Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Problem med router ASUS RT-AC87U

Har tidigare haft Dovado router med mobilt bredband 4G från bredbandsbolaget.
Har nu bytt till ASUS RT-AC87U och flyttat över dongeln.
Stöter på problem med att vissa websidor inte laddar klart, oberoende av varandra.
(fungerar när jag testade med annan anslutning, så det är inte sidorna som ligger nere).
Det fungerar bra med att streama film, de flesta websidor fungerar men vissa krånglar.
Har startat om routern flertalet ggr, då kunde jag öppna websidor som tidigare inte fungerat, men
andra står bara och laddar.

Har inte några andra nät som stör
Har provat att ändra kanal från 6 till 9 till 11 osv.
Har bra hastighet (25-30)

Kan det ha med DNS-en att göra?

Vad ska jag göra? Har letat igenom forum och inställningar med vet inte hur jag kommer vidare.

Permalänk
Medlem

Testa att byta DNS till Google eller OpenDNS?

Ha även i åtanke att en webbsida idag består av många objekt som ska laddas in, ett flertal av dessa kommer ofta från andra platser än just hemsidan du besöker. Tänk typ annonser, javascript och diverse trackers och mediaspelare. Det kan räcka med att en sådan adress inte kan hittas för att du som användare ska uppleva det som att sidan inte laddar klart.

Rekommendera dig att testa med minst två webbläsare för att se om det gör någon skillnad. Firefox, Opera eller Chrome för att nämna några exempel.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Samma problem

Sitter i samma situation, har en Dovado + 4G dongel från Telenor som funkat klockrent i väntan på fiber. Köpte samma router för ville uppgradera lite nu när inkoppling av fibern sker inom 2 mån. Det är just olika forum, typ jagrullar, swedroid + denna som stannar halvvägs. Men kom på att det är bara min IPad o IPhone som krånglat just på dessa siter. Nexus plattan, jobb/privatdator inga problem. Surfar jag trådlöst med äpple grejorna på jobb inga problem. Tog med router till jobbet där en mycket kunnig medarbetare inte lyckades heller förutom när vi bytte till hans Telia dongel, problemfritt. Uppgraderade firmware i min dongel (Huawei E398) hjälpte inte. Slutsatsen just är att det är inget fel på routern utan något script som spökar kanske

Permalänk
Rekordmedlem

Ska era usbmodem vara kompatibla med routern ? Har de officiellt stöd ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har haft liknande problem. Det finns en firmware upgrade som inte är helt frisk (vet inte exakt vilken) och om man gör den och inte gör en total minnesåterställning så blir routern konstig. Jagade detta i veckor. Det fixade sig när jag gjorde en hård reset (långt tryck på reset) och sen välja "Erase NVRAM" på websidan som kommer upp.

Permalänk
Medlem

Samma problem

Har en Dovado Tiny med Huawei E392 från Telenor, fungerade klockrent. Köpte en Asus RT-AC87U i väntan på fiber. Har samma problem med sidor som inte laddar klart. Oftast är det https-sidor. mycket problem med google drive. Även problem med långa tider innan en googlesökning kommer fram. Nästa sökning kan komma direkt. Installerat senaste FW. Gjort reset men inte fått frågan om erase NVRAM. Tappar även nätet helt så att routern måste startas om. Bytt tillbaka till Dovadon så länge.

Permalänk
Medlem

Varför byter man router om det fungerar bra? Jag förstår inte.

Permalänk

Fick ni ordning på detta?

Kämpar dagligen med omstarter (för plötsligt bara slutar modemet (dns:en) fungera, och sidvisningsproblem med E398 (telenor) och 87U´n

Blir tokig...