Brus från micken i mitt nya headsett. (mmx 300)

Permalänk
Medlem

Brus från micken i mitt nya headsett. (mmx 300)

Tjabba!
Har ett nytt headset, ett Beyerdynamics mmx 300. Det jag upptäckte var att från att ha ett litet brus med mitt gamla 7h har jag nu jättemycket brus, eller mer ett mörkt brummande.
Använder jag mig av funktionen minskning av störningar i realtec försvinner nästan allt brus men ljudet blir väldigt burkigt.
Vet inte riktigt vad jag ska försöka med, testat alla inställningar jag har på datorn och kommer inte fram till något.
Även kollat så att det inte går någon kabel både i och utan dator som skulle kunna störa.
Skulle ett ljudkort kunna fixa detta tror ni? kommer brummet från en störning, dåliga komponenter eller dåliga drivrutiner/inställningar?

Ljudkortet som används just nu är det integrerade i moderkortet. Ett asus z97-a.

Tack på förhand.
Melker

Permalänk
Medlem

Vart har du stoppat in micen? Frontporten? Baksidan? Blir det någon skillnad? Spontant skulle jag gissa på att det plockar upp t ex ström från ett dåligt avskärmat chassi t ex. Mitt gamla headset som finns i signatur plockade upp ljud som blev ett irrationsmoment för andra ju fler bildrutor per sekund mitt grafikkort ritade upp. 60fps med vsync var lugnt men spelade man med det off och det var väldigt varierande så blev det rätt rejält störande.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Blir ingen skillnad mellan port framme, port bakom och i en steelseries usb "ljudkort" (billig skit). Kör trippla skärmar så nog får säkert grafik kortet jobba.. tror du att detta kommer att lösas med ett ljudkort? eller att samma problem blir där?

Permalänk
Medlem

Avaktivera micboost?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Yes, skrev att jag testat alla inställningar. Har den av helt och alla "specialinställningar" från realtek har jag också testat så vette vad det kan vara.. tänkte att jag plockar upp ett asus ljurdkort för just över tusingen men kommer det att lösa problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Mecke1:

Yes, skrev att jag testat alla inställningar. Har den av helt och alla "specialinställningar" från realtek har jag också testat så vette vad det kan vara.. tänkte att jag plockar upp ett asus ljurdkort för just över tusingen men kommer det att lösa problemet?

Det vet man aldrig. Jag har ett Asus Xonar DX och har samma problem som trickysaer hade.

En lösning på problemet vore guld värt.

Permalänk
Medlem

Blir bruset värre om du belastar grafikkortet? Jag har ett xonar dx och när jag hade micken ansluten till ljudkortet uppstod störningar när jag belastade grafikkortet, antagligen för att ljudkortet ligger så nära pci-e platsen. Jag kör just nu micken på det interna och ljudet på det externa ljudkortet.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1Mecke1:

Blir ingen skillnad mellan port framme, port bakom och i en steelseries usb "ljudkort" (billig skit). Kör trippla skärmar så nog får säkert grafik kortet jobba.. tror du att detta kommer att lösas med ett ljudkort? eller att samma problem blir där?

Skrivet av exroz:

Det vet man aldrig. Jag har ett Asus Xonar DX och har samma problem som trickysaer hade.

En lösning på problemet vore guld värt.

Skrivet av Maarus:

Blir bruset värre om du belastar grafikkortet? Jag har ett xonar dx och när jag hade micken ansluten till ljudkortet uppstod störningar när jag belastade grafikkortet, antagligen för att ljudkortet ligger så nära pci-e platsen. Jag kör just nu micken på det interna och ljudet på det externa ljudkortet.

Tveksamt, hade själv ett Asos Xonar DX(?) tidigare och problemet kvarstod även med ljudkortet.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2