Permalänk
Medlem

OS Hårddisken full

Hej allihop!

Jag är en riktig amatör när det kommer till datorer. Jag gillar att spela på dom men hur dom fungerar är jag helt grön.

Jag har ett problem att min OS hårddisk är i stort sett full. Det är alltid olika hur full den är men på senaste tiden har det aldrig varit mindre än 9GB ledigt på den.

Jag går in på den och hittar att det är mappen användare som tar upp 76,2GB utav de 118GB på hårddisken.

Vidare hittar jag att det är min mapp "Carl" som är användarmappen som tar upp 75,8GB

Markerar jag sedan de mappar som finns i "Carl" så är det bara 5,35GB som är i de mapparna.

Är det någon som vet vart de 70GB gömmer sig? Vad ska jag göra för att öppna upp minne på den hårddisken?

Tacksam för alla svar jag kan få !

Permalänk
Antielefant

Antagligen i den dolda mappen "AppData", där exempelvis molntjänster, temporära internetfiler och dylikt brukar spara filer.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem

yepp.

Vill du göra sökandet efter vad det är som tar plats lite enklare så kan jag rekommendera programmet treesize. Brukar vara väldans användbart med jämna mellanrum

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Antagligen i den dolda mappen "AppData", där exempelvis molntjänster, temporära internetfiler och dylikt brukar spara filer.

Du är en god människa! Tack som fan!

En följdfråga på det, kan man rensa den utan att det blir några problem för programmen och datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlB:

Du är en god människa! Tack som fan!

En följdfråga på det, kan man rensa den utan att det blir några problem för programmen och datorn?

Det kan bli problem om du tar bort data som du fortfarande använder.

Permalänk
Medlem

Har du steam installerat? I så fall installerar den per default spelen under just appdata.

Permalänk
Medlem

Kör detta för att rensa ett par gig i powershell som admin.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Din hemkatalog kan du flytta, dvs mina dokument, bilder osv till en annan disk för att ev frigöra utrymme.
Annars är väl det klassiska att installera om burken och sedan inte installera en massa saker på C: disken.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

http://www.eightforums.com/attachments/tutorials/41377d139725...

Kör detta för att rensa ett par gig i powershell som admin.

intressant, personligen har jag alltid kört windows cleanup tool med dess paketutrotande funktion som introducerades i Win7. brukar vara -20-30GB från /winSXS mappen

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ksw:

intressant, personligen har jag alltid kört windows cleanup tool med dess paketutrotande funktion som introducerades i Win7. brukar vara -20-30GB från /winSXS mappen

yes, nackdelen är att det där kommandot inte fungerar på Win 7 , bara 8 och uppåt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Antielefant
Skrivet av CarlB:

Du är en god människa! Tack som fan!

En följdfråga på det, kan man rensa den utan att det blir några problem för programmen och datorn?

Svaret rakt av är nej, men ligger det 70+ GB där så bör man se över vad som tar upp så mycket utrymme. Google Drive, Dropbox etc tenderar att spara sina synkmappar där vilket förstås kan ta enorma mängder utrymme, bara som ett exempel.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync