Permalänk
Livsnjutare 😎

Hyra enduro / cross

Hej på er alla teknikintresserade

Börjar med att skriva, att JAG VET att detta är ett forum för teknik och it -intresserade, men jag är aktiv i detta forum och ställer därav frågan här.
Är det någon som vet vart man kan hyra enduro / cross hojjar för lite skoj på tu-man-hand ?

Jag har varit inne på att köpa uppsättning med kläder/skydd, hoj och delar, men känner att alla pengar de kostar att dels investera i det, tiden att mecka med underhåll och service osv är jag inte intresserad utav.

Jag vill bara kunna sätta mig på hojjen, dra iväg nån timme eller så och så är det klart. Meck och pill kan någon annan få göra.
Och då betalar jag såklart för detta.

Sure, det kommer bli billigare i det långa loppet att köpa egen utrustning, men då jag har två små barn som tar mycket tid i mitt liv, vill jag bara kunna hoppa upp, köra, klart.

Vet någon om en bana eller butik/företag som hyr ut hojjar likt hyrbil ?
Har tillgång till privat skog, men hade nog hellre tagit en roadtripp och gjort en dagsutflykt för det - vilket innebär att jag kan resa en bit för att göra detta.

Bor i Varberg, halland men kan tänka mig omnejd med +/- 20mil.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv

Hej,

Jag är också intresserad av att hyra.
Försökte googla och ditt inlägg fanns på första sidan.... Hmmm.

Du bor nära Vincents Bike Shop, jag föreslår att du går dit och frågar, de borde ha koll.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av anon195163:

Hej,

Jag är också intresserad av att hyra.
Försökte googla och ditt inlägg fanns på första sidan.... Hmmm.

Du bor nära Vincents Bike Shop, jag föreslår att du går dit och frågar, de borde ha koll.

Varför har jag inte tänkt på det.... jobbar ju tvärs över gatan :lol
Men alltid när jag frågat vänner och sådär om att hyra cross så har jag bara fått svaret "nää du, det går nog inte, man får köpa."

Men då hävdar jag motsatsen, finns det en efterfrågan finns det en marknad.
Och nu säger du att även du är intresserad utav att hyra - då finns det ju uppenbarligen en efterfrågan.

Får se om de kan hjälpa mig, tror dock de vill sälja hojjar uteslutande.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andreas_dock:

Varför har jag inte tänkt på det.... jobbar ju tvärs över gatan :lol
Men alltid när jag frågat vänner och sådär om att hyra cross så har jag bara fått svaret "nää du, det går nog inte, man får köpa."

Men då hävdar jag motsatsen, finns det en efterfrågan finns det en marknad.
Och nu säger du att även du är intresserad utav att hyra - då finns det ju uppenbarligen en efterfrågan.

Får se om de kan hjälpa mig, tror dock de vill sälja hojjar uteslutande.

Rätt säker på att det finns en efterfrågan, kanske kostnaden blir för hög då många skulle använda hojjarna till att köra på bana?

Underligt oavsett, kanske det vore en bra affärsverksamhet?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av anon195163:

Rätt säker på att det finns en efterfrågan, kanske kostnaden blir för hög då många skulle använda hojjarna till att köra på bana?

Underligt oavsett, kanske det vore en bra affärsverksamhet?

Ja jag funderar ev på om det har med kostnaderna att göra.
Men folk över lag vet att cross är en dyr hobby, och det krävs inte många mattekurser för att förstå om man inte äger sakerna själv - utan skulle hyra dem, att det då blir lite dyrare.

Ungefär som Segway, få skulle köpa en - men att hyra en timme eller två gör många.

Ja ja, sure det är inte lika mycket underhållskostnader på en Segway, närmare bestämt inga - men då kommer man ju osökt in på de "nya" eldrivna crossarna som funnits sedan ~2012. KTM Freeride E är ett exempel.
De kostar ungefär som en segway, och är så när underhållsfria man kan komma.
Kör, ladda, kör, ladda, kör... osv

Som en el-cykel fast med betydligt mer kräm.
Dessutom landsvägreggad, men det kräver ett A1 kort för att få köra på allmän väg.

Men skall man bara lattja i skogen eller på en bana, krävs inget emot.

Är lite sugen på en eldriven cross, det skall vara rejält med klipp i dem - bättre än måga 2T pga. du får vridmoment direkt och behöver inte varva som en galning. Men samtidigt är ju ljudet av en hojj lite grejen... *brummm.. bruummmm... ÖÖÖÖÖÖÖRRRRNNNNNNN!!!!*

En eldriven cross är...helt tyst :sad:
Men det tystnad kanske är det nya cool?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv

Jag gillar iofs ljudet väldigt mycket, det är en stor del av upplevelsen.
2-taktare framför allt, och lukten... Ojojoj.

Iofs väldigt smidigt då man inte stör när man är ute på skogsvägar och bränner förbi gårdar med djur och arga pensionärer.

Hmmm, vi kanske borde skaffa en kollektiv-cross tillsammans med en mekaniker. Han betalar ju då givetvis mycket mindre än oss om han sköter meckandet.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av anon195163:

Jag gillar iofs ljudet väldigt mycket, det är en stor del av upplevelsen.
2-taktare framför allt, och lukten... Ojojoj.

Iofs väldigt smidigt då man inte stör när man är ute på skogsvägar och bränner förbi gårdar med djur och arga pensionärer.

Hmmm, vi kanske borde skaffa en kollektiv-cross tillsammans med en mekaniker. Han betalar ju då givetvis mycket mindre än oss om han sköter meckandet.

Ja varför inte
Var SÅ! (visar med fingrarna, du ser ju liksom!) nära att köpa en 250 4t med dubbel upsättning kläder, hjälmar, dock hela baletten för ~20k förra året, men blev inget då jag inte hade löst vart jag skulle kunna förvara den osv.

Om du föreslår detta, utgår jag från att du bor relativt nära ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av andreas_dock:

Ja varför inte
Var SÅ! (visar med fingrarna, du ser ju liksom!) nära att köpa en 250 4t med dubbel upsättning kläder, hjälmar, dock hela baletten för ~20k förra året, men blev inget då jag inte hade löst vart jag skulle kunna förvara den osv.

Om du föreslår detta, utgår jag från att du bor relativt nära ?

Bor ganska nära Hyltebruk och är ofta i Varberg.

Har en stor lada, så förvaring är inget bekymmer. Men det kan ändå bli omständigt med transport av crossen, såvida vi inte kör den på landsvägar (roligt men olyckligt om vi åker fast).

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av anon195163:

Bor ganska nära Hyltebruk och är ofta i Varberg.

Har en stor lada, så förvaring är inget bekymmer. Men det kan ändå bli omständigt med transport av crossen, såvida vi inte kör den på landsvägar (roligt men olyckligt om vi åker fast).

Det är dock ändå en bit mellan Hylte och Varberg.
Men mja, vi får fundera här

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Visst, det skulle gå o hyra ut hojar, men hur löser man det när folk kraschar och förstör både sig själva och utrustningen ?

Ben går lätt av.

Har själv lånat ut min cross när jag hade en, det slutade tyvärr ofta med trasiga delar här och var, de som inte äger en hoj själva är ofta inte heller så rutinerade på att köra - och även rutinerade förare träffar marken ibland.

Köpte min hoj för 4000, vilket var sjukt bra pris, sen lade jag väl 10-20 tusen på skydd, delar, däck, reparationer etc under några år, riktigt skoj men rätt tidskrävande, har bara kvar skydden nu men de ska ut på försäljning också.
Började med målskytte med krutvapen istället, betydligt säkrare sport

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Karaff:

Visst, det skulle gå o hyra ut hojar, men hur löser man det när folk kraschar och förstör både sig själva och utrustningen ?

Ben går lätt av.

Har själv lånat ut min cross när jag hade en, det slutade tyvärr ofta med trasiga delar här och var, de som inte äger en hoj själva är ofta inte heller så rutinerade på att köra - och även rutinerade förare träffar marken ibland.

Köpte min hoj för 4000, vilket var sjukt bra pris, sen lade jag väl 10-20 tusen på skydd, delar, däck, reparationer etc under några år, riktigt skoj men rätt tidskrävande, har bara kvar skydden nu men de ska ut på försäljning också.
Började med målskytte med krutvapen istället, betydligt säkrare sport

Sanna ord här.

Jag har faktiskt tänkt att dra en resa till USA någon gång i livet med bara för att åka runt och skjuta med olika vapen på fireing ranges, det finns ju.. vet jag.
Men vart kan man köra liknande i Sverige utan att det kostar skjortan eller kräver jaktlicens / vapenlicens ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Caliber44 norra infarten Varberg har prova på skjutning med bl a pistol tror jag.

Finns på fler ställen men eftersom du bor där ?

De har en fin innomhusskjutbana.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Karaff:

Caliber44 norra infarten Varberg har prova på skjutning med bl a pistol tror jag.

Yes, har ett presentkort där som skall nyttjas snart.
Men det är skiiiitdyrt.

Typ ett mag ~12skott - 500 spänn.
Liksom Whaaat ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jo det är väl lite saftigt, de vill väl ha betalt för sina vapen och lokaler.

Drar du ihop ett gäng så finns det fler föreningar som gör sådant till bättre pris.. bl a i trakterna där jag bor

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Du måste tänka på att det enligt svensk lag är förbjudet att köra cross/enduro/fyrhjuling i skogen. Du måste ha tillstånd från länsstyrelsen oavsett om du äger skogen eller inte.

Saxat ur svensk lag:
"1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet på barmark."

Detta betyder att du enbart får köra på banor som är godkända. Så då kan du ju hyra av en bana när du ändå är där.