Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FlashTec:

200 liter? Har du någon bild på bygget, det lär ju typ vara Sveriges största

Har bilder på nån disk nånstans, men det är inte så stort med 200liter, det är en möbel snarare än en datorlåda, ett datorutrymme högst upp och plats för slutstegen i botten och så kan man ställa en tv ovanpå, innermåtten blev nånstans runt 50x60x60cm så det är väl inte så stort tycker jag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

120mm i sub 1000 rpm håller en ok ljudnivå och är lätt att nå både med amd och intel med lite o.c och håller vettiga temperaturer på cpu och är tyst enligt mig men gpu drar såklart i väg vid spelande och är väll nått man får räkna med om man har hyfsat gpu men är vad jag siktat på med datorn i sign

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Nu kommer nästa steg i min fråga.

Jag har nu tweakat alla fläktar i SpeedFan så att de går som jag vill. Nu återstår dock ett ganska störande ljud. Jag tror det är pumpen till Corsair H80i, och jag undrar om någon vet om man kan få det väck?

Det är ett ganska högfrekvent ljud, och jag har för mig att jag har hört folk som antingen inte har det bara eller att det kanske är matningen från PSUn som kan orsaka det!

Några funderingar?

Edit: Det är möjligt att det är PSUn som låter också, men jag är nästan 100% säker på att det är pumpen. Kan man typ klä in pumpen i något tygaktigt som kanske absorberar det ljudet?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjellreven:

Nu kommer nästa steg i min fråga.

Jag har nu tweakat alla fläktar i SpeedFan så att de går som jag vill. Nu återstår dock ett ganska störande ljud. Jag tror det är pumpen till Corsair H80i, och jag undrar om någon vet om man kan få det väck?

Det är ett ganska högfrekvent ljud, och jag har för mig att jag har hört folk som antingen inte har det bara eller att det kanske är matningen från PSUn som kan orsaka det!

Några funderingar?

Edit: Det är möjligt att det är PSUn som låter också, men jag är nästan 100% säker på att det är pumpen. Kan man typ klä in pumpen i något tygaktigt som kanske absorberar det ljudet?

Mvh

TYp detta https://www.youtube.com/watch?v=HP73edpQwgc?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Nej. Coilwhine vet jag vad det är Detta är mer ett "något som snurrar" ljud, om du förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjellreven:

Nej. Coilwhine vet jag vad det är Detta är mer ett "något som snurrar" ljud, om du förstår.

Jag hade att göra med något nätagg som surrade hela tiden så fort spänningen var inkopplad till det, oavsett om datorn var igång eller ej. Något liknande?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Jag har väldigt många spelkonsoler, och mitt Xbox 360 Elite låter mest utav dem. Jag säger jag att min dator är tyst relativt med mitt Xbox 360.

Jag skulle inte heller vara bekväm med att ha den dödstyst, för då skulle man ju tro att den är dö! :'(

Permalänk
Medlem

Min är knäpptyst, är en Define R4, det enda som kan låta lite är väl cpu fläkten när den får arbeta riktigt mycket men det är väl inte så konstigt då den är bra mycket mindre än vad gpu-fläktarna är

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Min är knäpptyst, är en Define R4, det enda som kan låta lite är väl cpu fläkten när den får arbeta riktigt mycket men det är väl inte så konstigt då den är bra mycket mindre än vad gpu-fläktarna är

Hur har du fått det så tyst då? Vad sitter i mer än en CPU-fläkt, och vilken kylare har du?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjellreven:

Hur har du fått det så tyst då? Vad sitter i mer än en CPU-fläkt, och vilken kylare har du?

Mvh

Det är ju den "vanliga" Zotac 970 (billigaste alltså, inte Omegas eller allt vad det heter). Sen är det bara medföljande fläktar till chassit, värt att notera är ju att det är ljuddämpat samt att det är ganska svalt där burken står så det blir inte jättevarmt vilket i sig betyder att fläktarna inte behöver jobba lika mycket

Permalänk
Medlem

tyst är när flickvännen som kollar på TV inte klagar på oljudet från datorn när man sitter 10 meter bort och spelar!

(så var inte fallet med mitt 290x..)

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Det är ju den "vanliga" Zotac 970 (billigaste alltså, inte Omegas eller allt vad det heter). Sen är det bara medföljande fläktar till chassit, värt att notera är ju att det är ljuddämpat samt att det är ganska svalt där burken står så det blir inte jättevarmt vilket i sig betyder att fläktarna inte behöver jobba lika mycket

Måste vara mitt nätagg och pumpen då =( Jag har nämligen ett R5 med chassifläktar som är helt ljudlösa, så de enda ljudkällorna som är kvar är nätagget och pumpen. Får bli att investera i nya sådana när pengar kommer till!

Mvh

Permalänk
Skrivet av Fjellreven:

Måste vara mitt nätagg och pumpen då =( Jag har nämligen ett R5 med chassifläktar som är helt ljudlösa, så de enda ljudkällorna som är kvar är nätagget och pumpen. Får bli att investera i nya sådana när pengar kommer till!

Mvh

Jag lyckades lösa pumpljudet! Det visade sig att det var min enda 2,5" HDD som surrade ^^

Nu har jag dock ett annat problem, upptäckte att CPU-kylningen fungerade bättre med push-pull, dock så skapar pull-fläkten ett ganska högt surrande ljud när den sitter på. Jag har provat att köra den "utanför" radiatorn och då uppstår inte ljudet, samt att jag har hängt upp ALLT i gummipackningar så det kan inte vara vibrationer.

Ljudet avtar dessutom om jag med fingret saktar ner push-fläkten. Så min fundering är om det skapas något sorts "osynkat luftflöde" mellan de två fläktarna och radiatorn =/

Några funderingar?

Mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fjellreven:

Tjena!

Här sitter jag med ett Fractal Design R5, GTX 970, Corsair H80i i push-pull och lite andra fläktar. Jag funderar mest på hur tyst är en tyst datorn egentligen? Jag anser att min dator är relativt tyst ändå. Jag har liksom ingenting att jämföra med mer än en gammal laptop som tjöt utav bara helvete när de belastades.

Hur tänker ni runt det här?

Mvh

Börja med att byta ut fläktarna på din h80i (om du kör de som medföljer)
Sen är pull helt onödigt. Så kör bara en fläkt på h80n

Sen är det bara att gå igenom alla komponenter som avger ljud

x grafikkort (Förslag MSI gtx 970 eller liknande)
x mekaniska hårddiskar (byt till SSD)
x chassifläktar (räcker med 2 alt 3 fläktar. 2 fram, en bak. Förslagsvis Noctua i 5/7v. Noctua Redux 140mm 900rpm är grymma.
x cpu fläkt (Byt mot Noctua Redux 140mm 1200rpm. Räcker med EN fläkt. "Pull" fläkten är helt onödig.)
x psu (Seasonic har fanless agg. Annars välj ett kvalitativt överdimensionerat agg)

I ett R5 bör det bli "tyst"

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Börja med att byta ut fläktarna på din h80i (om du kör de som medföljer)
Sen är pull helt onödigt. Så kör bara en fläkt på h80n

Sen är det bara att gå igenom alla komponenter som avger ljud

x grafikkort (Förslag MSI gtx 970 eller liknande)
x mekaniska hårddiskar (byt till SSD)
x chassifläktar (räcker med 2 alt 3 fläktar. 2 fram, en bak. Förslagsvis Noctua i 5/7v. Noctua Redux 140mm 900rpm är grymma.
x cpu fläkt (Byt mot Noctua Redux 140mm 1200rpm. Räcker med EN fläkt. "Pull" fläkten är helt onödig.)
x psu (Seasonic har fanless agg. Annars välj ett kvalitativt överdimensionerat agg)

I ett R5 bör det bli "tyst"

2 chassifläktar i ett R5 är overkill, 3 ännu mer så. Själv har jag en 120mm i fronten bakom dammfiltret på min htpc i R2 chassit, med stängd dörr och inget mer. det behövs förvånansvärt litet övertryck för att hålla insidan av chassit dammfritt och med normala temperaturer sålänge komponenterna inuti monteras med eftertanke och kablar dras så att det finns en klar väg för luftens flöde att ta mot öppning bakom/ovan cpusockeln.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Om du kör vattenkylning så kan du ju ta en titt på spcr och hur dom löste pumpljud

http://www.silentpcreview.com/article1437-page7.html

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fjellreven:

Så min fundering är om det skapas något sorts "osynkat luftflöde" mellan de två fläktarna och radiatorn =/
Några funderingar?
Mvh

Det är troligen turbulens du hör och det uppstår i princip alltid så fort luft ska röra sig i ett litet utrymme tex mellan kylflänsar, vanliga kylare är dåliga på att kunna kyla med extremt små luftflöden, Schyte Ninja var bäst på det av de normala tonkylarna men den kyler sämre med högre luftflöden så den blir ju sågad i tester av "normala siter" som sämre men den har bra egenskaper om det handlar om att kyla med riktigt låga flöden för att bygga tyst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjellreven:

Hmm, jag gillar era svar!

Min dator susar lite, vid spelande drar grafikkortet igång lite men det är inte särskillt störande. Jag undrar dock hur folk verkar få sina datorer mer eller mindre knäpptysta och samtidigt hålla temperaturerna nere.

Några funderingar/tips kring det?

Mvh

Grafikkort som är tysta är t.ex. Asus HD 6770 Direct cu silent (har ingen väsnande fläktar)
Kombinera det med zalman reserator så kommer du inte att höra något. (Pumpen ligger under vatten så den är svår att höra)
Har 1 fläkt och det är på nätaggregatet. Kan höras en del ibland.
Diskarna ska helst vara ssd rakt av men det går att ha några vanliga också utan att få hörselskador.

Permalänk

Nu hände precis något märkligt. Jag provade än en gång att gå tillbaka till Push istället för Push-Pull, så jag satt ju och meckade lite i datorn.

Det som nu har skett är att det ganska högfrekventa pumpljudet har kommit tillbaka och jag har fan ingen aning om varför. Jag provade att koppla på samma fläkt igen, men det gjorde ingen skillnad =/

Någon som har någon förklaring till detta? =/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fjellreven:

Nu hände precis något märkligt. Jag provade än en gång att gå tillbaka till Push istället för Push-Pull, så jag satt ju och meckade lite i datorn.

Det som nu har skett är att det ganska högfrekventa pumpljudet har kommit tillbaka och jag har fan ingen aning om varför. Jag provade att koppla på samma fläkt igen, men det gjorde ingen skillnad =/

Någon som har någon förklaring till detta? =/

Hur driver du pumpen? du har väl inte kopplat in den på nått annat än 12V dc för om du gör det så kan de uppgöra sig underligt, dessutom så brukar ju pwm styrda fläktar låta betydligt mer än de som styr direkt med spänningen, det blir oftast betydligt mer vibrationer i pwm styrda motorer eftersom vridmomentet pulserar i dem och det är den rörliga massan som ska utjämna pulsationerna men mer påkostade pwmkontrollers har kretsar för att dämpa momentpulsationer/ljudnivån men det är inte nått som moderkorten brukar ha.

Pwm styrning är egentligen ett stort UNDVIK om man är ute efter att bygga riktigt tyst kylning, men en del bra fläktkontollers har motmedel mot det oljud som ofta uppstår i motorerna, men är man seriös med att vilja ha det tyst så kör man bara linjär reglering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hur driver du pumpen? du har väl inte kopplat in den på nått annat än 12V dc för om du gör det så kan de uppgöra sig underligt, dessutom så brukar ju pwm styrda fläktar låta betydligt mer än de som styr direkt med spänningen, det blir oftast betydligt mer vibrationer i pwm styrda motorer eftersom vridmomentet pulserar i dem och det är den rörliga massan som ska utjämna pulsationerna men mer påkostade pwmkontrollers har kretsar för att dämpa momentpulsationer/ljudnivån men det är inte nått som moderkorten brukar ha.
https://www.youtube.com/watch?v=41US0XZg-GI

Pwm styrning är egentligen ett stort UNDVIK om man är ute efter att bygga riktigt tyst kylning, men en del bra fläktkontollers har motmedel mot det oljud som ofta uppstår i motorerna, men är man seriös med att vilja ha det tyst så kör man bara linjär reglering.

Det är nästan garanterat något från pumpen. Ljudet är kvar om jag stänger av/kopplar loss alla fläktar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fjellreven:

Det är nästan garanterat något från pumpen. Ljudet är kvar om jag stänger av/kopplar loss alla fläktar.

Ja men hur driver du pumpen, har du 12v dc till den eller går du via nån styrd fläktport ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ja men hur driver du pumpen, har du 12v dc till den eller går du via nån styrd fläktport ?

Oj, var sent missade att svara på den frågan! Den drivs via 12v från nätagget, det är det enda sättet att få ström till den. Jag använder inte den tillhörande kabeln som ger fläktarna ström från pumpen direkt (då den har en tendens att köra på max vid start och att jag inte har samma kontroll över dem), så fläkten/fläktarna drivs av CPU_FAN header på MB!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fjellreven:

Oj, var sent missade att svara på den frågan! Den drivs via 12v från nätagget, det är det enda sättet att få ström till den. Jag använder inte den tillhörande kabeln som ger fläktarna ström från pumpen direkt (då den har en tendens att köra på max vid start och att jag inte har samma kontroll över dem), så fläkten/fläktarna drivs av CPU_FAN header på MB!

Då är det inte nått pwmljud utan bara nått normalt mekaniskt ljud i pumpen och då kanske du får byta kyllösning i så fall för att få det tyst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Då är det inte nått pwmljud utan bara nått normalt mekaniskt ljud i pumpen och då kanske du får byta kyllösning i så fall för att få det tyst.

Det märkliga är ju att jag lyckades ju bli av med det förra veckan, men sedan pillade jag lite i datorn, och nu är det tillbaka igen =/ Det är verkligen ett helt konstant ljud. Lägger jag lite tryck på t.ex tumskruvarna till CPU-blocket så avtar ljudet något. Det känns lite som om det har något med spänning eller så att göra.

Sjukt irriterande =/

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fjellreven:

Det märkliga är ju att jag lyckades ju bli av med det förra veckan, men sedan pillade jag lite i datorn, och nu är det tillbaka igen =/ Det är verkligen ett helt konstant ljud. Lägger jag lite tryck på t.ex tumskruvarna till CPU-blocket så avtar ljudet något. Det känns lite som om det har något med spänning eller så att göra.

Sjukt irriterande =/

Kan det vara nån mekanisk resonans som påverkas av monteringen ?
Vibrationsljud kan ändra karaktär om du monterar om det som alstrar dem, det kan räcka med en liten förflyttning eller att annat monteringsmoment för att påverka ljudet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tog ett tag innan jag hitta denna tråd.

Har byggt "tyst" i 7 år nu men inte fullt ut pga kärlek för lite gaming och begränsad plånbok.

Som jag ser det så är all vattenkylning för ljudlig då man kan höra pumparna från över 10cm avstånd.

Grafikkort har jag gett upp att hitta någorlunda tysta och kör bara med passivt kylda sedan jag börja med det hela.

Nätagg = passivt, CPU = tornkylare utan fläkt, bara SSDs.

Men sen är det ju fläktarna. Min erfarenhet säger att hemma hos mig så hör jag inte fläktar som snurrar på 600rpm lr lägre. (120mm o 140mm).

Allt detta innebär att min jakt på mindre chassin stannat på ett ganska stort ITX. Allting håller sig runt 70 grader där inne (utom SSD så klart).

Coil whine har jag träffat på då och då men det verkar vara lite random.

Framöver hoppas jag på mer kraft o mindre TDP så att grafikkorten kan bli kraftigare (kör 750ti) och processorerna kan kylas med små kylare utan fläkt.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av FlashTec:

Om du kör vattenkylning så kan du ju ta en titt på spcr och hur dom löste pumpljud

http://www.silentpcreview.com/article1437-page7.html

Fan vad onödigt. Om man kör pumpen separat får man aldrig de problemen... En D5 på 1000rpm på gummimatta är typ omöjlig att höra utanför chassit.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Fan vad onödigt. Om man kör pumpen separat får man aldrig de problemen... En D5 på 1000rpm på gummimatta är typ omöjlig att höra utanför chassit.

Antar att det beror på vilka krav man har

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

När jag kan sova fridfullt med datorn påslagen utan att ligga och vända sig för att datorn låter för mycket.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance