Vad har ni för prestanda i GTA V?

Permalänk
Medlem

CPU: 3570k
GPU: Sapphire 290 @1100 (mer än det så krashar GTA)
RAM: 8gb
UPPLÖSNING: 1080p
GRAFIKINSTÄLLNINGAR:

Full Population density, variety, distance scaling.
MSAA x2
Texture - Very High
Shader - Very High
Shadow - High
Reflection - Very High
Water - High
Particle - Very High
Grass - High
Soft Shadows - AMD CHS
PostFX - Very High
AF - x16
Ambient Occlusion - High
Tesselation - High

FPS: Min 55, Max 130, Average 85
DRIVRUTIN: CCC 15.4

Kan inte få gamla goda RadeonPro att fungera med GTA5.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Det räcker långt rent utseendemässigt att bara slå på 2x MSAA. Det är ju inte direkt så att man blir av med det, men det värsta försvinner.
Jag får helt enkelt leva med att droppa under 60 ibland, eller komma igåg att fimpa MSAA när jag ger mig ut på landet

Eller dra ner PostFX till normal. Tror det är den största performance hit'n om man bortser från grass satt till "ultra". Av det lilla jag spelat så tycker jag inte själv att jag ser så stora skillnader mellan PostFX på högsta eller normal. Kanske ändrar min uppfattning när jag lirat lite mer.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Weuffelhjaern:

CPU: 3570k
GPU: Sapphire 290 @1100 (mer än det så krashar GTA)
RAM: 8gb
UPPLÖSNING: 1080p
GRAFIKINSTÄLLNINGAR:

Full Population density, variety, distance scaling.
MSAA x2
Texture - Very High
Shader - Very High
Shadow - High
Reflection - Very High
Water - High
Particle - Very High
Grass - High
Soft Shadows - AMD CHS
PostFX - Very High
AF - x16
Ambient Occlusion - High
Tesselation - High

FPS: Min 55, Max 130, Average 85
DRIVRUTIN: CCC 15.4

Kan inte få gamla goda RadeonPro att fungera med GTA5.

Det ska tydligen fungera nu.

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=398430&page=2

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Eller dra ner PostFX till normal. Tror det är den största performance hit'n om man bortser från grass satt till "ultra". Av det lilla jag spelat så tycker jag inte själv att jag ser så stora skillnader mellan PostFX på högsta eller normal. Kanske ändrar min uppfattning när jag lirat lite mer.

Drog ner postfx till high, helt klart värdaste sänkningen. Allt annat på very high förutom grass som också är på high. I advanced graphics har jag på long shadows samt streamingen när man flyger. Kör 4xMSAA i 1920x1080. Har ofta 100fps i staden och i landsbygden droppar det sällan under 60.

Stänger man av MSAA kan man köra typ allt på very high/ultra, men tycker MSAA gör så sjukt mkt för grafiken, blir riktigt störd på jaggies.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk

Hallå!
jag har en fundering, jag kör på en i5 4670k och ett gtx 770 2gb, i snitt allt på very high och 2xMSAA. Min fundering är att det står att jag ska använda ca 2600 mb grafikminne, men jag har bara 2048 mb, ändå så ligger min GPU användning i snitt på ca 60-70 % med snittemp på 65c samma sak med CPU, snittanvändning på 60-70% och snittemp på 58c. Har en snittfps på 59.

Hur kan jag använda mer grafikminne än vad jag har? och skulle jag kunna pucha mitt system med högra inställningar utan att något annat än FPS dropp händer?

spec:
CPU: i5 4670k 3,4 GHz vattenkyld
GPU: MSI gtx 770 2GB
PSU: Coolermaster thunder 700W
Minne: 16 GB crusial sport
Lagring: 2x SSD samsung 850 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikSi:

Hallå!
jag har en fundering, jag kör på en i5 4670k och ett gtx 770 2gb, i snitt allt på very high och 2xMSAA. Min fundering är att det står att jag ska använda ca 2600 mb grafikminne, men jag har bara 2048 mb, ändå så ligger min GPU användning i snitt på ca 60-70 % med snittemp på 65c samma sak med CPU, snittanvändning på 60-70% och snittemp på 58c. Har en snittfps på 59.

Hur kan jag använda mer grafikminne än vad jag har? och skulle jag kunna pucha mitt system med högra inställningar utan att något annat än FPS dropp händer?

spec:
CPU: i5 4670k 3,4 GHz vattenkyld
GPU: MSI gtx 770 2GB
PSU: Coolermaster thunder 700W
Minne: 16 GB crusial sport
Lagring: 2x SSD samsung 850 250GB

Det är ett ungefärligt mått. För att se exakt hur mkt minne du använder kolla MSI-afterburner in game. Minnesanvändningen är inte heller konstant, så bara för att du använder under 2gb ena stunden betyer inte att du inte kommer slå i taket i nästa stund, vilket kan ge ett hack i spelet. FPS säger inte allt om hur bra spelet flyter, det får du avgöra själv när du faktiskt sitter och spelar.

GPU användning har inte heller någonting med minnesanvändingen att göra. Det visar bara hur stör belastningt det är på Grafikkortets processor. Enligt mina egna observationer är GTA i de flesta fall CPU-begränsat, så du kommer nog sällan se en gpuanvändning över 90%, och lyckas du med det har du förmodligen ställt in spelet på så höga inställnignar så det inte är spelbart i alla fall.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Det är ett ungefärligt mått. För att se exakt hur mkt minne du använder kolla MSI-afterburner in game. Minnesanvändningen är inte heller konstant, så bara för att du använder under 2gb ena stunden betyer inte att du inte kommer slå i taket i nästa stund, vilket kan ge ett hack i spelet. FPS säger inte allt om hur bra spelet flyter, det får du avgöra själv när du faktiskt sitter och spelar.

GPU användning har inte heller någonting med minnesanvändingen att göra. Det visar bara hur stör belastningt det är på Grafikkortets processor. Enligt mina egna observationer är GTA i de flesta fall CPU-begränsat, så du kommer nog sällan se en gpuanvändning över 90%, och lyckas du med det har du förmodligen ställt in spelet på så höga inställnignar så det inte är spelbart i alla fall.

Tack för snabbt svar!

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med spelet efter patchen? GPU:n går inte upp i arbetsfrekvens, den stannar på 405 MHz vilket gör spelet helt ospelbart.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

Kör på min laptop och har testat den med GTA V nu när det släppts. Spelet flyter på som en dröm i höga inställningar på laptopen installerat på en SSD, det flyter på runt 50 fps genomsnittlig (Kan under extrema fall dippa ner till ca 35 fps under väldigt intensiva effekter, men inte ens då känns det som något problem) utan stutter eller screentearing eller några Spel förstörande buggar. De enda problemet jag har mött i detta spel är att det kraschat ett fåtal gånger men det fungerar mer än godkänt vilket är en skön omväxling jämfört med de flesta AAA spel som släpps på PC idag.

Spec:
GPU: Gtx 860m, 4gb, OC - Core: 1232MHz, Memory 3105 MHz, (Maxwell)
CPU: 4710hq 2,5Ghz
RAM: 8Gb 1600MHz
SSD: Samsung 850 128gb SSD

Graphics
Ignore suggested limits: On
DirectX Version: DX11
Screen Type: Full Screen
Resolution: 1920x1080p
Aspect Ratio: Auto
Refresh Rate: 60hz
Output Monitor: 1
FXAA: Off
MSAA: Off
NVIDIA TXAA: Off
VSynk: On
Pause Game On Focus Loss: On
Population Density: Max
Population Variety: Max
Distance Scaling: Max
Texture Qualtiy: Very High
Shader Qualtiy: Very High
Shadow Qualtiy: High
Reflection Qualtiy: Very High
Reflection MSAA: Off
Water Qualtiy: High
Particles Qualtiy: Very High
Grass Qualtiy: High
Soft Shadows: Softer
Post FX: Very High
Motion Blur Strength: Off
In Game Depth Of Field Effects: On
Anisotropic Filtering: x16
Ambient Occlusion: High
Tessellation: High

Advanced Graphics
Long Shadows: Off
High Resolution Shadows: Off
High Detail Streaming While Flying: On
Extended Distance Scaling: Off
Extended Shadows Distance: Off

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight 2, Logitech Powerplay XL mod, Whooting Two HE, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk

Jag har inga större problem efter senaste patchen men läser om att många rapporterat performance degradering och stuttering.
Kan någon annan bekräfta? Jag personligen märker inga större skillnader.

Permalänk
Skrivet av Flexiblus:

Jag har inga större problem efter senaste patchen men läser om att många rapporterat performance degradering och stuttering.
Kan någon annan bekräfta? Jag personligen märker inga större skillnader.

Jag startade precis upp med den nya patchen och känner av stuttering som inte existerade i föregående patchar :(, det är något med hur världen laddas in tror jag iallafall.

Uppdatering: Kollade GPU och CPU användning och hittade felet. CPUn arbetar på bra och har ett fint och jämt utdelning över alla kärnor och ligger runt 60% användning så inga problem där, var precis likadant innan patchen. GPUn ligger dock och pendlar mellan 70-50% procents användning och detta var inte fallet innan patchen då den användes till 99% mestadels. Så hoppas att de fixar en snabb patch fix för detta. Det går fortfarande att spela med jag får dipps ner till ca 35 fps när jag kör bil och det blir väldigt jobbigt när hastigheterna blir högre, samt att spelet har fått svårare att ladda in saker verkar det som då saker fattas och extremt konstiga pop ins som inte hände förut händer nu.

