Problem med hög temp i hdd i externt hdd-kabinett

Permalänk
Avstängd

Problem med hög temp i hdd i externt hdd-kabinett

Jag har ett Deltaco externt hdd-kabinett (Deltaco SI-7908A) som är kopplat via USB-porten och som jag är supernöjd med. Enda problemet är att hdd inte får samma kylning i detta externa hårddisk-kabinett som de skulle fått om diskarna hade varit monterad inuti datorn där det är helt andra luftströmmar som råder. Det är en stationär dator det gäller.

I går satte jag i en 3,5" Barracuda 750GB (ST3750640AS) och körde Ashampoo HDD Control 3 Corporate Edition "sektor-koll" vilket tog 7 timmar och då gick tempen upp till 49 grader vilket enl mig är otroligt högt (se bild). Ändå var inomhustempen bara dryga 20 grader. Hur hade det då gått om det varit mitt i sommaren och inomhustempen legat på 30 - 35 grader?

Större bild: http://www.ephotobay.com/image/seagate-st3750640as.png

Så min fråga är - hur fixar man kylning till ett externt hdd-kabinett?

Räcker det att bara ställa upp en vanlig bordsfläkt från JULA typ denna för att få ner tempen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta är inget ovanligt, och om den efter 7 timmars jobb "bara" är 49 grader är detta bra.
Visst kan du extra kyla den med en fläkt. Men alla externa chassi jag sett brukar lägg få 55-60+ grader, vilket inte är bra.
50 grader för en HDD är okej, kortvarigt när den hårdjobbar om inget annat.
55-60+ är skadande för vätskelagren.

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Detta är inget ovanligt, och om den efter 7 timmars jobb "bara" är 49 grader är detta bra.
Visst kan du extra kyla den med en fläkt. Men alla externa chassi jag sett brukar lägg få 55-60+ grader, vilket inte är bra.
50 grader för en HDD är okej, kortvarigt när den hårdjobbar om inget annat.
55-60+ är skadande för vätskelagren.

Det sägs väl att det optimala för en hdd är att ligga på så jämn temp som möjligt. Min interna C-disk ligger nästan konstant på ca 41-42 grader vilket väl får anses som en bra temp. Därför blev jag lite förvånad (chockad) när tempen gick upp till 49 grader. Detta är inget som hddkabinetttillverkarna har nämnt något om. Så det blir nog att införskaffa åtminstone EN bordsfläkt som får blåsa rumsluft på disken när kabinettet är igång. Disken och det som finns på den är ju bra mycket värdefullare än en bordsfläkt för ett par hundringar.

Använder så gott som enbart kabinettet för smidig backup så slipper jag öppna datorn stup i kvarten och meka med hdd och riskera att tappa en skruv av misstag som kan förorsaka omfattande skada.

Visa signatur
Permalänk

Vad är er erfarenhet av när det gäller temperaturer på externa diskar som säljs färdig monterade vs interna 2,5:or som placeras i tomma kabinett. Har själv helt gått över till att använda interna 2,5:or i kabinett för min externa lagring. Hade inte alls koll på att temperaturerna var på den nivån som redovisas här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jookeer:

Ytterligare en anledning att köra diskar internt, med hyfsad kylning maxar dom på 40C

Nu är det inte varje dag eller ens varje vecka jag gör backups men jag är betydligt flitigare idag på att göra backups än vad jag var på 1990-talet då det mer skedde kanske en gång per år. Men iom att hdd har blivit sämre samtidigt som lagringsutrymmet har ökat så måste man ju göra backups oftare idag. Har hdd från mitten/slutet av 1990-talet som fortfarande snurrar 8 timmar dagligen utan minsta problem men kollar man in NEWEGG så verkar det alltför vanligt att hdd lägger av idag efter bara några år. Vilket har fått mig att misstänka att livslängden på hdd är kortare idag än för 10 - 15 - 20 år sedan!??

Att köra hdd externt är väl bara ett bekvämlighetsagerande för att snabbt och smidigt kunna byta disk på någon sekund. Dessutom slipper man fundera över detta med jordning och statisk elektricitet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mina externa chassin med 3,5-diskar.
Chassie 1, mycket liten fläkt (25mm) som jag sänkt varvet på.
Chassie 2, långa ventilationsslitsar fram och bak.
Chassie 3, helt slutet.

Chassie 1&2, c:a 35-37 grader under backup.
Chassie 3, varmare.

Liten vägledning...

Edit, felstav.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte oroas av dom siffrorna. När en så stor belastning inte ger högre temperatur så kan man vara rätt lugn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joelburman:

Vad är er erfarenhet av när det gäller temperaturer på externa diskar som säljs färdig monterade vs interna 2,5:or som placeras i tomma kabinett. Har själv helt gått över till att använda interna 2,5:or i kabinett för min externa lagring. Hade inte alls koll på att temperaturerna var på den nivån som redovisas här.

Jag har ett drygt dussin externa hdd typ den på bilden nedan. Mest Western Digital men även Lacie, Seagate och Maxtor. Samtliga 3,5". Men trots att de ligger "väl inbyggda" så har jag ju väldigt svårt att tänka mig att temperaturerna kommer upp i de temperaturer som nämnts i denna tråd. Men jag är inte alls säker.
Däremot är jag tämligen säker på att det inte är något som skiljer en "vanlig" intern disk från en disk som tillverkaren bygger in i ett chassi. Så enl den tesen borde de externa hdd verkligen bli överhettade eftersom det inte sitter några fläktar i dom. Ska köra Ashampoo HDD Control på en extern hdd framöver och se vad den hamnar på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du gillar externa dockningsstationer så hade jag nog kolla på något sånt här.

(prisjakt ~ 650:-)

Du vill ju ha hyffsat koncentrerat luftflöde över just hårddisken, det är inte säkert att en bordsfläkt gör speciellt stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Det få konsumenter och tillverkare känner till är att plast stänger in värmen medan metall leder bort den.

Köpt en bunt externa som jag demonterade från bastuskalet och kör dem nakna med fläkt - max 40C i full rulle