Acer XG270HU – 144 Hz och AMD Freesync

Permalänk

Till det yttre en snygg skärm men sen kommer TN och AMD in i bilden och levererar undermåligt som vanligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Såg TN sen dog intresset direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här.
Jag blev exalterad när man så de tunna kanterna, 144Hz, det upplösning jag vill ha och freesync. Tänkte kanon, detta är ju perfekt... sen såg man "TN", och all glädje försvann, precis som när man öppnar deklarationen och inser att man inte ska få tillbaka pengar, utan måste betala...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Ja, har stått fast vid det sen Freesync skulle komma men blev fruktansvärt ratad av typ alla på swec (AMD fanboys) som inte hajar att Freesync inte är ett hållbart koncept pga limitationer i tekniken i fråga.

(Blev till o med bannad ett tag från swec för mina kommentarer om att detta inte kommer fungera, som vanligt....)

Många tror Nvidia har släppt gsync modulen bara för att tjäna pengar, så är inte riktigt fallet... om nvidia kunde göra en likadan lösning som tex Freesync, fast utan alla små skumma limitationer i tekniken så skulle dom nog det.

Freesync är bra på pappret bara, funkar dock inte alls i verkligheten.

Och hur vet du det? har väl inte ens släppts en officiell drivrutin? Eller är det bara så du gått på Nvidias media drev?

Jag skulle sitta still i båten och vänta. Free-sync blev ju inte så dåligt, kunde ha varit värre.

Titta bara här http://www.sweclockers.com/nyhet/19993-nvidia-g-sync-i-barbar... , möjligen har även dom insett att g-sync inte är någon bra lösning på sikt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSwede1970:

Till det yttre en snygg skärm men sen kommer TN och AMD in i bilden och levererar undermåligt som vanligt!

AMD har inte gjort skärmen. Kommer en IPS asus skärm rätt start (om den inte redan är ute).

Här
http://www.sweclockers.com/nyhet/20244-asus-mg279q-med-ips-pa...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tror folk överdriver lite med denna TN vs IPS och det har blivit ett väldigt tjat om det... Ingen tvingar er att köpa den, så klaga inte. Jag själv har den, och den funkar kanon. Bilden och free sync för detta pris ska man inte klaga på alls då den är riktigt bra.

Det kommer en Asus ROG free sync IPS snart som mättar ert konstanta IPS tjat.

Visa signatur

R5 5600X | ASUS ROG Strix B550-F | HyperX Fury RGB 3200MHz 32GB | Sapphire Radeon RX 6800 | Corsair TX750M, 750W Gold | Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Medlem

Ingen info om input lag

Inte direkt intressant skärm eftersom det är TN.

Skrivet av Boz89:

Tror folk överdriver lite med denna TN vs IPS och det har blivit ett väldigt tjat om det... Ingen tvingar er att köpa den, så klaga inte. Jag själv har den, och den funkar kanon. Bilden och free sync för detta pris ska man inte klaga på alls då den är riktigt bra.

Det kommer en Asus ROG free sync IPS snart som mättar ert konstanta IPS tjat.

Har du själv testat eller sitter du och gissar utan någon egen erfarenhet? Det är stor skillnad. Framförallt på en stor TN skärm så kan de dåliga betraktningsvinklarna ge dålig effekt tots att man sitter perfekt framför skärmen. Sen färgåtergivningen.. stor skillnad.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Du skriver i recensionen att dom med nyare amd kort + freesync skärm kommer lida av "skuggningen" etc.
Borde det inte bara vara att ansluta den via DVI-D istället? då fungerar ju inte freesync alls?

//Patrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Ingen info om input lag

Inte direkt intressant skärm eftersom det är TN.

Har du själv testat eller sitter du och gissar utan någon egen erfarenhet? Det är stor skillnad. Framförallt på en stor TN skärm så kan de dåliga betraktningsvinklarna ge dålig effekt tots att man sitter perfekt framför skärmen. Sen färgåtergivningen.. stor skillnad.

Jag har testat jag, och visst är IPS paneler bättre vad gäller bild och färger, jag nekar inte det, men att det ska vara så överlägset TN? Nja... För mig är det inte värt extra tusingar för bättre färger och betraktningsvinklar(Ger inga fördelar för en gamer). Prioriteringar som sagt :).

Det jag menar är att folk sågar skärmar så fort dom är TN oftast.

Visa signatur

R5 5600X | ASUS ROG Strix B550-F | HyperX Fury RGB 3200MHz 32GB | Sapphire Radeon RX 6800 | Corsair TX750M, 750W Gold | Corsair 4000D Airflow

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av VooDoo:

Du skriver i recensionen att dom med nyare amd kort + freesync skärm kommer lida av "skuggningen" etc.
Borde det inte bara vara att ansluta den via DVI-D istället? då fungerar ju inte freesync alls?

Det kanske blev TL;DR men det fungerar alltså inte med AMD-kort. 60 Hz är max över DVI när du kör 2560x1440. I teorin borde man få 144 Hz och 1920x1080 men det gick alltså inte att verifiera pga brist på drivrutin/INF-fil. AMD gränsar sig därför till 60 Hz över DVI oavsett. Endast nämnda Nvidia-kort kör HDMI och DVI (med custom resolution-verktyget) på 2560x1440 och 144 Hz.

För AMD-kort måste du köra DP för att nå 2560x1440 och 144 Hz. Då åker ett Freesync-GPU på skuggorna och eftersläpen oavsett vad man gör.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av IceDread:

Ingen info om input lag

Står allra först under avsnitt #5, "Latens, respons och Freesync", precis som i tidigare tester.

http://www.sweclockers.com/recension/20386-acer-xg270hu-144-h...

Eller tänkte du på något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boz89:

Jag har testat jag, och visst är IPS paneler bättre vad gäller bild och färger, jag nekar inte det, men att det ska vara så överlägset TN? Nja... För mig är det inte värt extra tusingar för bättre färger och betraktningsvinklar(Ger inga fördelar för en gamer). Prioriteringar som sagt :).

Det jag menar är att folk sågar skärmar så fort dom är TN oftast.

Jag trodde inte skillnaden var så stor, men när jag fick min första IPS panel så blev jag imponerad över hur bra allt såg ut, både i spel och allt. Varför ha högsta grafikinställningar och extra effekter när explosioner/eld är röda och blommor/träd blåa?? Så när jag skulle välja laptop tänkte jag att jag skulle ge TN en chans (eftersom det var de enda "spelpaneler, med låg respons och latency då), och den har utan tvekan den bästa TN panelen jag sett. Där både färger och betraktningsvinklar är enormt bra (för TN).
Men ändå så har den billiga IPS panelen på jobbet som jag sitter och skriver detta på bättre på typ alla punkter utom responstiden.

Så jag har bestämt mig att nästa spel skärm hemma, måste bli IPS eller motsvarande. Och eftersom det känns lite fel att ha 2 st 290X i CF för 1080p @ 60Hz, så tänkte jag 1440p och 144Hz är bra väg att gå. Sen är jag intresserad av just sync funktionerna, då det fixar så mycket av upplevelsen, även om jag "bara skulle få 100fps".

Sen är jag heller inte glad att behöva punga ut 15kkr för 2 nya skärmar, men jag reser inte, jag röker inte, jag går sällan ut och festar på nattklubbar, så jag har råd att investera i det jag tycker är kul och som kommer gynna mig och mitt intresse i många år framöver.

Därför har jag dock höga krav, för om jag ska byta mina befintliga skärmar, så måste det vara något bra att byta till, eftersom det trots allt kostar några 1000kr att byta, minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Står allra först under avsnitt #5, "Latens, respons och Freesync", precis som i tidigare tester.

http://www.sweclockers.com/recension/20386-acer-xg270hu-144-h...

Eller tänkte du på något annat?

Jag körde ctrl+f på input för att se om det stod något om input lag som är ett rätt specifikt begrepp och hittade ingen info. Ofta saknar skärmarna den tiden i sin info och många tester tar inte med det, men sweclockers har varit duktiga på att ta med det den senaste tiden. input lag

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boz89:

Jag har testat jag, och visst är IPS paneler bättre vad gäller bild och färger, jag nekar inte det, men att det ska vara så överlägset TN? Nja... För mig är det inte värt extra tusingar för bättre färger och betraktningsvinklar(Ger inga fördelar för en gamer). Prioriteringar som sagt :).

Det jag menar är att folk sågar skärmar så fort dom är TN oftast.

Vi har alla olika syn och smak därav är det olika viktigt för varje person. Jag har sett TN skärmar som står ut och är bättre än andra TN men föredrar ips varje dag pga betraktningsvinklarna och färgåtergivningen. Just betraktningsvinklarna brukar ge extra dålig återgivning på större TN skärmar.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Bildexpert 📺

Angående TN-paneler och färgåtergivning så är XG270HU inte bättre eller sämre än en genomsnittlig IPS-skärm. ASUS ROG Swift är rent av riktigt bra och närmast korrekt. Färgkvaliteten beror främst på ljusskällan, dvs lysdioderna.

Däremot har TN-paneler effekten att färgerna ändras så fort du flyttar huvudet ur en optimal position och det är väldigt stor inverkan på färgåtergivningen för vad som är små förändringar i position. Om detta ät störande eller inte är upp till var och en.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av IceDread:

Jag körde ctrl+f på input för att se om det stod något om input lag som är ett rätt specifikt begrepp och hittade ingen info. Ofta saknar skärmarna den tiden i sin info och många tester tar inte med det, men sweclockers har varit duktiga på att ta med det den senaste tiden. input lag

Ifall du missar den informationen i testet kan jag nog tyvärr inte hjälpa dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag körde ctrl+f på input för att se om det stod något om input lag som är ett rätt specifikt begrepp och hittade ingen info. Ofta saknar skärmarna den tiden i sin info och många tester tar inte med det, men sweclockers har varit duktiga på att ta med det den senaste tiden. input lag

Detta är vad jag hittar. alltså totalt 10 MS.

Citat:

Latensen hos XG270HU är som väntat låg med två till tre millisekunders fördröjning efter bildrörsskärmen. Det tar längre tid för panelen att vrida kristallerna tillräcklig mycket för full genomsläpp så sammanlagt, "display lag", talar vi om totalt strax under 10 millisekunders fördröjning. Overdrive-inställningen ställd på Extreme-läge kortar ned detta ett par millisekunder till priset av tydligare skuggor.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Så om jag förstår det rätt så säljs den som spelskärm med 10ms.. wtf ?

GTG och display lag är väldigt olika saker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du missar den informationen i testet kan jag nog tyvärr inte hjälpa dig...

Hade inte tid att läsa artikeln, därav sök efter den kända benämningen för att snabbt bilda mig en uppfattning. Tidigare på sweclockers och på andra sidor skriver man just 'input lag'.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av IceDread:

Hade inte tid att läsa artikeln, därav sök efter den kända benämningen för att snabbt bilda mig en uppfattning. Tidigare på sweclockers och på andra sidor skriver man just 'input lag'.

Ah, så enkel var den gåtan.

Jag föredrar "display lag"-begreppet eftersom det rymmer både fördöjningen för latens i elektroniken och fördröjningen från trögheten hos kristallerna - samt att då förtydliga vad som ger vad. Det framgår inte alltid i andra sammanhang där "input lag" benämns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Och hur vet du det? har väl inte ens släppts en officiell drivrutin? Eller är det bara så du gått på Nvidias media drev?

Freesync-stödet fanns väl redan i 15.3?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Säkert bra test, men jag sluta läsa vid TN

Skrivet av Segas:

Såg TN sen dog intresset direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Att ni ens orkar skriva kommentarer på nått ni inte är intresserade av.
Att det finns många som ratar TN det vet vi redan.

Permalänk
Medlem

En fråga som jag har, om alla dessa nya paneler är, har de stöd för 3D på något sätt? som T.ex. nvidia 3d vision?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av OomNom:

En fråga som jag har, om alla dessa nya paneler är, har de stöd för 3D på något sätt? som T.ex. nvidia 3d vision?

Tror inte det. Eller rättare beskrivet så lyser informationen om 3D-lösningar med sin frånvaro vilket brukar indikera just det: Frånvaro. Fokus just nu handlar om adaptiv synk och det verkar som skärmtillverkarna väntar med 3D eller inte kan implementera 3D. Och information kring sådana tekniska detaljer är precis lika frånvarande. 3D ligger helt enkelt långt ned på prioriteringslistorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Freesync-stödet fanns väl redan i 15.3?

Tänkte som officiell drivrutin, inte beta:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Och hur vet du det? har väl inte ens släppts en officiell drivrutin? Eller är det bara så du gått på Nvidias media drev?

Jag skulle sitta still i båten och vänta. Free-sync blev ju inte så dåligt, kunde ha varit värre.

Titta bara här http://www.sweclockers.com/nyhet/19993-nvidia-g-sync-i-barbar... , möjligen har även dom insett att g-sync inte är någon bra lösning på sikt.

Uhm, jag tror inte riktigt du vet vad du pratar om alls...
Drivrutiner för freesync har funnits länge nu, tekniken har funnits ett tag också.
Kunde varit värre? hur kan det bli värre än att släppa något som inte ens fungerar som det ska och som grädde på moset så kommer det aldrig kunna fungera som det ska heller pga att det inte finns någon hårdvara i skärmen som kan synka varje enskild frame UTAN latens mellan grafikkortet och skärmen.
AMD's lösning kan helt enkelt inte fungera utan extra hårdvara och/eller annan form av lösning än den nuvarande.
Nvidias lösning är den enda FUNGERANDE lösningen.
AMD är experter på att lura folk som tex dig...
Läs på innan du kommenterar.....

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

Tänkte som officiell drivrutin, inte beta:)

Senaste WHQL är från den 9:e December...

Kör du AMD kan du inte förvänta dig köra WHQL-versioner om du vill ha stöd för nya funktioner direkt, då är det Beta som gäller.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Uhm, jag tror inte riktigt du vet vad du pratar om alls...
Drivrutiner för freesync har funnits länge nu, tekniken har funnits ett tag också.
Kunde varit värre? hur kan det bli värre än att släppa något som inte ens fungerar som det ska och som grädde på moset så kommer det aldrig kunna fungera som det ska heller pga att det inte finns någon hårdvara i skärmen som kan synka varje enskild frame UTAN latens mellan grafikkortet och skärmen.
AMD's lösning kan helt enkelt inte fungera utan extra hårdvara och/eller annan form av lösning än den nuvarande.
Nvidias lösning är den enda FUNGERANDE lösningen.
AMD är experter på att lura folk som tex dig...
Läs på innan du kommenterar.....

Inte så att adaptive-sync inte finns magiskt i varje skärm. Utan kräver att man använder en scaler som klarar flera olika frekvenser. Det anser jag vara hårdvaran utan den ingen adaptive-sync. Går säkert lösa mycket problem, aldrig hört om barnsjukdomar?
Jag skulle inte gå så här långt och säga att det aldrig kommer fungera. Snarare tiden får utvisa ihop, där dom inte ens släppt något annat än en beta för free-sync.

Många hävdade ju att adaptive-sync inte skulle fungera eller ge högre ms än g-sync och det har ju än så länge bevisats motsatsen. Så den fungerar ju, sen att det inte är perfekt förstår i alla fall jag, när den är märkt beta. hade det varit en WHQL drivrutin hade även jag inte accepterat AMD lösning.

Jag skulle vänta tills WHQL drivrutin finns och kollat på recension på asus IPS panel (IPS paneler verkar inte lida på samma sätt som dessa TN dom testat hittills), dessutom är det ju mer eller mindre budget skärmar som kommit ut än (vad det verkar).

Så vänta med kritiken tills AMD släpper mogna drivers och det testas på en bra skärm.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Senaste WHQL är från den 9:e December...

Kör du AMD kan du inte förvänta dig köra WHQL-versioner om du vill ha stöd för nya funktioner direkt, då är det Beta som gäller.

självklart därför tycker inte jag det är rätt tid att klaga än, vist vad det ser ut nu, så är det inget vidare. Men kan ju vänta tills WHQL drivers letar sig ut innan att kritisera något som inte är redo än.

Bättre dom gör något bra, än att stressa ut halvfärdiga driver (det är ännu mindre populärt i alla fall på swec). Låt vissa saker ta tid AMD har ju mindre budget än Nvidia, för sjutton.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Broken-arrow:

självklart därför tycker inte jag det är rätt tid att klaga än, vist vad det ser ut nu, så är det inget vidare. Men kan ju vänta tills WHQL drivers letar sig ut innan att kritisera något som inte är redo än.

Bättre dom gör något bra, än att stressa ut halvfärdiga driver (det är ännu mindre populärt i alla fall på swec). Låt vissa saker ta tid AMD har ju mindre budget än Nvidia, för sjutton.

Det är oerhört sällan någon som helst skillnad mellan WHQL och Beta. Processen är lång med att få drivrutiner certifierade för detta. Nvidia körde med en annan taktik ett tag, att helt enkelt ta längre tid mellan WHQL och släppa drivrutiner oftare som är benämnda med "Beta".

Annars hade vi aldrig fått spelanpassade drivrutiner vid släpp.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är oerhört sällan någon som helst skillnad mellan WHQL och Beta. Processen är lång med att få drivrutiner certifierade för detta. Nvidia körde med en annan taktik ett tag, att helt enkelt ta längre tid mellan WHQL och släppa drivrutiner oftare som är benämnda med "Beta".

Annars hade vi aldrig fått spelanpassade drivrutiner vid släpp.

Jo jo, men skulle inte klaga än utan vänta, för än är det bara budget skärmar som testas. Enda skärmen med IPS var LG (den var ju slö panel dessutom). Men mer att dom inte har släppt ens en fungerande CF profil än, så gissar att dom håller på att slipa på den än. I för sig har dom troligen hållit på i något år nu, så borde vara redo rätt snart (men är ju troligen en lång process).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det kanske blev TL;DR men det fungerar alltså inte med AMD-kort. 60 Hz är max över DVI när du kör 2560x1440. I teorin borde man få 144 Hz och 1920x1080 men det gick alltså inte att verifiera pga brist på drivrutin/INF-fil. AMD gränsar sig därför till 60 Hz över DVI oavsett. Endast nämnda Nvidia-kort kör HDMI och DVI (med custom resolution-verktyget) på 2560x1440 och 144 Hz.

För AMD-kort måste du köra DP för att nå 2560x1440 och 144 Hz. Då åker ett Freesync-GPU på skuggorna och eftersläpen oavsett vad man gör.

My bad! skummade bara igenom recensionen på mobilen.
Ska läsa den noggrannare idag.
mvh

Patrik