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight 2, Logitech Powerplay XL mod, Whooting Two HE, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Jag har inga större problem efter senaste patchen men läser om att många rapporterat performance degradering och stuttering.
Kan någon annan bekräfta? Jag personligen märker inga större skillnader.

Jo jag har märkt av stuttering, fpsen ligger fint på 60 men det "stuttrar" ändå. Hade inte det lika mycket innan patchen.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Jo jag har märkt av stuttering, fpsen ligger fint på 60 men det "stuttrar" ändå. Hade inte det lika mycket innan patchen.

Va konstigt. Jag tycker jag fått bättre flyt efter patchen :/. Har nästan inga dippar . Vsync på.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Vad har hänt med spelet efter patchen? GPU:n går inte upp i arbetsfrekvens, den stannar på 405 MHz vilket gör spelet helt ospelbart.

Prova att sätta powerstate till "maximum performance" i Nvidia kontrollpanel. Så den inte klockar ner sig.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Hejsan!
Jag körde igenom Benchmarken nyss med stock samt overclock på gpun.
Benchmarkade med fraps, och endast sista (5:e scenen med planet och den exploderande lastbilen).
Grafikinställningarna är satta på default settings, vilket innebär high/very high + att jag satte 2x MSAA både på reflection och den vanliga msaa:n.

Alltså startade jag bencha vid de lilla vattenfallet och avslutade vid den exploderande lastbilen. Såhär såg de ut:

290x 1000/1250mhz:
2015-04-22 10:46:27 - GTA5
Frames: 8945 - Time: 115937ms - Avg: 77.154 - Min: 53 - Max: 106

290x 1235/1625mhz:
2015-04-22 10:55:05 - GTA5
Frames: 10320 - Time: 116235ms - Avg: 88.786 - Min: 56 - Max: 127

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

Va konstigt. Jag tycker jag fått bättre flyt efter patchen :/. Har nästan inga dippar . Vsync på.

När du säger "nästan inga dippar" menar du att du ändå har dippar? Vad ligger din fps på?
Jag själv märker försämrad spelupplevelse efter updaten så som stuttering, lägre fps. Gick från att ha stabila 70-80 ned till 40-60fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibellini:

När du säger "nästan inga dippar" menar du att du ändå har dippar? Vad ligger din fps på?
Jag själv märker försämrad spelupplevelse efter updaten så som stuttering, lägre fps. Gick från att ha stabila 70-80 ned till 40-60fps.

Den är i princip konstant på 59fps förutom nån dipp till 55, väldigt sällan. Men jag har dragit ner distance scaling hela vägen då min CPU är rätt klen.

Pupulation Density - Ca 50%
Population Viriety - Ca 50%
Distance Scaling - 0% (minsta på skalan)

1920x1200
Textures - Very high
Shadows - High
Shaders - High
Reflection MSAA - OFF
PArticles - Normal
Post FX - Normal
Tesselation - OFF
Shadows - Soft
Anastrophic filtering - X8 (ser ingen skillnad mellan x8 och x16)

FXAA - OFF
MSAA - x2

Bra genomgång av inställningarna:
http://www.geforce.com/whats-new/guides/grand-theft-auto-v-pc...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Prova att sätta powerstate till "maximum performance" i Nvidia kontrollpanel. Så den inte klockar ner sig.

Tack, det fungerade!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Mitt stutter försvann när jag stängde av adaptive sync i nvidia kontrollpanelen och slog på vsync 60 hz i själva spelet.

Happy days!

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Mitt stutter försvann när jag stängde av adaptive sync i nvidia kontrollpanelen och slog på vsync 60 hz i själva spelet.

Happy days!

jag har märkt att spelet beter sig väldigt märkligt med Vsync OFF, det är extremt mycket microlagg.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Har just gjort första uppdraget

Använder 4970K processor 8 GB 970 GTX

Kör allt på very high ultra där det går

1900 x 1080 upplösning, skulle jag gå upp högre med upplösning tror jag det skulle "hacka" mer pga 970

På 20 min jag spelat märkte jag 1 litet "hack" på under sekunden

Vet inte om det är detta som är 970 3.5 GB problem

Har inte uppdaterat till senaste drivrutinen

Ska spela några timmar senare se om "hacken" upprepas

Permalänk
Skrivet av Ozeroun:

Har just gjort första uppdraget

Använder 4970K processor 8 GB 970 GTX

Kör allt på very high ultra där det går

1900 x 1080 upplösning, skulle jag gå upp högre med upplösning tror jag det skulle "hacka" mer pga 970

På 20 min jag spelat märkte jag 1 litet "hack" på under sekunden

Vet inte om det är detta som är 970 3.5 GB problem

Har inte uppdaterat till senaste drivrutinen

Ska spela några timmar senare se om "hacken" upprepas

Problemet är beräkningskraften. Det är ett rätt tungt spel, och 970 får jobba hårt på dina settings. Du kommer ev vilja skänka vissa saker ännu mer när du kommit lite längre

Minne kommer du dock ja mer än tillräcklig av.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Problemet är beräkningskraften. Det är ett rätt tungt spel, och 970 får jobba hårt på dina settings. Du kommer ev vilja skänka vissa saker ännu mer när du kommit lite längre

Minne kommer du dock ja mer än tillräcklig av.

Skickades från m.sweclockers.com

När jag är i settings ser man minnet på videon då ligger den på kring 2500/4000

Men ska testa det på dessa nivåer nu, upplever jag mer "hack" ska jag fråga min återförsäljare om jag har rätt byta

Men vad är alternativet? Detta gick på under 3500kr - 980 ligger på över 5000kr

Jag är inte beredd köpa ett grafikkort jag kan få ps4 xbox one för samma pris

Permalänk
Medlem

Kan nog med säkerhet säga att det inte är ditt grafikkort. Mitt GTX 680 med 2gb vram rullar på fint när stapeln i settings visar runt 2600 mb av 2048 mb.

EDIT: Uppdatera ffs till senaste drivrutinen.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Skrivet av Ozeroun:

När jag är i settings ser man minnet på videon då ligger den på kring 2500/4000

Men ska testa det på dessa nivåer nu, upplever jag mer "hack" ska jag fråga min återförsäljare om jag har rätt byta

Men vad är alternativet? Detta gick på under 3500kr - 980 ligger på över 5000kr

Jag är inte beredd köpa ett grafikkort jag kan få ps4 xbox one för samma pris

Alltså, vill du ha bättre prestanda så får du byta till ett dyrare kort, såklart. Som det alltid är.
Du har ju AMD's 290X som ligger i liknande prisklass, men i just GTA5 och dina upplösningar presterar det aningen sämre än 970.
Blir svårt att hitta ett bättre kort i den prisklassen.

Går du upp till ett 980 får du en boost på kanske 20% i prestanda. Men även det kommer ha svårt i vissa scenarion.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera läsa Nvidias Performance artikel.
http://www.geforce.com/whats-new/guides/grand-theft-auto-v-pc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Kan rekommendera läsa Nvidias Performance artikel.
http://www.geforce.com/whats-new/guides/grand-theft-auto-v-pc...

De kör dock en i7 5960X i sina testar som utklassar de mesta som vi här på forumet har, och således verkar det som att vissas inställningar gör väldigt liten inverkarn på prestanda i deras test. Tex tesselering, gör stor inverkan på min dator, typ ingen inverkan i deras test.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av BrottOchStraff:

De kör dock en i7 5960X i sina testar som utklassar de mesta som vi här på forumet har, och således verkar det som att vissas inställningar gör väldigt liten inverkarn på prestanda i deras test. Tex tesselering, gör stor inverkan på min dator, typ ingen inverkan i deras test.

Ja, det är klart att en GPU-tillverkare ser till att inga andra aspekter än GPU'n påverkar i testet.
Saknas bara en liknande genomgång från Intel

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Edit: Någon hann före mig!

Skrivet av Superlight:

Kan rekommendera läsa Nvidias Performance artikel.
http://www.geforce.com/whats-new/guides/grand-theft-auto-v-pc...

En till optimeringsguide: http://www.geforce.com/whats-new/guides/grand-theft-auto-v-pc...

Vet att det var någon här på Swec som länkade denna optimeringsguide från Nvidia förut, men jag kommer inte ihåg om det var här eller i en annan tråd.

Upp med den på förstasidan!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Alltså, vill du ha bättre prestanda så får du byta till ett dyrare kort, såklart. Som det alltid är.
Du har ju AMD's 290X som ligger i liknande prisklass, men i just GTA5 och dina upplösningar presterar det aningen sämre än 970.
Blir svårt att hitta ett bättre kort i den prisklassen.

Går du upp till ett 980 får du en boost på kanske 20% i prestanda. Men även det kommer ha svårt i vissa scenarion.

Det jag funderar på i framtiden, alt behåller jag 970 för en "sämre andra dator"

Och den rigg jag har nu med 970 uppdatera till annat kort om några år