Köp av 2 datorer [Vilken är bäst/mest prisvärd?]

Permalänk
Avstängd

Köp av 2 datorer [Vilken är bäst/mest prisvärd?]

Så, jag ska köpa en av två datorer som jag kommer att länka. http://www.greattech.se/product.html/infinity-massive?categor... och http://www.greattech.se/product.html/infinity-gt-2?category_i...
Kan ni kolla på komponenterna, chassin och priset och se vilken jag bör ta och varför. Tack för att du har hjälpt mig (om du svarar på frågan)

Tråd återställd
Permalänk
Medlem

Det som skiljer dem åt är att den dyrare har mer RAM och en SSD, processorn är samma på båda, men den dyrare verkar vara något överklockad + vattenkyld.

Jag skulle säga att du ska köra på den dyrare, skiljer en tusenlapp men för den tusenlappen får du mer RAM, SSD och vattenkylning. Den dyrare saknar dock en mekanisk disk så antingen får du klara dig på 240GB eller köpa till en större lagringsdisk (kanske tom kan sno en ur en annan dator om du har).

Permalänk
Avstängd

Men alltså, det är chassin som skrämmer mig. Många säger att NZXT S340 suger skit. Jag venne om jag ska själv kritisera. Jag är rädd för den vattenkylda pga att jag vill inte fylla på (om det är vad man ska göra om man har vattenkylning).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShabbeGbGlass:

Men alltså, det är chassin som skrämmer mig. Många säger att NZXT S340 suger skit. Jag venne om jag ska själv kritisera. Jag är rädd för den vattenkylda pga att jag vill inte fylla på (om det är vad man ska göra om man har vattenkylning).

Skulle gissa på att vattenkylningen är en färdiglösning i denna stil: https://www.inet.se/produkt/5322278/corsair-hydro-h100i, kör man med sånt så behöver du inte oroa dig om att "fylla på" och ha dig.

Angående chassiet så är det ofta en smaksak, vad är det folk säger utöver "att det är skit" t.ex.? Det har iaf fått godkänt av swec, http://www.sweclockers.com/recension/19768-nzxt-source-s340

Permalänk
Avstängd

Jag har inte planerat med vattenkylning, det kommer redan vara inbyggd om jag köper den billiga. Jag vill helst inte ha vattenkylning så det är bäst nog att jag håller mig till den som är dyrare. Måste köpa en av de på tisdag. Åh just det, när du sa om ''angående chassiet'' så har många kritiserat chassiet pga dammfiltret där bak för PSU:n. Jag har redan 1TB på den här datan så jag kan bygga in den med hjälp från INET. NZXT Fönsterruta kan lätt bli repad. Den har också begränsat tillgång för kablarna. Och svårt att ta bort kabelhantering sak (är ingen data expert, fick nackdelarna av HardwareCanucks på YT)

Permalänk
Avstängd

Just det, det kommer kosta runt 800kr för att INTEL ska montera hårddisken. Så du kan bara addera 10 990 + 800 sen kolla på kostnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShabbeGbGlass:

Jag har inte planerat med vattenkylning, det kommer redan vara inbyggd om jag köper den billiga. Jag vill helst inte ha vattenkylning så det är bäst nog att jag håller mig till den som är dyrare. Måste köpa en av de på tisdag. Åh just det, när du sa om ''angående chassiet'' så har många kritiserat chassiet pga dammfiltret där bak för PSU:n. Jag har redan 1TB på den här datan så jag kan bygga in den med hjälp från INET. NZXT Fönsterruta kan lätt bli repad. Den har också begränsat tillgång för kablarna. Och svårt att ta bort kabelhantering sak (är ingen data expert, fick nackdelarna av HardwareCanucks på YT)

Det är den dyrare som har vattenkylning, och jag skulle gissa att den är vad du kallar "inbyggd". Den billiga har ingen vattenkylning så vitt jag kan se.

Chassifrågan känns det inte som att jag kan avgöra så mycket, det blir upp till dig. Sen att sätta in en hårddisk är inte svårt, kolla hur den är kopplad i din gamla dator så vet du hur du ska koppla i den nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShabbeGbGlass:

Just det, det kommer kosta runt 800kr för att INTEL ska montera hårddisken. Så du kan bara addera 10 990 + 800 sen kolla på kostnaden

800:- för att montera en hårddisk? Du kan göra det själv på 10 minuter. Se ovan inlägg.

Permalänk
Avstängd

Jag är ingen data expert och farsan säger att det kan finnas risker. Vi får väl se, men tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShabbeGbGlass:

Jag är ingen data expert och farsan säger att det kan finnas risker. Vi får väl se, men tack för hjälpen!

Sätt på dig ett antistatarmband som du kopplar till jord, nästan omöjligt att pajja något då. Lycka till du med vad du än gör i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShabbeGbGlass:

Jag är ingen data expert och farsan säger att det kan finnas risker. Vi får väl se, men tack för hjälpen!

Risken är om du råkar kasta hårddisken i någon del, alltså inte så sannolikt så länge du kan styra dina armar. Finns även folk på Sweclockers som gratis kan hjälpa dig montera förutsatt att du bor i närheten av dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd

Borde jag köpa den billiga och bara byta på ram minnet. Jag vill inte byta vatten varje 6 månader och det billiga har ju 3.9 GHz Max-Turbo

Permalänk
Medlem

Det du inte verkar förstå är att du inte kommer behöva byta vatten. Ett slutet system likt det corsair erbjuder, typ det som jag länkat ovan, är underhållsfritt. Det är nästinall garanterat att datorn du köper kommer använda ett underhållsfritt system.

Och du kommer inte behöva byta RAM minnet, om du bestämmer dig för den billiga, 8GB räcker i de allra flesta scenarion.

Permalänk
Avstängd

Nee, kommer inte att köpa den billiga. Vill ha 4.2 på CPU:n. Jag är ingen data expert, förvänta inte att jag skulle kommentera allt min kunskap om detta. Så jag kommer aldrig behöva byta vatten. Många säger att man ska byta varje 6 månader. Tror att man behöver ångvatten

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd återställd*

Vänligen förstör inte trådar i efterhand då andra kan ha nytta av svaren. Det är ej heller fair överför våra hjälpsamma medlemmar som har lagt ner tid på att hjälpa dig.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tog mig tiden att jämföra de två burkarna i din nya tråd innan jag såg att den blivit låst.

Val 2 skulle jag köra på. Bättre nätagg, SSD ingår, och fortfarande hundringen billigare. Chassi verkar vara det enda som skiljer, och kanske det där ljuddämpningskittet du valde till.

Skulle du bygga själv kan du få bättre konfiguration för den summan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kronwalled:

Tog mig tiden att jämföra de två burkarna i din nya tråd innan jag såg att den blivit låst.

Val 2 skulle jag köra på. Bättre nätagg, SSD ingår, och fortfarande hundringen billigare. Chassi verkar vara det enda som skiljer, och kanske det där ljuddämpningskittet du valde till.

Skulle du bygga själv kan du få bättre konfiguration för den summan.

Men tryck på konfiguration sen ser du att man kan modifiera. Nu när det är återställd ska jag nu klistra in något som jag skrev tidigare sen får du skilja åt bättre. Du är bäst

Jag har 2 länkar till 2 olika produkter. https://greattech.se/product.html/in...ategory_id=309 och http://www.greattech.se/product.html...ategory_id=267
Efter att ni har klickat på länken klicka konfiguration. På båda länkarna ser ni att man kan modifiera datorn. Det jag undrade är OM Infinity Massiv (kostar 9 990kr), jag la till Windows 7 64-bit, Extra fläktar - Optimal kylning (2-5 st), Cooler Master Seidon 120V - Vattenkylning, Ljuddämpningskit - Isolerar ljudet (insidan), Zalman ZM700-GLX 700W - 80plus,Zalman, Kingston HyperX 16384MB 1600MHz. Tillsammans blir allt det där (datorn+modifikationer) 12 960 kr.

Nu klickar jag på andra länken (andra datorn) och trycker på konfiguration, sen la jag till Windows 7 64-bit och Western Digital 1000GB 7200RPM 64MB. Tillsammans blev allt (datorn+2 modifikationer) 12 870kr.

Nu kolla på vad jag har nyss skrivit (ovanför) och kan ni jämföra pga att jag är kass med datorer och dess komponenter. Om ni vill se datorernas komponenter, klicka bara på specifikationer som är ''knappen'' till vänster om konfigurations ''knappen''. Förlåt om jag har slösat er tid. Förlåt mig admin, vet att du har sagt att jag borde inte skapa en tråd om jag har redan gjort några andra i den här kategorin. Men jag måste få svar pga jag måste köpa en av de här så snabbt jag kan. Varför? Personligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShabbeGbGlass:

Men tryck på konfiguration sen ser du att man kan modifiera. Nu när det är återställd ska jag nu klistra in något som jag skrev tidigare sen får du skilja åt bättre. Du är bäst

Jag har 2 länkar till 2 olika produkter. https://greattech.se/product.html/in...ategory_id=309 och http://www.greattech.se/product.html...ategory_id=267
Efter att ni har klickat på länken klicka konfiguration. På båda länkarna ser ni att man kan modifiera datorn. Det jag undrade är OM Infinity Massiv (kostar 9 990kr), jag la till Windows 7 64-bit, Extra fläktar - Optimal kylning (2-5 st), Cooler Master Seidon 120V - Vattenkylning, Ljuddämpningskit - Isolerar ljudet (insidan), Zalman ZM700-GLX 700W - 80plus,Zalman, Kingston HyperX 16384MB 1600MHz. Tillsammans blir allt det där (datorn+modifikationer) 12 960 kr.

Nu klickar jag på andra länken (andra datorn) och trycker på konfiguration, sen la jag till Windows 7 64-bit och Western Digital 1000GB 7200RPM 64MB. Tillsammans blev allt (datorn+2 modifikationer) 12 870kr.

Nu kolla på vad jag har nyss skrivit (ovanför) och kan ni jämföra pga att jag är kass med datorer och dess komponenter. Om ni vill se datorernas komponenter, klicka bara på specifikationer som är ''knappen'' till vänster om konfigurations ''knappen''. Förlåt om jag har slösat er tid. Förlåt mig admin, vet att du har sagt att jag borde inte skapa en tråd om jag har redan gjort några andra i den här kategorin. Men jag måste få svar pga jag måste köpa en av de här så snabbt jag kan. Varför? Personligt

Eftersom jag skrev att jag såg din andra tråd så var mitt förra svar baserat på detta redan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kronwalled:

Tog mig tiden att jämföra de två burkarna i din nya tråd innan jag såg att den blivit låst.

Val 2 skulle jag köra på. Bättre nätagg, SSD ingår, och fortfarande hundringen billigare. Chassi verkar vara det enda som skiljer, och kanske det där ljuddämpningskittet du valde till.

Skulle du bygga själv kan du få bättre konfiguration för den summan.

Det är bara 50W skillnad på PSU som kan inte orsaka besvär. Är inte SSD för att ladda upp saker snabbare t.ex i spel (online). Annars det som skiljer är att jag får extra fläktar (2-5st),får vattenkylare som är bra till 3.9 max turbo, ljuddämpningskiten och chassi som du har redan sagt, lagt till 8gb ram mer vilket sägs 16gb ram. Det låter väl bättre. Båda har 16gb och några av komponenterna, men alternativ 1 har extra komponenter för 90 kronor mer. Tänk till, bara 90 kr mer och lite fler komponenter, tom chassin ser bättre ut (egen åsikt). Dammfiltret på NZXT S340 e skit. Jag kommer att köpa datorn på torsdag+. Jag ska beställa datorn från butiken på kanske tisdag och det kan ta runt 2-5 arbetsdagar nåt sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShabbeGbGlass:

Det är bara 50W skillnad på PSU som kan inte orsaka besvär. Är inte SSD för att ladda upp saker snabbare t.ex i spel (online). Annars det som skiljer är att jag får extra fläktar (2-5st),får vattenkylare som är bra till 3.9 max turbo, ljuddämpningskiten och chassi som du har redan sagt, lagt till 8gb ram mer vilket sägs 16gb ram. Det låter väl bättre. Båda har 16gb och några av komponenterna, men alternativ 1 har extra komponenter för 90 kronor mer. Tänk till, bara 90 kr mer och lite fler komponenter, tom chassin ser bättre ut (egen åsikt). Dammfiltret på NZXT S340 e skit. Jag kommer att köpa datorn på torsdag+. Jag ska beställa datorn från butiken på kanske tisdag och det kan ta runt 2-5 arbetsdagar nåt sånt.

Är inte särskilt bekant med Zalman PSUn, men gissar att utöver de extra 50W är CM agget helt enkelt bättre kvalitet. SSD snabbar upp läsning/skrivning av filer avsevärt jämfört med en mekanisk disk, bl a laddningstider (online har inget med saken att göra). Länkarna funkar inte i din nya post och orkar inte leta på de igen, men var det inte samma vattenkylning i båda, V120 (tillval i ena, standardval i andra).

Verkar för mig som att du får betala 90kr extra för några extra fläktar, något ljuddämpningskit, samt enligt din egen åsikt ett mer astetisk chassi?

Alternativ 2 är 90kr billigare, inkluderar en ssd värd runt 1000kr (även om det är en mindre bra ssd), ett bättre nätagg, samt ett sämre chassi enligt din åsikt.

För mig är alternativ 2 fortfarande valet, men det beror väl på hur stor vikt du lägger på chassit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kronwalled:

Är inte särskilt bekant med Zalman PSUn, men gissar att utöver de extra 50W är CM agget helt enkelt bättre kvalitet. SSD snabbar upp läsning/skrivning av filer avsevärt jämfört med en mekanisk disk, bl a laddningstider (online har inget med saken att göra). Länkarna funkar inte i din nya post och orkar inte leta på de igen, men var det inte samma vattenkylning i båda, V120 (tillval i ena, standardval i andra).

Verkar för mig som att du får betala 90kr extra för några extra fläktar, något ljuddämpningskit, samt enligt din egen åsikt ett mer astetisk chassi?

Alternativ 2 är 90kr billigare, inkluderar en ssd värd runt 1000kr (även om det är en mindre bra ssd), ett bättre nätagg, samt ett sämre chassi enligt din åsikt.

För mig är alternativ 2 fortfarande valet, men det beror väl på hur stor vikt du lägger på chassit.

Vem fan bryr sig om vikt? XD...tro inte att jag är svag. Strunta i chassin. Jag läste om SSD på nätet, tro inte att jag är en expert. Är extra fläktar inte bra? Är det ens stor skillnad mellan 750w och 700w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShabbeGbGlass:

Vem fan bryr sig om vikt? XD...tro inte att jag är svag. Strunta i chassin. Jag läste om SSD på nätet, tro inte att jag är en expert. Är extra fläktar inte bra? Är det ens stor skillnad mellan 750w och 700w.

Jadu, vem bryr sig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kronwalled:

Jadu, vem bryr sig?

Mm, är inte extra fläktar bra elr?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd återställd och låst enligt §3.3*

Tråd låst pga. massiv korspostning.

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...