Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Billigast möjliga lösning för full HD?

Permalänk
Medlem

Billigast möjliga lösning för full HD?

Hejsan!

Jag har en Chromecast till TVn som jag kör Plex på för att streama filmer ifrån min dator. Jag har märkt att alla filmer i full HD inte fungerar så bra att spela upp och därför tänkte jag kolla på en annan lösning för mediauppspelning. Jag skulle vilja ha tips på billigast möjliga enhet som klarar av att spela upp filmer i full HD.

Är NUC det billigaste man kan komma undan med, eller blir det billigare om man bygger ihop en egen HTPC? Jag behöver inte ha möjlighet att streama egentligen, jag skulle föredra om all media fick plats direkt på HTPCn. Jag har licenser för operativsystem så det är ingenting som behöver tas i åtanke.

Tack för tips!

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kon87:

Jag kör en Raspberry Pi 2 (1GB Model B) med "Kodi" som operativsystem. Använder USB-minnen med filmer.
Fungerar med allt jag testat, inklusive 16GB stora 1080-filmer.
Väldigt mycket för pengarna.

Edit: OSMC heter det, inte Kodi.
(givetvis är det inte ett operativsystem, men som jag installerade det var allting inbakat, så jag förenklade lite)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kon87:

Hejsan!

Jag har en Chromecast till TVn som jag kör Plex på för att streama filmer ifrån min dator. Jag har märkt att alla filmer i full HD inte fungerar så bra att spela upp och därför tänkte jag kolla på en annan lösning för mediauppspelning. Jag skulle vilja ha tips på billigast möjliga enhet som klarar av att spela upp filmer i full HD.

Är NUC det billigaste man kan komma undan med, eller blir det billigare om man bygger ihop en egen HTPC? Jag behöver inte ha möjlighet att streama egentligen, jag skulle föredra om all media fick plats direkt på HTPCn. Jag har licenser för operativsystem så det är ingenting som behöver tas i åtanke.

Tack för tips!

Skulle det inte gå att använda en RBP II https://www.dustinhome.se/product/5010819378/2-model-b-900mhz... med plex för streamingen?

Edit: Jory89 hann före

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

Skulle det inte gå att använda en RBP II https://www.dustinhome.se/product/5010819378/2-model-b-900mhz... med plex för streamingen?

Edit: Jory89 hann före

Plex behövs inte, det funkar bra med smb.
Och Kodi är inte ett operativsystem, det är en mediaspelarapplikation, operativsystemet är en Linuxvariant.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det som inte fungerar, har du problem med wifi ? Har du fritt i etern runt dig ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Plex behövs inte, det funkar bra med smb.

Super Mario Brothers?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det som inte fungerar, har du problem med wifi ? Har du fritt i etern runt dig ?

Problemet är att det laggar, vilket inte gör mig förvånad med tanke på att en Chromecast endast kostar 300kr. Borde det fungera på en Chromecast menar du?

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

Raspberry PI 2 med OCMC installerat, du kommer nog inte undan billigare än så, jag använder den som mediaspelare och den tuggar i sig allt material.

mvh ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Super Mario Brothers?

Knappast. Server Message Block, och den korrekta benämningen är just SMB.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Knappast. Server Message Block, och den korrekta benämningen är just SMB.
B!

Aha har man lärt sig något nytt, gjorde en googling på smb men fick upp en massa olika saker

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kon87:

Problemet är att det laggar, vilket inte gör mig förvånad med tanke på att en Chromecast endast kostar 300kr. Borde det fungera på en Chromecast menar du?

Chromecast ska stödja 1080p så det bör inte lagga om allt är ok, men det kräver ju att den får data, så hur ser dina wififörhållanden ut ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av kon87:

Hejsan!

Jag har en Chromecast till TVn som jag kör Plex på för att streama filmer ifrån min dator. Jag har märkt att alla filmer i full HD inte fungerar så bra att spela upp och därför tänkte jag kolla på en annan lösning för mediauppspelning. Jag skulle vilja ha tips på billigast möjliga enhet som klarar av att spela upp filmer i full HD.

Är NUC det billigaste man kan komma undan med, eller blir det billigare om man bygger ihop en egen HTPC? Jag behöver inte ha möjlighet att streama egentligen, jag skulle föredra om all media fick plats direkt på HTPCn. Jag har licenser för operativsystem så det är ingenting som behöver tas i åtanke.

Tack för tips!

Beggad PS3:a?

Visa signatur

Cpu: Amd Threadripper 1920X MB: Asus Zenith Extreme Vga: Zotac 2080 GTX, Ram: Kingston HyperX Predator 3000 32 GB Ljud: Asus Essence STX II HD:2x Samsung 950Pro 2x Samsung 840 Pro 256GB 4X Samsung 850 Pro 256 GB 2x WD Green 3 TB, Monitor: ROG SWIFT PG279Q PSU: Corsair AX1500I

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Chromecast ska stödja 1080p så det bör inte lagga om allt är ok, men det kräver ju att den får data, så hur ser dina wififörhållanden ut ?

Routern står endast en meter ifrån Chromecasten så det borde inte kunna bli så mycket bättre tyvärr... (Datorn står också i samma rum)

Men en följdfråga på detta:
Jag skulle vilja ha separat medialagring och då skulle det antingen bli en NAS med stöd för Plex, eller en HTPC. Vilken lösning blir billigast/bäst? Jag har kollat lite på olika NASar och det verkar som att de billigare varianterna inte har stöd för Plex.

Är NAS+Chromecast/Raspberry Pi eller HTPC att föredra, pris och kvalitetsmässigt?

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diezelpower:

Beggad PS3:a?

Har PS3 stöd för Plex eller menar du att den ska ha all media lagrad? Jag har inte så bra koll på vad som går och inte går att göra med en PS3 i mediaväg. Låter den mycket?

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Inaktiv

Köp en riktigt billig NUC. Avsevärt snabbare än en Raspberry, och du kan även titta på streams i webbläsaren etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kon87:

Har PS3 stöd för Plex eller menar du att den ska ha all media lagrad? Jag har inte så bra koll på vad som går och inte går att göra med en PS3 i mediaväg. Låter den mycket?

Plex finns till PS3 men man behöver dock köpa plex pass för närvarande.

Vad är det för dator som du kör plex ifrån? Kan vara så att den inte pallar transcoda full hd filmer on the fly eller så bör du kolla inställningarna för transcoding.

Mvh

Permalänk
Skrivet av kon87:

Har PS3 stöd för Plex eller menar du att den ska ha all media lagrad? Jag har inte så bra koll på vad som går och inte går att göra med en PS3 i mediaväg. Låter den mycket?

Då kör du http://www.ps3mediaserver.org/ på datorn, och/eller plex om du vill, mediat kan du lagra på datorn, extern hd eller på Ps3 om den har hårddisk, finns massa olika alternativ, och du får blurayspelare som kan spela upp 3D filmer också!
Den har ju även stöd för Netflix och Viaplay mfl
Min Ps3 låter då inget som stör iaf!

Visa signatur

Cpu: Amd Threadripper 1920X MB: Asus Zenith Extreme Vga: Zotac 2080 GTX, Ram: Kingston HyperX Predator 3000 32 GB Ljud: Asus Essence STX II HD:2x Samsung 950Pro 2x Samsung 840 Pro 256GB 4X Samsung 850 Pro 256 GB 2x WD Green 3 TB, Monitor: ROG SWIFT PG279Q PSU: Corsair AX1500I

Permalänk
Medlem
Skrivet av kon87:

Routern står endast en meter ifrån Chromecasten så det borde inte kunna bli så mycket bättre tyvärr... (Datorn står också i samma rum)

Men en följdfråga på detta:
Jag skulle vilja ha separat medialagring och då skulle det antingen bli en NAS med stöd för Plex, eller en HTPC. Vilken lösning blir billigast/bäst? Jag har kollat lite på olika NASar och det verkar som att de billigare varianterna inte har stöd för Plex.

Är NAS+Chromecast/Raspberry Pi eller HTPC att föredra, pris och kvalitetsmässigt?

En Rasberry Pi 2 fixar 1080p (40 Gb filer) utan problem, bara att dra ner och installera det på Pien, tar dig max 15 minuter innan du är klar med allt om du redan har en plex server. Enda fördelen du kommer få med en NUC är rappare menyer (flyter finare, men fullt dugligt på en PI). samt att du enklare kan köra spotify och en fullskalig webbläsare. Många tjänster finns dock att lägga in i plex, som spotify, youtube, twicth etc

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kon87:

Routern står endast en meter ifrån Chromecasten så det borde inte kunna bli så mycket bättre tyvärr... (Datorn står också i samma rum)

Men en följdfråga på detta:
Jag skulle vilja ha separat medialagring och då skulle det antingen bli en NAS med stöd för Plex, eller en HTPC. Vilken lösning blir billigast/bäst? Jag har kollat lite på olika NASar och det verkar som att de billigare varianterna inte har stöd för Plex.

Är NAS+Chromecast/Raspberry Pi eller HTPC att föredra, pris och kvalitetsmässigt?

Många bättre routrar kan agera mediaserver, men de kan inte transkoda, däremot är det förmodligen den billigaste lösningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.