Permalänk
Medlem

Köpa soundbar

Tänkte kasta ut gamla hemmabiosystemet och byta ut mot en soundbar som tar bra mycket mindre plats.
Det som är kopplat är en Pi + en boxer för tv

1. Räcker det endast med en soundbar (inga andra högtalare) ?
2. Finns det några prisvärda alternativ? Behöver inte vara något märkvärdigt men heller inte jättedåligt.

Permalänk
Medlem

Jag äger en Yamaha YAS-101 som kostade runt en 1000-lapp. Ingen separat sub eller liknande, bara soundbaren. Är sjukt nöjd med det ljud som går att kräma ur en sådan liten sak.

Vid filmtittande klarar den av att producera hyfsad surround (då får aldrig ljudet bakom dig, men tekniken gör att det låter långt ut på sidorna). Ger dessutom helt okej bas i förhållande till pris och storlek.

Nu hittar jag dock ingen som säljer den längre. Finns säkert en uppföljare eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av vajjan:

1. Räcker det endast med en soundbar (inga andra högtalare) ?

Ja, ungefär. Det finns soundbars som har en array av högtalare och en massa signalbehandlingstrolleri för att styra vilka riktningar ljudet skickas ut i. Detta används för att skapa både direktljud och ett diffust ljudfält från en fysisk ljudkälla.
Det finns säkert även ljudlimpor som bara är en dekorativ lite-bättre-än-TVns-inbyggda högtalare.

Huruvida detta räcker för dina behov är svårt att gissa sig till utan att veta vad "räcker" innebär, vilken sorts rum du tänkt använda prylen i, etc.

Citat:

2. Finns det några prisvärda alternativ? Behöver inte vara något märkvärdigt men heller inte jättedåligt.

Ämnet har varit uppe tidigare: sök. Här finns lite rekommendationer.

Permalänk
Medlem

http://www.cnet.com/topics/speakers/best-speakers/sound-bars/

Något här kanske?

Annars kanske något från Sonos:
http://www.elgiganten.se/cms/sonos-tradlos-streaming/upplev-a...

Riktigt bra och trevligt ljud för att ta upp så lite plats. Går att skala upp om och när man känner för det. Du borde gå och provlyssna om du har möjligheten i någon ljudbutik.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Äger en yamaha ysp-2500 & är väldigt nöjd med den.
Det jag kan klaga på är ljudet i stereo när man ska lyssna på musik, men till filmer gör den sitt.
Den automatiska kalibreringen är ju ett plus.

Har inte lyssnat på andra sb i bra miljö men vet att yamaha har en bra teknik för dem.

Tänk på att soundbars är väldigt beroende av rummet & möblering då den ska få ljudet att studsa runt dig.
Du behöver sub till samtliga s.b då membranen är så små på dem.
Till de flesta sb är det trådlösa anslutning mellan suben & soundbaren.

Visa signatur

Stationär: InWin 301c | Msi Z97i ACK | i7-4770k@4,5 | Sapphire Rx 5700 Xt Pulse | Corsair Vengeance 16gb | Samsung 850 Evo | Seasonic Focus platinum
Bärbar/släpbar: Asus G75

Permalänk
Moderator
Testpilot

Sonos Playbar.

För det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ja vad ska man säga om rummet. Det är ett stort öppet rum med högt i tak fast tv delen är avskärmad till en mindre del. Kommer sitta ca 3 m från tvn rakt fram.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Jag äger en Yamaha YAS-101 som kostade runt en 1000-lapp. Ingen separat sub eller liknande, bara soundbaren. Är sjukt nöjd med det ljud som går att kräma ur en sådan liten sak.

Vid filmtittande klarar den av att producera hyfsad surround (då får aldrig ljudet bakom dig, men tekniken gör att det låter långt ut på sidorna). Ger dessutom helt okej bas i förhållande till pris och storlek.

Nu hittar jag dock ingen som säljer den längre. Finns säkert en uppföljare eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Äger ett ex av samma modell. Kan bara instämma med ovanstående. Jag tror jag gav 1300 kronor för min. Jag är väldigt nöjd med ljudet den producerar. Går även att lyssna på musik men givetvis är det film och tv som den brukas för mest. 10/10 toasters!

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB