFX Core Edition PRO 850W | CoolerMaster Seidon 120V | Kingston SSDNow V300 120GB + 1TB HDD | Corsair Carbide 330R Chassi |

Permalänk
Medlem

JagdKatzen. Kan du SLI-koppla så hade jag kört på det. Kolla > http://www.sweclockers.com/annons/110467-780-ti-evga-sc"]

När väl cracket släpps så ska de kunna driva 1440p med väl godkänd grafik och fps.

Jag har ett 290x. Ska nog köpa ett till och byta ut mot ett 390x när det kommer pga GTA.

Visa signatur

| i7-4770k@3.5GHz | Gigabyte G1 Sniper Z87 | AMD Radeon R9 290X | 16GB RAM |XFX Core Edition PRO 850W | CoolerMaster Seidon 120V | Kingston SSDNow V300 120GB + 1TB HDD | Corsair Carbide 330R Chassi |