Synology - SSD Cache

Permalänk
Livsnjutare 😎

Synology - SSD Cache

Är det någon som har testat att använda SSD Cache på en Synology NAS utav högre mått ? (inte 2day, eller de enklare 4bay)

Jag sitter själv på en DS1513+ och är kanonnöjd med den.
Kör 4st WB RED 4TB diskar i den, har en 5'e liggande, men inte satt in den ännu, utan utökar arrayen (alt städar lite först).
Så, jag har 1st slot ledig, och funderar på att testa SSD Cache funktionen som finns inbyggd.

Har en Samsung 840 PRO 512GB som inte används för tillfället, och är helt tom, så man kunde prova den kanske. Är det någon som har erfarenhet utav SSD Cache'en på Synology's enheter?, eller vet vad tanken är den skall användas till ?

Notis: Jag vet att det står en "förklarande" text i bilden vad det är tänkt att användas till, men jag kör inte några LUN eller iSCSI kopplingar.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Det är väl bara att köra på...
Vitsen med SSD cache är att för filer, som ofta läses och skrives av flera datorer i nätverk,
skall mellanlagras på SSD'n och i möjligaste mån endast accessas därifrån.
Eftersom hårddiskar är så fruktansvärt långsamma så är en SSD cache en mycket snabbare disk.

https://global.download.synology.com/download/Document/WhiteP...

Citat:

SSD Cache on Synology NAS
Read cache can be created with only one SSD. If larger read cache or read-write is required, two SSDs of the same model and make must be installed in the server1. For read-only cache, the SSDs are configured using RAID 0. For read-write cache, SSDs are configured using RAID 1 to ensure data integrity in case one SSD fails.
Once installed, each SSD Cache can be attached to any one volume or iSCSI LUN (block level) in the system. If a volume has SSD Cache enabled, the iSCSI LUN (file level) on the volume will also benefit from the increased performance.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Waxinator:

Det är väl bara att köra på...
Vitsen med SSD cache är att för filer, som ofta läses och skrives av flera datorer i nätverk,
skall mellanlagras på SSD'n och i möjligaste mån endast accessas därifrån.
Eftersom hårddiskar är så fruktansvärt långsamma så är en SSD cache en mycket snabbare disk.

https://global.download.synology.com/download/Document/WhiteP...

Alright, då provar vi väl då
Återkopplar med resultat.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Men grejen är också lite vad man har sin NAS till. Jag tror många har den för att slutförvara sina bilder, filmer, musik mm. Man kanske är en eller två i hushållet som använder NASen. Då ser jag inte riktigt vitsen att ha SSD-cache. Har man disken hemma och HDslot ledig så varför inte.
Men som Waxinator säger, det är till för filer/data block som "accessas" av många anslutningar många gånger.

Använder man sin NAS till iSCSI/NFS -share till Vmware/Hyper-V då är det en annan sak.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.