Permalänk

Fel mobo, värt att byta?

Så uhm vi alla vet att beställa varor för ett par tusen klockan 2.30 på natten efter ett 10 timmars pass kanske inte är den smartaste saken.
Så nu när vi har fått det ur världen:

Råkade beställa ett MSI Z87-G55 ATX när min plan var att införskaffa MSI Z97S SLI Krait Edition.

Z87 är ett lite äldre chipset och då jag plockat ihop en dator som jag helst vill ska hålla sig ok för en 1-2 år framöver undrar jag om jag kan köra på med z87 eller om det helt enkelt är bäst och skicka tillbaka och beställa nytt?

Edit: CPU= Intel Core i3 4360 3,7 GHz
Planerar att köpa en i7 senare i år då jag kan återbruka denna ett par månader för o lägga mer pengar på GPU

Permalänk
Medlem

Du kan inte vänta in Skylake då?
Varför köpa en i3a när du vill ha en i7a?

Permalänk

Kommer skylake vara så himla stor uppgradering på release då om man inte skaffar de tyngsta sakerna?
Har i3 från min förra PC så drar över den tills jag kan slösa lite mer på CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av supermanlover:

Kommer skylake vara så himla stor uppgradering på release då om man inte skaffar de tyngsta sakerna?
Har i3 från min förra PC så drar över den tills jag kan slösa lite mer på CPU.

OK, då förstår jag.

Räkna med att Skylake är iaf några procent snabbare generellt. En del nya instruktioner också.
Måste du ha nytt nu så måste du.
Även om du väljer att köpa ett nytt 1150-kort nu så har du möjligheten att byta ut din i3a mot en Broadwell när dom kommer, utan att behöva byta moderkort en andra gång.

Permalänk

sista där förvirrade mig litegrann. antingen övertänker jag eller så e jag helt förvirrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av supermanlover:

sista där förvirrade mig litegrann. antingen övertänker jag eller så e jag helt förvirrad.

Broadwell-processorer släpps innan Skylake, och går dessutom att köra på 1150-moderkort (till skillnad från Skylake).

Arkitekturer (i tidsordning):
Haswell (1150) ex. 4690K
Broadwell (1150, bl.a.) ex. 5675C
Skylake (1151) ex. 6600K